Grensehandelen fra Norge har over tid vært økende
og utgjør, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2011, 11,5 mrd.
kroner, som er en økning på 9 pst. fra 2010. Grensehandelen foregår
først og fremst som dagsreiser til Sverige, noe som utgjør 94 pst.
av grensehandelsvolumet. Grensehandelen er en betydelig utfordring
for norsk handelsnæring i grenseområdene, og antallet dagsturer
økte med 12 pst. til 7,1 millioner reiser i 2011. Den økende trafikken
gir også miljøbelastninger og store ekstra avgassutslipp fra kjøretøy.
Dette er en situasjon som er myndighetsskapt gjennom
en særnorsk matvarepolitikk med høye tollmurer og et kunstig høyt
prisnivå på mat for norske forbrukere. Høye norske særavgifter på
sjokolade, alkohol og tobakk bidrar også til at norske forbrukere velger
å dra til Sverige for å gjøre sine innkjøp.
Forslagsstillerne mener at forbrukerne skal
ha mulighet til å kunne gjøre innkjøp i våre naboland og at grensehindre
for handel skal bygges ned. Det er imidlertid like viktig at norsk
matvarepolitikk og avgiftsnivå normaliseres slik at forbrukerne
får et prisnivå på mat og produkter med særavgift i Norge som er
på nivå med nabolandene. En slik omlegging vil gi grunnlag for økonomisk
vekst og for flere tusen ekstra arbeidsplasser i handelsnæringen.
Omleggingen vil gi forbrukerne større valgmuligheter med et bredere
vareutvalg og større konkurranse i det norske matvaremarkedet.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en sak om hvordan grensehandelen
kan reduseres. Saken skal inneholde en plan for reduksjon av tollsatser
på matvarer, en strategi for reduksjon av særavgifter til svensk
nivå på grensehandelsutsatte varer samt en vurdering av forsøksordning
med søndagsåpne butikker.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Thor
Lillehovde, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Arve Kambe, Jan Tore Sanner
og Eli Skoland, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
representantforslaget. Komiteen viser til at dokumentet
har vært oversendt finansministeren for uttalelse, og viser til
finansministerens svarbrev av 12. september 2012.
Grensehandel har mange årsaker, hvorav forskjeller
i det generelle lønns- og kostnadsnivået, nasjonal avgiftspolitikk,
målrettede næringstiltak og valutakursutvikling er av de viktigste. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at en grensehandel på 11,7 mrd. kroner
på dagsturer til utlandet i ettårsperioden fra 2. kvartal 2011 til
2. kvartal 2012, er en betydelig utfordring. Utfordringen som en
stor grensehandel utgjør, griper dermed inn i helt sentrale utfordringer
for Norge.
Komiteen ser grensehandel som
en spesiell utfordring for utvikling av arbeidsplasser og tilbud innen
handelsnæringen i Norge og med en spesielt negativ effekt på grensestrøkene
mot våre naboland. Størrelsen på grensehandelen tilsier, som forslagsstillerne
påpeker, at tusenvis av arbeidsplasser utvikles i naboland i stedet
for i Norge. Komiteen ser at dette er en stor belastning
på grenseområdet og at det hemmer aktivitet og utvikling i enkelte
grensenære strøk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
er av den oppfatning at avgiftspolitikken på alkohol og tobakk er
en viktig del av norsk folkehelsepolitikk. Avgiftsnivået diskuteres
hvert år i forbindelse med statsbudsjettet og blir da fastsatt ut
fra et totalperspektiv på hva man ønsker å oppnå. Balansegangen
mellom nasjonale målsettinger og uønskede effekter som en stor grensehandel
er, er åpenbart en utfordring. Flertallet er imidlertid
av den oppfatning at diskusjonen om avgiftsnivået på dette området
bør forbli en del av den samlede budsjettdebatten.
Flertallet vil understreke at
tollvernet på landbruksvarer står sentralt i norsk landbrukspolitikk.
Norge har ikke komparative fortrinn for jordbruksproduksjon, og
importvernet er en forutsetning for å kunne sikre avsetningen av
norske landbruksvarer og oppnå fastsatte priser i jordbruksavtalen.
Flertallet merker seg at en reduksjon
av norske avgifter på alkohol og tobakk til svensk nivå, samt en
fjerning av avgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie
drikkevarer, ville gitt et årlig provenytap på om lag 12 mrd. kroner.
Flertallet tilrår at forslaget
på denne bakgrunn ikke vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre registrerer at regjeringen i forbindelse
med framleggelsen av statsbudsjettet for 2013 har foreslått en omlegging
av tollpolitikken for ost og kjøtt. Omleggingen vil medføre en betydelig
prisøkning på visse ost- og kjøtt-typer. En mer åpen verdenshandel
er selve fundamentet for velferden vi har i Norge. Norsk jordbruk
lever allerede et liv bak betydelige tollbarrierer og det er bred
politisk enighet om at en viss beskyttelse er riktig og nødvendig
ut fra nasjonale målsettinger og hensyn. De fleste land i verden
beskytter sitt jordbruk. Norge ligger imidlertid også på dette området helt
på topp i verden. Disse medlemmer er bekymret over
at regjeringen velger en linje der norsk jordbruk blir mer avhengig
av beskyttelse enn man allerede er i dag. Dette er imidlertid også
et spørsmål som griper rett inn i sentrale skillelinjer i norsk
politikk. Disse medlemmer vil imidlertid minne om uttalelsen
fra 20 land – inkludert Norge – som ble vedtatt på WTO-møtet i desember
2011. I lys av finanskrisen og de betydelige utfordringer store
deler av den vestlige verden opplever, var muligheten for proteksjonistiske
tiltak en stor bekymring. I en «joint ministerial press statement»
der den norske utenriksministeren deltok, het det: «We therefore
commit to refrain from raising new barriers to trade in goods and
services, imposing new export restrictions, or implementing WTO-inconsistent
measures in all areas, including those that stimulate export». I
lys av denne uttalelsen og i et Europa og en verden som har betydelige
utfordringer på mange områder og der Norge framstår som et land
med vekst og god utvikling i sysselsetting, er regjeringens politikk
på dette området i beste fall umusikalsk.
Disse medlemmer mener det er
viktig å se på alle muligheter for å begrense grensehandelen. Utvidet
mulighet for søndagsåpne butikker innenfor de begrensninger som
helligdager og andre hensyn tilsier, bør derfor vurderes.
Disse medlemmer framsetter derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å igangsette en forsøksordning
med søndagsåpne butikker som et tiltak for å forsøke å begrense
grensehandelen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til at lønnsnivået i Norge nå er mer enn 50 pst. høyere enn hos
våre handelspartnere og er økende. En økende grensehandel er delvis
et helt naturlig utslag av dette.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at avgiftspolitikken på alkohol, sjokolade og tobakk er en viktig
del av norsk folkehelsepolitikk. Avgiftsnivået diskuteres hvert
år i forbindelse med statsbudsjettet og blir da fastsatt ut fra
et totalperspektiv på hva man ønsker å oppnå. Balansegangen mellom
nasjonale målsettinger og uønskede effekter som en stor grensehandel
er, er åpenbart en utfordring. Disse medlemmer er
imidlertid av den oppfatning at diskusjonen om avgiftsnivået på
dette området bør forbli en del av den samlede budsjettdebatt.
Disse medlemmer mener imidlertid
at også denne debatten hører hjemme sammen med behandlingen av statsbudsjettet
hvert år.
På denne bakgrunn kan disse medlemmer ikke
støtte forslaget, men foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til svarbrev fra finansministeren der det fremgår at grensehandelen
mellom Norge og Sverige først og fremst skyldes prisforskjeller og
forskjeller i vareutvalg. Disse medlemmer mener at
prisforskjellene i særlig grad skyldes den særnorske matpolitikken
og det ekstreme nivået på særavgiftene i Norge sammenliknet med
andre europeiske land. Disse medlemmer mener at den vedvarende
økningen i grensehandelen gjør at det straks må gjøres grep for
å redusere de politisk fastsatte prisforskjellene og utvalgsbegrensningene
på norsk side. Disse medlemmer mener at reduksjonen
i særavgifter ned mot svensk nivå bør skje gradvis, og at en oppmykning
av matpolitikken må gjøres over tid for å sikre en bærekraftig overgang
til moderne og friere rammebetingelser for norsk landbruksnæring. Disse
medlemmer mener imidlertid at arbeidet må startes straks
da grensehandelen tapper Norge for arbeidsplasser, ifølge organisasjonen
Virke tilsvarer nå grensehandelen 5 pst. av total omsetning i norsk
dagligvarehandel. Disse medlemmer mener også at forbrukerne
bør få et bedre vareutvalg til lavere priser enn dagens matpolitikk
leverer.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en sak om hvordan grensehandelen
kan reduseres. Saken skal inneholde en plan for reduksjon av tollsatser
på matvarer samt en strategi for reduksjon av særavgifter til svensk
nivå på grensehandelsutsatte varer.»
Forslag
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vurdere å igangsette
en forsøksordning med søndagsåpne butikker som et tiltak for å forsøke
å begrense grensehandelen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme en sak om hvordan
grensehandelen kan reduseres. Saken skal inneholde en plan for reduksjon
av tollsatser på matvarer samt en strategi for reduksjon av særavgifter
til svensk nivå på grensehandelsutsatte varer.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:117 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Jørund Rytman,
Harald T. Nesvik og Peter N. Myhre om hvordan grensehandelen kan
reduseres – vedtas ikke.
Oslo, i finanskomiteen, den 25. oktober 2012
Torgeir Micaelsen |
Eli Skoland |
leder |
ordfører |