Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at foreldrepengeordningen skal sikre inntekt for foreldre
i forbindelse med fødsel og adopsjon. Ordningen med foreldrepenger
har gjennom årene utviklet seg fra å være en stønadsordning for
mødrene i ukene rundt fødselen, til å bli en lang stønadsperiode
som kan benyttes av både mor og far.
I denne saken merker komiteen seg
at forslagsstillerne ønsker at en forelder bør ha mulighet til å
overføre sin kvote til den andre forelderen, hvis vedkommende ikke
har mulighet til å ta ut kvoten.
Komiteen viser til at fedrekvoten
kan overføres til mor hvis far på grunn av sykdom eller skade er
helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i
helseinstitusjon. Tilsvarende vil mødrekvoten overføres til far
etter lovendringen 1. juli 2013, jf. Prop. 64 L (2011–2012) Endringer
i folketrygdloven (tredeling av foreldrepengeperioden).
Komiteen viser til at det tidligere
har vært større adgang til å dispensere fra fedrekvoten, men regjeringen
Bondevik II foreslo i Ot.prp. nr. 104 (2004–2005) å begrense unntaksadgangen slik
at det kun er når far på grunn av sykdom eller skade er forhindret
fra å ta seg av barnet, eller er innlagt i helseinstitusjon, at
mor kan overta fedrekvoteukene, dvs. regelen som gjelder i dag.
I proposisjonen ble det vist til at det var behov for forenklinger
i regelverket og at de gamle unntaksreglene ga en uforholdsmessig
stor administrativ belastning. Det ble videre vist til at formålet med
fedrekvoten taler for at unntaksadgangen bør være snever.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at foreldrepengeordningen sikrer i dag begge foreldre god mulighet
til å kombinere yrkesaktivitet med omsorg for sine små barn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at en egen fedrekvote på 4 uker ble innført i 1993 og
vil fra 1. juli 2013 være økt til 14 uker. Samtidig vil en tydeligere
tredeling av foreldrepengeperioden tre i kraft. Da blir det innført
en mødrekvote i tillegg til en fedrekvote, og foreldrene får lovfestet
rett til like mange uker etter fødsel. Det blir tydeligere at fellesdelen
tilhører begge foreldre.
Dette flertallet vil understreke
at det er viktig at både mødre og fedre tar sin del av foreldrepengeperioden.
Fedrekvoten har vært avgjørende for at det store flertallet fedre
nå tar ut foreldrepenger. Ved å få en jevnere fordeling av permisjonen
mellom mødre og fedre, vil barnet tidlig kunne bygge nære relasjoner
til både mor og far. Dette er positivt for barnet og for begge foreldrene. Dette
flertallet mener det er viktig å ha øremerkede kvoter for
å sikre dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at fedrekvoten utgjorde fem uker da
innstrammingen i unntaksadgangen ble foretatt, og at dagens muligheter for
overføring av foreldrepermisjon ikke lenger ivaretar behovet hos
de familiene som ikke har mulighet for å tilpasse seg stadig større
og mer rigide kvotesystemer.
Disse medlemmer viser til at
foreldrepermisjonsordningen de senere år har gjennomgått store endringer,
og nå er tredelt med både mødrekvote og fedrekvote som ikke kan
overføres. Disse stadige kvoteøkningene reduserer fleksibilitet
for familiene, og medfører at stadig flere barn, når foreldre av
ulike årsaker ikke kan ta ut sine tilmålte kvoteuker, nå kan miste
en større og større del av det viktige første samværet med foreldrene.
Disse medlemmer er bekymret for
konsekvensene av denne politikken, og vil advare mot utviklingen
hvor familien selv får fordele en stadig mindre del av den samlede
permisjonstiden, fordi staten i større og større grad velger å gripe
inn og detaljregulere familiens fellesskap.
Disse medlemmer ser at dagens
fedre og mødre har et genuint ønske om å tilbringe tid med sine
barn, men anerkjenner samtidig at familier og foreldre er forskjellige,
og at de utgjør et stort og variert mangfold med varierende og ulike
behov.
Disse medlemmer har tillit til
at familien selv er best til å avgjøre hvordan foreldrepermisjonstiden
bør innrettes for både barn og foreldre, og mener familier som ikke
har mulighet til å oppfylle dagens innskjerpede kvotekrav må få
mulighet til å overføre kvoteuker til beste for barn og familie. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge foreldrepermisjonsordningen
slik at barnet ikke mister tid med familien, ved å sørge for at
mor eller far kan overføre permisjonskvote til partneren i tilfeller
hvor de selv ikke har mulighet til å ta ut kvoten.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at disse partier ønsker en videreføring av fedrekvoten. Flertallet mener
fedrekvoten er nødvendig for å gi far muligheten til å ta ut store deler
av foreldrepermisjonen. Det er nødvendig at en del av foreldrepermisjonen
øremerkes mor og en del øremerkes far.
Flertallet mener det bør være
en viss fleksibilitet i uttaket av permisjonen. Det er viktig at foreldrepermisjonsordningen
oppleves som hensiktsmessig for familiene og at bestemmelsene oppfattes
som fornuftige og legitime. Flertallet mener det
er gode argumenter for en fortsatt forholdsvis restriktiv praktisering
av øremerkingen. Det finnes en viss unntaksadgang i dagens regelverk.
Hele poenget med fedrekvoten faller bort dersom de øremerkede ukene
kan overføres til partneren uten videre. Flertallet ønsker
ikke en avskaffing eller svekkelse av fedrekvoten.
Flertallet vil understreke behovet
for fortsatt øremerking. Flertallet viser til at
det er godt dokumentert at fedrekvoten har god effekt. Fedrekvoten
gir barn mer tid med far. Flertallet vil understreke
at en eventuell fjerning av fedrekvoten ikke vil gi mer frihet og
mer tid mellom barn og foreldre. Fedrekvoten er nettopp nødvendig
som virkemiddel for å sikre far mer tid med barnet. Flertallet mener
det ville vært et tilbakeskritt dersom far ble fratatt denne rettigheten.
For å bevare ordningens legitimitet
og oppslutning mener komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti at
det er nødvendig å finne den rette balansen. Dette medlem mener
regjeringen med sin tredeling av permisjonen går for langt i å regulere
familienes uttak av permisjon og ønsker en foreldrepermisjon hvor
10 uker forbeholdes mor og 10 uker forbeholdes far.