I proposisjonen fremmes det forslag til endringer i:
lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).
Det foreslås i tillegg noen mindre materielle
endringer og presiseringer, samt enkelte lovtekniske justeringer.
Endringene i folketrygdloven gjelder:
rett til pleiepenger
etter § 9-12 for å yte hjemmepleie til syke personer i livets sluttfase,
som i dag er begrenset til nære pårørende (familie), utvides til
å omfatte også nærstående personer utenfor slektskap/familie.
presisering av §§ 11-6 og 11-8 for å tydeliggjøre sammenhengen
mellom regelverkene om arbeidsrettede tiltak og arbeidsavklaringspenger.
heving av beløpsgrensen for å unnlate tilbakekreving
av feilutbetalinger etter § 22-15.
I arbeidsmiljøloven §§ 12-10 og 17-5 foreslås begrepet
«nære pårørende» erstattet med «nærstående» som følge av forslaget
til endring i folketrygdloven § 9-12.
Forslaget knyttet til pleiepenger etter folketrygdloven
§ 9-12 gjelder en utvidelse av retten til pleiepenger, og er således
til gunst for dem endringen gjelder for.
Forslaget knyttet til arbeidsavklaringspenger
etter folketrygdloven §§ 11-6 og 11-8 er en klargjøring av regelverket,
og påvirker ikke den materielle rettstilstanden.
Forslaget om å heve beløpsgrensen for når Arbeids-
og velferdsetaten kan unnlate å tilbakekreve feilutbetalinger etter
folketrygdloven § 22-15, er en administrativ forenkling som også
vil være til gunst for dem endringen gjelder for. Endringsforslagene
er derfor ikke sendt på alminnelig høring.
Det foreslås å utvide kretsen av personer som
etter folketrygdloven § 9-12 kan få rett til pleiepenger ved hjemmepleie
av nære pårørende i livets sluttfase. Forslaget innebærer at også
personer utenfor familierelasjoner kan få rett til pleiepenger når
pleien er ønsket av den døende.
Det vises til proposisjonens kapittel 2.2 hvor
det er nærmere redegjort for bakgrunn og gjeldende rett.
I forbindelse med at pleiepengeretten ble utvidet fra
20 til 60 dager, ble spørsmålet om personkretsens avgrensning i
§ 9-12 diskutert i Prop. 64 L (2009–2010). Det ble den gangen vurdert
at det ikke var nødvendig å foreslå endringer.
Erfaringer i enkeltsaker viser imidlertid at
andre nærstående personer i den sykes omgivelser bør få rett til
pleiepenger for å pleie i terminalfasen. Begrepet «nære pårørende»
har også gitt enkelte avgrensningsproblemer som kan ha medført noe uensartet
praksis i arbeids- og velferdsetaten.
Det bør derfor legges større vekt på behovet
for å la også andre enn den nærmeste familie omfattes av retten
til pleiepenger etter § 9-12. De demografiske fremskrivningene tilsier
også at det blir flere eldre med færre omsorgspersoner i nær familie.
Det foreslås at retten til pleiepenger skal
utvides til å omfatte personer utenfor familierelasjoner ved at
begrepet «nær pårørende» fjernes fra § 9-12. Retten bør likevel
avgrenses til pleie av «nærstående» personer, ettersom formålet
er å støtte oppunder det godet det er å kunne gi og motta pleie
i livets sluttfase når pleieyter og pleiemottaker har en nær relasjon,
selv om det ikke er snakk om familie.
Det bør stilles krav om samtykke til pleien
fra den sykes side.
Som følge av at begrepet «nær pårørende» foreslås
byttet ut med «nærstående» i § 9-12, vil det også være nødvendig
med andre lovtekniske endringer. Det vises til proposisjonens kapittel 2.3
og kapittel 5 Merknader til de enkelte paragrafene i lovforslaget
hvor dette er nærmere redegjort for.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra den
tid Kongen bestemmer.
Forslaget vil kunne gi en viss utgiftsøkning
når personkretsen som gis rett til pleiepenger nå utvides. I de
aller fleste tilfeller vil det nok fortsatt være nære familiemedlemmer
som forestår pleien, og disse har allerede rett til pleiepenger etter
§ 9-12. Pleiepenger ytes til en person om gangen, slik at antall
dager til fordeling pr. pasient vil ikke øke. Forslaget innebærer
at omsorgsbyrden vil kunne fordeles på flere personer slik at fravær
fra arbeid kan bli kortere pr. person. Forslaget vil også innebære
en avlastning av helsevesenet. Det antas således at lovendringsforslaget
samlet sett ikke vil få store økonomiske konsekvenser.
Endringen vil ikke ha nevneverdige administrative
konsekvenser.
Det er igangsatt et større arbeid med å forenkle regelverk
som arbeids- og velferdsetaten forvalter. Dette sammen med moderniseringen
av IKT-systemer vil gjøre arbeids- og velferdsetaten enda bedre
i stand til å realisere målene med Nav-reformen. Det er dårlig sammenheng
mellom folketrygdloven § 11-6 Behov for bistand til å skaffe seg
eller beholde arbeid, § 11-8 Aktivitet med sikte på å komme i arbeid
og systemet for tildeling av arbeidsrettede tiltak. Det foreslås derfor
at §§ 11-6 og 11-8 endres slik at sammenhengen blir tydeligere.
Det vises til proposisjonens kapittel 3.2 hvor
det er nærmere redegjort for bakgrunn og gjeldende rett.
Målet med arbeidsavklaringspenger er å få flest mulig
raskest mulig i arbeid. Arbeids- og velferds-etaten har begrensede
tiltaksressurser. Personer som er i målgruppen for arbeidsavklaringspenger
vil bli prioriterte ved tildeling av arbeidsrettede tiltak. Formålet
med bistanden og oppfølgingen som mottaker av arbeidsavklaringspenger
tilbys, er å sette vedkommende i stand til å skaffe seg eller å
beholde et arbeid.
Det foreslås at det i § 11-6 slås fast at bistanden skal
ha som mål å gjøre brukeren i stand til å skaffe seg eller beholde
arbeid som han eller hun kan utføre. Ordlyden i § 11-6 kan isolert
sett tyde på at det er tilstrekkelig at brukeren har behov for bistand.
Arbeidsavklaringspenger kan etter § 11-13 også gis i nærmere angitte
perioder der en ikke deltar på tiltak. Det er ikke meningen at en
skal få ytelsen utover perioder der en faktisk blir prioritert til,
og deltar på, tiltak. En tydeliggjøring her er ønskelig. Det er
ikke nok at personen får tilbud om et arbeidsrettet tiltak, en må i
tillegg være i stand til å nyttiggjøre seg tiltaket. Det bør presiseres
at kravet er at personen faktisk deltar på et arbeidsrettet tiltak,
jf. forslag til § 11-6 bokstav b. Endringene vil tydeliggjøre lovens formål
og bidra til en mer ensartet praksis i Arbeids- og velferdsetaten.
I forslaget om arbeidsavklaringspenger mv.,
som ble sendt på høring høsten 2007, ble det varslet at det tas
sikte på å lage et eget stønadskapittel i folketrygdloven. Det vil
da bli vurdert om bestemmelsene om tilleggsstønadene skal flyttes ut
av folketrygdloven kapittel 11 og inn i det nye stønadskapitlet
slik at kapittel 11 bare regulerer livsoppholdsytelsen arbeidsavklaringspenger. Det
vil vurderes om det samtidig bør gjøres andre endringer i kapittel
11 for at sammenhengen mellom bestemmelsene skal bli enda tydeligere.
Det foreslås at endringene trer i kraft fra
den tid Kongen bestemmer.
Endringen innebærer en klargjøring av forholdet mellom
dagens regler og har derfor ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Det foreslås å heve beløpsgrensen for når arbeids-
og velferdsetaten kan unnlate tilbakekreving av feilutbetalinger
fra et halvt rettsgebyr til fire ganger rettsgebyret.
Tilbakekreving av feilutbetalinger er en viktig del
av arbeidet mot trygdemisbruk og gir et klart signal om at misbruk
ikke lønner seg.
Arbeids- og velferdsetaten har store restanser
på tilbakekrevingsområdet. Dette innebærer at tilbakekrevingssakene
ikke behandles tilstrekkelig raskt til å unngå foreldelse i en betydelig
del av sakene. I april 2011 ble det anslått at restansene kunne
utgjøre opp til 1,5 mrd. kroner og opp til 60 000 saker. Det anslås
at mellom 60 og 120 mill. kroner ville gå til foreldelse i 2011.
I 2011 har etaten prioritert tilbakekreving
i nye saker der feilutbetalt beløp utgjør mer enn 3 000 kroner og
gamle saker med beløp over 600 kroner (om lag tilsvarende gjeldende
beløpsgrense for saker der innkreving kan unnlates). Dette har økt
gjennomsnittlig beløp sendt til innkreving med 24 pst.
Kostnadene ved å behandle en tilbakekrevingssak
er anslått til vel 3 000 kroner i gjennomsnitt, det vil si at den
gjeldende beløpsgrensen tilsier tilbakekreving i et betydelig antall
saker der tilbakekrevingen ikke er regningssvarende.
Det foreslås at folketrygdloven § 22-15 sjette ledd
endres slik at beløpsgrensen for å unnlate tilbakekreving heves
fra et halvt rettsgebyr til fire ganger rettsgebyret (fra 430 til
3 440 kroner). For å unngå at endringen fører til uheldige tilpasninger
i praksis, bør imidlertid beløpsgrensen formuleres som en adgang
til å unnlate tilbakekreving av lavere beløp, og det bør presiseres
at tilbakekreving alltid skal skje dersom den som har fått utbetalingen
(mottakeren), eller noen som opptrådte på vegne av mottakeren, har opptrådt
forsettlig eller grovt uaktsomt.
Forslaget har også virkning for tilbakekreving
av ytelser etter folketrygdloven kapittel 5 om helsetjenester, jf.
at folketrygdloven § 22-15 ifølge paragrafens første ledd også gjelder
feilutbetalinger fra Helsedirektoratet eller organer underlagt Helsedirektoratet.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks.
Det anslås at en heving av beløpsgrensen vil kunne
gi en betydelig merinnkreving. Den økte ressursinnsatsen og effektiviseringen
av arbeidet mot trygdemisbruk som det er lagt opp til vil også føre
til at antall saker til tilbakekreving øker. Feilutbetalinger på
helseområdet vil gjennomgående utgjøre lavere beløp, og det er ikke grunn
til å vente at helsetjenesteforvaltningens tilbakekreving vil påvirkes
i nevneverdig grad.