Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
1. Stortinget
samtykkjer i ratifikasjon av 2002-protokollen til Aten-konvensjonen
om transport av passasjerar og deira reisegods til sjøs, 1974.
2. Ved ratifikasjonen skal Noreg ta følgjande
atterhald:
a)
«[1.1.] | Forbehold i forbindelse med Norges regjerings ratifisering
av Aten-konvensjonen av 2002 om transport av passasjerer og deres
bagasje til sjøs («konvensjonen»). |
Ansvarsbegrensning for transportører osv.
[1.2.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å begrense et eventuelt erstatningsansvar i henhold til
nr. 1 eller 2 i artikkel 3 i konvensjonen ved en passasjers dødsfall
eller personskade, som skyldes én av de risikoene som er nevnt i
nr. 2.2 i IMOs retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen,
til det laveste av følgende beløp: – 250 000 regneenheter
per passasjer per skadetilfelle, eller – 340 millioner regneenheter
i alt per fartøy per skadetilfelle. |
[1.3.] | Norges regjering forbeholder seg videre retten til og
forplikter seg til å anvende nr. 2.1.1. og 2.2.2 i IMOs retningslinjer
for gjennomføring av Aten-konvensjonen med tilsvarende endringer
på et slikt erstatningsansvar. |
[1.4.] | Erstatningsansvaret for undertransportøren i henhold til
artikkel 4 i konvensjonen, erstatningsansvaret for transportørens
eller undertransportørens ansatte og agenter i henhold til artikkel
11 i konvensjonen, og grensen for det samlede erstatningsbeløpet
i henhold til artikkel 12 i konvensjonen, skal begrenses på samme
måte. |
[1.5.] | Forbeholdet og forpliktelsen i nr. 1.2 får uansett anvendelse
på ansvarsgrunnlaget i henhold til nr. 1 og 2 i artikkel 3, og uten
hensyn til eventuelle bestemmelser om det motsatte i konvensjonens
artikkel 4 eller 7, men dette forbeholdet og denne forpliktelsen
påvirker ikke anvendelsen av artikkel 10 og 13. |
Lovpliktig forsikring og forsikringsgivers ansvarsbegrensning
[1.6.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å begrense kravet i nr. 1 i artikkel 4bis om
å være i besittelse av en forsikring eller annen økonomisk sikkerhet
ved en passasjers dødsfall eller personskade, som skyldes én av
de risikoene som er nevnt i nr. 2.2 i IMOs retningslinjer for gjennomføring
av Aten-konvensjonen, til det laveste av følgende beløp: –
250 000 regneenheter per passasjer per skadetilfelle, eller –
340 millioner regneenheter i alt per fartøy per skadetilfelle. |
[1.7.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å begrense erstatningsansvaret til forsikringsgiver eller
en annen person som yter økonomisk sikkerhet i henhold til nr. 10
i artikkel 4bis, ved en passasjers dødsfall
eller personskade, som skyldes én av de risikoene som er nevnt i
nr. 2.2 i IMOs retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen,
til en høyeste grense for forsikringsbeløpet eller annen økonomisk
sikkerhet som transportøren skal være i besittelse av i henhold
til nr. 1.6 i dette forbeholdet. |
[1.8.] | Norges regjering forbeholder seg også retten til og forplikter
seg til å anvende IMOs retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen,
herunder anvendelse av de klausulene som er nevnt i nr. 2.1 og 2.2
i retningslinjene, når det gjelder alle former for lovpliktig forsikring
i henhold til konvensjonen. |
[1.9.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å frita forsikringsgiver eller den personen som yter økonomisk
sikkerhet i henhold til nr. 1 i artikkel 4bis,
for eventuelt erstatningsansvar som vedkommende ikke har påtatt
seg. |
Utstedelse av sertifikat
[1.10.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å utstede forsikringssertifikater i henhold til nr. 2 i
artikkel 4bis i konvensjonen, som: –
gjenspeiler den ansvarsbegrensningen og de kravene til forsikringsdekning
som er nevnt i nr. 1.2, 1.6, 1.7 og 1.9, og – omfatter slike
andre begrensninger, krav og unntak som den mener er nødvendig,
tatt i betraktning vilkårene på forsikringsmarkedet på tidspunktet
for utstedelse av sertifikatet. |
[1.11.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å godta slike forsikringssertifikater som er utstedt av
andre stater som er part i konvensjonen, i henhold til et lignende
forbehold. |
[1.12.] | Alle slike begrensninger, krav og unntak skal tydelig
gjenspeiles i det sertifikatet som utstedes eller påtegnes i henhold
til nr. 2 i artikkel 4bis i konvensjonen. |
Forholdet mellom dette forbeholdet og IMOs retningslinjer for
gjennomføring av Aten-konvensjonen.
[1.13.] | Rettighetene i henhold til dette forbeholdet skal utøves
idet det tas behørig hensyn til IMOs retningslinjer for gjennomføring
av Aten-konvensjonen, eller til eventuelle endringer av den, med
henblikk på å sikre ensartethet. Dersom et forslag om å endre IMOs
retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen, herunder
begrensningene, er blitt godkjent av Den internasjonale sjøfartsorganisasjons
juridiske komité, skal disse endringene få anvendelse fra det tidspunktet
som er fastsatt av komiteen. Dette skal skje med forbehold for folkerettens
regler når det gjelder en stats rett til å heve eller endre sitt
forbehold.» |
b)
«Erklæring vedrørende Artikkel 17bis(3) i 1974 Aten-konvensjonen, som endret
ved Artikkel 11 i 2002 Aten-protokollen
Norges regjering erklærer at rettsavgjørelser
vedrørende forhold omfattet av Aten-konvensjonen om transport av
passasjerer og deres reisegods til sjøs, 2002 (Konvensjonen) skal,
når truffet av en domstol i en Stat som er part i Lugano-konvensjonen
om domsmyndighet og om anerkjennelse og fullbyrdelse av dommer i
sivile og kommersielle saker av 30. oktober 2007 eller Lugano-konvensjonen
om domsmyndighet og om anerkjennelse og fullbyrdelse av dommer i sivile
og kommersielle saker av 16. september 1988, skal anerkjennes og
fullbyrdes i Norge i samsvar med den konvensjonen.»
II
1. Stortinget
samtykkjer i at Noreg gir erklæring om at Noreg gjer bruk av retten
til å fastsetje nasjonale ansvarsgrenser etter artikkel 15 3bis
i Konvensjon om avgrensing av ansvaret for sjørettslege krav 1976,
som endra ved 1996-endringsprotokollen.
2. Noreg gir følgjande erklæring:
«Norges regjering vil benytte seg at muligheten i
artikkel 15 (3bis) i 1976 Konvensjon
om begrensning av ansvaret for sjørettslige krav, som endret ved
1996 Protokollen, til ved særlige nasjonale bestemmelser regulere
det ansvarssystem som skal anvendes på krav for tap av liv eller skade
på person hos et skips passasjerer. Ansvarsgrensen i artikkel 7
nr. 1 på 175 000 per passasjer økes i norsk rett til 250 000 SDR
per passasjer.»