Til Stortinget
Stortingets presidentskap fremmer i denne innstillingen forslag om endring av Stortingets forretningsorden § 30 fjerde ledd, slik at anmodningsforslag som fremsettes i forbindelse med behandlingen av en lovsak, som hovedregel vil settes opp til behandling av Stortinget i tilknytning til første gangs behandling av lovsaken.
I tilknytning til behandling av lovsaker kan
det fremmes forslag om anmodningsvedtak, enten som separate forslag
i lovinnstillingen eller som «løse» forslag som innleveres senest
kl. 08.30 samme dag som lovsaken behandles i Stortinget, jf. Stortingets
forretningsorden § 30 første ledd annet punktum. Tidligere, da lovsaker
ble behandlet av Odelstinget og Lagtinget, måtte slike anmodningsforslag
settes opp til separat behandling av Stortinget i plenum. Ved opphevelsen av
Odelstinget og Lagtinget ble denne praksisen videreført, slik at
anmodningsforslagene settes opp til behandling som egne saker etter
annen gangs behandling av lovsaken, jf. forretningsordenen § 30
fjerde ledd første punktum, som lyder:
«Når det under behandlingen av et lovforslag blir
fremmet et forslag som inneholder en anmodning til regjeringen,
føres anmodningsforslaget opp på dagsordenen som egen sak til behandling
etter at Stortinget har avsluttet behandlingen av lovforslaget.»
I Innst. S. nr. 288 (2008–2009) s. 7 heter det
om bakgrunnen for denne regelen:
«§ 30 fjerde ledd bestemmer at når det i Odelstinget
blir fremmet et forslag som inneholder en anmodning til regjeringen,
sendes forslaget til Stortinget til behandling. Når Stortinget skal
behandle forslaget, føres det opp på dagsordenen som egen sak. Under
den nye lovbehandlingsprosessen må behandlingen av anmodningsforslag
skilles ut fra behandlingen av lovforslaget som det har tilknytning
til, bl.a. må det sørges for at anmodningsvedtak ikke blir en del
av lovvedtaket. En del anmodningsforslag som fremmes i tilknytning
til et lovforslag, har et innhold som forutsetter et bestemt resultat
av lovbehandlingen. Slike anmodningsforslag bør det først voteres
over etter at Stortinget har avsluttet behandlingen av lovforslaget
som de har sammenheng med. For å unngå å måtte ta stilling til hvilke
anmodningsforslag som har en slik karakter, vil det mest praktiske
være at alle anmodningsforslag behandles på denne måten, og Presidentskapet
foreslår at dette blir bestemt i fjerde ledd. Anmodningsforslag
bør fortsatt føres opp på dagsordenen som egne saker.»
Dagens praksis innebærer altså at en rekke saker om
anmodningsforslag fremmet i tilknytning til et lovforslag må settes
opp til behandling etter annen gangs behandling av lovforslaget.
Det ville være mer praktisk og ressursbesparende om slike anmodningsforslag
kunne behandles, debatteres og voteres over i tilknytning til første gangs
behandling av lovforslaget.
Som nevnt i sitatet ovenfor har enkelte anmodningsforslag
et innhold som forutsetter et bestemt resultat
av lovbehandlingen. Slike forslag kan ikke behandles før resultatet
av lovbehandlingen er avklart, det vil si tidligst etter annen gangs
behandling av lovforslaget, eventuelt etter tredje gangs behandling,
jf. Grunnloven § 76. I praksis er det imidlertid få anmodningsforslag
som forutsetter et bestemt resultat av lovforslaget. Erfaringene
etter omleggingen av lovbehandlingen 1. oktober 2009 tilsier dessuten
at det ikke vil by på nevneverdige problemer å skille ut de forslagene
som forutsetter et bestemt resultat av lovsaken og derfor bør behandles
etter at lovsaken er ferdig behandlet. Det synes på denne bakgrunn
å være unødvendig å kreve at alle anmodningsforslag fremmet i tilknytning
til lovsaker må behandles som egne saker etter at lovsaken er ferdig
behandlet.
Etter presidentskapets syn
tilsier effektivitetshensyn at hovedregelen bør
være at anmodningsvedtak fremsatt under behandlingen av en lovsak,
behandles ved første gangs behandling av lovsaken. Det bør gjøres
unntak fra denne hovedregelen for anmodningsforslag som forutsetter
et bestemt resultat av lovbehandlingen. Slike forslag bør settes
opp på dagsordenen som egne saker til behandling etter at Stortinget
har avsluttet behandlingen av lovforslaget.
Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og råder Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden skal § 30 fjerde ledd
lyde:
Når det under behandlingen av et lovforslag blir fremmet et forslag
som inneholder en anmodning til regjeringen, skal
forslaget som hovedregel behandles sammen med lovforslaget ved første gangs
behandling av dette. Slike anmodningsforslag som forutsetter et
bestemt resultat av behandlingen av lovforslaget, skal likevel føres opp
på dagsordenen som egen sak til behandling etter at Stortinget har
avsluttet behandlingen av lovforslaget.
II
Endringene trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 29. september 2011
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Line Henriette Hjemdal |