Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er et klart behov for å styrke fag- og yrkesopplæringen. Et sentralt
element i fag- og yrkesopplæringen er læretiden i bedriftene. For
at denne ordningen skal fungere etter hensikten, er man til enhver
tid avhengig av å ha et tilstrekkelig antall lærlingeplasser tilgjengelig
for nye lærlinger. Disse medlemmer vil også påpeke
at en hyppig årsak til frafall på yrkesfag, er elever som blir stående
uten tilbud om lærlingeplass. Ethvert tiltak som kan bidra til at
flere bedrifter tar inn lærlinger er derfor utelukkende positivt. Disse medlemmer vil
videre påpeke det betydelige opplæringsansvaret som tas av bedrifter
og virksomheter som tar inn lærlinger. Høyre etterlyser derfor flere
virkemidler som kan stimulere til opprettelse av flere læreplasser
og vil foreslå en økning i tilskuddet til lærebedrifter som tar
inn nye lærlinger høsten 2011. Disse medlemmer foreslår
å bevilge 50 mill. kroner til dette.
Disse medlemmer mener fylkeskommunene bør
prioritere drift av de videregående skolene og samferdsel, og for
øvrig kan effektivisere sin drift.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 125 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
Denne reduksjonen kan fylkeskommunene finansiere gjennom mer effektiv
drift. Samtidig foreslår disse medlemmer å øke bevilgningene
til Fylkesveier over Samferdselsdepartementets budsjett.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 75 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 75 000 000 |
| | fra kr 25 934 249 000
til kr 25 859 249 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er behov for å øke bevilgningen til
de tekniske fagskolene i Ålesund og Kristiansund med 5 mill. kroner,
til reservefergeløsning for Kvitsøy med 4 mill. kroner, til sykkelveier
i Østfold og Telemark med hhv. 10 mill. kroner og 2 mill. kroner,
og til sykkelstamvei i Rogaland med 3 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 24 000 000 |
| | fra kr 25 934 249 000
til kr 25 958 249 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknad vedrørende behovsprøvd stipend under kap. 228 post 71
som medfører en reduksjon i bevilgningsbehovet på 317,2 mill. kroner
under kap. 572 post 60.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 317 200 000 |
| | fra kr 25 934 249 000
til kr 25 617 049 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. 12 S (2010–2011). Disse medlemmer er
av den oppfatning at fagskolene i likhet med andre utdanningar på
høyere nivå bør finansieres over statsbudsjettet.
Det fremstår etter disse medlemmers syn da som meningsløst
at skolene er finansiert etter studieplasser 2 år tilbake i tid.
Disse medlemmer mener likevel
at innenfor dagens finansieringsregime bør finansieringa baseres
på sist kjente studieplasser. Dette er spesielt viktig i maritime
fagskoler. Det har lenge vært en målsetting både fra næringen og
Stortinget at man skal øke rekrutteringen til dette studiet.
Disse medlemmer foreslår derfor
at regjeringen for studieåret 2011–2012 finansierer fagskolene etter
sist kjente antall studieplasser.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre finansiering
av fagskolene slik at de blir finansiert etter sist kjente antall
studieplasser.»
Disse medlemmer foreslår å bevilge
25 mill. kroner, tilsvarende en økning på 25 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 61 | (Ny) Finansiering av
fagskoler, øremerket, bevilges med | 25 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot enhver form for unødvendig byråkrati og sløsing med skattebetalernes
penger, og mener derfor at fylkeskommunene er et unødvendig og fordyrende
forvaltningsnivå. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har forsøkt å gi dette forvaltningsnivået økt legitimitet ved å tilføre
forvaltningsnivået nye oppgaver, herunder overføringen av over 17 000
kilometer med dårlige vedlikeholdte riksveier 1. januar 2010. Disse
medlemmer påpeker at fylkene ikke har ressurser til å ivareta
disse veiene på en tilfredsstillende måte, og at regjeringen derfor har
opprettet en egen ordning under kap. 1320 post 61 som gjør det mulig
for fylkeskommunene å låne penger fra staten for å gjennomføre vedlikehold
på veier staten eide frem til 31. desember 2009. Disse medlemmer peker på
at både omfanget av vedlikeholdsetterslepet på de veiene som er
overført, og fylkeskommunenes økonomi, vil føre til at det kan ta
lang tid å ruste opp tidligere riksveier til akseptabel veistandard. Disse
medlemmer ønsker i utgangspunktet å reversere forvaltningsreformen,
og viser til at Fremskrittspartiet og Høyre fremmet følgende forslag
i Innst. 13 S (2010–2011) i forbindelse med statsbudsjettet for
2011:
«Stortinget ber regjeringen fremme en sak om reversering
av forvaltningsreformen på samferdselsområdet, slik at de over 17 000
kilometerne med øvrige riksveier som ble overført til fylkeskommunene
1. januar 2010, tilbakeføres til staten.»
Disse medlemmer viser til Samferdselsdepartementets
svar på spørsmål 223 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon
av 6. oktober 2010, der det kommer frem at Statens vegvesen ikke
har gjennomført analyser av vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet
etter 2004. Dette er svært uheldig.
Disse medlemmer viser til at
materialkostnaden for asfaltering har økt med 7,5 pst. bare fra 4. kvartal
2010 til 1. kvartal 2011, og mener at dette tilsier et stort behov
for tilleggsbevilgning i revidert nasjonalbudsjett 2011.
Disse medlemmer vil av ovenfornevnte grunner
øke posten med 1,5 mrd. kroner utover regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil for øvrig vise til sine merknader og bevilgningsforslag
til kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger med mer.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1,5 mrd. kroner, tilsvarende en økning på 1,5 mrd. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | |
| 68 | (Ny) Veivedlikehold, bevilges med | 1 500 000 000» |