Jeg viser til henvendelse fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 25. oktober 2012 vedrørende Nærings- og handelsdepartementets eierskapsutøvelse.
Som en del av mitt svar og som grunnlag for
å svare på de konkrete spørsmålene komiteen har stilt, finner jeg
det hensiktsmessig å redegjøre for rammene for en nominasjonskomité
sitt arbeid og for hvilken rolle staten, som en stor aksjonær, har
i en slik prosess.
En nominasjonskomité (ofte også betegnet valgkomité)
har som hovedoppgave å avgi innstilling til de selskapsorganene
som har vedtaksmyndighet om valg av aksjonærvalgte styremedlemmer
og eventuelle varamedlemmer, om valg av aksjonærvalgte medlemmer
og varamedlemmer til bedriftsforsamlingen dersom selskapet har det,
og om valg av medlemmer til nominasjonskomiteen. Komiteen innstiller
også på godtgjørelse til medlemmer av disse selskapsorganene. For
selskaper som har bedriftsforsamling, slik som Telenor, velges de
aksjonærvalgte styremedlemmene av bedriftsforsamlingen. Har ikke
selskapet bedriftsforsamling, er det generalforsamlingen som velger
de aksjonærvalgte styremedlemmene.
Nominasjonskomiteens medlemmer velges av generalforsamlingen.
Vervet som medlem i nominasjonskomiteen er et personlig verv og gjelder
for en gitt tidsperiode.
Ordningen med nominasjonskomité er ikke lovregulert,
men komiteen og rammene for dets arbeid er ofte formalisert i selskapenes
vedtekter. Det foreligger også anbefalinger knyttet til komiteen
og dens arbeid og sammensetning fra Norsk utvalg for eierstyring
og selskapsledelse (NUES). Ofte, herunder i Telenor, har generalforsamlingen
dessuten vedtatt en egen en instruks for komiteens arbeid.
Gitt nominasjonskomiteens oppgaver og for å sikre
legitimitet og at komiteens sammensetning reflekterer interessene
til aksjonærfellesskapet, er det god praksis for at de største aksjonærgruppene
er representert i komiteen, enten direkte, eller gjennom medlemmer
som har en viss tilknytning til de største aksjonærene.
Det er på denne bakgrunn at det over lengre
tid har blitt valgt inn medlemmer fra Nærings- og handelsdepartementet
i nominasjonskomiteer i de børsnoterte selskapene hvor staten ved Nærings-
og handelsdepartementet har eierandeler. Medlemmene i nominasjonskomiteer
fra Nærings- og handelsdepartementet, deltar i komiteen på linje
med øvrige medlemmer, men har også en viktig rolle i å formidle
viktige synspunkter og vurderinger fra Nærings- og handelsdepartementet
og så langt som mulig bidra til at nominasjonskomiteens endelige
innstilling er forankret hos staten som aksjonær.
Dette er også konsistent med anbefalingene fra NUES,
som også ligger til grunn for den statlige eierskapsutøvelsen, jf.
Eierskapsmeldingen (Meld. St. 13 (2010-2011)). I NUES’ anbefalinger
inntatt i Norsk anbefaling om eierstyring og selskapsledelse fremgår
det under kapittel 7 blant annet at «Valgkomiteen
bør sammensettes slik at hensynet til aksjonærfellesskapets interesser
blir ivaretatt» og at «Valgkomiteen bør
i sitt arbeid gjøre aktive søk mot aksjonærfellesskapet og forankre
sin innstilling hos de største aksjeeierne».
Komiteenes arbeid tar utgangspunkt i et mål
om å fremme forslag til en styresammensetning som gjør at selskapet
vil ha et kompetent og velfungerende styre tilpasset selskapets
virksomhet og de utfordringene selskapet står overfor. Som et ledd
i dette arbeidet identifiseres hvilke kompetanseområder som bør
være godt dekket i styret. Det gjøres en vurdering av den eksisterende
styresammensetning opp mot kompetansebehovet, for å komme frem til
hvilke områder som bør styrkes. Dét kan favne bredt, som for eksempel
internasjonal forretningsdrift, bransjekunnskap, bred samfunnsforståelse
eller finansiell kompetanse. Komiteen søker så å identifisere personer
som kan være aktuelle ut fra de identifiserte behov, og vurderer
typisk mange kandidater i en slik prosess. I komiteens vurdering
av hvem som til slutt bør innstilles, tas det hensyn til at styret
skal fungere godt også som et helhetlig kollegium. Medlemmet fra Nærings-
og handelsdepartementet bidrar i dette arbeidet på linje med øvrige
medlemmer og trekker blant annet veksler på den innsikt departementet
har om selskapets utfordringer fremover og den oversikt departementet
løpende har over kandidater som kan være aktuelle for selskapene departementet
forvalter eierskap i.
Innenfor denne rammen fremmer staten sine innspill
og synspunkter til nominasjonskomiteen. Dette skjer ved at medlemmet
fra Nærings- og handelsdepartementet tar med seg synspunkter fra
departementet og eventuelt regjeringen i diskusjonene i nominasjonskomiteen.
Det kan gjelde både hvilke kompetanseområder som bør styrkes og
vurderinger av ulike kandidater.
Nominasjonskomiteen fremmer sine anbefalinger
gjennom en innstilling, som offentliggjøres i forkant av selskapets
generalforsamling. I den grad noen av medlemmene ikke kan stille
seg bak komiteens innstilling, vil dette fremgå ved dissenser i
innstillingen.
Arbeidet i komiteen som leder frem til en innstilling,
i form av diskusjoner, innhenting av innspill og egne løpende vurderinger,
er en del av komiteens virke som selskapsorgan og offentliggjøres
ikke. Dette er ikke en del av departementets saksbehandling.
Arbeidet i nominasjonskomiteen er preget av
et nødvendig fortrolig samarbeid og fortrolig dialog mellom medlemmene
i nominasjonskomiteen og med aktører fra selskapet og aksjonærfellesskapet
frem til innstillingen er klar. Det er også nødvendig med fortrolighet knyttet
til de personer som blir vurdert og drøftet i komiteen. Det må forventes
at mange vil se det som lite aktuelt å være kandidater til styreverv dersom
det ikke kan garanteres fortrolighet. En offentliggjøring av vurderinger
av enkeltpersoner vil være uheldig også av hensyn til personvernet.
Så langt som mulig tilstrebes det at innspillene foreligger
på et tidspunkt i prosessen som gjør at nominasjonskomiteen får
god tid til å vurdere innspillene og eventuelle kandidater. Samtidig er
det et generelt mål fra statens side å bidra til at det oppnås enstemmighet
om innstillingene fra nominasjonskomiteene. I min periode som nærings-
og handelsminister har samtlige innstillinger til valg i selskaper
hvor staten ved Nærings- og handelsdepartementet har en stor eierandel
vært enstemmige.
De rammene som er skissert over har også ligget til
grunn for statens håndtering i styrevalgsprosessen i Telenor i 2011.
Utgangspunktet for staten i denne prosessen har vært å bidra til
at Telenor har et kompetent og bredt sammensatt styre som er tilpasset
selskapets virksomhet og utfordringer. Dette synes jeg også man
har lyktes med.
På denne bakgrunn gis nedenfor mine svar på
de spørsmål komiteen har stilt.
Komiteens arbeid er ikke avsluttet før innstillingen
er gjort offentlig, og innspill til komiteen kan i utgangspunktet
fremmes så lenge komiteen ikke har avsluttet sitt arbeid. Som det
fremgår over er det nominasjonskomiteens endelige innstilling, som
er offentlig, som gjør rede for komiteens vurderinger og også eventuelt
om det er enkeltmedlemmer som ikke kan stille seg bak flertallets
vurderinger.
Samtidig er det, som jeg også har fremhevet over,
viktig å bidra til gode prosesser i nominasjonskomiteene, blant
annet ved at innspill fremmes på et tidspunkt som gjør at komiteen
får vurdert innspillene på en tilfredsstillende måte.
Jeg viser til omtalen overfor. Det er Nærings-
og handelsdepartementets ansvar som forvalter av statens eierskap
å bidra med vurderinger i arbeidet med å sette sammen gode styrer
med relevant kompetanse og bredde i de ulike selskapene. I selskaper
hvor staten har stor eierandel, vil synspunkter og vurderinger fremmet
av Nærings- og handelsdepartementets medlem i nominasjonskomiteen
naturlig tillegges stor vekt. Samtidig søker Nærings- og handelsdepartementets
medlem i nominasjonskomiteen å bidra til å oppnå enstemmighet i
nominasjonskomiteen.
Nominasjonskomiteens medlemmer mottar innspill
fra mange hold, ikke bare fra Nærings- og handelsdepartementet.
På denne bakgrunn gjør nominasjonskomiteen den endelige vurdering
av sin innstilling. Alle innstilinger på valg av styremedlemmer
har vært enstemmige i inneværende stortingsperiode, også i Telenor.
Nærings- og handelsdepartementet kommenterer
ikke enkeltpersoner og deres kvalifikasjoner. Kandidatene som innstilles
av nominasjonskomiteen fremgår av nominasjonskomiteens innstilling.
Nominasjonskomiteens arbeid er ikke ferdig før alle
medlemmene har avklart sin endelige holdning og komiteens endelig
innstilling foreligger. For medlemmet i komiteen fra Nærings- og
handelsdepartement betyr dette også å ha forankret de ulike vurderinger
med statsråden, som er ansvarlig for utøvelsen av eierskapet på
statens vegne.