Det foreslås å etablere en forskriftshjemmel
som gir grunnlag for å regulere krav om politiattest for ansatte
i bedrifter som tilbyr tiltaket varig tilrettelagt arbeid (VTA).
Forskriftshjemmelen foreslås innarbeidet i lov 10. desember 2004
nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester (arbeidsmarkedsloven).
Krav om politiattest vil omfatte stillinger
der ansatte ved utøvelsen av sitt arbeid kan komme i et tillits-
eller ansvarsforhold hvor overgrep eller negativ påvirkning overfor
utviklingshemmede kan finne sted. Formålet er å gi denne gruppen
en særlig beskyttelse. Arbeidsområdet og oppgaveporteføljen for
hver enkelt stilling må vurderes konkret og det vil være arbeidsgivers
ansvar å foreta en slik vurdering. Med ansatte menes i denne sammenheng
ordinært ansatte i de aktuelle bedriftene.
Det foreslås at en politiattest for ansatte
i VTA-bedrifter skal omfatte saker der en person er siktet, tiltalt,
har vedtatt forelegg eller er dømt for seksualforbrytelser, forsettlig
drap, grov voldskriminalitet, samt rans- og narkotikakriminalitet.
Det legges opp til en avgrenset og utvidet politiattest og at konsekvensen
av anmerkninger på attesten i utgangspunktet skal være utelukkelse
fra arbeid med utviklingshemmede. Kravet vil gjelde for ansatte
i alle bedrifter som tilbyr VTA.
Politiregisterlovens bestemmelser om barneomsorgsattest
skal skape ensartet praksis på de områdene der det kreves politiattest
for personer som har omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige.
Utviklingshemmede har krav på samme form for beskyttelse som mindreårige. Politiattest
med hjemmel i arbeidsmarkedsloven vil derfor utformes i samsvar
med politiattest etter politiregisterloven § 39 første ledd.
Det forebyggende arbeidet i bedriftene med retningslinjer/internkontroll
anses som svært viktig. Politiattest og denne type forebyggende arbeid
kan utfylle og supplere hverandre. Dette er tiltak som kan bidra
til å forhindre overgrep mot utviklingshemmede på arbeidsplassen.
Arbeidssamvirkenes Landsforening (ASVL) har anmodet
om å vurdere krav om politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr
VTA. ASVL organiserer skjermede virksomheter, kalt vekstbedrifter,
som tilbyr VTA og eventuelle andre tiltak. I tillegg er det en del
arbeidsmarkedsbedrifter (som ikke er organisert i ASVL), kalt attføringsbedrifter,
som tilbyr det ak-tuelle tiltaket, samt noen ordinære bedrifter.
VTA er ett av flere arbeidsrettede tiltak som
er rettet mot utsatte grupper i arbeidsmarkedet, men er det eneste
tiltaket der utviklingshemmede inngår som en sentral målgruppe.
Andelen er pr. i dag fallende (71 pst. i 1994, 47,5 pst. i 2002,
38,7 pst. i 2006 og 35 pst. i 2010). Målgruppen for tiltaket er
personer som har eller i nær fremtid ventes å få innvilget varig
uførepensjon. Andre arbeidsrettede tiltak skal være vurdert som
uaktuelle. VTA kan tilbys personer som har behov for arbeid i skjermet
virksomhet, med arbeidsoppgaver tilpasset den enkeltes yteevne. Fra
1. januar 2006 kan også VTA-plasser tilbys som enkeltplasser i ordinær
virksomhet. Tiltaksarrangør mottar tilskudd etter fast sats. Det
er pr. i dag ca. 290 bedrifter i skjermet virksomhet som tilbyr
VTA. Disse bedriftene har nå ca. 7 765 ansatte i tiltaket (tiltaksdeltakere)
og i alt ca. 13 000 ansatte (inklusive ordinært ansatte).
I 2007 konkluderte daværende Arbeids- og inkluderingsdepartementet
med å avvente videre behandling av det aktuelle spørsmålet om krav om
politiattest til det forelå en kartlegging av problemet om eventuelle
overgrep overfor utviklingshemmede som deltar i VTA-tiltak. Man ønsket
et bredt og grundig faktagrunnlag å bygge videre på. Nordlandsforsk-ning
gjennomførte på oppdrag fra departementet en studie om arbeidsmiljø
og rettssikkerhet i skjermede virksomheter for personer med psykisk utviklingshemning
som deltar i VTA-tiltak: «Vanskelig å snakke om? Arbeidsmiljø og rettssikkerhet
for utviklingshemmede i skjermede virksomheter. NF-rapport nr. 1/2009.»
Et av temaene som drøftes i rapporten er krav om politiattest for
ordinært ansatte i vekstbedriftene. Rapport forelå i mars 2009.
Rapporten viser at flere bedrifter har håndtert saker
som omhandler mobbing, vold eller trusler om vold. Fra enkelte bedrifter
er det også rapportert om erfaring med saker som omhandler ærekrenkelser,
seksuell trakassering og seksuelle overgrep.
Det rettslige grunnlaget for utstedelse av politiattest
følger av strafferegistreringsloven § 5. Nærmere regler om til hvilke
formål politiattest kan utstedes, fremgangsmåte og lignende følger av
strafferegistreringsloven §§ 5 og 6, samt forskrift 20. desember
1974 nr. 4 om strafferegistrering (strafferegistreringsforskriften)
§§ 12 til 15.
Det er de senere årene vedtatt krav om politiattest
i flere lover, blant annet i barnevernloven, utlendingsloven, barnehageloven,
opplæringslova, universitets- og høyskoleloven, helsepersonelloven,
sosialtjenesteloven, samt i forskrift om strafferegistrering.
Det vises til proposisjonens kapittel 3.2 hvor
det er nærmere redegjort for den nye politiregisterloven som Stortinget
vedtok i 2010 ved behandlingen av Prop. 12 L (2008–2009), jf. Ot.prp. nr.
108 (2008–2009), samt Innst. 139 L (2009–2010).
Det ble sendt ut et høringsnotat hvor muligheten for
å ta inn en ny bestemmelse i arbeidsmarkedsloven som regulerer krav
om politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr tiltaket VTA
ble drøftet.
Flertallet av de instanser som har avgitt uttalelse, støtter
forslaget om krav om politiattest på det ak-tuelle området. Det
vises til de enkelte kapitlene i proposisjonen hvor innholdet i høringssvarene
er redegjort for.
I høringsnotatet ble det foreslått å regulere kravet
om politiattest i loven. Det er, etter en nærmere vurdering, mer
hensiktsmessig å etablere en forskriftshjemmel med sikte på å gi utfyllende
regler om politiattest. Det foreslås å innarbeide forskriftshjemmelen
i lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester (arbeidsmarkedsloven)
og at bestemmelsen tas inn i kapitlet om saksbehandling som ny § 21.
Kravet om politiattest må gjøres obligatorisk. Avgjørelsen
av om det skal innhentes politiattest ved ansettelse skal ikke tas
av VTA-bedriftene selv. Det anses som nødvendig for at politiattesten
skal kunne gi best mulig beskyttelse mot overgrep, og at det vil
gi større troverdighet og trygghet, blant annet for pårørende.
Hovedregelen bør være at det stilles krav om avgrenset
politiattest for personer som kan komme i tillits- eller ansvarsforhold
hvor overgrep og negativ påvirkning overfor utviklingshemmede kan
finne sted.
Ved avveiningen av de ulike hensynene har departementet
lagt til grunn de samme vurderingene som Justisdepartementet har
gjort i sitt arbeid med barneomsorgsattest, jf. Ot.prp. nr. 108
(2008–2009). Dersom politiattest vil kunne gi utviklingshemmede
en viss beskyttelse mot overgrep, må dette tillegges betydelig vekt.
I kombinasjon med tillitshensynet vil da personvernhensynet, resosialiseringshensynet
eller ressurshensynet ikke kunne tillegges større vekt.
Det anses som viktig å se på krav om politiattest i
sammenheng med andre tiltak for å beskytte utvik-lingshemmede mot
overgrep og negativ påvirkning i arbeidslivet.
Det påpekes at det forebyggende arbeidet i bedriftene
med retningslinjer/internkontroll anses som svært viktig, og at
politiattest og etiske retningslinjer/internkontroll kan supplere
og utfylle hverandre. Dette er tiltak som på ulike måter kan bidra
til å forhindre overgrep mot utviklingshemmede på arbeidsplassen.
Innføring av kvalitetssikringssystemet Equass vil kunne bidra til
fokus og bevissthet på systemer for å sikre at etiske retningslinjer
blir bedre ivaretatt i tiden fremover.
Utviklingshemmede har krav på samme form for beskyttelse
som mindreårige. Dette er utgangspunktet for vurderingen av hvilke
straffebestemmelser som skal omfattes av en politiattest for ansatte
i bedrifter som tilbyr VTA.
Politiattesten bør avgrenses til brudd på straffebestemmelser
som rammer handlinger som overfor utviklingshemmede må anses som
særlig alvorlige og dermed særlig relevante. Beskyttelseshensynet
er det sentrale i denne sammenheng.
Hvilke straffebestemmelser som bør omfattes
av en politiattest er skjønnsmessig. Et sentralt formål med reglene
om barneomsorgsattest er å skape enhetlig regulering av ordningene
med politiattest for personer som skal utføre oppgaver overfor mindreårige.
Det er hensiktsmessig at bestemmelsene om politiattest for ansatte
i VTA-bedrifter er i samsvar med bestemmelsene om avgrenset barneomsorgsattest
i politiregisterloven. Stortinget sluttet seg i 2010 til den avgrensning
av straffebud som skal omfattes av avgrenset barneomsorgsattest
etter politiregisterloven § 39 første ledd.
I Prop. 40 L (2010–2011) Endringer i barnevernloven
(krav til politiattest mv.), slutter Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
seg til at avgrenset politiattest i barnevernloven knytter seg til
de straffebestemmelsene som omfattes av politiregisterloven, jf.
Innst. 244 L (2010–2011).
Forslaget om at en ny lovbestemmelse i arbeidsmarkedsloven
skal omfatte de samme straffebestemmelser som fremgår i politiregisterloven § 39
fastholdes. Der det er hjemmel for å kreve avgrenset politiattest
etter arbeidsmarkedsloven skal det kreves politiattest som viser
anmerkninger på de samme straffebestemmelsene som gjengis i politiregisterloven
§ 39 første ledd. Dette gjelder seksualforbrytelser, forsettlig drap,
grov voldskriminalitet, samt rans- og narkotikakriminalitet.
Det følger av forarbeidene til politiregisterloven at
formålet med å utvide antallet straffebestemmelser som skal fremgå
av politiattesten, er å utvide beskyttelsen mot overgrep eller alvorlig skadelig
innflytelse på mindreårige. De aktuelle straffebestemmelsene er
tatt inn etter en grundig avveining mellom hensynet til beskyttelse
av barnet og hensynet til resosialisering av personer som har begått
lovbrudd.
Anmerkninger som gjelder seksualforbrytelser og
drap skal alltid føre til utelukkelse fra oppgaver overfor utviklingshemmede.
Dette gjelder overtredelser av straffeloven §§ 192 til 197, 199, 200
annet ledd, 201 første ledd bokstav c, 201a 203, 204a og 233. Med
unntak av § 203 er dette overtredelser som skal anmerkes i samsvar med
politiregisterloven § 41 nr. 1, det vil si uten tidsbegrensning.
Utelukkelsen fra arbeid med utviklingshemmede vil tilsvarende være
uten tidsbegrensning, det vil si permanent.
Det foreslås videre at også personer med anmerkning
knyttet til straffeloven §§ 162, 219, 224, 229 annet og tredje straffalternativ,
231, 233 og 268 jf. § 267, skal være utelukket fra oppgaver overfor
utvik-lingshemmede. Dette er bestemmelser som skal anmerkes med
tidsbegrensning i henhold til politiregisterloven § 40. Tidsbegrensningen
innebærer at anmerkningen slettes etter en tid og som hovedregel
etter tre år. Utelukkelsen fra arbeid med utviklingshemmede vil
vare tilsvarende lenge.
Avveiningen mellom beskyttelseshensynet og resosialiseringshensynet
er vanskelig.
Beskyttelses- og tillitshensynet taler for at
tiltaksdeltakere bør omfattes av kravet om politiattest. VTA-deltakere
er en mer sammensatt gruppe i dag enn tidligere, noe som øker sannsynligheten
for at flere av deltakerne tidligere kan ha begått straffbare handlinger,
herunder brudd på de aktuelle straffebestemmelsene som etter forslaget
her vil gi anmerkning på en politiattest. Dette er et moment som
tilsier at behovet for beskyttelse anses å være svært viktig for
utviklingshemmede deltakere.
Resosialiseringshensynet taler i retning av
at tiltaksdeltakere ikke bør omfattes av kravet om politiattest.
Et krav om politiattest vil kunne medføre at deltakere som er siktet,
tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for brudd på de tidligere
omtalte straffebestemmelser, utelukkes (midlertidig eller varig)
fra arbeid med utviklingshemmede. For ordinært ansatte vil et krav
om politiattest ikke være til hinder for at disse personene kan
søke seg andre typer jobber hvor politiattest ikke er påkrevd. For
deltakere i VTA-tiltak er utsiktene til å få andre jobber små. Et
av vilkårene for å bli tildelt VTA er at andre arbeidsrettede tiltak
skal være vurdert som uaktuelle. Resosialiseringshensynet er derfor
særlig relevant for tiltaksdeltakere.
På bakgrunn av blant annet høringsinstansenes merknader
har departementet konkludert med at en ønsker å utrede spørsmålet
om politiattest for tiltaksdeltakere, herunder de utviklingshemmede,
nærmere. Spørsmålet vil vurderes i forbindelse med en evaluering
av behovet for VTA-tiltaksplasser.
I 2006 ble regelverket endret slik at tiltaket
VTA kan tilbys som enkeltplass i ordinær virksomhet. Antall personer
i VTA som enkeltplass i ordinær virksomhet har vokst særlig de siste
par årene til om lag 700 personer pr. februar 2011, mens VTA i skjermet
sektor har hatt en noe mindre vekst. Dersom veksten for enkeltarbeidsplasser fortsetter,
er det viktig at kravet om politiattest også gjøres gjeldende i
ordinær virksomhet. Innføring av krav om politiattest også for personer som
skal ansettes i ordinær virksomhet kan medføre at det blir vanskeligere
å etablere tiltaket VTA i denne type bedrifter. Dette kan imidlertid ikke
tillegges større vekt enn hensynet til beskyttelse av utviklingshemmede.
Det foreslås derfor at kravet om politiattest skal gjelde for personer som
skal ansettes i alle bedrifter som tilbyr tiltaket VTA.
Kravet om politiattest bør ikke gjelde for etablerte
ansettelsesforhold, og viser i denne sammenheng til høringsinstansenes
merknader, samt det generelle hensynet mot å gi bestemmelser tilbakevirkende
kraft og hensynet til rettslikhet.
I Prop. 40 L (2010–2011) Endringer i barnevernloven
(krav til politiattester mv.) uttaler Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet:
«Høringsnotatet inneholdt en drøfting av spørsmålet
om vandelskontroll av utlendinger utenfor EØS. Dette spørsmålet
følges ikke opp i denne proposisjonen. Spørsmålet vil vurderes nærmere
i samarbeid med øvrige departementer med ansvar for sektorer med
tilsvarende utfordringer. Høringsinstansenes innspill vil tas med
i dette arbeidet.»
På denne bakgrunn vil en ikke foreslå krav om botid
for utlendinger utenfor EØS-området i denne omgang, men vil komme
tilbake til saken når berørte departementer har vurdert og konkludert
i spørsmålet om botid.
En innføring av krav om politiattest vil medføre økonomiske
og administrative konsekvenser både for politiet som utsteder attestene
og for bedriftene som tilbyr tiltaket VTA.
Det er pr. i dag om lag 290 bedrifter som tilbyr tiltaket
VTA.
Ettersom innføring av krav om politiattest begrenses
til kun å omfatte ordinært ansatte og bare ved nyansettelser, vil
kostnadene ved innføringen begrenses til få personer årlig. Det
antas at kravet vil gjelde om lag 200–300 personer i året. Det anslås
at kostnadene for politiet pr. politiattest vil være om lag kr 242
(før lønnsoppgjøret i 2011). Dette vil medføre en svært begrenset
årlig kostnad for politiet på om lag 50 000 til 75 000 kroner.
Arbeidsgivere vil oppleve noe mer administrasjon
ved innføring av krav om politiattest. Årlig utgift antas å være,
på usikkert grunnlag, ca. kr 200 pr. attest.
Dette har en verdi samfunnsøkonomisk, men den er
vanskelig å tallfeste.
Innføring av krav om politiattest bør kunne
redusere både de registrerte overgrepssakene og de ikke anmeldte
sakene.
Innføringen av krav om politiattest kan medføre budsjettmessige
innsparinger for det offentlige og være fornuftig i et samfunnsøkonomisk
perspektiv. Det er imidlertid ikke mulig å tallfeste disse effektene.
Som ledd i komiteens behandling av Prop. 132
L (2010–2011) ble det 8. desember 2011 avholdt høring hvor ASVL
deltok.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringen foreslår
å etablere en forskriftshjemmel som gir grunnlag for å regulere krav
om politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr tiltaket varig
tilrettelagt arbeid (VTA). Forslaget innebærer at arbeidsområdet
og oppgaveporteføljen for hver enkelt stilling må vurderes konkret,
og at det vil være et arbeidsgiveransvar å foreta en slik vurdering.
Komiteen viser videre til at
krav om politiattest for ansatte i VTA-bedrifter skal omfatte saker
der person er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt
for seksualforbrytelser, fortsettlig drap, grov voldskriminalitet,
samt rans- og narkotikakriminalitet. Dette innebærer de samme straffebestemmelser
som fremgår i politiregisterloven § 39 første ledd. Med ansatte menes
i denne sammenheng ordinært ansatte i de aktuelle bedriftene.
Komiteen er kjent med at regjeringen
i sitt høringsnotat vurderte om kravet om politiattest også skulle
gjelde for dem som allerede er i et etablert ansettelsesforhold,
det vil si om kravet skal ha tilbakevirkende kraft.
Komiteen er videre kjent med
at regjeringen har kommet til at kravet om politiattest ikke bør gjelde
for etablerte ansettelsesforhold.
Komiteen understreker at det
forebyggende arbeidet i bedriftene vil være det aller viktigste
tiltaket for å forhindre overgrep også etter at krav om politiattest
er innført. Innføring av krav til politiattest er i seg selv ikke
en garanti for at ikke overgrep kan skje, men er ett av flere nødvendige
og viktige tiltak for å forhindre overgrep på arbeidsplassen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i regjeringens høringsnotat ble foreslått å regulere
kravet om politiattest i loven.
Disse medlemmer er videre kjent
med at regjeringen ikke følger opp dette i proposisjonen, men i
stedet fremmer forslag om at det etableres en forskriftshjemmel
med sikte på å gi utfyllende regler om politiattest.
Disse medlemmer mener det vil
være et langt sterkere og et mer riktig tiltak å ta inn en ny bestemmelse
i arbeidsmarkedsloven som regulerer krav om politiattest for ansatte
i bedrifter som tilbyr VTA.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at krav om politiattest for ansatte i bedrifter
som tilbyr VTA, gis lovhjemmel i arbeidsmarkedsloven.»
Disse medlemmer viser til oppslag
i Bergensavisen, tirsdag 17. januar 2012, hvor det fremkommer at
15 barnehager i Bergen fikk avvik om politiattester etter at det
var gjennomført tilsyn.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at arbeidsgiver har gode nok systemer i forhold til
politiattester, slik at det ikke skapes utrygghet blant tiltaksutøverne
og deres pårørende.
Disse medlemmer vil videre understreke
at formålet med å innføre politiattest er primært å forhindre at
personer som er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for
seksuelle overgrep, får tilgang til stillinger eller posisjoner
hvor de kan begå nye overgrep mot utviklingshemmede.
Disse medlemmer kan ikke utelukke
at det også per i dag jobber personer (ordinære ansatte) i enkelte
VTA-bedrifter som er dømt for overgrep mot utviklingshemmede.
Disse medlemmer har derfor etter
en helhetsvurdering kommet til at kravet om politiattest også bør
gjelde for etablerte ansettelsesforhold.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre kravet om
politiattest gjeldende for etablerte ansettelsesforhold.»
Komiteen vil understreke
at spørsmålet om politiattest for tiltaksdeltakere reiser en vanskelig avveining
mellom beskyttelses- og tillitshensynet og resosialiseringshensynet.
Komiteen registrerer at regjeringen
ønsker å utrede nærmere om kravet om politiattest også skal omhandle
tiltaksdeltakere, og at en slik utredning er i tråd med hva flere
av høringsinstansene påpekte vedrørende dette spørsmålet.
Komiteen støtter regjeringens
vurdering i at dette er et komplisert spørsmål som må utredes nærmere.
Komiteen ser frem til å få seg
forelagt en egen sak når dette spørsmålet er utredet, og ber regjeringen
om at en slik utredning gjennomføres så snart som mulig.
Komiteen merker seg at politiregisterloven § 36
nr. 1 likestiller politiattester fra andre EØS-land med norsk attest.
Dette innebærer at man som følge av EØS-avtalen skal godta attester
utstedt i andre EØS-land. Komiteen er kjent med at
EQUASS som kvalitetssikringssystem nå er under implementering ved
de aller fleste vekst- og attføringsbedrifter, men mener likevel
det er viktig å presisere at attester utstedt i andre EØS-land blir
gjort og ber derfor regjeringen sørge for at en har rutiner for
at dette skjer automatisk.
Komiteen merker seg at regjeringen
ikke foreslår krav om botid for utlendinger utenfor EØS-området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Prop.
40 L (2010–2011) Endringer i barnevernloven (krav til politiattester
mv.) der høringsnotatet til lovforslaget inneholdt en drøfting av spørsmålet
om vandelskontroll av utlendinger fra utenfor EØS-området. Flertallet mener dette
spørsmålet må vurderes nærmere i samarbeid med øvrige departementer
med ansvar for sektorer med tilsvarende utfordringer, slik at disse
bestemmelsene blir like på alle områdene der det er behov for politiattester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet bak kravet om politiattest er at en skal forsikre
seg om at de personer som betros roller og oppgaver skal være skikket
til oppgaven.
Disse medlemmer erkjenner at
det er utfordringer knyttet til manglende mulighet for vandelskontroll
av utlendinger utenfor EØS-området. Disse medlemmer registrerer
også at høringsinstansene er delt både i spørsmålet om det bør innføres
et krav om botid og hvor langt et eventuelt krav om botid bør være.
Disse medlemmer vil derfor foreslå
at det for personer som ikke har vært bosatt i EØS-området tas inn
krav om botid i Norge på fem år.
Disse medlemmer vil understreke
at innføringen av en slik botid må kunne praktiseres fleksibelt.
Det bør kunne gjøres unntak fra botidskravet i de tilfeller man
kan hente inn relevant vandelsattest.
Disse medlemmer viser til at
dette vil harmonisere med andre bestemmelser som for eksempel kravet
om botid for å erverve kjøreseddel.
I disse tilfeller mener disse medlemmer at hensynet
til å beskytte utviklingshemmede må veie tyngre enn hensynet til
et inkluderende arbeidsliv.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at det innføres et krav om fem års botid i Norge
for personer som ikke har vært bosatt i EØS-området.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at krav om politiattest for ansatte i bedrifter
som tilbyr VTA, gis lovhjemmel i arbeidsmarkedsloven.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen gjøre kravet om politiattest
gjeldende for etablerte ansettelsesforhold.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at det innføres et krav om fem års botid i Norge
for personer som ikke har vært bosatt i EØS-området.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i arbeidsmarkedsloven (krav om
politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr tiltaket varig tilrettelagt
arbeid)
I
I lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester
skal ny § 21 lyde:
§ 21 Politiattest
Departementet gir i forskrift nærmere bestemmelser
om krav om politiattest i samsvar med reglene i politiregisterloven
§ 39 første ledd for person som skal ansettes i bedrift som arrangerer
arbeidsmarkedstiltak rettet mot utviklingshemmede, og om hvilke
tiltak dette skal gjelde.
II
Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 31. januar 2012
Robert Eriksson |
leder og ordfører |