Målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært
å vurdere i hvilken grad de kommunale barnevernstjenestene sikrer
at barn som trenger det, får nødvendig hjelp og omsorg til rett
tid, og å vurdere hva som kan være mulige årsaker til svakhetene
i det kommunale barnevernet. Det har også vært et mål å undersøke
hvordan statlige virkemidler brukes for å forbedre måloppnåelsen
i det kommunale barnevernet. Undersøkelsen omfatter perioden 2007–2011.
Bakgrunnen for undersøkelsen er at de kommunale
barnevernstjenestene gjennom flere år har hatt problemer med å oppfylle
mange av kravene i barnevernloven, og at det har vært en sterk vekst
i antall barn med barnevernstiltak.
Mange barn som trenger
hjelp fra barnevernet, blir ikke fanget opp tidlig
Oppfølgingen av barn med hjelpetiltak og
barn i fosterhjem er ikke god nok
Tilbudet av hjelpetiltak er ikke tilstrekkelig
Det mangler kunnskap om bruk og virkninger
av hjelpetiltak
Barnevernstjenestene har henlagt mange bekymringsmeldinger
som enten burde vært fulgt opp med en undersøkelse, eller barnevernstjenestene
burde ha innhentet mer informasjon fra melder før beslutningen om
å henlegge meldingen ble tatt. Samtidig kan det se ut til å være
en underrapportering av meldinger om små barn.
Noen kommuner gjennomfører undersøkelsene innen
tre måneder slik barnevernloven forutsetter, men i mange kommuner
tar det lang tid før barnet får hjelp. Mange undersøkelser er gjennomført
uten at barnevernstjenesten har snakket med barnet, eller uten at
barnevernstjenesten har vært på hjemmebesøk. Det kan bety at undersøkelsen
ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å vurdere om barnet har behov
for tiltak, og hvilket tiltak som er best egnet. Det er også potensial
for bedre planlegging av undersøkelsene, noe som kan bidra til å
forbedre gjennomføringen og kvaliteten.
Svakhetene ved barnevernstjenestenes arbeid med
meldinger og undersøkelser kan blant annet skyldes utilstrekkelig
saksbehandlingskapasitet, mangelfulle rutiner og svak oppfølging
fra barnevernsleder. Få barnevernstjenester har god internkontroll.
Departementet utarbeidet i 2006 en veileder
om internkontroll og en rutinehåndbok for barnevernstjenestene.
Det er også bevilget øremerkede midler til det kommunale barnevernet.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det behov for klarere krav til
barnevernstjenestenes saksbehandling i arbeidet med meldinger og
undersøkelser. Riksrevisjonen mener også at det er nødvendig med
mer bistand til kommunene for å styrke lederkompetansen og internkontrollen
i barnevernstjenestene.
Det har vært en økning i andelen barn med hjelpetiltak
som har tiltaksplan, og barn i fosterhjem som har omsorgsplan. Samtidig
er det svakheter både ved barnevernstjenestenes arbeid med å følge
opp barn som har hjelpetiltak (evaluering) og ved barnevernstjenestenes
oppfølging av barn som bor i fosterhjem.
En gjennomgang av 111 tiltaksplaner fra 7 barnevernstjenester
viser at mange av planene har dårlig kvalitet. For eksempel mangler
mange planer en beskrivelse av hva hjelpetiltaket skal føre til
for barnet, og hva som er kriterier for måloppnåelse. I mange saker
blir det ikke gjennomført en evaluering. Det betyr at tiltak kan
pågå i lang tid uten at barnevernstjenesten har vurdert om hjelpen
virker etter hensikten.
Det er en stor utfordring for barnevernstjenestene å
gjennomføre fosterhjemsbesøk som forutsatt i forskriften. Mange
barn mangler tilsynsfører, og det er svakheter ved tilsynsførerens
oppfølging av barnet. Det kan bety at barnevernstjenestene ikke
har tilstrekkelig informasjon om barnets omsorgssituasjon til å
kunne ivareta oppfølgingsansvaret sitt.
Evaluering av hjelpetiltak og oppfølging av
barn i fosterhjem krever god kompetanse og gode rutiner, og dessuten
at barnevernsleder følger opp at rutinene etterleves i praksis.
Det er en utfordring for mange kommuner å sikre at oppfølgingsarbeidet
får nødvendig prioritet.
Departementet har utarbeidet veiledere om tiltaks-
og omsorgsplaner og om barnevernstjenestenes arbeid med fosterhjem.
Departementet vil også utarbeide materiell som barnevernstjenestene
kan bruke i arbeidet med evaluering av hjelpetiltak. Riksrevisjonen
mener at ytterligere bistand til barnevernstjenestene likevel kan
være nødvendig for å sikre at de ivaretar det ansvaret de har for
å følge opp at tiltakene som er iverksatt, forbedrer barnets situasjon.
Flere kommuner opplever at de ikke har de hjelpetiltakene
som de har behov for. Det er mangler ved både kommunenes eget tiltakstilbud
og ved tilbudet av hjelpetiltak fra Bufetat. Et utilstrekkelig tilbud
av hjelpetiltak kan føre til at barnevernstjenestene velger tiltak
som de har tilgjengelig, og ikke det tiltaket som er best egnet
for det enkelte barn.
Manglende tiltaksutvikling i kommunene skyldes
blant annet for liten kapasitet og små fagmiljøer. Enkelte kommuner
har vanskeligheter med å rekruttere nødvendig kompetanse, som for
eksempel veiledere til hjemmene.
Etter barnevernloven er hjelpetiltak kommunenes
ansvar, men staten tilbyr enkelte typer hjelpetiltak. Alle de statlige
hjelpetiltakene er ikke tilgjengelig for alle kommuner, og kommunene
og Bufetat har i mange tilfeller ikke samme oppfatning av hvilke
tiltak kommunene kan forvente at Bufetat tilbyr. Uklare forventninger
fører til utfordringer i samarbeidet mellom kommunene og Bufetat
og kan også ha betydning for kommunenes egen tiltaksutvikling. Det synes
som departementet ikke i tilstrekkelig grad har avklart hvilke hjelpetiltak
Bufetat skal tilby.
Departementet har gitt Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
få oppgaver på barnevernsområdet utover virksomhetsstyringen av
Bufetat. Departementet har i liten grad gitt direktoratet i oppdrag
å bidra til fagutviklingen i kommunene. Mange barnevernstjenester
har behov for mer faglig bistand, for eksempel i tiltaksarbeidet.
Etter Riksrevisjonens vurdering har departementet avgrenset direktoratets oppgaver
på en slik måte at rollen som fagdirektorat har blitt begrenset.
Over 80 pst. av barna som får hjelp fra barnevernet,
mottar hjelpetiltak. Formålet med hjelpetiltak er å bedre barnets
situasjon og foreldrenes omsorgsevne.
Det er svakheter ved KOSTRA-statistikken som viser
hvilke hjelpetiltak barnevernstjenestene bruker. Det betyr at det
ikke finnes pålitelig informasjon om kommunale variasjoner i tiltaksbruken
eller om eventuelle endringer i barnevernstjenestenes bruk av ulike
typer hjelpetiltak. For eksempel framgår det ikke av statistikken
om barnevernstjenestene i økende grad tar i bruk hjelpetiltak som
er rettet mot årsakene til at barnet trenger hjelp (endringstiltak),
framfor hjelpetiltak som skal støtte eller avlaste barnet og familien
i en vanskelig situasjon (kompenserende tiltak). Departementet har
satt ned en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til hvordan
statistikken kan forbedres. Etter Riksrevisjonens oppfatning har ikke
departementet hittil sikret seg tilstrekkelig styringsinformasjon
om hjelpetiltak til å kunne følge utviklingen i tiltaksbruken.
Det mangler tilstrekkelig forskning om hjelpetiltakene.
Det er behov for forskning som kan øke kunnskapen om virkningene
av de hjelpetiltakene som barnevernstjenestene oftest benytter,
og forskning som kan bidra til å utvikle nye hjelpetiltak. Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet utlyste 22. februar 2012 forskningsoppdrag
om hjelpetiltak. Riksrevisjonen mener at det er viktig at barnevernstjenestene
bruker hjelpetiltak som er basert på kunnskap fra forskning og erfaring,
slik at det enkelte barn får best mulig hjelp.
1,. Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet bør vurdere hvordan de kommunale barnevernstjenestenes
arbeid med meldinger og undersøkelser kan styrkes for å sikre at
barn som trenger hjelp, blir fanget opp tidlig. Det er etter Riksrevisjonens
vurdering blant annet behov for
å forbedre rutinene
og arbeidsprosessene knyttet til det å vurdere meldinger
at undersøkelsene i større grad planlegges
og gjennomføres i tråd med lovkrav og anbefalt praksis
å styrke kompetansen om ledelse og internkontroll
i kommunene
å styrke fagmiljøene i barnevernstjenestene, for
eksempel gjennom å stimulere til økt samarbeid innen den enkelte
kommune og mellom kommuner
2. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
bør sikre at de kommunale barnevernstjenestene i tråd med loven
følger opp barn som har fått tiltak, slik at tiltak ikke pågår i
lang tid uten at det blir vurdert om hjelpen virker etter hensikten.
Riksrevisjonen mener at det for eksempel er behov for å vurdere
om det kan stilles
tydeligere krav til barnevernstjenestenes arbeid med å utforme tiltaksplaner
og evaluere hjelpetiltak
hvordan tilsynsførerordningen for barn
i fosterhjem kan forbedres
hvordan barnevernstjenestens kompetanse
i oppfølgingsarbeid kan styrkes
3. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
bør bidra til å styrke de kommunale barnevernstjenestenes muligheter
til å ta i bruk hjelpetiltak som kan bidra til endring for det enkelte barn.
Det innebærer etter Riksrevisjonens vurdering blant annet at
det bør klargjøres
hva kommunene kan forvente at Bufetat skal tilby av statlige hjelpetiltak
barnevernstjenestenes forutsetninger for
tiltaksutvikling bør forbedres
kunnskapen om virkninger av ulike typer hjelpetiltak
må økes
4. Riksrevisjonen mener at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet bør vurdere hvordan Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet kan styrkes som fagdirektorat, slik at direktoratet
kan gi mer faglig støtte til de kommunale barnevernstjenestene.
Statsråden viser i sitt svar til Riksrevisjonen
både til tiltak som allerede er etablert, og tiltak som Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet vil gjennomføre på kort
og lang sikt. De fleste av tiltakene er omtalt i Riksrevisjonens
undersøkelse.
Når det gjelder behovet for å styrke kompetansen i
barnevernstjenesten, viser statsråden blant annet til at
barnevernsutdanningene
skal videreutvikles for bedre å kunne møte kompetansebehovene i
barnevernstjenestene
departementet har gitt Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet i oppgave å være sekretariat for et samarbeidsorgan
mellom blant andre barnevernsmyndighetene, praksisfeltet og utdanningene
som kvalifiserer til arbeid i barnevernet
departementet vurderer behovet for kompetansehevende
tiltak rettet mot ledelse i barnevernet
Det framgår av Riksrevisjonens undersøkelse
at departementet vil oppdatere rundskriv Q-1036/2002 Saksbehandling
i barnevernstjenesten. Statsråden opplyser i sitt svar at for å
forbedre arbeidsprosessene og rutinene i barnevernstjenestene, skal
rundskrivet oppdateres og videreutvikles til et nyttig og lett tilgjengelig
verktøy. Arbeidet skal etter planen starte i løpet av 2012.
Departementet vil gjennomgå de overordnede prinsippene
som ligger til grunn for barnevernets arbeid, og statsråden viser
til at NOU 2012:5 Bedre beskyttelse av barns utvikling skal på høring.
Departementet vurderer også ulike tiltak for å styrke tilsynet med
barn i fosterhjem, herunder hvordan tilsynet bør være organisert.
Når det gjelder Riksrevisjonens anbefaling om
å styrke Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som fagdirektorat,
opplyser statsråden at departementet vil vurdere fordeler og ulemper
ved å gi direktoratet en utvidet rolle, og eventuelt komme tilbake
til dette spørsmålet i budsjettsammenheng. Som nevnt i undersøkelsen
vil departementet også vurdere om det er behov for endringer i oppgave-
og finansieringsansvar mellom stat og kommune, og eventuelt fremme en
lovproposisjon i 2013.
Ifølge statsråden er øremerkede midler til kommunene,
ny organisering og vurdering av barnevernets prinsipper nødvendige
tiltak for å utvikle barnevernet. Statsråden viser til at de øremerkede
midlene har gitt en sterk vekst i antall stillinger i det kommunale
barnevernet, og at det i 2011 har vært en svak forbedring i noen
av de lovpålagte oppgavene som barnevernstjenestene er pålagt. Statsråden
forventer en ytterligere forbedring i 2012.
I brev av 19. april 2012 ber Riksrevisjonen
om en særlig redegjørelse for når departementet forventer å se en
forbedret måloppnåelse når det gjelder barnevernstjenestenes arbeid
med meldinger, undersøkelser og oppfølging av barn med hjelpetiltak
og barn som bor i fosterhjem.
Statsråden beskriver i sitt svar flere relevante
tiltak, men etter Riksrevisjonens vurdering er det ikke i tilstrekkelig
grad gjort rede for når det kan forventes at disse tiltakene skal
bidra til forbedret måloppnåelse i det kommunale barnevernet. Riksrevisjonen
mener at det er viktig med en mer forpliktende tidsplan for de nødvendige
forbedringene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Dokument 3:15 (2011−2012) Riksrevisjonens undersøkelse
om det kommunale barnevernet og bruken av statlige virkemidler.
Rapportens hovedbudskap er at det kommunale barnevernet må styrkes
faglig for å sikre barn god hjelp. Dette syn deler komiteen.
Riksrevisjonens rapport ble overlevert Stortinget 14. juni
2012. I rapporten fremkommer det at bekymringsmeldinger henlegges
feilaktig, og det tar tid før barna får hjelp. Det fremkommer også
at tiltakene kan pågå lenge uten at barnevernstjenesten vurderer om
de fungerer.
Komiteen mener Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet – på bakgrunn av rapporten – bør vurdere
hvordan arbeidet i de kommunale barnevernstjenestene kan styrkes
slik at barn får hjelp til rett tid og at hjelpen faktisk virker
etter hensikten.
Komiteen ser med uro på at undersøkelsen
viser at mange bekymringsmeldinger er feilaktig henlagt. Komiteen mener
meldingene enten burde ha vært fulgt opp med en undersøkelse, eller
barnevernstjenesten burde ha innhentet mer informasjon før meldingen
ble henlagt.
Komiteen merker seg at i 2011
tok gjennomsnittlig 17 prosent av undersøkelsene for lang tid. Det er
imidlertid store forskjeller: Noen kommuner holder barnevernslovens
frist i alle saker, mens andre kommuner bryter fristen i et flertall
av sakene. Komiteen mener
det er all grunn til å ha spesielt fokus på sistnevnte kommuner,
og hva disse kan hente av erfaringer fra kommunene som holder fristene.
Komiteen merker seg også at mange
undersøkelser gjennomføres uten at barnevernstjenesten har snakket
med barnet eller vært på hjemmebesøk. Det kan da være grunn til
å stille spørsmål ved kvaliteten på disse undersøkelsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at dette er en graverende systemsvikt
av barnevernstjenesten.
Komiteen merker seg
at det har vært en økning i andelen barn med hjelpetiltak som har
tiltaksplan, men mange av planene har vesentlige svakheter. I mange
tilfeller kan tiltak pågå i lang tid uten at barnevernstjenesten
har vurdert om tiltaket fungerer etter hensikten. Riksrevisjonen
tar til orde for at departementet bør vurdere å stille tydeligere
krav til barnevernstjenestenes arbeid med å utforme tiltaksplaner
og evaluere hjelpetiltak. Komiteen deler dette
syn.
For å sikre god kvalitet på barnevernstjenestenes arbeid
er det etter Riksrevisjonens vurdering behov for å forbedre rutiner
og arbeidsprosesser. Det er dessuten nødvendig å styrke fagmiljøene
og øke kompetansen om ledelse og internkontroll i kommunene. Komiteen deler
dette syn.
Komiteen merker seg også at Riksrevisjonen tar
til orde for at det bør vurderes hvordan Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
kan styrkes som fagdirektorat slik at det kan gi nødvendig faglig
støtte til de kommunale barnevernstjenestene.
I sin redegjørelse om Riksrevisjonens merknader og
anbefalinger viser departementet til at det i 2011 har vært en svak
forbedring i noen av barnevernstjenestenes lovpålagte oppgaver og
beskriver flere relevante tiltak for å forbedre måloppnåelsen i
det kommunale barnevernet. Riksrevisjonens vurdering er at departementet
ikke i tilstrekkelig grad har gjort rede for når det kan forventes
at disse tiltakene vil bidra til forbedret måloppnåelse, og at det
er viktig med en mer forpliktende tidsplan for de nødvendige forbedringene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
en barnevernreform, der staten påtar seg et større ansvar, ble gjennomført
fra 2004. Sammenstilling av fem evalueringsoppdrag med en overordnet
analyse forelå våren 2012. Bufetat er midt i en omfattende omstillingsprosess.
Disse medlemmer viser til at
fra 2004 til 2011 er antall barn i barnehage økt med 69 640. Barnehageplass
er et meget viktig forebyggende barnevernstiltak.
Ifølge SSB startet barnevernet i underkant av 35 100
undersøkelser i 2011. Dette er en økning på nesten 7 prosent, eller
vel 2 200 flere enn i 2010. I løpet av 2011 ble det registrert til
sammen om lag 118 000 aktive barnevernstiltak, herav 14 200 barn med
tiltak som ikke var registrert i barnevernet året før. Disse
medlemmer peker på at barnevernet når flere. Det var 2 300
flere barn med barnevernstiltak i 2011 sammenliknet med året før.
Antall ansatte i det kommunale barnevernet økte med 491 årsverk fra
2010 til totalt 4 017 årsverk i 2011. Mye av denne veksten på hele
14 prosent henger sammen med øremerkede midler fra staten til nye
stillinger i det kommunale barnevernet.
De totale brutto driftsutgifter til det kommunale barnevernet
økte med over 1 mrd. kroner fra 2010 til 2011. Utgiftsveksten på
14 prosent er like stor som veksten fra 2009 til 2010. Mye av oppgangen
i utgiftene kan tilskrives økningen i lønnsutgiftene, som var på
hele 21 prosent.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen er midt inne i en opptrapping av det kommunale barnevernet
med øremerket tilskuddsordning. Det er derfor forventet en klar
positiv utvikling på en rekke relevante områder Riksrevisjonen har
satt fokus på. Midlene til det kommunale barnevernet ser ut til
å ha snudd en negativ utvikling. Disse medlemmer forventer
ytterligere forbedring.
Kompetanseutvikling i barnevernet er gjennomgått
i NOU 2009:8 Kompetanseutvikling i barnevernet, Befringutvalget.
Innst. 320 S (2011–2012), på bakgrunn av Meld. St. 13 (2011–2012)
«Utdanning for velferd. Samspill i praksis», legger grunnlaget for en
bedre utdanning. Det er etablert forsøk med veiledning av nyutdannede. Disse
medlemmer understreker viktigheten av kompetanseoppbygging
og overføring i barnevernet. Videre understreker disse medlemmer dokumentasjonskravene
i barnevernloven og hvor viktig det er at saksbehandlingssystemer
og revidering av saksbehandlingsrundskrivet i barnevernstjenesten
klargjør disse.
Komiteenvil vise til at barnevernet – på alle nivåer
– er en gjenganger i Riksrevisjonens rapporter. Komiteen mener
det er all grunn til at departementet retter økt oppmerksomhet mot
sektoren og sørger for tidfesting av når man kan forvente betydelige
forbedringer på dette meget viktige feltet.
Komiteen forventer at departementet
vil ta funnene i rapporten med i betraktningen i forbindelse med
den varslede saken om gjennomgang av barnevernets organisering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener
det må gjøres langt mer for å møte utfordringene som Riksrevisjonen
peker på i Dokument 3:15 (2011–2012). Flertallet viser
til at det er bred politisk enighet om at det er behov for et bedre
barnevern. Likevel skjer det, etter flertallets syn,
altfor lite for å bøte på et sviktende barnevern. Flertallet mener
det er et offentlig ansvar å påse at barn ikke lider eller blir
utsatt for omsorgssvikt. Flertallet mener det lenge
har vært klart at barnevernet ikke klarer å levere tjenester slik
de er pliktig etter barnevernsloven. Flertallet viser
blant annet til en Fafo-rapport (rapport 2009:41) hvor det kommer
fram at det kommunale og statlige barnevernet har store samarbeidsproblemer
og at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) er i ferd med
å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon som ikke på langt
nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får hjelpen de
bør og har krav på. Flertallet blir lite beroliget
av at barnehageplass trekkes fram som et tiltak for å bedre barnevernet. Flertallet mener
det er viktig med full barnehagedekning, men mener det er en tynn
begrunnelse for ikke å gjøre mer for å hjelpe de barna som trenger
nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Flertallet er
videre glad for at barnevernet når flere, men er bekymret over at
kvaliteten på tjenestene er for varierende og for lav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at hver tredje kommune i dag
har mindre enn to årsverk i barnevernstjenesten. Det faglige skjønnet
er barnevernets viktigste ressurs, men med mindre enn to ansatte
er det vanskelig å bygge opp et godt fagmiljø. Disse medlemmer mener
vi må iverksette flere tiltak for å øke kompetansen innen barnevernet,
slik at kompetansen i fremtiden vil samsvare bedre med arbeidsoppgavene
og ansvaret. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til Stortingets behandling av representantforslag fra stortingsrepresentantene
Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å øke kompetansen i barnevernet
(Dokument 8:85 S (2010–2011)). Alle partier på Stortinget var i debatten
om dette forslaget enig i at det er viktig å styrke førstelinjetjenesten
i barnevernet og at kompetanse er en av de aller viktigste byggesteinene
i et godt barnevern. I dette dokumentet ble det fremmet flere kompetansehevende
forslag for å få fagkompetansen tilbake til kommunene. Ett av forslagene
var å heve kvaliteten på utdanningen.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at barnevernspedagogutdanningen i dag er plassert i den laveste
finansieringskategorien (kategori F). I praksis betyr dette at studentene
får lite individuell oppfølging, det er få seminarer i smågrupper
og lite veiledning. Dette medlem mener det er uheldig at
det ikke satses på å øke fagkompetansen til fremtidige barnevernsansatte
og mener at en satsing på bedre barnevernsutdanning er en måte å
øke kompetansen i barnevernet på. Et annet forslag som ble fremmet
i dokumentet (Dokument 8:85 S (2010–2011)) var innføring av en kompetansepott.
I dag er det mye gjennomtrekk i barnevernstjenesten, noe som medfører
manglende kontinuitet, og som igjen hindrer oppbygging av sterke
fagmiljøer. Mange nyansatte truer rettssikkerheten til barna ved
at risikoen for feilvurderinger øker, noe som kan få fatale konsekvenser
for barnet. Det må derfor bygges opp sterke fagmiljøer i kommunene,
som kan komme tidlig inn med riktig tiltak for å snu en negativ
utvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener kommunene må få et helhetlig ansvar for
barnevernet og er av den oppfatning at nedleggelse og overføring
av Bufetats oppgaver regionalt er noe som bør vurderes.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 3:15 (2011–2012) – om Riksrevisjonens
undersøkelse om det kommunale barnevernet og bruken av statlige
virkemidler – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 20. november 2012
Anders Anundsen |
Ulf Erik Knudsen |
leder |
ordfører |