7. Fradrag (kredit) for skatt betalt i utlandet – presisering

7.1 Sammendrag

I ei tolkingsfråsegn frå 1. april dette året har Skattedirektoratet uttalt seg om forståinga av skatteloven § 16-22 om retten til å føre fram frådrag (kredit) for skatt betalt i utlandet. Tolkingsfråsegna handsamar spørsmålet om det skal gjerast frådrag for utanlandsk skatt for inneverande år før det kan gjerast frådrag for utanlandsk skatt frå tidlegare år. I si tolkingsfråsegn svarer Skattedirektoratet bekreftande på spørsmålet.

Departementet si vurdering av det nemnte spørsmålet samsvarar med direktoratet si tolkingsfråsegn. Etter departementet si vurdering vil det vera tenleg at forståinga går direkte fram av lova sjølv. Dette kan best gjerast ved å leggje til ei setning i skatteloven § 16-22, slik at det uttrykkeleg heiter at det skal gjerast frådrag for utanlandsk skatt for inneverande år før det kan gjerast frådrag for utanlandsk skatt frå tidlegare år.

Departementet foreslår at skatteloven § 16-22 endrast slik at det uttrykkeleg går fram at det skal gjerast frådrag for utanlandsk skatt for inneverande år før det gjerast frådrag for utanlandsk skatt frå tidlegare år. Ein viser til forslaget om endring av skatteloven § 16-22 fyrste ledd.

Departementet foreslår at endringa får verknad frå og med inntektsåret 2011.

7.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til regjeringens forslag om å endre skatteloven § 16-22 slik at det uttrykkelig vil gå fram at det skal gjøres fradrag for utenlandsk skatt for inneværende år før det gjøres fradag for utenlandsk skatt fra tidligere år. Behovet for klargjøring av loven er kommet fram etter at Skattedirektoratet uttalte seg om loven og tolkningen av den 1. april 2011. Departementets lovendringsforslag er i tråd med Skattedirektoratets uttalelse.

Disse medlemmer er skeptiske til at en slik lovendring skjer uten høring. Dette er både teknisk og komplisert, og disse medlemmer er redd for at denne lovendringen kan gjøre framføringsadgangen illusorisk for mange selskaper. Framføringsadgangen skal hindre dobbeltbeskatning og begrenses fra før til fem år i loven, og det er viktig at en slik lovendring ikke rammer utilsiktet og blir gjennomført før alle sider ved saken er belyst. Disse medlemmer vil også peke på at skatteloven § 16-22 snarere peker i retning av at skatt betalt i utlandet i et tidligere år skal fradras «i sin helhet» før det gis fradrag for skatt betalt i utlandet i et senere år. Disse medlemmer merker seg også at departementet foreslår at lovendringen skal skje fra skatteåret 2011 og ikke med virkning fra fremleggelsen av Prop. 116 LS (2010–2011), og ser dette som et klart tegn på at departementet ikke ser på tilpasningsproblematikken som noen utfordring i forhold til denne lovendringen. Det er derfor lite som tilsier at man ikke skal foreta en høringsrunde på lovforslaget og utsette beslutningen til statsbudsjettbehandlingen til høsten.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en høring om lovendringen i skatteloven § 16-22 om fradrag for utenlandsk skatt. Lovendringen fremmes på nytt i statsbudsjett for 2012 om regjeringen velger å holde fast på lovendringen etter høringen.»