I kjølvannet av finanskrisen i 2008 ble det
satt i gang et omfattende internasjonalt arbeid for å styrke finansinstitusjoners
soliditet. Som en del av dette arbeidet er regelverket for store
engasjementer for kredittinstitusjoner skjerpet. Hvis Eksportfinans
skal tilfredsstille dette regelverket, må foretaket oppkapitaliseres
for å kunne fortsette med samme størrelse på utlån som ikke er garantert
av GIEK. Det har ikke lyktes Eksportfinans og de største eierne
å komme frem til en oppkapitaliseringsplan som vil sikre en eksportfinansieringsordning
som etter regjeringens syn på en tilstrekkelig robust måte vil møte
kundenes behov og fremtidige krav til soliditet.
For å sikre videreføringen av et konkurransedyktig
eksportfinansieringstilbud til norsk eksportnæring foreslår regjeringen
i denne proposisjonen å opprette en eksportfinansieringsordning
i statlig regi. I en overgangsperiode vil det også være behov for
en midlertidig eksportfinansieringsordning (overgangsordning) i
samarbeid med Eksportfinans. Den midlertidige ordningen innebærer
at Eksportfinans fungerer som tilrettelegger for eksportfinansieringstilbudet
i Norge på vegne av staten, mens staten er motpart i låneavtalene.
Den midlertidige eksportfinansieringsordningen vil fungere inntil
en ny, permanent, statlig ordning er på plass senest 1. juli 2012.
Ordningen med subsidierte fastrentelån (CIRR-lån),
den såkalte 108-ordningen, ble opprettet i 1978. Utgangspunktet
for ordningen er den OECD-tilknyttede avtalen «Arrangement on Officially
Supported Export Credits». Avtalen regulerer konkurransen mellom
OECD-landene bl.a. når det gjelder rente- og avdragsvilkår for offentlig
støttede lån ved kapitalvareeksport. Ordningen skal bidra til at
norske eksportører av kapitalvarer kan konkurrere på like vilkår
med andre eksportører med nasjonale eksportkredittordninger. 108-ordningen
har vært administrert av Eksportfinans så lenge den har eksistert.
Eksportfinans har som formål å utvikle og tilby konkurransedyktige
finanstjenester til norsk eksportindustri. I tillegg til CIRR-lån
gjennom 108-ordningen tilbyr Eksportfinans også lån med markedsrente
til prosjekter som kvalifiserer til CIRR-rente. Selskapet yter også
andre lån til markedsrente mot bankgaranti.
CIRR-lån kan utgjøre inntil 85 pst. av verdien
av eksportkontrakten for kapitalvarer og -tjenester. For skipskontrakter
kan CIRR-lån dekke inntil 80 pst. av kontraktsverdien.
Eksportfinans får kompensasjon for å forvalte 108-ordningen
gjennom en margin på hvert enkelt utestående CIRR-lån. Staten bærer
følgelig en risiko knyttet til ordningens økonomiske resultat.
På grunnlag av Stortingets årlige fullmaktsvedtak
gis Eksportfinans tilsagn om statlig dekning av fremtidige underskudd
knyttet til nye lånetilsagn i vedkommende år. Underskuddet i ett
år dekkes av en bevilgning på statsbudsjettet to år senere, under
kap. 934 Internasjonaliseringstiltak, post 73 Støtte ved kapitalvareeksport.
I tillegg dekkes rentegodtgjørelse til Eksportfinans for den mellomværende
perioden frem til utbetalingstidspunktet. Det vises til nærmere omtale
av ordningen i Prop. 1 S (2011–2012) Nærings- og handelsdepartementet,
under kap. 934 post 73.
I tråd med formålet med EØS-avtalen blir EUs nye
finansmarkedsregler som hovedregel tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført
i norsk rett. EUs kapitalkravsdirektiv, direktiv 2006/48/EF («Capital
Requirements Directive», CRD), ble endret 16. september 2009 ved
endringsdirektiv 2009/111/EF («CRD II»). Regelverket skulle gjennomføres
i EU med ikrafttredelse 1. januar 2011. Som oppfølging fastsatte
Finansdepartementet 20. desember 2010 endringer i forskrift 22. desember
2006 nr. 1615 om store engasjementer, med virkning fra 1. januar
2011. En av endringene innebærer at engasjementer med andre finansinstitusjoner
nå skal vektes 100 pst. i beregningen av samlet engasjement.
For at Eksportfinans skal tilfredsstille de
nye reglene må maksimal eksponering mot enkeltkunder eller finansinstitusjoner
ved bankgaranti bli redusert fra om lag 7 mrd. kroner til om lag 1,4
mrd. kroner gitt dagens ansvarlige kapital i selskapet. På grunnlag
av innspillene fra Eksportfinans fastsatte Finansdepartementet en overgangsregel
for Eksportfinans i forskriften om store engasjementer, slik at
selskapet kunne benytte de tidligere reglene om store engasjementer
fram til 31. desember 2011, jf. forskriften § 15 annet ledd. Eksportfinans
ble i brev 19. oktober 2011 fra Finansdepartementet informert om
at overgangsregelen ville bli forlenget fram til og med 31. desember
2012, og at Eksportfinans ikke kunne få permanent unntak fra de
nye reglene.
Eksportfinans’ tilknytning til staten gjennom forvaltningen
av 108-ordningen og statens eierandel på 15 pst. har trolig bidratt
til selskapets høye kredittrating. Da Eksportfinans ble nedgradert
to nivåer av ratingbyrået Moody’s 28. oktober 2011, mistet selskapet
et av sine viktigste konkurransefortrinn.
Som følge av de nye reglene og markedets reaksjoner
er Eksportfinans' evne til å yte et konkurransedyktig eksportfinansieringstilbud
til norsk industri sterkt redusert. Eksportfinans har i samarbeid
med sine største eiere, inkludert staten, vurdert ulike oppkapitaliseringsmodeller, slik
at tilbudet til næringslivet kan videreføres. Det har ikke lyktes
i denne dialogen å komme frem til et tilfredsstillende forslag.
Dersom Eksportfinans ikke er i stand til å videreføre
sitt nåværende tilbud, vil eksportfinansieringstilbudet til norsk
eksportnæring bli forverret. Nærings- og handelsdepartementet har vurdert
en rekke løsninger på denne utfordringen, basert på kriterier om
at tilbudet til kundene skal være like godt, at løsningen skal være
kostnadseffektiv og at den må være innenfor gjeldende lover og regler,
slik som kapitaldekningskrav, anskaffelsesregelverket og statsstøtteregelverket.
Basert på disse kriteriene mener regjeringen
at en ordning i statlig regi med innlån fra statskassen vil være
den beste løsningen. En ordning i statlig regi vil være mer robust
mot svingninger i finansmarkedene enn dagens ordning og vil ikke
berøres av kapitalkrav. Kundene vil oppleve det samme tilbudet både
i gode og dårlige tider. Det vil heller ikke være noen øvre engasjementsgrense.
En forutsetning for en slik ordning er at markedslånene må gis slik
at de ikke innebærer statsstøtte.
Det fremstår som mest hensiktsmessig å opprette et
statlig organ som står for det CIRR-kvalifiserte eksportfinansieringstilbudet
i Norge. Med et statlig organ vil ikke oppkapitalisering være nødvendig
ettersom kapitalkravene ikke kommer til anvendelse. Departementet
vil fremme forslag til Stortinget om endelig organisasjonsform.
Det legges opp til at det statlige organet for eksportfinansiering
skal ha et eget styre. Styret fatter vedtak i alle enkeltsaker og
ansetter adm. direktør. Det legges videre opp til at organet skal videreføre
det CIRR-kvalifiserte eksportfinansieringstilbudet som Eksportfinans
har i dag.
Dersom opprettelsen av et nytt organ skulle
bli definert som en virksomhetsoverdragelse, kan ansatte få rettigheter
knyttet til overføringen av arbeidsoppgaver. Nærings- og handelsdepartementet
vil i samarbeid med berørte parter utrede spørsmålet om virksomhetsoverdragelse nærmere,
og komme tilbake med informasjon til ansatte og til den praktiske
gjennomføringen i denne forbindelse. Det vil bli opprettet et interimsstyre
som kan håndtere organisatorisk arbeid knyttet til oppstarten av
den permanente ordningen, så raskt som mulig.
Etter at Prop. 34 S (2011–2012) Eksportfinansiering
ble lagt frem, har det fremkommet ny informasjon som tilsier at
det er behov for å fremme enkelte nye forslag til vedtak, og endre noen
tidligere forslag til vedtak i Prop. 34 S (2011–2012). I Prop. 42
S (2011–2012) legger Nærings- og handelsdepartementet frem endringsforslag
knyttet til Prop. 34 S (2011–2012).
Inntil en permanent statlig eksportfinansieringsordning
er på plass, er det foreslått å organisere en overgangsordning hvor
Eksportfinans vil fungere som tilrettelegger, mens staten er långiver. Overgangsordningen
vil først kunne tre i kraft når Stortinget og styret i Eksportfinans
har fattet de nødvendige vedtak og en overgangsavtale mellom staten
og Eksportfinans er klar. I mellomperioden (interimsperioden) frem
til en overgangsordning er operativ, har ikke regjeringen nødvendige
fullmakter til å utbetale lån.
I Prop. 34 S (2011–2012) er det foreslått for Stortinget,
jf. forslag til vedtak V, at Nærings- og handelsdepartementet kan
overta lån som er honorert fra Eksportfinans ASA fra 18. november
2011 og frem til en overgangsordning er på plass. Dette ble gjort
for at det ikke skulle bli stopp i tilbudet til næringslivet. Etter
at proposisjonen ble lagt frem, har det i dialogen med Eksportfinans
kommet frem flere forhold som gjør det nødvendig å endre dette forslaget. Innsideproblematikk
gjorde det vanskelig å involvere Eksportfinans før Prop. 34 S (2011–2012)
ble fremlagt.
I Prop. 34 S (2011–2011) legger regjeringen
til grunn at overgangsordningen skal sørge for utbetaling av lån
til CIRR-kvalifiserte prosjekter der Eksportfinans allerede har
gitt tilsagn, men ikke utbetalt lånene. I tillegg skal overgangsordningen
sørge for tilsagn om nye CIRR-kvalifiserte lån og eventuell utbetaling
av disse. Eksportfinans vil fortsette å forvalte en betydelig portefølje
av lån som er gitt tidligere, både lån gitt til CIRR-kvalifiserte
prosjekter, og andre former for markedslån mange år fremover. Endringene
som foreslås i Prop. 42 S (2011–2012) endrer ikke på dette faktum.
Mange av de lånene som skal utbetales i interimsperioden
og senere er delutbetalinger. Dette gjelder hovedsakelig store lånefasiliteter
med mange långivere (syndikater), hvor Eksportfinans er långiver
for en del av lånet. Eksportfinans kan da ha flere delutbetalinger
på sin del av lånet. I Prop. 34 S (2011–2012) er det lagt til grunn at
staten kun skal overta eller tre inn i den delen av lånet som kommer
til utbetaling etter 18. november 2011.
Eksportfinans har anmodet om at staten overtar hele
engasjementet der det har vært delutbetalinger før 18. november
2011, både der det i låneavtalene ligger begrensninger med hensyn til
å overdra deler av lånet og der slike begrensninger ikke er til
stede. Med hele engasjementet menes Eksportfinans’ del av lånet,
dersom det er flere låntakere i lånefasiliteten. De deler av lånene
som allerede er utbetalt, og som Eksportfinans ber staten om å ta
over sammen med nye utbetalinger, utgjør om lag 7 mrd. kroner. Nye utbetalinger
på disse lånene utgjør om lag 5,4 mrd. kroner. Sistnevnte beløp
er det tatt høyde for i bevilgningsforslaget på 30 mrd. kroner for overgangsfasen
som ble fremmet i Prop. 34 S (2011–2012).
I proposisjonsteksten i Prop. 34 S (2011–2012) fremgår
det at 30 mrd. kroner gjelder utbetalinger og overtakelse av noen
lån. Samtidig bes det i vedtak IV i proposisjonen om en samlet ramme for
tilsagn og utbetalinger på 30 mrd. kroner. Det er behov for å skille
fullmakt om tilsagn fra faktiske utbetalinger, ettersom tilsagnsvolumet
normalt er mange ganger høyere enn det som kommer til utbetaling.
I 108-avtalen med Eksportfinans har det ikke vært satt tak for tilsagn. På
bakgrunn av bevilgningsforslaget under kap. 934 post 90 er det ikke
behov for egen fullmakt knyttet til utbetaling av lån.
Vurderingen fra eksterne juridiske rådgivere
er at det normalt er praktisk mulig å dele opp lån der det har vært
delutbetalinger, slik at staten kun overtar den delen som kommer
til utbetaling etter 18. november 2011. Samtidig presiserer rådgiverne
at dette vil kunne avhenge av utformingen i de enkelte låneavtalene
og kan være ressurs- og tidkrevende.
Departementet foreslår på den bakgrunn at staten
skal kunne overta hele slike lån, dvs. også de deler av lånet hvor
Eksportfinans har foretatt delutbetalinger før 18. november 2011.
Med hele lån menes Eksportfinans’ del av lånet, dersom det er flere
låntakere i lånefasiliteten.
For flere lån som skulle komme til utbetaling
etter at Prop. 34 S (2011–2012) ble lagt fram har Nærings- og handelsdepartementet
informert Eksportfinans om at staten, med forebehold om Stortingets
samtykke, er villig til å overta hele lånebeløpet, også det som
har vært utbetalt før 18. november 2011.
I en situasjon hvor låntakere som skal reforhandle
rentemarginene ikke greier å skaffe seg alternativ finansiering
og Eksportfinans sier opp lånet, vil låntakerne kunne stå overfor
et mulig mislighold av lån, med de konsekvenser dette innebærer.
Departementet foreslår på den bakgrunn at staten skal kunne overta
hele slike lån i en refinansieringssituasjon, dersom låntaker ikke
finner alternativ finansiering. Med hele lån menes Eksportfinans’
del av lånet, dersom det er flere låntakere i lånefasiliteten. Reforhandling av
rentemarginene med staten som motpart må være gjenstand for en kommersiell
vurdering, og må som et minimum tilfredsstille statsstøtteregelverket
i EØS-avtalen.
Eksportfinans har i tillegg til det ovennevnte
lagt frem enkelte andre krav, blant annet knyttet til prising av
lån som skal overtas og dekning av avbruddskostnader. Departementets
vurdering er at staten bør kunne gi sitt samtykke til å dekke disse
kostnadene, som en del av forhandlingene med Eksportfinans. Som
nevnt i Prop. 34 S (2011–2012) vil Eksportfinans utføre arbeidet
i overgangsfasen på statens regning og risiko. Dette vil også medføre
at Eksportfinans holdes skadesløs for eventuelle krav fra tredjeparter knyttet
til de aktuelle låneavtalene. For øvrig vil staten i overgangsavtalen
med Eksportfinans søke å ha alminnelige ansvarsbetingelser som gjelder
for denne type tjenesteleveranser.
Forslaget vil ikke innebære økte administrative utgifter
for Nærings- og handelsdepartementet utover det som er redegjort
for under økonomiske og administrative konsekvenser i Prop. 34 S
(2011–2012).
Gjennom forslagene som er fremmet i denne proposisjonen
og Prop. 34 S (2011–2012) er det ikke lenger behov for tilsagnsfullmakt
VI i Prop. 1 S (2011–2012), nummer 3. Den vil derfor ikke bli benyttet
slik det nå ser ut.
Forslagene i denne proposisjonen innebærer at anslaget
på utbetalingsbehov øker. Basert på oversikter fra Eksportfinans
forventes 18,2 mrd. kroner å komme til utbetaling i CIRR-kvalifiserte
prosjekter i resten av 2011 og 2012. Det er imidlertid stor usikkerhet
om når utbetalingene vil skje. På bakgrunn av usikkerheten i kapitalmarkedene
og at alternative finansieringskilder vil kunne tørke opp, må man
ta høyde for at lånebeløpet som forventes å komme til utbetaling kan
bli høyere enn 18,2 mrd. kroner. I tillegg utgjør lån som tidligere
er utbetalt 7 mrd. kroner, mens lån som kommer til refinansiering
ved endt marginbindingsperiode i 2012 utgjør om lag 6,2 mrd. kroner.
På bakgrunn av dette foreslår departementet å øke bevilgningsforslaget
for lån med 10 mrd. kroner, fra 30 mrd. kroner til 40 mrd. kroner.
Utbetaling i forbindelse med overtakelse av
lån som er gitt av Eksportfinans, foreslås dekket under kap. 934
ny post 90. Øvrige utgifter i forbindelse med overtakelse av disse
lånene foreslås dekkes under kap. 934 ny post 75. Størrelsen på sistnevnte
utgifter er ikke kjent på nåværende tidspunkt. Det foreslås derfor
at Nærings- og handelsdepartementet gis fullmakt til å utgiftsføre
uten bevilgning. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med
beløp i forbindelse med revidering av statsbudsjettet våren 2012.
Avhengig av den faktiske utnyttelsen av ordningen
kan det bli behov for å justere Finansdepartements lånefullmakter.
Regjeringen vil eventuelt komme tilbake til dette i en senere proposisjon.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
34 S (2011–2012) der regjeringen foreslår at det skal opprettes
en overgangsordning med en lånebevilgning på 30 mrd. kroner for
å sikre norske bedrifter et konkurransedyktig eksportfinansieringstilbud.
Ordningen foreslås opprettet med umiddelbar virkning. I tillegg
viser komiteen til Prop. 42 S (2011–2012), endringer
i Prop. 34 S (2011–2012), hvor bevilgningen foreslås utvidet med
10 mrd. kroner til totalt 40 mrd. kroner totalt. I tillegg fremmes
nye forslag om overtagelse av lån med tidligere delutbetalinger
samt overtagelse av lån som kommer til refinansiering.
Komiteen viser til at Eksportfinans
har som formål å utvikle og tilby konkurransedyktige finanstjenester
til norsk eksportindustri. Eksportfinans administrerer i dag ordningen
med subsidierte fastrentelån (CIRR-lån) på vegne av staten, den
såkalte 108-ordningen. Utgangspunktet for ordningen er OECD-avtalen
som regulerer konkurransen mellom landene blant annet når det gjelder
rente- og avdragsvilkår for offentlig støttede lån ved kapitalvareeksport. Ordningen
bidrar til at norske eksportører av kapitalvarer kan konkurrere
på like vilkår med eksportører fra andre land med nasjonale eksportkredittordninger.
Komiteen viser til at det i kjølvannet
av finanskrisen i 2008 ble satt i gang et omfattende internasjonalt
arbeid for å styrke finansinstitusjoners soliditet, og i denne forbindelse
ble EUs regelverk for store engasjementer for kredittinstitusjoner
skjerpet.
Komiteen viser til at det nye
EU-direktivet øker kravene til kapitaldekning bak Eksportfinans sine
utlån og reduserer utlånsstørrelse per søker. Komiteen viser
videre til at det nye regelverket og markedets reaksjoner har ført
til at Eksportfinans’ evne til å yte et konkurransedyktig eksportfinansieringstilbud
er sterkt redusert.
Komiteen er gjort kjent med at
det ikke har lyktes Eksportfinans og de største eierne i å komme
frem til en oppkapitaliseringsplan som sikrer en god nok framtidig
eksportfinansieringsordning gjennom Eksportfinans. Komiteen har
videre merket seg at flere av høringsinstansene ga uttrykk for at
en oppkapitalisering av Eksportfinans ikke ville gi tilstrekkelig
forutsigbarhet i tiden framover og slik sett ikke ville være en
robust nok ordning. Komiteen deler denne vurderingen.
Komiteen merker seg videre at
regjeringen ikke har sett det som et reelt alternativ å søke om varig
unntak fra regelverket for Eksportfinans.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å opprette en eksportfinansieringsordning i statlig regi,
for å sikre videreføring av et konkurransedyktig eksportfinansieringstilbud
til norsk eksportindustri. Komiteen slutter seg til at
en slik ordning opprettes og understreker betydningen av at ordningen
blir fleksibel og konkurransedyktig. Fram til en permanent ordning
er opprettet vil det være behov for en midlertidig overgangsordning.
En slik overgangsordning foreslås etablert i samarbeid med Eksportfinans,
noe komiteen slutter seg til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Prop. 42 S (2011–2012) hvor regjeringen foreslår noen
endringer/tilføyelser i overgangsbestemmelsene. Flertallet mener
de forslag til endringer/tilføyelser som fremkommer er viktige og
gir et ytterligere bedre eksportfinansieringstilbud i overgangsperioden. Flertallet anser
det som viktig at det nå foreslås å ikke sette en øvre ramme for
tilsagn om nye CIRR-kvalifiserte lån. Siden det ofte er stor usikkerhet
om volumet på tilsagnene vil dette sikre forutsigbarhet for eksportindustrien. Flertallet legger
til grunn for overgangsordningen at regjeringen har tilstrekkelige
fullmakter for å håndtere situasjonen fram til 1. juli 2012, og
at eventuelle ytterligere tiltak kan legges fram for Stortinget
på egnet måte på et senere tidspunkt. Flertallet viser
videre til statsrådens brev til komiteen datert 6. desember 2011,
der det redegjøres for hva som nå gjøres fra regjeringens side for
å hindre at næringslivet opplever stopp i eksportfinansieringstilbudet fram
til overgangsordningen er operativ. Flertallet merker
seg at regjeringen har sørget for å gi norske eksportører et kontinuerlig
tilbud og er tilfreds med at ordningen er operativ i den forstand
at det utbetales lån med forbehold om Stortingets samtykke, og at
det også vil bli gitt nye lånetilsagn med det samme forbehold.
Komiteen er opptatt
av at den permanente ordningen skal bli operativ så raskt som mulig
og har merket seg at det vil bli opprettet et interimsstyre for
å håndtere organisatorisk arbeid knyttet til oppstarten av den permanente
ordningen. Komiteen vil vise til at det i forbindelse med
den åpne høringen ble fremmet som synspunkt at styrelederen for
interimsstyret bør inneha rollen som arbeidende styreleder. Komiteen vil
understreke betydningen av tett kontakt mellom interimsstyret og
departementet for overgangsordningen slik at framdriftsplanen kan opprettholdes
for å ha den permanente ordningen på plass innen 1. juli 2012. Komiteen vil videre
anmode regjeringen om å avklare forholdet knyttet til eventuell
virksomhetsoverdragelse så raskt som mulig.
Komiteen ser det som hensiktsmessig
at Eksportfinans skal administrere overgangsordningen, og har merket
seg at det fortsatt skal kunne utbetales CIRR-kvalifiserte lån med
CIRR-rente (108-lån) eller markedsrente. Komiteen merker
seg videre at den midlertidige ordningen innebærer at Eksportfinans
fungerer som tilrettelegger for eksportfinansieringstilbudet i Norge
på vegne av staten, mens staten er motpart i avtalene. Fordringer
og tilsagn som etableres i overgangsperioden overtas av det statlige
organet når dette er etablert.
Komiteen ser det som avgjørende
for eksportindustriens konkurransekraft at det også i overgangsordningen
legges opp til å videreføre opsjonen med markedsrenter, slik at
det gis mulighet til å velge mellom fastsatt CIRR-rente eller markedsrente
ved utbetaling av lånet.
Komiteen viser til at det i Prop.
34 S (2011–2012) fremgår at man i overgangsordningen vil legge ESAs
referanserenter til grunn, men merker seg at regjeringen vil gå
i dialog med ESA om å sikre en fleksibel utlånsrente på markedslånene som
er i overensstemmelse med EØS-avtalens statsstøtteregler. Komiteen forutsetter
at regjeringen avklarer dette forholdet så raskt som mulig og at
man snarest får på plass en ordning for å fastsette markedsrente
som vil være en korrekt markedsmessig prising av lånet, og som gir overgangsordningen
tilstrekkelig konkurransekraft, troverdighet og fleksibilitet for
de aktuelle aktørene.
Komiteen vil videre understreke
betydningen av at overgangsordningen innebærer at denne ordningen
skal kunne ivareta alle relevante hensyn til fleksibilitet som Eksportfinans
ville kunne håndtert, i forhold til nye CIRR-kvalifiserte lån og
forhold knyttet til refinansiering etc.
Komiteen merker seg at regjeringen
varsler at den senest 1. juli 2012 vil opprette en permanent eksportfinansieringsordning
i statlig regi. Komiteen ser det som viktig at den
nye statlige eksportfinansieringsordningen skal være robust, pålitelig
og kostnadseffektiv, og sikre norsk eksportindustri gode, forutsigbare
og konkurransedyktige vilkår. Komiteen vektlegger
at staten snarest iverksetter tiltak for å sikre seg nødvendig kompetanse
for å kunne ivareta de viktige oppgavene den nye statlige instansen skal
ha, og ser det som naturlig at man i størst mulig grad bygger videre
på den unike kompetansen som de ansatte i Eksportfinans besitter. Komiteen merker
seg at regjeringen i proposisjonen signaliserer at det statlige
organet kan organiseres som en etat eller et særlovsselskap. I komiteens
høring er det blitt pekt på særlovsselskap som den mest hensiktsmessige
organisasjonsformen. Komiteen ser fordeler med dette og
ber regjeringen vurdere dette nærmere i det videre arbeidet. Komiteen merker
seg videre at regjeringen vil fremme forslag for Stortinget om opprettelse
av en ny permanent statlig eksportfinansieringsordning, herunder
bevilgningsmessige konsekvenser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svar fra statsråden på spørsmål fra komiteen datert 9. desember
2011, hvor det kommer frem at det etter departementets syn ikke
er behov for endringer i utformingen av den foreslåtte overgangsordningen
på bakgrunn av den aktuelle situasjonen i finansmarkedene.
Flertallet merker seg videre
at basert på de tall Eksportfinans har lagt frem, vurderer departementet
og de øvrige eierne selskapets finansielle status, likviditetsposisjon
og kapitalsituasjon som adekvat med hensyn til å håndtere sine innlån
og utlån på en måte som ivaretar alle økonomiske interessenter i
selskapet.
Flertallet har videre merket
seg at staten sammen med de øvrige eierne av Eksportfinans følger
situasjonen for selskapet og at regjeringen vil orien-tere og involvere
Stortinget på egnet måte dersom situasjonen skulle bli vesentlig
endret.
Flertallet viser videre til at
det i statsrådens brev til komiteen fremgår at ratingbyråenes nedgradering
av Eksportfinans hovedsakelig synes å være begrunnet med at Eksportfinans
i fremtiden ikke skal håndtere 108-ordningen på vegne av staten. Flertallet merker
seg at det legges opp til at partene skal bli enige om oppsigelse
av 108-avtalen for nye tilsagn, og understreker betydningen av at
man får på plass en statlig ordning som vil være mer robust og forutsigbar
for norske kapitalvareeksportører.
Flertallet har merket seg at
departementet i sitt svar uttaler at de ikke har grunnlag for å
si at nedgraderingen av Eksportfinans vil påvirke kredittratingen
av andre norske kredittinstitusjoner, samtidig som det ikke kan
utelukkes. Flertallet ber regjeringen følge denne
situasjonen særdeles nøye og eventuelt vurdere tiltak for om mulig
å motvirke dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at manglende initiativ
og muligens også manglende vilje fra regjeringens side til å prøve ut
muligheten for et varig unntak fra kapitaldekningsdirektivet etter
hvert brakte Eksportfinans i en uholdbar stilling i markedet. Disse medlemmer vil
bemerke at regjeringen var kjent med situasjonen for Eksportfinans
allerede fra senhøsten 2010. Videre at både Finanstilsynet i et
brev i april 2011 til Finansdepartementet og 2 uavhengige juridiske
rapporter i november 2011 slo fast at det kunne være mulig med et slikt
unntak, men at et slikt alternativ aldri ble forsøkt benyttet.
Disse medlemmer viser videre
til at Eksportfinans i løpet av høsten 2011 ble nedgradert av internasjonale
ratingbyråer, mistet sine konkurransefortrinn og etter hvert havnet
i en situasjon hvor de ikke lenger kunne yte konkurransedyktige
eksportfinansieringstilbud til norske bedrifter. Regjeringen må
bære ansvaret for at norsk eksportindustri i lang tid svevde i uvisshet
om hva de kunne tilby sine kunder ved kontraktsinngåelser og på
den måten mistet forutsigbarhet, konkurransekraft og mulige kontrakter.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringens løfte fra 18. november 2011 om at overgangsordningen
som ble kunngjort samme dag og skulle tre i kraft umiddelbart fortsatt
ikke er operasjonalisert. Eksportfinans har fortsatt ikke kunnet
ta opp sine normale tilbud til kundene og den fortsatte usikkerhet
har medført ytterligere nedgraderinger av selskapet, betydelige
verdinedganger for obligasjons-eierne og i tillegg spredt usikkerhet
langt inn internasjonale banksystemer om validiteten av den norske
stats intensjoner og garantier for selskapet. Den fortsatte nedgraderingen
av selskapet er problematisk for lån som allerede er etablert i
selskapet, og det er et faktum at det er norske myndigheter som
har ansvaret for at denne situasjonen har oppstått.
Disse medlemmer støtter forslaget
i proposisjonen om endringer i statsbudsjettet for 2011 i forbindelse
med den midlertidige statlige eksportfinansieringsordningen hvor
det inngås avtale med Eksportfinans om en overgangsordning. Disse
medlemmer støtter også de foreslåtte fullmakter i proposisjonen
under kapitlene II-V.
Disse medlemmer forutsetter at
allerede etablerte lån i Eksportfinans vil bli videreført på en
måte som sikrer aktørene konkurransedyktig finansiering i hele lånets
løpetid slik at disse ikke tvinges til en uforutsett refinansiering
med påfølgende økte kostnader. Disse medlemmer forutsetter
videre at regjeringen nå bidrar klart og tydelig til å gjenopprette
kapitalmarkedenes tillit til selskapet.
Disse medlemmer vil sterkt understreke
at den unike kompetanse på eksportfinansiering som finnes i Eksportfinans
må sikres for den fremtidige virksomhet. Ytterligere unødige forsinkelser
i overtagelsesprosessen som bidrar til tap av slik kompetanse fordi
det ikke kommer nødvendige avklaringer av de ansattes muligheter
i den nye organisasjonen, vil være uakseptabelt.
Disse medlemmer viser til endringsforslagene
til Prop. 34 S (2011–2012) som fremkommer av tilleggsproposisjonen
Prop. 42 S (2011–2012) og tilslutter seg endringene.
Disse medlemmer viser til at
tilleggsproposisjonens innhold bekrefter at den kommer som en følge
av at regjeringen ikke hadde den nødvendige oversikt og kontroll
over hva som var nødvendig å foreta seg da man presenterte Eksportfinansløsningen
18. november 2011. Disse medlemmer viser til at det
i Prop. 42 S (2011–2012) pekes på flere forhold som er kommet frem
i dialogen med Eksportfinans etter at Prop. 34 S (2011–2012) ble
lagt frem og som har nødvendiggjort tilleggsproposisjonen. Disse medlemmer mener
det har vært en lite profesjonell håndtering å ikke involvere Eksportfinans sitt
styre både tidligere og på en mye sterkere måte enn det som har
vært gjort og mener at det kunne sørget for en langt bedre prosess.
Disse medlemmer finner begrunnelsen
om innsideproblematikk for ikke å involvere Eksportfinans sitt styre
nokså besynderlig og vil vise til at styret i Eksportfinans gjennom
sin ordinære behandling av lånesaker ofte må ha kommet i situasjoner
med innsideproblematikk. Mange børsnoterte selskaper hørte jo med
til kundegruppen.
Disse medlemmer mener at det
fortsatt hefter usikkerhet ved videreføringen av Eksportfinans sitt
låneprodukt i statlig regi. En videreføring innebærer en CIRR-ordning,
kombinert med opsjon på markedsrente, fast eller flytende, og proposisjonene
gir ingen tydelig anvisning på hvordan markedsrenten skal fastsettes. Disse medlemmer viser
til at Prop. 34 S (2011–2012) understreker forutsetningen om at
lån på markedsmessige vilkår må tilfredsstille statsstøtteregelverket
og at rentene må være så markedsnære som mulig. Disse medlemmer forutsetter
at det blir etablert mekanismer som fastsetter en markedsrente,
slik at denne oppfattes som korrekt markedsprising og gir trygghet
for de kommersielle aktørene.
Disse medlemmer viser til at
proposisjonen vil legge ESA's referanserenter til grunn og vil understreke
at den neppe er en godt egnet mekanisme for å gi riktig prising
av kreditt i markedet til enhver tid. Disse medlemmer mener
at det overordnet viktige i denne sammenheng er at institusjonen
kan tilby reelle markedsrenter som har kommersiell troverdighet.
Disse medlemmer vil understreke
at regjeringens håndtering av denne saken har skapt en situa-sjon
i internasjonale finansmarkeder hvor innlånene til Eksportfinans
ble omsatt til langt under pålydende og at den internasjonale fundingen
av andre norske og nordiske banker ble negativt påvirket som følge
av dette. Det medførte at kapital ble dyrere og at regningen blir
sendt til norske lånekunder og forbrukere.
Disse medlemmer mener at regjeringen
må finne anledninger, på en bedre måte enn man så langt har gjort,
til å skape mer tillit i det internasjonale finansmarkedet om at
endringene i Eksportfinans vil skje uten at selskapets investorer får
noen øket risiko. Disse medlemmer mener dette kan
skje ved at regjeringen gir tydelige erklæringer og garantier for
at en slik risiko ikke vil kunne oppstå.
Disse medlemmer viser til at
internasjonale markeder i lengre tid har vært labile, og at endringene
og nedbyggingen av Eksportfinans ikke kunne kommet på et stort dårligere
tidspunkt. Derfor er det nå overordnet viktig for norske låntagere
og finansinstitusjoner generelt at regjeringen i den videre fremdrift
av saken bruker sin autoritet til å gjenreise den internasjonale
tilliten til at Eksportfinans kan stå ved sine inngåtte forpliktelser
i nedbyggingsfasen med staten i ryggen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til brev fra Nærings-
og handelsdepartementet til komiteen datert 9. desember 2011 som besvarer
oppfølgingsspørsmål fra komiteen om Eksportfinans’ finansielle status
og eventuelle følger av misligholdserklæringer fra obligasjonseiere
overfor Eksportfinans. Disse medlemmer viser til
at statsråden i dette brev avviser en rekke spørsmål om eventuelle
negative konsekvenser for selskapet og eksportindustrien ved eventuelle
misligholdserklæringer som hypotetiske problemstillinger. Disse
medlemmer legger derfor til grunn at departementet ikke
er kjent med informasjon og dokumentasjon fra Eksportfinans eller
andre når det gjelder eventuell misligholdsfare som gir departementet
grunn til å vurdere situasjonen annerledes enn man har gjort på
bakgrunn av de opplysninger som kommer frem i selskapets pressemelding
av 23. november 2011. Disse medlemmer vil understreke
at kontinuitet i eksisterende finansieringstilbud til norsk eksportindustri
er en avgjørende rammebetingelse for at viktige bedrifter med svært
mange ansatte over hele landet kan opprettholde sin konkurransekraft
i en urolig økonomisk situasjon. Disse medlemmer legger
derfor til grunn at alle virkemidler og muligheter vurderes og eventuelt
benyttes slik at det ikke skapes diskontinuitet i finansieringsordningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget kritiske til regjeringens arbeid vedrørende implementeringen
av EUs kapitalkravdirektiv. Det blir fra regjeringens side hevdet
at det ikke var mulig å få et varig unntak fra dette direktivet,
og på denne bakgrunn valgte man å akseptere det som ligger der med
en liten utsettelse før implementering. Disse medlemmer stiller
seg undrende til denne konklusjonen all den tid 17 EU-land allerede
har fått unntak. Det faktum at en ikke valgte å gå veien om å få på
plass et varig unntak har medført at finansinstitusjonen Eksportfinans
ASA ble nedgradert av Moody’s 28. oktober d.å. Etter dette ble det
helt umulig for dette selskapet, der staten har en eierandel på
15 pst., å kunne tilby eksportfinansiering til konkurransedyktige
vilkår. Dette kapitalkravet fra EU medførte videre at det totale lånebeløp
som enkeltselskap kunne ta opp ble betydelig redusert, og flere
selskap hadde allerede en portefølje som lå over det maksimale fremtidige
beløpet som ville være i størrelsesorden 1,3 til 1,4 mrd. kroner
ut ifra den egenkapital som selskapet hadde til rådighet. Dette
medførte at det oppstod stor usikkerhet både i industrien og ikke
minst hos dem som er avhengig av denne ordningen om hvordan en skulle
kunne løse den situasjonen som nå hadde oppstått som følge av at
regjeringen ikke hadde sørget for et varig unntak fra direktivet.
Regjeringen kom etter en tid på banen og kunne meddele at det ville
bli fremmet forslag om en ny eksportfinansieringsløsning som ville
avløse nåværende ordning. I påvente av at denne skulle komme på
plass ble det annonsert en overgangsordning slik at ingen skulle
bli rammet av den situasjonen som var oppstått. Denne overgangsordningen
har det imidlertid tatt tid å få på plass til tross for lovnaden om
at denne skulle iverksettes straks, bl.a. grunnet diskusjoner med
ESA vedrørende rentefastsettelse og hva som eventuelt vil kunne
bli oppfattet som statsstøtte. Dette var aldri et problem i Eksportfinans
ASA all den tid dette selskapet måtte finne sin finansiering i det internasjonale
finansmarkedet og måtte således betale markedsrente i henhold til
dette. Disse medlemmer mener at regjeringen nå sitter
med et betydelig ansvar for på en best mulig måte å rydde opp i
den usikkerheten en har vært medvirkende til å skape. Dette medfører
at den midlertidige ordningen som nå skal komme på plass raskt må
bli avløst av en permanent eksportfinansieringsordning. Det er i
den forbindelse svært viktig at man klarer å beholde den kompetanse
som Eksportfinans ASA i dag har knyttet til dette feltet. En må
også sørge for å fjerne den usikkerhet som i dag måtte finnes i
finansmarkedet og innen bransjen som både kjøper og leverer kapitalintensive
produkter, så raskt som mulig. Disse medlemmer mener
at dette best gjøres ved at den nye ordningen opprettes som et særlovsselskap
uten politiske føringer fra regjeringen. Dette er svært viktig både
for selskapets omdømme og troverdighet. Videre vil dette også kunne
redusere fremtidig risiko knyttet til eventuelle påstander om statlig subsidiering. Disse
medlemmer vil videre påpeke at det bør være mulig for dem
som er i den gamle ordningen, og som har så store engasjementer
at de nå vil kunne få problemer med fremtidig finansiering til konkurransedyktig rente
som følge av den oppståtte situasjonen, å få en refinansiering inn
mot den nye ordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at den
nye ordningen knyttet til eksportfinansiering blir organisert som
et særlovsselskap.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at den
nye ordningen knyttet til eksportfinansiering blir organisert som
et særlovsselskap.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen, og rår Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
934 | | Internasjonaliseringstiltak | |
| 90 (ny) | Lån til midlertidig statlig eksportfinansieringsordning
for
CIRR-kvalifiserte lån, kan overføres, blir bevilget med | 40 000 000 000 |
II
Fullmakt til å inngå avtale
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
gis fullmakt til å inngå en avtale med Eksportfinans om en overgangsordning
for CIRR-kvalifiserte lån hvor Eksportfinans fungerer som tilrettelegger.
III
Fullmakt til å utgifts- og inntektsføre uten bevilgning
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
i 2011 og 2012 uten bevilgning kan:
1. utgiftsføre utgifter
til en kontrollfunksjon ved tilrettelegging og undertegning av låneavtaler under
kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet, ny post 22 Utgifter til kontrollfunksjoner.
2. utgiftsføre vederlag til Eksportfinans
ASA for de tjenester selskapet utfører for staten som følge av overgangsordningen
for CIRR-kvalifiserte lån, under kap. 934 Internasjonaliseringstiltak, ny
post 74 Tilrettelegging av overgangsordning for
CIRR-kvalifiserte lån.
3. inntektsføre renteinntekter som følge
av overgangsordningen for CIRR-kvalifiserte lån, under nytt kap.
3934 Internasjonaliseringstiltak, ny post 80 Renter
fra overgangsordning for CIRR-kvalifiserte lån.
4. inntektsføre avdrag på utestående fordringer som
følge av overgangsordningen for CIRR-kvalifiserte lån, under nytt
kap. 3934 Internasjonaliseringstiltak, ny post 90 Avdrag
fra overgangsordning for CIRR-kvalifiserte lån.
5. utgiftsføre utgifter til et interimsstyre,
som ledd i arbeidet med å opprette et statlig organ som skal stå
for det CIRR-kvalifiserte eksportfinansieringstilbudet i Norge under
kap 934, ny post 22 Interimsstyre for statlig
eksportfinansieringsordning.
6. utgiftsføre utgifter i forbindelse med
overtakelse av allerede gitte lån av Eksportfinans under kap. 934
ny post 75 Utgifter til overtakelse av lån.
IV
Fullmakt til å gi tilsagn
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
i 2011 og 2012 kan gi tilsagn om nye CIRR-kvalifiserte lån uten
en øvre ramme.
V
Fullmakt til å overta lån
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
kan:
1. overta i sin helhet
CIRR-kvalifiserte lån som er honorert fra Eksportfinans ASA fra 18. november
2011 og frem til en overgangsordning er operativ.
2. overta i sin helhet CIRR-kvalifiserte
lån som er honorert fra Eksportfinans ASA hvor det har vært delutbetalinger
før 18. november 2011.
3. overta i sin helhet CIRR-kvalifiserte
lån som kommer til refinansiering ved endt marginbindingsperiode.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. desember 2011
Terje Aasland |
leder og ordfører |