Innledning

Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram endringsforslag i statsbudsjettet for 2012.

Endringsforslag

Kap. 575 Ressurskrevende tjenester

Post 60 Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning

Tilskuddsordningen forvaltes av Helsedirektoratet. Kommunene søker om refusjon året etter at utgiftene har påløpt.

For 2012 er det utbetalt totalt 5 329,578 mill. kroner, 20,64 mill. kroner mindre enn saldert budsjett for 2012. Refusjonen inkluderer 5 290,631 mill. kroner som gjelder utgifter kommunene hadde i 2011 og 38,947 mill. kroner som gjelder etterkrav for perioden 2008–2010. I 2012 er 6 118 ressurskrevende tjenestemottakere omfattet av ordningen. Dette er 376 tjenestemottakere mer enn i 2011, en økning på 6,5 pst.

Det foreslås en reduksjon i bevilgningen på 20,64 mill. kroner fra 5 350,218 mill. kroner til 5 329,578 mill. kroner.

Kap. 580 Bostøtte

Post 70 Bostøtte, overslagsbevilgning

Bevilgningen for 2012 er på 3 250 mill. kroner.

Nye anslag tilsier at det vil bli i gjennomsnitt 121 000 mottakere av bostøtte hver måned i 2012, mot tidligere anslag på 128 000 mottakere. Videre forventes gjennomsnittlig utbetalt bostøtte å bli noe høyere enn forutsatt. I tillegg er anslaget for etterbetalinger, som følge av klagebehandling, noe oppjustert.

I forskrift om bostøtte fastsettes visse særlige regler for unge uføre. I de fleste tilfeller fører dette til høyere utbetalt bostøtte for unge uføre enn for andre mottakere med tilsvarende boutgifter og inntekter. I aktuelle saker rettes det opp at det ikke er blitt registrert at søkere om bostøtte har vært unge uføre, slik at en del unge uføre vil få etterbetalt bostøtte.

Nye anslag for bostøtten innebærer et redusert bevilgningsbehov på om lag 125 mill. kroner. Samtidig er det anslått kostnader på om lag 25 mill. kroner knyttet til etterbetaling av bostøtte til unge uføre. Samlet gir dette et redusert bevilgningsbehov på posten på 100 mill. kroner. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen fra 3 250 mill. kroner til 3 150 mill. kroner for 2012.

Kap. 582 Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg og kirkebygg

Post 60 Rentekompensasjon – skole- og svømmeanlegg, kan overføres

På bakgrunn av nye renteanslag for 2012 foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 61 mill. kroner, fra 546 mill. kroner til 485 mill. kroner.

Post 61 Rentekompensasjons – kirkebygg, kan overføres

På bakgrunn av nye renteanslag for 2012 foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 5,45 mill. kroner, fra 48,75 mill. kroner til 43,3 mill. kroner.

Kap. 586 Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

Post 63 Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag

På bakgrunn av nye renteanslag for 2012 foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 43,5 mill. kroner, fra 1 103,5 mill. kroner til 1 060 mill. kroner.

Post 64 Investeringstilskudd, kan overføres

Tilskuddet går til bygging av omsorgsboliger og sykehjemsplasser. Tilsagnsrammen på posten er 1 202,25 mill. kroner i 2012 og gir rom for at det kan gis tilsagn til 1 500 omsorgsplasser. Bevilgningen på posten er 920,9 mill. kroner, jf. Prop. 111 S (2011–2012).

Kommunal- og regionaldepartementet har våren 2012 revidert budsjetteringsmodellen for tilskuddsordningen. I den forbindelse anslås bevilgningsbehovet på posten til 884,6 mill. kroner og tilsagnsfullmakten til 1 802 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen på posten nedjusteres med 36,3 mill. kroner til 884,6 mill. kroner og at tilsagnsfullmakten på posten oppjusteres med 40 mill. kroner til 1 802 mill. kroner.

Kap. 5312 Husbanken

Post 1 Gebyrer

Med bakgrunn i nye anslag for gebyrinntektene foreslås det at posten nedjusteres med 1,4 mill. kroner fra 14,4 mill. kroner til 13 mill. kroner i 2012.

Post 11 Tilfeldige inntekter

På denne posten blir det inntektsført tilbakebetalte tilskudd og andre tilfeldige inntekter.

Bevilgningen på posten er 2,8 mill. kroner i 2012 etter en oppjustering som følge av salg av to av tre gjenstående leiligheter Husbanken overtok da Selskapet for innvandrer- og flyktningeboliger (SIFBO) ble avviklet, jf. Prop. 111 S (2011–2012).

Inntektene fra salg av leilighetene ble 3 mill. kroner i stedet for tidligere anslått 2,5 mill. kroner. I tillegg er det tilbakebetalt mer etablerings- og tilpasningstilskudd som følge av brudd på vilkår for tilskuddene, enn tidligere anslått. Det foreslås å oppjustere bevilgningen på posten med 5,2 mill. kroner til 8 mill. kroner.

Post 90 Avdrag

I 2012 er bevilgningen 9 715 mill. kroner, jf. Prop. 8 S (2012–2013).

Hvor mye som betales inn av ekstraordinære avdrag og innfrielser påvirkes i stor grad av forhold i finansmarkedet, og budsjetteringen av posten er derfor forbundet med stor usikkerhet. Renteutviklingen og tilgangen på kreditt i finansmarkedet er blant de viktigste faktorene som påvirker dette.

Per 31. august var det innbetalt 3 178 mill. kroner i ordinære avdrag og 1 978 mill. kroner i ekstraordinære avdrag. Nye anslag viser at ordinære avdrag ser ut til å bli som ventet, mens ekstraordinære avdrag ser ut til å bli noe lavere.

Det foreslås en nedjustering av bevilgningen med 400 mill. kroner fra 9 715 mill. kroner til 9 315 mill. kroner.

Kap. 5615 Husbanken

Post 80 Renter

I 2012 er bevilgningen 3 863 mill. kroner, jf. Prop. 8 S (2012–2013).

Nye renteanslag gir lavere bevilgningsbehov på posten.

Det foreslås å nedjustere bevilgningen med 250 mill. kroner til 3 613 mill. kroner.