Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Christina
Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til timeshare-direktivet av 1994 som åpner for at hvert enkelt
medlemsland innfører regler som gir forbrukere bedre beskyttelse
enn det som følger av direktivet. Komiteen viser
videre til at etter vedtagelsen av timeshare-direktivet av 1994
utviklet bransjen seg, og nye ferieprodukter kom på markedet. Disse
nye ferieproduktene, og visse transaksjoner knyttet til timeshare,
for eksempel avtaler om videresalg og bytte, er ikke omfattet av
direktivet fra 1994.
Komiteen registrerer at dette
har medført problemer med omgåelser, som både har gitt opphav til
konkurransevridning og forbrukerproblemer. I etterkant av dette
ble timeshare-direktivet av 1994 erstattet med et nytt timeshare-direktiv som
trådte i kraft i januar 2009 for å gi enda bedre forbrukerbeskyttelse
ved avtaler om deltidsbruksrett, langtidsferieprodukter, videresalg
og bytte.
Komiteen registrerer videre at
for å verne de seriøse næringsdrivende mot useriøse konkurrenter,
ble det nye direktivet gitt et vesentlig større virkeområde enn
det gamle. Dette innebærer blant annet at næringsdrivende pålegges opplysningsplikt
og at forbrukerne får angrerett i større grad enn til nå.
Komiteen viser videre til at
i motsetning til timeshare-direktivet fra 1994 bygger det nye direktivet
på prinsippet om totalharmonisering. Dette innebærer at man innenfor
direktivets virkeområde ikke kan ha nasjonale regler som avviker
fra direktivets, jf. fortalen punkt 3. Et av formålene med å gi
et nytt direktiv var å fjerne ulikhetene i de ulike landenes lovgivning,
slik at næringslivet og forbrukere får ett felles regelverk å forholde
seg til, uavhengig av hvilket lands regler som gjelder for den enkelte
avtalen.
Komiteen registrerer videre at
gjennomføring av dette direktivet vil nødvendiggjøre endringer i
det norske regelverket. For komiteen er det viktig
å fastslå at de fleste endringene som gjøres, vil styrke forbrukernes
rettigheter.
Komiteen vil for øvrig påpeke
at direktivet er vedtatt i alle de nordiske landene.
Komiteen viser til at EU-direktiver
skal gjennomføres i nasjonal rett på en slik måte at formålet med
direktivet oppnås. Det er i utgangspunktet opp til medlemslandene
hvordan dette gjøres. I motsetning til forordninger er det ikke
noe krav om at rettsakten gjennomføres ord for ord. Ved gjennomføring
av EØS-regelverk, som ved annet regelverk, er det viktig å tilstrebe klarhet
for å skape forutberegnelighet for brukerne av loven. EFTAs overvåkningsorgan
(ESA) vil også stille visse krav til at gjennomføringen av direktivet
er synbar og kan etterprøves.
Komiteen merker seg at ettersom
det nye timeshare-direktivet bygger på totalharmonisering, taler
dette for at man ved den nasjonale gjennomføringen legger seg nært
opp til ordlyden i direktivet. Dette gjelder spesielt begrepene
som er viktige for å definere lovens virkeområde. Komiteen støtter
dette.
Komiteen viser til at i siste
instans er det EU-domstolen som avgjør tolkningen av EU-retten, herunder
det nye timeshare-direktivet. Avgjørelsene i EU-domstolen er ikke
bindende for Norge, men i praksis vil EFTA-domstolen legge stor
vekt på avgjørelser i EU-domstolen i tilsvarende saker.
Komiteen viser videre til at
forslag til gjennomføring av direktivet ble sendt ut på høring den
1. mars 2011 med høringsfrist 1. juni 2011. I høringsnotatet anførte
departementet at det er mest hensiktsmessig å utforme en ny lov.
Det nye direktivet har bestemmelser som kan innpasses i dagens lov,
som er inndelt i kapitler som omhandler alminnelige bestemmelser,
selgerens opplysningsplikt, innholdet i tidspartsavtalen, angrerett
etc. Det nye direktivet har imidlertid et mye videre virkeområde
enn det tidligere, og ved gjennomføringen er det viktigere enn før
å holde seg nært opp til direktivets ordlyd. Det ville medføre relativt
omfattende endringer i dagens lov å gjennomføre direktivet. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om å gjennomføre direktivet i en ny
lov.