Brev frå Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 8. januar 2013

Dokument 8:22 S (2012-2013) representantforslag fra stortingsrepresentantene Knut Arild Hareide, Hans Olav Syversen og Rigmor Andersen Eide om modernisering av norsk luftfart

Samferdselsdepartementet viser til oversendelse av Dok 8 22 S (2012–2013) datert 11. desember 2012. I brevet vises det til at transport- og kommunikasjonskomiteen ønsker en uttalelse fra Samferdselsdepartementet innen 7. januar 2012.

Forslagsstillerne har følgende forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen skille flysikringsvirksomheten ut fra Avinors lufthavndrift og konkurranseutsette tårntjenestene.

  • 2. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et sterkere nordisk samarbeid for flysikringsvirksomheten.

  • 3. Stortinget ber regjeringen utarbeide og iverksette et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer på norske flyplasser.

Samferdselsdepartementet har følgende uttalelse til forslagene:

Avinor er et integrert selskap med ansvar både for lufthavner og flysikringstjenester. Flysikringstjenestene er i dag organisert i en egen divisjon i morselskapet Avinor AS. I Avinors plan for virksomheten 2012–2014 (§ 10-plan) har selskapet foreslått at flysikringsdivisjonen skal skilles ut som et eget heleid datterselskap under morselskapet. Forslaget er vedtatt mot de ansattevalgtes representanter i styret. I § 10-planen heter det videre at Avinor har en ambisjon om å ha en ledende posisjon i den nordeuropeiske luftromsblokken (NEFAB) og eventuelle utvidelser av denne. Dersom tårntjenester skulle konkurranseutsettes i framtida, har selskapet som mål å være dominerende på hjemmemarkedet. Avinor ser også for seg flere interessante tjenesteområder innenfor flysikring som aktuelle satsningsområder dersom det åpnes for at Avinor kan konkurrere internasjonalt.

Samferdselsdepartementet er nå i ferd med å vurdere forslaget om utskilling av flysikringsdivisjonen og tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med saken i stortingsmeldingen om virksomheten i Avinor. Etter planen skal meldingen legges fram til våren.

Samferdselsdepartementet vil i sin vurdering ta utgangspunkt i at organiseringen av flysikringstjenestene må ses i lys av hvilke oppgaver virksomheten skal løse. Når det gjelder underveistjenester, må spørsmålet om organisering vurderes i lys av at Norge alt har tatt på seg forpliktelser om et internasjonalt samarbeid gjennom tilslutningen til NEFAB, jf. Prop. 143 S (2011–2012) og Innst. 25 S (2012–2013). Både i proposisjonen og innstillingen er det for øvrig uttrykt et sterkt ønske om å integrere NEFAB og den dansk-svenske luftromsblokken. Spørsmålet om organiseringen av flysikringstjenesten må videre ses i sammenheng med om tårntjenestene i Norge skal konkurranseutsettes, samt om Avinor skal tillates å konkurrere om flysikringstjenester i utlandet.

Når det gjelder situasjonen i flysikringstjenestene ellers, vil Samferdselsdepartementet vise til at det er styret og den daglige ledelsen som har ansvaret for å iverksette tiltak som er nødvendige for å unngå en gjentakelse av hendelsene sist sommer. Samferdselsdepartementet følger dette arbeidet tett både som forvalter av det statlige eierskapet i Avinor og i rollen som myndighet for luftfarten.

Som myndighet har Samferdselsdepartementet utpekt Avinor som nasjonal yter av flysikringstjenester. Vedtaket ble nylig forlenget for to år med virkning fra 26. september 2012. I den forbindelse ble det bestemt at Luftfartstilsynet nå kan be Avinor om å fremlegge planer for hvordan robustheten i tjenesteytingen kan forbedres ved å muliggjøre overføring av tjenesteytelse fra én kontrollsentral til en annen ved bortfall eller begrenset kapasitet. I tillegg kan Luftfartstilsynet be om detaljerte planer og redegjørelser for hvordan Avinor sikrer bemanningen per måned, uke, dag og vakt. Herunder skal Avinor også måtte redegjøre for hvilken plikt den enkelte flygeleder har til å møte på jobb ved tilkalling på grunn av andres sykefravær. Videre innførte Samferdselsdepartementet fra 2012 et nytt system for ytelsesstyring. I ytelsesstyringssystemet måles Avinors flysikringstjenester på områdene kapasitet (forsinkelser) kostnadseffektivitet (avgiftsnivå), sikkerhet og miljø.

Samferdselsdepartementet vil ellers vise til at Luftfartstilsynet allerede har et forslag ute på høring om at det ikke skal stilles krav om norskkunnskaper for å arbeide som flygeleder i en kontrollsentral. Høringsfristen er 15. januar 2013.

Når det gjelder spørsmålet om utarbeidelse av et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer på norske flyplasser, har Samferdselsdepartementet i samråd med Finansdepartementet nedsatt en bredt sammensatt arbeidsgruppe med representanter fra luftfartsnæringen, politi og tollmyndigheter for å drøfte denne saken. Arbeidsgruppen er bedt om å vurdere mulige alternativer for å kartlegge mulige tidsbesparende og/eller effektiviserende endringer i dagens system. Endelig rapport fra arbeidsgruppen foreligger ennå ikke. Arbeidsgruppen har imidlertid signalisert at ev. endringer i dagens regime vil kunne få budsjettmessige konsekvenser. Regjeringen vil ta stilling til arbeidsgruppens anbefaling når denne foreligger.