Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
den fremlagte proposisjonen med forslag til lovvedtak og stortingsvedtak
i sjøloven vedrørende regler om passasjeransvar m.m. Det vises til
egen innstilling fra komiteen om endringer i sjøloven. Norge har
vært pådriver i arbeidet med å få på plass 2002 Aten-protokollen,
men i arbeidet med ratifikasjon og gjennomføring i norsk rett har
man ventet på at EU skulle sluttføre sitt arbeid med forordningen
om regional gjennomføring av konvensjonen.
Komiteen viser til at i all hovedsak
blir ansvaret for transportøren overfor passasjerene styrket og
utvidet. Ansvarsbeløpet øker betraktelig, med et objektivt ansvar
opptil en grense på 250 000 SDR per passasjer, samt et subjektivt
ansvar opptil en grense på 400 000 SDR.
Komiteen påpeker også at det
ved Aten-konvensjonen innføres et krav til tvungen ansvarsforsikring
for passasjerskip som tar mer enn 12 passasjerer. Plikten gjelder
da for inntil 250 000 SDR multiplisert med så mange passasjerer
som skipet er sertifisert for.
Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser,
viser komiteen til at den nye forordningen som sagt
vil styrke det erstatningsrettslige vernet for passasjerer ved skader
til sjøs. Komiteen gjør oppmerksom på at ved innføring
av tvungen ansvarsforsikring vil det kunne påløpe en viss økning
i billettprisene for passasjerene, men da forordningen og lovforslaget
i sin helhet styrker passasjerenes finansielle sikkerhet for eventuelle
erstatningskrav, mener komiteen at det gir grunnlag
for aksept. Høyere forsikringskostnader for næringen kan innebære
økte kostnader for stat og fylke, da det innen offentlig kjøp av
tjenester også inngår innenlands båt- og ferjeruter; dermed må det
også her påregnes økte kostnader.
Komiteen viser videre til at
departementet ønsker å gi Sjøfartsdirektoratet hjemmel for å kreve gebyr
for å utstede sertifikatene. Dette på grunnlag av at det må utferdiges
sertifikat i tråd med lovforslaget, samt at kontroll av fartøy som
kommer i havn eller seiler fra norsk havn, som transporterer flere
enn 12 passasjerer, har den nødvendige forsikringen og sertifikater
på plass. Komiteen forutsetter at det ikke forskjellsbehandles
mellom norske og utenlandske skip når det gjelder innkreving av
gebyr ved håndhevelse av lovforslaget.