Vinmonopolavgiften utgjør i 2012 det beløpet AS
Vinmonopolet skulle ha betalt i skatt på bakgrunn av regnskapsåret
2010 og beregnes som 28 pst. av virksomhetens resultat. Avgiften
ble innbetalt til staten i januar 2012. I statsbudsjettet for 2012
er det budsjettert med en inntekt på 23,3 mill. kroner, mens statsregnskapet
nå viser en innbetaling på 27 mill. kroner. Årsaken til dette avviket
er endringer i grunnlaget for beregningen av avgiften, i hovedsak
som følge av gevinster på obligasjoner.
Bevilgningen under kap. 5572 Sektoravgifter
under Helse- og omsorgsdepartementet, post 71 Vinmonopolavgift,
foreslås satt opp med 3,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Ved Statsministerens kontor er det behov for
én ny sjåførstilling. Behovet for biltjenesten har økt som følge
av beskyttelsestiltak og mer spredt departementslokalisering. Det
er videre behov for å styrke den administrative staben ved Statsministerens
kontor med to stillinger. Det foreslås derfor å øke bevilgningen
på kap. 20 Statsministerens kontor, post 1 Driftsutgifter, med 1
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Utgiftene i sluttfasen av 22. juli-kommisjonens arbeid
ble mer omfattende enn anslått i forbindelse med Prop. 111 S (2011–2012)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012.
Merutgiftene gjelder gransknings- og intervjuarbeidet, bistand til
kommunikasjonstjenester og utgifter til produksjon, ferdigstillelse
og presentasjon av rapporten. Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen på kap. 20 Statsministerens kontor, post 21 Spesielle driftsutgifter,
22. juli-kommisjonen, med 5,2 mill. kroner.
I forbindelse med endringer i regjeringen blir
det behandlet søknader om fratredelsesytelser (etterlønn) i tråd
med gjeldende regelverk om arbeidsvilkår for departementenes politiske
ledelse. Det er behov for økt bevilgning til fratredelsesytelser
(etterlønn) til medlemmer av regjeringen, statssekretærer og politiske
rådgivere som har gått av etter framleggelsen av Prop. 111 S (2011–2012)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012.
Bevilgningen på kap. 21 Statsrådet, post 1 Driftsutgifter, foreslås
økt med 2,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Finansdepartementet har hatt økt aktivitet i
en samarbeidsavtale med Norad om bistand til programmet «Olje for
Utvikling». Bevilgningen på kap. 1600 post 21, foreslås derfor økt
med 2,5 mill. kroner. Utgiftsøkningen motsvares av økte inntekter
på kap. 4600 post 2. Samtidig foreslås det å redusere utgiftsbevilgningen
med 0,6 mill. kroner, som inndekking for økte administrasjonsutgifter
under kap. 20 post 1. Netto innebærer dette at bevilgningen på kap.
1600 Finansdepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter, foreslås
økt med 1,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Særlovselskapet Folketrygdfondet har med virkning
fra 2012 innført internasjonale regnskapsregler (IFRS), jf. Meld.
St. 17 (2011–2012) Forvaltningen av Statens pensjonsfond 2011. De
nye regnskapsreglene får konsekvenser for selskapets egenkapital. For
at Folketrygdfondet fortsatt skal ha en innskutt kapital på linje
med kravet til ansvarlig kapital for et forvaltningsselskap, som
kan være et naturlig sammenligningsgrunnlag, er det behov for å
skyte inn 37,6 mill. kroner som egenkapital i selskapet. Det legges
fortsatt til grunn at staten skal ha normalt utbytte av den innskutte
ansvarlige kapitalen i Folketrygdfondet.
På denne bakgrunn foreslås det bevilget 37,6 mill.
kroner på kap. 1600 Finansdepartementet, (ny) post 96 Innskudd egenkapital
Folketrygdfondet.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen på kap. 4600 post 2 foreslås økt med
2,5 mill. kroner, jf. nærmere omtale under kap. 1600 post 21.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen på posten går i sin helhet til
regnskapsprogrammet. Etter en gjennomgang av aktiviteten er det
funnet grunnlag for å foreslå en reduksjon av bevilgningen med 2,5
mill. kroner.
Bevilgningen på kap. 1605 post 21 foreslås derfor
redusert med 2,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Trafikken ved Toll- og avgiftsetatens kontrollområde
ved Svinesund har i lengre tid vært økende. Trafikken er nå tidvis
så stor at det blir kødannelser, samt lange ventetider for transportørene.
Dette gir økende problemer for transportørene, i grensekontrollen
og for vegtrafikken i området.
Det er behov for 2,5 mill. kroner til å dekke
utgifter til strakstiltak for å avhjelpe problemene. Aktuelle tiltak
er blant annet omlegginger for å bedre utnyttelsen av oppstillingsarealene,
bedre skilting og trafikkdirigering, ekstra ekspedisjonsluke, turnusjusteringer
og midlertidige toalettløsninger. Arbeidet med å bedre situasjonen
ved Svinesund vil fortsette i 2013.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 1610
post 1 økt med 2,5 mill. kroner. Økningen motsvares av tilsvarende
reduksjon på kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring, post 21
Spesielle driftsutgifter.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tolletatens økte effektivitet i grensekontrollen etter innføring
av kamera på grensen og skannere for søk i kjøretøy. Disse medlemmer vil
legge til rette for ytterligere økt effektivitet i bekjempelse av
kriminalitet på grensen. I denne sammenheng vises det til tollstasjonen
på Magnormoen hvor det står klart et nytt stasjonsbygg, men hvor
man ikke har hatt midler nok til å kjøpe skanner som skal stå der.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å bevilge
20 mill. kroner ekstra til innkjøp av scannere og kamera til overvåkning
på grensestasjonene.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 20 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, bevilges med | 20 000 000 |
| | fra kr 76 200 000 til kr 96 200 000» | |
For 2012 ble det rammeoverført 3,6 mill. kroner fra
kap. 1618 Skatteetaten, post 1 Driftsutgifter, til kap. 1560 Direktoratet
for forvaltning og IKT, post 22 Betaling av eID til private leverandører,
for å finansiere elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå, jf. Prop.
1 S (2012–2013) for Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Det framgår av proposisjonen at overføringen skal justeres når transaksjonsvolumene
for involverte virksomheter blir avregnet i 2012. Skatteetaten vil
bli belastet for færre transaksjoner enn forutsatt. Det foreslås
på denne bakgrunn at bevilgningen på kap. 1618 post 1 økes med 1,6
mill. kroner, mot at bevilgningen på kap. 1560 post 22 reduseres
tilsvarende.
For 2012 har Stortinget gitt samtykke til at
bevilgningen på kap. 1618 Skatteetaten, post 1 Driftsutgifter, kan
overskrides mot tilsvarende merinntekter under kap. 4618 Skatteetaten,
post 2 Andre inntekter. Bevilgningen på sistnevnte post foreslås
økt med 25 mill. kroner, jf. nærmere omtale nedenfor. Det foreslås
at bevilgningen på kap. 1618 post 1 økes med samme beløp.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post
1 økt med 26,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten omfatter utgifter i forbindelse med innfordring
av skatter og avgifter. En stor del av utgiftene gjelder gebyrer
ved skatteoppkrevernes eller Skatteetatens bruk av den alminnelige
namsmann til å utføre innfordringsoppdrag. På grunnlag av nye anslag foreslås
bevilgningen økt med 6 mill. kroner.
Posten omfatter refusjon av pante- og tinglysingsgebyr
som Skatteetaten eller skatteoppkreverne har betalt til den alminnelige
namsmannen, og som dekkes av skattyter eller den avgiftspliktige
når innfordringen fører fram. På grunnlag av nye anslag foreslås
bevilgningen redusert med 1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Skatteetaten har hatt betydelig større alminnelige inntekter
hittil i 2012 enn tidligere lagt til grunn. Merinntektene gjelder
blant annet betaling fra andre statsorganer for data- og utskrivingstjenester
og refusjoner i forbindelse med bistandsarbeid. Det foreslås derfor
at bevilgningen på kap. 4618 Skatteetaten, post 2 Andre inntekter,
økes med 25 mill. kroner. Det vises til forslag ovenfor om tilsvarende
økning i bevilgningen på kap. 1618 Skatteetaten, post 1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På posten inntektsføres gebyrinntekter fra utleggsforretninger
som skattekontorene selv utfører. Basert på utviklingen hittil i
2012 foreslås det at bevilgningen på kap. 4618 Skatteetaten, post
5 Gebyr for utleggsforretninger, økes med 1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Antallet bindende forhåndsuttalelser har hittil
i 2012 vært noe høyere enn forutsatt. Det foreslås derfor at bevilgningen
på kap. 4618 Skatteetaten, post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser,
økes med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling
ut året foreslås bevilgningen på kap. 1632 post 61 redusert med
400 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Statens innkrevingssentral har hittil i 2012
hatt bedre innkrevingsresultater enn ventet. Det er derfor grunnlag
for å øke inntektsbevilgningene med til sammen 130 mill. kroner.
Forslagene om bevilgningsøkninger på kap. 4634 fordeler seg slik:
Post 85: 10 mill.
kroner.
Post 86: 75 mill. kroner.
Post 87: 5 mill. kroner.
Post 88: 40 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen på posten gjelder kjøp av eksterne tjenester
og andre driftsutgifter knyttet til kjøp og salg av klimakvoter.
Det ventes at utgiftene til formålet vil bli lavere enn tidligere
anslått. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen
på kap. 1638 post 1 med 3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På denne posten er det bevilget 10,3 mill. kroner. Finansfondets
utgiftsbehov i 2012 har vist seg å bli lavere enn bevilget. Bevilgningen
foreslås derfor redusert med 8,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen på posten gjelder driftsutgifter knyttet
til statens gjelds- og likviditetsforvaltning. Det ventes at utgiftene
til formålet vil bli lavere enn tidligere anslått. Det foreslås
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1650 post 1, med
3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Lavere rentenivå enn forutsatt ved utarbeidelsen av
Prop. 1 S (2011–2012), samt avviklingen av Norsk kulturminnefond
og Ludvig Holbergs minnefond fra og med 2013, medfører reduserte
utgifter på posten. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen
på kap. 1650 post 89, reduseres med 2 110,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Innskuddene i Norges Bank forrentes til en rente som
beregnes på bakgrunn av renten banken får på sine fordringer, som
i stor grad består av valutareservene. Rentesatsen er blitt redusert
gjennom året. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 65,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Særlig på bakgrunn av noe lavere rentenivå enn forutsatt
ved utarbeidelsen av Prop. 1 S (2011–2012) foreslås bevilgningen
på posten redusert med 98,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten omfatter renteinntekter fra statens regnskapsføreres
innskudd i banker utenom konsernkontoordningen, utlån som forvaltes
av Finansdepartementet og andre departementer, og øvrige renteinntekter
av alminnelige fordringer. Det er vanskelig å anslå inntektene på
posten. På grunnlag av inntektsutviklingen hittil i 2012 foreslås
bevilgningen redusert med 64,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges
lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under
Helse- og omsorgsdepartementet, jf. kap. 732 post 83 og post 91. Kap.
5605 post 84, er den motsvarende inntektsposten. I tillegg inntektsføres
renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen
på denne posten. Det har vært lavere trekk på driftskredittrammen,
og noe lavere rentenivå enn forutsatt ved utarbeidelsen av Prop.
1 S (2011–2012). På bakgrunn av nye anslag foreslås bevilgningen
på kap. 5605 post 84, redusert med 106,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner
med fortrinnsrett (OMF) innebærer at deltakerne i ordningen mottar
den løpende statskassevekselrenten fra staten, jf. kap. 1650 Statsgjeld,
renter mv., post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,
og betaler auksjonsrenten. På grunn av lavere rentenivå enn forutsatt,
jf. også ovenstående forslag om å redusere bevilgningen på kap.
1650 post 89, foreslås bevilgningen på kap. 5605 post 85, redusert
med 296,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Renter på kapitalinnskudd fra Statens finansfond betales
etterskuddsvis. Dette gjelder ikke når en bank tilbakebetaler sitt
lån – da gjøres samtidig påløpte renter opp. På grunnlag av tilbakebetalinger
i 2012 med samtidig oppgjør av renter, foreslås bevilgningen på
kap. 5605 post 87 økt med 1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette
utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag.
Bevilgningen settes ned i forbindelse med nysalderingen på høsten,
og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året. I saldert
budsjett 2012 var bevilgningen på 11 254,5 mill. kroner.
I proposisjoner fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene
til inntektsoppgjør mv. der staten er part, samlet anslått til 7 443
mill. kroner. I forbindelse med behandlingen av Prop. 128 S (2011–2012)
vedtok Stortinget en bevilgning på 1 618 mill. kroner til merutgifter
etter lønnsoppgjøret i staten. På grunnlag av beregninger fra Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet viser det seg at utgiftene
blir på 1 667,2 mill. kroner.
Våren 2012 fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningen
til kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp
og fysioterapi fra 1. juli 2012 i tråd med eventuelle avtaler med
Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund
fra samme dato. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene
som innebærer økte utgifter i 2012 på 242 mill. kroner. Merutgiftene
til inntektsoppgjør mv. der staten er part utgjør dermed 7 777,2
mill. kroner i 2012.
Etter en sterk vekst i utbetalingene til rettferdsvederlag
i perioden 2007–2009 med årlige utbetalinger opp mot 230 mill. kroner,
har utbetalingene gått ned i 2010 og 2011. I 2011 ble det utbetalt
104 mill. kroner under ordningen. For 2012 anslår Justis- og beredskapsdepartementet
at utbetalingene til rettferdsvederlag reduseres ytterligere. Det
anslås et samlet behov på 70 mill. kroner i 2012.
Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette
utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er
gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved
kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen av
statsregnskapet. Det legges til grunn at disse utgjør 50 mill. kroner.
Det legges opp til at det skal stå igjen 120
mill. kroner på bevilgningen etter nysalderingen. Bevilgningen foreslås
på denne bakgrunn redusert med 11 134,5 mill. kroner i nysalderingen,
hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 7 777,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
128 S (2011–2012), jf. Innst. 394 S (2011–2012), ble det bevilget
1 618 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for
arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster
med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene
for statsbudsjettet for 2012 av lønnsoppgjøret i 2012 er 49,2 mill.
kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 3. Det foreslås
derfor at bevilgningen på kap. 2315 post 1 økes med 49,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Posten omfatter inntekter fra vinningsavståelse for
brudd på verdipapirhandelloven. På posten føres også inntekter fra
overtredelsesgebyr, ilagt ved for sent leverte regnskap eller overtredelse
av bestemmelsene om melde- og flaggeplikten i verdipapirhandelloven.
Det foreslås bevilget 3,5 mill. kroner på posten.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Ved behandlingen av Prop. 111 S (2011–2012) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012, ble bevilgningen på
kap. 4638 Salg av klimakvoter, post 1 Salgsinntekter, redusert fra
1 100 til 600 mill. kroner. Reduksjonen skyldtes betydelig lavere
kvotepriser. Prisen har nå falt noe mer, og det foreslås derfor
at bevilgningen på posten reduseres med ytterligere 54,4 mill. kroner
til 545,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett 2012 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29
Ymse, bevilget 50 mill. kroner. Bevilgningen ble ikke endret i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2012.
Inntektene anslås nå til 450 mill. kroner i
2012. Det var regnskapsført 370 mill. kroner per 30. september 2012,
og det kan ventes ytterligere inntekter på om lag 80 mill. kroner
de siste månedene. Økningen i år skyldes i hovedsak to større innbetalinger
fra Utenriksdepartementet. Dette gjelder overføringer fra ESA etter
at Posten Norge AS og Color Line AS ble ilagt bøter for brudd på
konkurransereglene.
Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 foreslås på dette grunnlag økt med 400 mill. kroner, til 450
mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret
i 2012, er Finanstilsynet tildelt 6,1 mill. kroner. Da virksomheten
er selvfinansiert, foreslås bevilgningen på kap. 5580 post 70, økt
med samme beløp.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
I saldert budsjett 2012 ble det på kap. 2800
post 50 bevilget 351 690,7 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås økt med 32 799 mill. kroner i denne proposisjonen, slik
at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 384 489,7 mill. kroner.
Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt
endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2012, basert på
regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2012
bevilget 120 247,5 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond
utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet.
Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 104 550,2 mill. kroner.
Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet i nysaldert budsjett 2012. Samlet sett foreslås derfor
overføringen til Statens pensjonsfond utland redusert med 15 697,2
mill. kroner i denne proposisjonen, til 104 550,2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under avsnitt 2.2. Disse medlemmer presiserer
at nedbetaling av bompengegjeld er å anse som en nedbetaling av
gjeld, men at posteringen av budsjettekniske årsaker må føres under
kap. 5800 post 50.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 25,5 mrd. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 9,8 mrd. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, reduseres med
| 9 827 758 000 |
| | fra kr 120 247 468 000 til kr 94 722 468
000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til sine forslag om å øke bevilgningene
til Kirkens Familievern (1 mill. kroner), frivillige organisasjoners arbeid
for utsatte mennesker (10 mill. kroner) og ME-forskning i regi av
forskerne Øystein Fluge og Olav Mella (9 mill. kroner) med til sammen
20 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår derfor
å øke bevilgningen på kap. 5800 post 50 med 20 mill. kroner i forhold
til regjeringens forslag, slik at overføringen fra fondet samlet
sett reduseres med 15 677,3 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett, til 104 570,2 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, reduseres med
| 15 677 268 000 |
| | fra kr 120 247 468 000 til kr 104 570 200 000» | |
Kap. 5999 Statslånemidler
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er
en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert
lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet
brutto finansieringsbehov på 39 210,1 mill. kroner, foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Toll- og avgiftsetaten har avdekket to feilposteringer
på interimskontoer i regnskapet for 2006. I det ene tilfellet ble
avskrivninger på 12 212 606 kroner som skulle vært belastet konto
for årsavgifter, feilaktig ført på interimskonto for innbetalinger.
I det andre tilfellet skulle 2 600 kroner ha blitt overført fra
en interimskonto til en inntektskonto for gebyrer, men ved en feil
ble bilaget postert med null i beløp. Til sammen innebærer feilene
at mellomværende mellom statskassen og Toll- og avgiftsetaten er
blitt 12 210 006 kroner for lavt i statsregnskapet.
Det foreslås at differansen rettes opp ved at
det gis fullmakt til å korrigere mellomværende, jf. forslag til
romertallsvedtak, ved at Toll- og avgiftsetatens mellomværende med
statskassen i statsregnskapet (konto nr. 738400) blir økt (kreditert)
mot belastning (debitering) av konto for forskyvning i balansen (konto
nr. 980000).
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel 7 Komiteens tilråding
nedenfor.
Rettigheten til norsk deltagelse på deler av
Islands sokkel er sist omtalt i Prop. 111 S (2011–2012). Island
planlegger å tildele to utvinningstillatelser innen utløpet av 2012,
og Norge har adgang til 25 pst. deltagelse i disse tillatelsene.
Islandsk sokkel kjennetegnes i dag av lav datadekning. Det kan finnes
bergarter med potensial for hydrokarboner i Jan Mayen-området tilsvarende
tidligere naboområder på Øst-Grønland og Norskehavssokkelen.
Islandske myndigheter legger opp til et arbeidsprogram
i de foreslåtte utvinningstillatelsene som er tilpasset den lave
datadekningen og som vil bidra til å modne frem området. Den første
fasen strekker seg over to år i den ene utvinningstillatelsen og
fire år i den andre utvinningstillatelsen. Arbeidsprogrammet for
denne fasen består av reprosessering og tolking av eksisterende
data samt av å samle inn noe mer 2D-seismikk i den ene utvinningstillatelsen.
Fasen vil således medføre begrensede norske forpliktelser, anslått
til om lag 20 mill. kroner samlet for en 25 pst. deltagelse i de
to tillatelsene i den første fasen.
Basert på utfallet av arbeidsprogrammet i den første
fasen vil interessentskapet fatte en beslutning om å gå videre til
neste fase som inkluderer ytterligere innsamling av seismikk. Ved
avslutning av hver fase kan også hver enkelt rettighetshaver trekke
seg fra videre deltagelse i lisensen. En eventuell boring vil først
komme i tredje fase. På bakgrunn av begrensede kostnader for å delta
i første fase og muligheten for petroleumsressurser i området, er
regjeringens vurdering at Norge, i tråd med overenskomsten, bør utøve
opsjonen til å delta med 25 pst. andel. I første omgang gjelder
denne beslutningen for den første fasen av arbeidsprogrammet. Deltagelse
og finansiering av en eventuell andre fase vil vurderes på nytt
når resultatene fra første fase foreligger.
Petoro AS skal ivareta de forretningsmessige oppgavene
på vegne av staten knyttet til norsk deltakelse i petroleumsvirksomheten
på islandsk sokkel. Petoro AS vil etablere et norsk datterselskap
med islandsk filial for å forestå den løpende forvaltningen av norske
deltakerandeler. Dette selskapet vil være rettighetshaver og deltaker
i de to interessentskapene på islandsk sokkel. Utgiftene knyttet
til forvaltningen av det statlige engasjementet anslås til i størrelsesorden
2–4 mill. kroner årlig.
På bakgrunn av at datadekningen er for lav til
at ressurspotensialet kan estimeres og at deltakelsen i denne omgang
begrenser seg til første fase, foreslås en annen finansiering enn
omtalt i Prop. 111 S (2011–2012). Deler av eksisterende fullmakt
foreslås derfor endret for å reflektere dette, jf. forslag til romertallsvedtak.
Olje- og energidepartementet vil komme tilbake til de budsjettmessige
konsekvensene for 2013 i et senere framlegg for Stortinget.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak IV under kapittel 7 Komiteens tilråding
nedenfor.