Samferdselsdepartementet viser til oversendelse av
Dok 8 22 S (2012–2013) datert 11. desember 2012. I brevet vises
det til at transport- og kommunikasjonskomiteen ønsker en uttalelse
fra Samferdselsdepartementet innen 7. januar 2012.
Forslagsstillerne har følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
skille flysikringsvirksomheten ut fra Avinors lufthavndrift og konkurranseutsette
tårntjenestene.
2. Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et sterkere nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten.
3. Stortinget ber regjeringen utarbeide
og iverksette et system for enklere tollbehandling av flyreisende
i transfer på norske flyplasser.
Samferdselsdepartementet har følgende uttalelse til
forslagene:
Avinor er et integrert selskap med ansvar både for
lufthavner og flysikringstjenester. Flysikringstjenestene er i dag
organisert i en egen divisjon i morselskapet Avinor AS. I Avinors plan
for virksomheten 2012–2014 (§ 10-plan) har selskapet foreslått at
flysikringsdivisjonen skal skilles ut som et eget heleid datterselskap under
morselskapet. Forslaget er vedtatt mot de ansattevalgtes representanter
i styret. I § 10-planen heter det videre at Avinor har en ambisjon
om å ha en ledende posisjon i den nordeuropeiske luftromsblokken
(NEFAB) og eventuelle utvidelser av denne. Dersom tårntjenester
skulle konkurranseutsettes i framtida, har selskapet som mål å være
dominerende på hjemmemarkedet. Avinor ser også for seg flere interessante tjenesteområder
innenfor flysikring som aktuelle satsningsområder dersom det åpnes
for at Avinor kan konkurrere internasjonalt.
Samferdselsdepartementet er nå i ferd med å vurdere
forslaget om utskilling av flysikringsdivisjonen og tar sikte på
å komme tilbake til Stortinget med saken i stortingsmeldingen om virksomheten
i Avinor. Etter planen skal meldingen legges fram til våren.
Samferdselsdepartementet vil i sin vurdering
ta utgangspunkt i at organiseringen av flysikringstjenestene må
ses i lys av hvilke oppgaver virksomheten skal løse. Når det gjelder underveistjenester,
må spørsmålet om organisering vurderes i lys av at Norge alt har
tatt på seg forpliktelser om et internasjonalt samarbeid gjennom
tilslutningen til NEFAB, jf. Prop. 143 S (2011–2012) og Innst. 25
S (2012–2013). Både i proposisjonen og innstillingen er det for
øvrig uttrykt et sterkt ønske om å integrere NEFAB og den dansk-svenske
luftromsblokken. Spørsmålet om organiseringen av flysikringstjenesten
må videre ses i sammenheng med om tårntjenestene i Norge skal konkurranseutsettes,
samt om Avinor skal tillates å konkurrere om flysikringstjenester i
utlandet.
Når det gjelder situasjonen i flysikringstjenestene
ellers, vil Samferdselsdepartementet vise til at det er styret og
den daglige ledelsen som har ansvaret for å iverksette tiltak som
er nødvendige for å unngå en gjentakelse av hendelsene sist sommer.
Samferdselsdepartementet følger dette arbeidet tett både som forvalter
av det statlige eierskapet i Avinor og i rollen som myndighet for
luftfarten.
Som myndighet har Samferdselsdepartementet utpekt
Avinor som nasjonal yter av flysikringstjenester. Vedtaket ble nylig
forlenget for to år med virkning fra 26. september 2012. I den forbindelse
ble det bestemt at Luftfartstilsynet nå kan be Avinor om å fremlegge
planer for hvordan robustheten i tjenesteytingen kan forbedres ved
å muliggjøre overføring av tjenesteytelse fra én kontrollsentral
til en annen ved bortfall eller begrenset kapasitet. I tillegg kan
Luftfartstilsynet be om detaljerte planer og redegjørelser for hvordan
Avinor sikrer bemanningen per måned, uke, dag og vakt. Herunder
skal Avinor også måtte redegjøre for hvilken plikt den enkelte flygeleder
har til å møte på jobb ved tilkalling på grunn av andres sykefravær.
Videre innførte Samferdselsdepartementet fra 2012 et nytt system
for ytelsesstyring. I ytelsesstyringssystemet måles Avinors flysikringstjenester
på områdene kapasitet (forsinkelser) kostnadseffektivitet (avgiftsnivå),
sikkerhet og miljø.
Samferdselsdepartementet vil ellers vise til
at Luftfartstilsynet allerede har et forslag ute på høring om at
det ikke skal stilles krav om norskkunnskaper for å arbeide som
flygeleder i en kontrollsentral. Høringsfristen er 15. januar 2013.
Når det gjelder spørsmålet om utarbeidelse av
et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer på
norske flyplasser, har Samferdselsdepartementet i samråd med Finansdepartementet
nedsatt en bredt sammensatt arbeidsgruppe med representanter fra
luftfartsnæringen, politi og tollmyndigheter for å drøfte denne
saken. Arbeidsgruppen er bedt om å vurdere mulige alternativer for
å kartlegge mulige tidsbesparende og/eller effektiviserende endringer
i dagens system. Endelig rapport fra arbeidsgruppen foreligger ennå
ikke. Arbeidsgruppen har imidlertid signalisert at ev. endringer
i dagens regime vil kunne få budsjettmessige konsekvenser. Regjeringen vil
ta stilling til arbeidsgruppens anbefaling når denne foreligger.