Det fremgår av meldingen at det er et mål for regjeringen
at flest mulig kan fullføre den utdanningen de ønsker og har behov
for, blir aktive og inkluderte samfunnsdeltakere og tilknyttet arbeidslivet.
Utdanning er et av de viktigste virkemidlene for å redusere sosiale
og økonomiske forskjeller i samfunnet.
Norsk er fellesspråket i utdanningsløpet. Å
verdsette flerspråklighet og kulturelt mangfold er å anerkjenne
den kompetansen mange mennesker har og å gi muligheter for at deres
ressurser kommer til nytte i samfunnet.
Mange minoritetsspråklige barn, unge og voksne møter
særskilte utfordringer i utdanningsløpet. Regjeringen ønsker å øke
deltakelsen i barnehage for de yngste barna, sikre tilpasset opplæring
og et godt læringsutbytte for alle i grunnskole og videregående
opplæring, hindre frafall i videregående opplæring og sikre at voksne
som trenger det, får et opplæringstilbud tilpasset sitt behov.
Det pekes i meldingen på at alle barn i Norge
og deres foreldre skal føle seg inkludert og respektert, uavhengig
av livssyn og kulturell bakgrunn.
Det er store forskjeller på erfaringene og forutsetningene
elever med innvandrerbakgrunn har når de starter i norsk skole.
Barnehagen er både en viktig barndomsarena og det
første trinnet i utdanningssystemet.
Kommunene har ansvar for opplæringstilbudet på
grunnskolenivå, herunder voksenopplæring. Fylkeskommunene har tilsvarende
ansvar for elever i videregående opplæring. Kommunene har som barnehagemyndighet
ansvar for at alle barn med rett til plass får oppfylt retten, og
skal også føre tilsyn med at alle barnehager følger regelverket.
Om lag halvparten av landets barnehager har ikke-kommunal eier.
Større endringer i utdanningssektoren er foreslått
i en rekke meldinger til Stortinget de siste årene.
Det redegjøres i meldingen for hvilke prinsipper regjeringen
vil legge til grunn for det videre arbeidet, for å sikre et godt
utdanningsløp for alle barn, unge og voksne. Det pekes bl.a. på
mangfold og flerspråklighet, demokrati og toleranse, tidlig innsats
og langvarig språkopplæring.
Om lag 11 prosent av alle elever i grunnskole
og videregående opplæring har innvandrerbakgrunn.
Mange minoritetsspråklige barn, unge og voksne lykkes
svært bra i utdanningssystemet i Norge. Se nærmere omtale i meldingen.
Forskning viser samtidig at det er større avstand mellom
elever som lykkes og ikke lykkes blant unge med innvandrerbakgrunn
enn i den øvrige delen av befolkningen (Birkelund og Mastekaasa
2009). For å bedre læringsutbyttet til barn, unge og voksne med
innvandrerbakgrunn er det nødvendig å ha tiltak både for å bedre
norskferdigheter og tiltak for å kompensere for sosioøkonomisk bakgrunn.
Deltakelse i barnehage blant minoritetsspråklige barn
har økt i takt med barnehageutbyggingen, og blant femåringer er
deltakelsen nå på 95 prosent. På barnehageområdet er det imidlertid fremdeles
en utfordring å få økt andelen minoritetsspråklige barn i barnehage,
særlig for de yngre barna, og å få styrket personalets kompetanse
for å kunne møte behovene i en mer mangfoldig barnegruppe. I grunnskolen
og videregående opplæring er det en utfordring å bedre norskferdighetene,
læringsutbyttet og å redusere frafallet i videregående opplæring. Elever
som kommer til Norge mot slutten av grunnskolen, kan ha store utfordringer
med å lære norsk, og noen av dem har lite skolebakgrunn. Selv om
en stor andel av voksne som i dag deltar i grunnskole og videregående
opplæring har innvandrerbakgrunn, kan det antas at mange voksne
innvandrere som har behov for slik opplæring ikke får tilbud om
det, eller ikke er klar over egne muligheter og rettigheter, jf.
NOU 2010:7 Mangfold og mestring.
Å verdsette flerspråklighet og kulturelt mangfold
betyr å anerkjenne den kompetansen mange mennesker besitter. Det
å beherske morsmålet godt gjør det enklere å lære nye språk. I barnehagen
og skolen får mange barn erfaring med ulike språk og kulturelle
uttrykk. Dette kan bidra til økt toleranse og gi barn og unge erfaringer
med flerspråklighet og mangfold som en ressurs.
Det pekes i meldingen på at barn og unges språklige
ressurser bør utnyttes bedre. I dag er det mulig å ta eksamen i
en rekke fremmedspråk i videregående opplæring, enten som elev eller som
privatist. Elever vil da kunne få dokumentert kompetanse i morsmålet.
Det tilbys eksamen i til sammen fjorten språk, og det arbeides med
å utvide antallet språk som kan tas som privatist. Å tilby tospråklige,
digitale læringsressurser kan også bidra til at barn og unge får
utnyttet og utviklet sin språklige kompetanse. Utviklingen av nettstedet
Tema morsmål www.morsmål.no har vært et vellykket samarbeid mellom
Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) og Skolverket
i Sverige for å bedre tilgangen på digitale læringsressurser på
flere språk.
Regjeringen oppfordrer kommunene og fylkeskommunene
til å tilby opplæring i andre fremmedspråk enn de tradisjonelle
europeiske språkene.
Det pekes i meldingen på at det er behov for
å styrke kompetansen hos barnehagemyndighet og barnehagepersonale,
og hos lærere, ledere og skoleeiere i grunnskole og videregående
opplæring.
Det vises i meldingen til at blant lærerutdanningsinstitusjonene
er kompetansen innenfor flerkulturell pedagogikk og andrespråksdidaktikk
varierende.
Regjeringen vil i 2013 styrke kompetanseutviklingen
på det flerkulturelle området i hele utdanningssektoren.
Barnehagen skal tilby et individuelt tilpasset
og likeverdig tilbud der ulike individer og ulike kulturelle ytringer
møtes i respekt for det som er forskjellig, slik at alle barn får
delta aktivt i et inkluderende fellesskap. I meldingen pekes det derfor
på som positivt at antallet minoritetsspråklige barn i barnehage
er mer enn fordoblet siden 2005, fra ca. 13 700 barn i 2005 til
ca. 30 000 barn i 2011. Likevel er deltakelsen lavere enn for andre
barn.
Siden 2009 har alle barn hatt rett til barnehageplass
dersom de fyller ett år før 1. september det året det søkes for.
Maksimalpris og inntektsgradert foreldrebetaling
i barnehage er del av regjeringens helhetlige politikk for å legge
til rette for at flest mulig barn skal kunne delta i barnehagen.
Retten til plass og den store utbyggingen har ført til at de aller
fleste barn har erfaring fra barnehage før de begynner på skolen.
Enkelte innvandrerforeldre er av ulike årsaker tilbakeholdne med
å bruke barnehage for de yngre barna. God og aktiv informasjon om barnehagetilbudet,
gitt for eksempel på helsestasjonen, kan bidra til å øke deltakelsen.
Regjeringen er opptatt av å nå alle førskolebarn, blant
annet for å sikre at de behersker norsk så godt som mulig ved skolestart.
Regjeringen vil derfor utrede hvordan man, innenfor dagens regelverk
og budsjettrammer, best kan nå førskolebarn i alderen tre til fem
år som ikke går i barnehage, for å sikre at de med behov får stimulering
i norsk språk.
Alle barn som går i barnehage er i utgangspunktet
sikret et språkstimuleringstilbud, jf. rammeplanen for barnehagens
innhold og oppgaver.
Alle barnehager skal følge med på barnas språklige
utvikling. Undersøkelser viser at i om lag 90 prosent av kommunene
benytter barnehager kartleggingsverktøy i arbeidet med barnas språk.
Et statlig nedsatt ekspertutvalg påpekte i 2011 særskilte utfordringer
med å kartlegge språk hos minoritetsspråklige barn. For å sikre kvaliteten
på barnehagenes arbeid har Utdanningsdirektoratet fått i oppdrag
å utarbeide en veileder om språkkartlegging og språkstimulering.
Det gis i dag et eget statlig tilskudd til kommunene
til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige
barn i førskolealder. Barnehagen er den viktigste integrerings-
og språkopplæringsarenaen for barn i førskolealder, og språkstimuleringstiltak
bør derfor tilbys i barnehagen. Tilskuddet kan også brukes til tiltak
utenfor barnehage. Et delmål med tilskuddsordningen er å stimulere
kommunene til å rekruttere flere minoritetsspråklige barn til barnehagen.
Førskolelærerutdanningen skal sikre at styrere og
pedagogiske ledere har nødvendig kompetanse. Det fremgår av meldingen
at det er en utfordring i dag at det ikke er god nok pedagogisk
dekning alle steder i landet.
Den nasjonale kompetansesatsingen i regi av NAFO
fra 2005–2010 har bidratt til å styrke barnehagenes forståelse for
flerkulturelt og flerspråklig arbeid. Nyere undersøkelser viser
imidlertid at det er grunn til å videreføre det systematiske arbeidet
for å heve barnehageansattes kompetanse innenfor flerkulturell pedagogikk
og språkstimulering.
Regjeringen kommer til å videreføre generell kompetanseutvikling
i 2013, noe som også vil komme minoritetsspråklige barnehageansatte
til gode. Barnehagesektoren vil dessuten inngå i kompetanseløftet
på det flerkulturelle området fra og med 2013. Kompetansespørsmålet
vil også bli behandlet i den kommende meldingen til Stortinget om
framtidens barnehage og i den helhetlige kompetansestrategien som
skal gjelde fra 2014.
For å øke barnehagedeltakelsen i områder med høy
andel barn med innvandrerbakgrunn har staten siden 2006 finansiert
forsøk med gratis kjernetid i barnehage i noen slike utvalgte områder.
I 2012 er det forsøk i seks bydeler i Oslo,
i to områder i Drammen og i tre skolekretser i Årstad i Bergen.
Forsøket innebærer at alle barn i aktuelle årskull i disse områdene
får tilbud om gratis opphold i barnehage 20 timer per uke.
Det er satt i gang en evaluering av forsøket,
og første delrapport vil foreligge i november 2012. Sluttrapporten
fra evalueringen skal foreligge i 2014.
Gratis kjernetid har bidratt til at barnehagedeltakelsen
har økt i forsøksområdene. Skoler i Oslo melder om at barn som begynner
på skolen behersker norsk bedre enn tidligere.
En undersøkelse i 2010 finner at jenter med
minoritetsbakgrunn som hadde deltatt i ordningen med gratis kjernetid
i Oslo på 1990-tallet, oppnådde i gjennomsnitt en hel karakter bedre
i tre fag ved avslutningen av grunnskolen. For gutter fant man ingen
forbedringer i karakterer som følge av forsøksordningen.
For å legge til rette for at barn som ikke snakker norsk
hjemme skal beherske norsk før de begynner på skolen, ønsker regjeringen
fortsatt å stimulere til økt deltakelse i barnehage i områder med
høy andel barn med innvandrerbakgrunn. Regjeringen vil derfor videreføre
forsøket med gratis kjernetid i barnehage for fire- og femåringer.
Gratis kjernetid i barnehage skal fortsatt være
et virkemiddel i områdesatsing.
Regjeringen arbeider for å sikre at alle skal
få et godt opplæringstilbud.
Skoleledere og skoleeiere står overfor svært ulike
utfordringer i ulike deler av landet. Andelen minoritetsspråklige
elever varierer sterkt fra kommune til kommune.
Det er forskjeller i læringsutbytte mellom elever med
innvandrerbakgrunn og elever uten innvandrerbakgrunn. I grunnskolen
er det en tredeling: Elever uten innvandrerbakgrunn oppnår de beste resultatene,
mens elever som selv har innvandret, har de laveste snittkarakterene.
Norskfødte med innvandrerforeldre plasserer seg mellom disse, men
nærmest elever uten innvandrerbakgrunn. I tillegg viser forskning
at elever med kort botid, og dermed kort tid til å lære seg norsk,
har betydelig lavere prestasjoner ved avsluttet grunnskole. Det
er også variasjon i skoleresultater mellom elever med ulik landbakgrunn. (Bakken
og Elstad 2009).
Elevundersøkelsen 2011 viser at elevene generelt
trives godt på skolen.
Utdanningsdirektoratet fikk i oppdrag å gjennomføre
en spesialanalyse av spørsmålene om mobbing og diskriminering i
de siste års elevundersøkelser. Det er en tendens til at elever med
minoritetsspråklig bakgrunn legger en annen og mindre streng definisjon
for mobbing til grunn. (Lødding og Vibe 2010).
En undersøkelse fra NOVA viser at elever med innvandrerbakgrunn
i Oslo har en mer positiv opplevelse av læringsmiljøet på ungdomsskolen enn
øvrige elever (Frøyland og Gjerustad 2012). I videregående opplæring
er forholdet motsatt. Diskriminering fra jevnaldrende kan ifølge
rapporten bidra til å forklare dette.
Enkelte skoler i Oslo og i noen andre større
byer har en høy andel minoritetsspråklige elever. Norsk og europeisk
forskning viser at dette i seg selv ikke nødvendigvis er problematisk
for elevenes læringsutbytte (Heath og Rothon 2008, Fekjær og Birkelund
2007). Analyser fra NIFU viser at skoleresultatene for elever med
innvandrerbakgrunn i Oslo ligger omtrent på landsgjennomsnittet
for elever med slik bakgrunn (Næss 2011). Samtidig viser forskning
at skoler med stort omfang av sosiale problemer har særskilte utfordringer,
noe som ofte er sammenfallende med at mange av elevene har begrensede
norskferdigheter, men også med lav sosioøkonomisk status blant foreldrene.
I enkelte bydeler i Oslo er det en høy andel elever med innvandrerbakgrunn,
og det satses bevisst på å rekruttere motiverte og høyt kompetente
lærere til skoler med høy andel minoritetsspråklige og elever med
lav sosial bakgrunn.
Det fremgår av meldingen at å kunne lese, å kunne
skrive, å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne regne og å ha digitale
ferdigheter er grunnleggende ferdigheter. Regjeringen styrker derfor
opplæringen, blant annet med en videreføring av Lesesatsing 2010–2014
og med en egen satsing på klasseledelse, regning, lesing og skriving
i Strategi for ungdomstrinnet.
Bibliotekene gjør en stor innsats med å legge
til rette for at også innvandrere skal kunne finne bøker og informasjon
på sitt morsmål. Det har også vært gjennomført samarbeid med barnehager.
Målsettingen med Kulturdepartementets leseløft 2010–2014 er en nasjonal,
helhetlig lesepolitikk som tar sikte på å styrke lesekompetansen
i hele landet.
En del minoritetsspråklige elever får ikke den særskilte
språkopplæringen de har krav på etter opplæringsloven. Bedre kompetanse
og informasjon er viktige svar på denne utfordringen.
Det pekes i meldingen på at utdanningssystemet må
ta hensyn til at det tar tid å lære så godt norsk at det kan fungere
som et fullverdig opplæringsspråk. Det er derfor viktig at alle
lærere, ikke bare norsklærere, har et bevisst forhold til hva det
vil si å ha norsk som andrespråk, og at de bidrar til begreps- og
språkutvikling i norsk i ulike fag. Dette krever at andrespråksperspektivet
inngår i lærerutdanningene, og at skoleeiere og skoleledere sørger
for at lærere har mulighet for kompetanseheving i andrespråksdidaktikk. Flerkulturell
pedagogikk og andrespråksdidaktikk skal ivaretas i de nye lærerutdanningene. Andrespråkspedagogikk
er dessuten fra 2012 et prioritert tema innenfor den statlige strategien Kompetanse
for kvalitet – Strategi for etter- og videreutdanning av lærere
og skoleledere. Søkningen til videreutdanningen var høy våren 2012.
Regjeringen legger også opp til et kompetanseløft for opplæring
av minoritetsspråklige fra 2013.
Regjeringen vil innen januar 2013 utarbeide
en strategi for å sikre bedre informasjon og veiledning om opplæring
for minoritetsspråklige elever, herunder også informasjon og veiledning om
rettigheter.
Mange fag i både grunnskolen og i videregående opplæring
mangler tilrettelagte læremidler, blant annet for nyankomne elever.
Staten gir tilskudd til utvikling og produksjon av læremidler i
fag der det ikke er elevgrunnlag for kommersielle utgivelser. I
tillegg har man utviklet nettbaserte tospråklige LEXIN-ordbøker
på en rekke språk, utviklet spesielt for minoritetsspråklige. Kartleggingsverktøy
er nyttig for læreren i arbeidet med å gi elevene tilpasset opplæring.
Regjeringen innførte fra høsten 2010 åtte timer gratis
leksehjelp pr. uke for 1.–4. trinn. NOVAs evaluering av ordningen
viser så langt at det er utfordrende å få leksehjelpen til å virke
sosialt utjevnende og gi god støtte i læringsarbeidet for alle grupper
barn (Seeberg mfl. 2012). SSBs barnetilsynsundersøkelse i 2010 viser
imidlertid at de som deltar mest i leksehjelpen er barn med foreldre
som har lav utdanning, barn fra familier med lav inntekt og barn
med annet fødeland enn Norge.
Fra høsten 2013 foreslår regjeringen å innføre
en uketime med kulturskoletilbud i skole- eller SFO-tid. Tilbudet
skal være gratis og frivillig for elevene. Regjeringen vil også
prøve ut et begrenset forsøk med å øke deltakelsen i skolefritidsordningen.
Det vises i meldingen til at alle elever har
rett til et godt og inkluderende læringsmiljø som fremmer helse,
trivsel og læring.
Undersøkelser viser at elever med innvandrerbakgrunn,
særlig de som selv har innvandret, presterer vesentlig bedre på
skoler med godt læringsmiljø. Arbeidet for å motvirke rasistiske og
diskriminerende holdninger skal gjennomsyre all virksomhet i skolene.
Det er manglende kunnskap om minoritetsspråklige elevers læringsmiljø,
og regjeringen vil derfor styrke kunnskapsgrunnlaget.
Det flerkulturelle perspektivet må være en del
av det systematiske arbeidet med læringsmiljø. Regjeringen satte
i 2009 i gang en femårig nasjonal satsing på bedre læringsmiljø.
Regjeringen og sentrale nasjonale parter har
undertegnet et nytt manifest mot mobbing 2011–2014.
Foreldrenes positive holdning til utdanning
og læring og forventninger til skoleprestasjoner har svært stor
innvirkning på elevenes motivasjon og innsats. Skoleledere har en
plikt til å legge til rette for et godt skole-hjem-samarbeid og
for dialog og foreldrenes aktive medvirkning. Bruk av tolk vil i
mange sammenhenger være nyttig i skole-hjem-samarbeidet. FUG har
utarbeidet materiell på flere språk, samt filmer som er rettet mot
både foreldre og skolen, om samarbeid mellom skole og hjem. NAFO
har prøvd ut ulike modeller for foreldresamarbeid på skoler med mange
minoritetsspråklige elever. Forsøkene er evaluert, og NAFO vil nå
spre god praksis og informasjon om modellene.
For skolene er det utfordrende å møte og ivareta barn
og unge som kommer til Norge i løpet av skolealder. Det er viktig
med tidlig innsats overfor nyankomne elever. Det er spesielt viktig
at opplæringen blir tilpasset den enkeltes bakgrunn og kompetanse.
Fra august 2012 åpnet opplæringsloven for at kommunene
og fylkeskommunene skal kunne opprette særskilte opplæringstilbud
for nyankomne minoritetsspråklige elever, som for eksempel innføringsklasser.
Endringene er mer utførlig omtalt i Prop. 84 L (2011–2012) Endringar
i opplæringslova og privatskolelova.
Utdanningsdirektoratet arbeider med en veileder om
bruk av innføringstilbud i grunnskolen og videregående opplæring
som skal kunne tas i bruk i løpet av 2012. Ulike innføringstilbud
vil bli evaluert for å finne ut hvilke tilbud som fungerer best.
Utdanningsdirektoratet er i gang med å revidere den
ordinære læreplanen i norsk for at den blant annet skal ivareta
språklæring bedre og ha et inkluderende perspektiv.
NOU 2010:7 Mangfold og mestring foreslår at ungdom
i aldersgruppen 16–18 år som kommer til Norge før de fyller 18 år,
bør få rett til videregående opplæring. Regjeringen vurderer spørsmålet
om rett til grunnskoleopplæring for ungdom over opplæringspliktig
alder (vanligvis 16 år) og rett til videregående skole for ungdom under
18 år som søker asyl eller opphold på annet grunnlag.
Utdanningsdirektoratet har fått gjennomført
en egen undersøkelse for å bedre kunnskapsgrunnlaget om hva slags
opplæringstilbud barn og unge asylsøkere mottar og vil i tiden framover systematisk
følge med på hvilket opplæringstilbud disse elevene får.
Det pekes i meldingen på at det er behov for
å styrke arbeidet med informasjon, veiledning og kompetanseheving
overfor kommunene som har opplæring av unge asylsøkere og barn av asylsøkere.
Det gjennomføres derfor i 2010–2012 et kompetanseutviklingsprogram
for skoleledere, skoleeiere og lærere i kommuner hvor det er asylmottak,
samt for pedagogisk ansvarlige ved mottak og omsorgssentre.
Det er et mål for regjeringen å få flere ungdommer
til å fullføre og bestå videregående opplæring. Innsats gjennom
hele utdanningsløpet er av avgjørende betydning for å redusere frafallet
fra videregående opplæring. Det er imidlertid også behov for tiltak
rettet mot elever i videregående skole som står i fare for å falle
fra.
Tall fra SSB for 2012 viser at det er en sammenheng
mellom innvandrerbakgrunn og andelen som fullfører og består videregående
opplæring. 50 prosent av innvandrere og 67 prosent av norskfødte
med innvandrerforeldre fullfører og består i løpet av fem år, mot
69 prosent for hele befolkningen. Når det tas hensyn til foreldres
utdanningsbakgrunn og elevenes karakterer fra grunnskolen, forsvinner
forskjellen i andelen som fullfører mellom innvandrere og øvrige elever.
Andelen norskfødte med innvandrerforeldre som fullfører videregående
opplæring blir noe høyere enn for øvrige, og det er i størst grad jenter
med innvandrerbakgrunn som bidrar til dette (Falch mfl. 2010). Botid
i Norge har også stor betydning. Frafallet er høyere blant gutter enn
hos jenter, og yrkesfagene har generelt høyere frafall enn studieforberedende.
Mange minoritetsspråklige elever har problemer med
å få læreplass. Samtidig er det slik at de fleste elever som til
slutt får læreplass, også fullfører utdanningen.
I april 2012 undertegnet partene i arbeidslivet
og kunnskapsministeren en samfunnskontrakt for flere læreplasser.
Kunnskapsdepartementet vil vurdere virkemidler som kan bidra til
at flere minoritetsspråklige får læreplass.
For å stimulere lærebedrifter til å ta inn lærlinger med
manglende norskferdigheter og kort botid i Norge, har regjeringen
foreslått å utvide ordningen med tilskudd til lærlinger med særskilte
behov, til også å omfatte denne gruppen elever.
Det er bevilget midler til å utvikle kompetansehevingstiltak
for rådgivere i skolen.
Det vises i meldingen til at å sikre voksne
et opplæringstilbud av god kvalitet som tar utgangspunkt i og bygger
videre på den kompetansen de har, er viktig for hver enkelt og for
samfunnet. Det er behov for kompetanseheving av ansatte i voksenopplæringen.
I meldingen brukes «voksenopplæring» som et samlebegrep for opplæringstilbud
spesielt tilpasset voksne.
Voksne med innvandrerbakgrunn utgjør en stadig
større andel av deltakerne i voksenopplæringen.
Ansvaret for grunnskole- og videregående opplæring
ligger på to ulike forvaltningsnivåer, i henholdsvis kommune og
fylkeskommune. Ansvaret for introduksjonsordningen ligger i kommunene.
Det kan derfor være utfordrende for den enkelte å finne ut av sine
rettigheter og vite hvor man skal henvende seg for å få den opplæringen man
ønsker og har rett til eller behov for.
En gjennomgang gjort av Riksrevisjonen fra 2007–2008
viser at flere mindre kommuner inngår interkommunale samarbeid for
å gi et tilfredsstillende tilbud på grunnskolens område. Regjeringen
synes det er positivt med slikt samarbeid for å sikre et best mulig
opplæringstilbud til voksne. Den samme gjennomgangen viser at i
en del kommuner finnes det likevel ikke tilbud som imøtekommer den
enkeltes opplæringsbehov. Noen kommuner informerer heller ikke om
voksnes rettigheter.
En del steder samarbeider kommune og fylkeskommune
for å legge til rette for å kunne kombinere opplæring i fag fra
grunnskole og videregående opplæring. Utdanningsdirektoratet skal
arbeide for at flere voksne i målgruppen skal bli bedre kjent med
rettigheter og muligheter for grunnopplæring slik at flere vil benytte
seg av retten. Direktoratet skal bidra til at kommuner og fylkeskommuner
er kjent med innholdet i lover og forskrifter.
Mange innvandrere har kompetanse og arbeidserfaring
fra hjemlandet som de ikke kan dokumentere. Realkompetansevurdering
i utdanningssystemet handler om å vurdere den enkeltes kompetanse
opp mot faglige kriterier i det aktuelle faget i grunnskole eller
videregående skole, i fagskoler eller i høyskole eller universitet.
En realkompetansevurdering er en vei inn i utdanning
og arbeid. Voksne med rett til videregående opplæring har rett til realkompetansevurdering
og til kompetansebevis. Det samme gjelder voksne som ikke har rett til
videregående opplæring dersom de blir henvist av kommune eller Nav.
Regjeringen har satt i gang et arbeid for å utvikle nasjonale retningslinjer
for dokumentasjon, vurdering og verdsetting av realkompetanse i
grunnskole og videregående opplæring.
Yrkesprøving kan nå benyttes overfor alle voksne
for å dokumentere yrkeskompetanse.
Det vises i meldingen til at det er et mål at
personer med innvandrerbakgrunn er bredt representert i ulike utdanninger.
På relativt kort tid har det vært en svært positiv utvikling i antall
personer med innvandrerbakgrunn som studerer ved universiteter og
høyskoler. I 2011 studerte norskfødte med innvandrerforeldre i høyere
grad enn andre grupper. Kvinner deltar i høyere grad enn menn i
høyere utdanning, og noen innvandrergrupper er betydelig høyere
representert enn andre. Ungdom med innvandrerbakgrunn er særlig
godt representert i studier som medisin, odontologi, juss og ingeniørutdanning.
Det pekes i meldingen på at styrking av flerkulturell
kompetanse i utdanningene er grunnleggende for å kunne møte en sammensatt befolkning
med likeverdige tjenester. Det arbeides med å rekruttere flere studenter
med innvandrerbakgrunn til lærer- og førskolelærer-/barnehagelærerutdanningene,
og å tilrettelegge studiene for det mangfoldet som møter lærerne
i skolehverdagen.
Det redegjøres nærmere i meldingen for rekruttering
av personer med innvandrerbakgrunn, med lærerutdanningene som eksempel.
Regjeringen vil:
sette i verk et kompetanseløft
på det flerkulturelle området for ansatte i barnehage, grunnskole, videregående
opplæring, herunder de som underviser voksne
legge til rette for at flere elever skal
kunne utvikle og dokumentere sin flerspråklige kompetanse, blant
annet ved å utvide antallet språk for privatisteksamen i videregående
opplæring
utvikle det statlige nettstedet www.morsmål.no
videreutvikle kartleggingsprøver knyttet
til læreplanen i grunnleggende norsk og kartleggingsprøver på ulike
språk
utrede hvordan man kan sikre at førskolebarn
i alderen tre–fem år, som ikke går i barnehage, får tilbud om stimulering
i norsk språk
videreføre tilbudet om gratis kjernetid
i barnehage som et virkemiddel i områdesatsingen
sikre at informasjon og veiledningsmateriell
om opplæring av minoritetsspråklige elever når ut til ansvarlige
aktører i utdanningssektoren
styrke kunnskapsgrunnlaget om minoritetsspråklige
elevers læringsmiljø
forbedre kunnskapsgrunnlaget om ulike innføringstilbud
og vurdere behovet for ytterligere tilpasninger for elever som kommer
til Norge sent i skoleløpet med lite skolegang
heve kompetansen for rådgivere i skolen
med vekt på kjønnslikestilling og behovene til elever med innvandrerbakgrunn
vurdere virkemidler som kan bidra til at
flere minoritetsspråklige får læreplass
utvide tilskuddsordningen for lærlinger
med særskilte behov til også å omfatte dem med svake norskferdigheter
og kort botid i Norge
utarbeide nasjonale retningslinjer for
realkompetansevurdering i grunnskole og videregående opplæring
rekruttere flere personer med innvandrerbakgrunn
til lærerutdanningene
videreføre satsingen på å utdanne flere tospråklige
lærere
Komiteen deler regjeringens
mål om at flest mulig kan fullføre den utdanningen de ønsker og har
behov for, noe som forutsetter gode norskkunnskaper. Komiteen viser
til de store forskjellene det er mellom elever med innvandrerbakgrunn
når det gjelder å beherske norsk. Det gjelder enten barna er født
her, er kommet til Norge i førskolealder eller først i skolepliktig
alder. Den enkeltes muligheter til å tilegne seg språket varierer
fra elev til elev, ut fra egne evner og anlegg og ut fra foreldrenes
muligheter til oppfølging. Noen barn kommer dessuten til Norge uten
nære pårørende. Komiteen mener det er en viktig oppgave
for det offentlige å utjevne så mye som mulig av disse forskjellene i
forutsetninger, for å nå målet om lik rett til utdanning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til høringsinnspill fra LIM, (Likestilling – Integrering –
Mangfold) som advarer mot det de betegner som sosial kontroll og
foreldrestyrt segregering i skolen og mener at minoritetsforeldre
må møtes med klare forventninger og krav om å la sine barn være
barn sammen med andre barn, samt at bruken av religiøse symboler
i skolen må reguleres av hensyn til barns rett til likestilling,
religionsfrihet og læring i et fellesskap av likeverd og frihet.
LIM mener at en ny vurdering av det siste spørsmålet bør baseres
på et bredere empirisk grunnlag enn det man har per i dag.
Flertallet viser til at slike
og beslektede problemstillinger reises i NOU 2013:1 Det livssynsåpne
samfunn, kapittel 19, der barns interesser og rettigheter er inngående
behandlet, og forutsetter at dette blir et viktig tema også i den
videre oppfølgingen av utredningen. Flertallet viser også
til den nye handlingsplanen mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse
og alvorlige begrensninger av unges frihet (2013–2016), som ble presentert
27. februar 2013. I innledningen til planen står det blant annet:
«Unge jenter og gutter skal selv kunne velge hva slags
utdanning de skal ta, hvilket yrke de skal ha, og hvem de skal leve
livet sitt sammen med. Barn og unge har rett til et liv uten vold
og alvorlige frihetsbegrensninger.»
Flertallet viser videre til Kunnskapsdepartementets
standpunkt om at bruken av heldekkende hodeplagg i skolen, som for
eksempel niqab, kan forbys lokalt, og at det er opp til lokalt nivå
å velge om man ønsker eget bønnerom ved skolen. Flertallet vil
samtidig understreke behovet for god kommunikasjon mellom hjem og skole,
som også innebærer tydelig informasjon om de verdiene den norske
skolen bygger på, og viser til at regjeringen i meldingen understreker at
skoleledere har en plikt til å legge til rette for et godt skole-hjem-samarbeid,
dialog og foreldrenes aktive medvirkning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til høringsinnspill fra LIM, som advarer mot det de betegner som
sosial kontroll og foreldrestyrt segregering i skolen og mener at minoritetsforeldre
må møtes med klare forventninger og krav om å la sine barn være
barn sammen med andre barn, samt at bruken av religiøse symboler
i skolen må reguleres av hensyn til barns rett til likestilling,
religionsfrihet og læring i et fellesskap av likeverd og frihet.
LIM mener at en ny vurdering av det siste spørsmålet bør baseres
på et bredere empirisk grunnlag enn det man har per i dag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at for
de yngste barna er barnehagen den beste arenaen for å lære norsk
før skolestart, forutsatt at de starter tidlig nok, og at det er
kompetent personale i alle barnehager. Tidlig innsats er nøkkelen
til å lykkes seinere i skolegangen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den forbindelse til at flere av høringsinstansene ønsker
å avvikle kontantstøtten i sin helhet (KS, Utdanningsforbundet,
VIRKE og Fagforbundet). KS ønsker midlene omdisponert til gratis
kjernetid i barnehage. Det samme ønsker Utdanningsforbundet. Dette
flertallet viser til regjeringserklæringen (Soria Moria
2), der regjeringen vil endre kontantstøtte til en ordning for ettåringer. Dette flertallet viser
også til Prop. 1 S (2012–2013) Statsbudsjett 2013 for Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet. Av proposisjonen fremgår det at kontantstøtten
er lagt om fra barnehageåret 2012/2013. Fra 1. august 2012 blir
det ikke lenger gitt kontantstøtte til nye toåringer. For barn i
alderen 13–18 måneder er satsen økt til 5 000 kroner per måned.
For barn i alderen 19–23 måneder er satsen videreført med 3 303
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at barnehagen er den beste arenaen for de yngste barna for å lære
norsk før skolestart, både gjennom å bli kjent med og bli venner
med norske barn, og bli kjent med det norske samfunn på en god måte. Disse
medlemmer er likevel bekymret da det er dokumentert at mange
barnehageansatte ikke behersker norsk, spesielt i store byer og
kommuner. Disse medlemmer vil også minne om at siktemålet for
gjennomføring av gratis kjernetid i barnehagen for barn med innvandrerbakgrunn
var at de skulle lære norsk og derved lettere bli integrert i det
norske samfunnet. Dette siktemålet vil være vanskelig å oppnå hvis
personalet ikke behersker norsk språk. I denne sammenheng viser disse medlemmer til
representantforslaget Dokument 8:36 S (2012–2013), der det foreslås
krav om at utenlandske borgere som ansettes i offentlig sektor har
tilfredsstillende kunnskaper i norsk slik at de kan kommunisere
på en trygg måte; og at det iverksettes tiltak overfor utenlandske ansatte
i offentlige virksomheter slik at de oppnår et tilfredsstillende
kunnskapsnivå i norsk. Etter disse medlemmers syn
er dette i særdeleshet viktig for de aller yngste barna i landets
barnehager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i høringen
kom frem at noen organisasjoner ønsket å fjerne kontantstøtten. Disse
medlemmer peker på at kontantstøtten er en støtte som gis
til foreldre som velger å tilbringe tid sammen med barna i oppveksten,
og en støtte for å gi familiene økt valgfrihet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har tiltro til at familiene best
evner å fatte beslutninger i eget liv og at foreldre som velger
å bruke tid sammen med barna de første årene, ikke skal straffes
for dette økonomisk. Disse medlemmer mener integreringsutfordringer
ikke bør løses ved å frata rettigheter, stønader eller muligheter. Disse medlemmer understreker
samtidig viktigheten av å ha et bredt tilbud av tjenester, slik
at det gis reell valgfrihet i kommunene. Blant annet bør tilbud
om barnehage kunne kombineres med kontantstøtte, slik at familiene
får økt fleksibilitet og flere muligheter å spille på.
Komiteen viser til
at om lag 90 prosent av kommunene benytter kartleggingsverktøy i
arbeidet med barnas språk og at Utdanningsdirektoratet har fått
i oppdrag å utarbeide en veileder om språkkartlegging og språkstimulering. Komiteen mener
det er viktig at slik språkkartlegging omfatter alle barn, også
dem som ikke går i barnehage, og at alle får et likeverdig tilbud
om språkstimulering, fortrinnsvis i barnehagen. Utviklingsarbeidet
på dette området bør også kunne bygge på erfaringer fra andre land. Komiteen viser
blant annet til de positive erfaringene fra Århus i Danmark, der
alle barn uten dansk som førstespråk kartlegges tidlig, og der språkstøtte/språkstimulering
er obligatorisk for de barna man antar ikke vil beherske språket godt
nok ved skolestart.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil også peke på at en rekke norske kommuner har helhetlige tiltak for
å følge opp barnas språk. Erfaringene fra de ni kommunene som deltok
i satsingen Språkløftet i perioden 2007–2010, kan være relevante
for andre kommuner.
Flertallet viser også til innspill
fra Private Barnehagers Landsforbund (PBL) som ønsker samme rett
til barnehage for barn i asylmottak som for andre barn. Flertallet viser
til dagens ordning, som sikrer barn i asylmottak et tilrettelagt
tilbud på minst tre timer per dag fra fylte to år og til grunnskolealder,
fortrinnsvis gitt i barnehage for fire- og femåringer. Flertallet viser
videre til det pågående arbeidet med oppfølging av NOU 2011:10 I
velferdsstatens venterom. Mottakstilbudet for asylsøkere, der ett
av forslagene er lik rett til barnehage.
PBL ønsker også gjeninnføring av øremerkede tilskudd
til tospråklig assistanse. Flertallet viser til at
Kunnskapsdepartementet fortsatt forvalter et tilskudd over kap.
231 post 63 til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige
barn i førskolealder. Tilskuddet er omtalt i Meld. St. 6 (2012–2013)
på s. 52, der det står:
«Det gis i dag et eget statlig tilskudd til kommunene
til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige
barn i førskolealder. Tilskuddet skal bidra til at kommunene kan
utforme tiltak, herunder tospråklig assistanse i barnehage.»
PBL ønsker dessuten tilgang på flere verktøy
i arbeidet med tospråklige barn, og mener at det er barnehagens
personale som må vurdere bruk av språktester. Flertallet viser
til det pågående arbeidet med veileder om språkkartlegging og språkstimulering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til erfaringene fra forsøkene
med gratis kjernetid i barnehage i områder med høy andel fremmedspråklige. Flertallet ser
positivt på at disse forsøkene fortsetter. Siktemålet må være at
dette etter hvert blir en permanent ordning. I mellomtiden må det
jobbes for at så mange som mulig benytter seg av dette tilbudet så
tidlig som mulig.
Flertallet viser til
høringen, der flere av høringsinstansene tok til orde for utvidelse
av ordningen med gratis kjernetid til en generell ordning for hele
landet (KS, Fellesorganisasjonen (FO), KIM). KS nevner spesielt
de gode erfaringene fra forsøket i Drammen og viser til at ordningen
samtidig gir innsparinger i ressursbruken til særskilt norskopplæring. Dette
flertallet viser til at en slik utvidelse vil måtte behandles
i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.
Det samme gjelder forslaget fra Fellesorganisasjonen
(FO) og KIM om gratis skolefritidsordning og forslaget fra KIM og
Fagforbundet om gratis leksehjelp. Dette flertallet viser
i den forbindelse til at det fra høsten 2010 ble innført åtte timer
gratis leksehjelp pr. uke for 1.–4. trinn, og at regjeringen fra
høsten 2013 foreslår å innføre en frivillig og gratis uketime med
kulturskoletilbud i skole- eller SFO-tid. Dette flertallet viser
dessuten til at regjeringen vil prøve ut et begrenset forsøk med
å øke deltakelsen i skolefritidsordningen, i form av en gratis deltids
skolefritidsordning for elever på 1.–4. trinn på en skole, som del
av Oslo Sør-satsingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å legge til rette for at introduksjonsordningen for nyankomne
innvandrere og flyktninger omfatter hele familien. Et viktig virkemiddel
for å nå dette er å tilby gratis barnehagetilbud til denne gruppen
under forutsetning av at både mor og far deltar i ordningen – eller
er i arbeid eller utdanning.
Disse medlemmer mener ordningen
med gratis kjernetid i barnehagen basert på bosted er en lite målrettet
ordning, og bør erstattes med mer målrettede ordninger for de barna
som har behov for styrket språklig oppfølging.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilby gratis kjernetid i
barnehage for barn mens én eller begge foreldre deltar på introduksjonsordningen
for nyankomne innvandrere og flyktninger.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at asylsøkende barn ikke har lovfestet
rett til barnehageplass etter barnehageloven. Dette medlem viser
til at Barneombudet uttalte følgende om barn i asylmottak til NTB
27. januar 2013: «De må ta til takke med et tilbud som er dårligere
enn det andre barn får». Dette medlem understreker viktigheten
av at også barn på asylmottak skal få et tilbud som er likt det
barn som er utenfor mottak, får. Dette medlem viser
til at FNs barnekonvensjon gir alle barn rettigheter blant annet
knyttet til omsorg, utdanning, helsetilbud og levestandard. Dette
medlem mener det i dette også ligger en rett til tilbud
om barnehageplass for asylsøkende barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens planer om å videreføre
den generelle kompetanseutviklingen i 2013, noe som også vil komme
minoritetsspråklige barnehageansatte til gode. Barnehagesektoren
vil dessuten inngå i kompetanseløftet på det flerkulturelle området
fra og med 2013.
Flertallet har merket seg at
dette viktige spørsmålet blir behandlet i den kommende stortingsmelding
om framtidens barnehage og i den helhetlige kompetansestrategien
som skal gjelde fra 2014.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den forbindelse til den positive mottakelsen kompetanseløftet
i barnehager og skoler har fått i høringen (Fellesorganisasjonen
(FO), Utdanningsforbundet, KIM, Fagforbundet). FO ønsker at det
flerkulturelle kompetanseløftet også utvides til å omfatte flere
tjenester. Utdanningsforbundet vil ha kompetanseløftet som en varig
ordning med økte bevilgninger. Fagforbundet viser for øvrig til
at flere av tiltakene i kapitlet om barnehage og utdanning forutsetter
at Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) styrkes. Dette flertallet viser
i den forbindelse til omtale av NAFO på side 50 i meldingen.
Dette flertallet viser også til
høringsuttalelsen fra Fellesorganisasjonen (FO), som i tillegg til et
kompetanseløft for ansatte i barnehagen og skole ønsker flere yrkesgrupper
inn i barnehage og på alle nivåer i skolen. De viser spesielt til
videregående skole, der det er viktig å fange opp problemer i skolehverdagen
og hindre frafall, og at barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
har erfaring med å jobbe med folk som faller utenfor. Utdanningsforbundet
ønsker styrket rådgivningstjeneste i grunnopplæringen for å hindre
feilvalg og frafall i det videre skoleløpet. KIM viser til frafallet
i videregående skole og presiserer nødvendigheten av å se tiltak
på alle trinn fra barnehage og oppover i sammenheng. Fagforbundet
ønsker et kompetanseløft i barnehager og skoler velkommen og understreker
at det må omfatte alle ansatte, ikke bare dem med formalisert utdanning. Dette
flertalletslutter seg til disse
kommentarene.
LIM forslår følgende konkrete merknad:
«For å motvirke frafall fra skolen av gutter, og som
et tiltak mot radikalisering av ungdom, foreslås en foreldreveiledning
via skolen. Dette anses som et viktig forebyggende tiltak, en ressurs
for foreldre som er de unges nærmeste pårørende, og som kan ha større
innflytelse på de unge enn andre instanser i storsamfunnet vil kunne
ha.»
Dette flertallet støtter intensjonen
i forslaget og viser til positiv omtale i meldingen av Program for
foreldreveiledning, som siden 1995 har vært benyttet av mange kommuner,
blant annet helsestasjoner, familiesentre, PP-tjenesten, barnevernstjenesten
og barnehager. Erfaringene herfra bør også med fordel kunne benyttes
for foreldre med barn i grunnskole og videregående skole.
Av andre innspill i høringen viser dette
flertallet til Fellesorganisasjonen (FO) som ønsker minoritetsrådgivere
i grunnskolen, og som i likhet med Utdanningsforbundet støtter forslaget i
meldingen om en tilskuddsordning for flere lærlingplasser. VIRKE
ønsker økt vekt på gründeropplæring i utdanningen. Fagforbundet
framhever behovet for en helhetlig skolehverdag med læring, sosial
kompetanse, fysisk aktivitet og ernæring. Helt konkret ønsker de
en opprustning av skolebibliotekene. Fagforbundet viser til at regjeringen
i meldingen viser til en pågående vurdering av rett til grunnskole
for ungdom over opplæringspliktig alder og rett til videregående opplæring
for ungdom under 18 år som søker asyl eller opphold på annet grunnlag
(oppfølging av NOU 2010:7 Mangfold og mestring) og ber om at dette
prioriteres. Dette flertallet slutter seg til disse
kommentarene.
Dette flertallet viser til Utdanningsforbundet som
vil at alle utdanningsinstitusjoner, ikke bare lærerutdanningene,
må pålegges å legge planer for rekruttering av innvandrere både
som ansatte og studenter. Dette flertallet støtter
intensjonen i dette forslaget og viser til regjeringens varslede
handlingsplan for bedre bruk av innvandreres kompetanse (jf. kap.
2 om arbeid).
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Meld.
St. 6 (2012–2013) inneholder en god oppsummering av de erfaringene
man så langt har vunnet gjennom ulike tiltak på alle nivåer i utdanningen.
Dette flertallet viser til at
en del minoritetsspråklige elever ikke får den opplæringen de har
krav på. Dette flertallet støtter derfor de tiltakene
regjeringen foreslår for å styrke læringsmiljøet for minoritetsspråklige elever
på alle utdanningstrinn, et kompetanseløft for alle ansatte i skolen
og i de ulike lærerutdanningene, kartleggingsprøver i norsk og på
ulike språk, individuell tilpasning for elever som kommer til Norge
seint i skoleløpet og med liten utdanning fra før, bidra til at
flere minoritetsspråklige elever får læreplass, utvide tilskuddsordningen
for lærlinger med særskilte behov til også å omfatte språk, samt
utdanne og rekruttere flere lærere med flerspråklig kompetanse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser også til at
regjeringen vil legge til rette for at flere skal kunne dokumentere
sin flerspråklige kompetanse. Dette er en kompetanse både offentlig sektor
og et globalisert næringsliv har bruk for. Flertallet mener
det derfor gradvis bør legges til rette for at elever kan velge
fordypning i sitt eget eller foreldrenes morsmål, samfunnslære og kultur
i tillegg til ev. tredjespråk på ungdoms- og videregående skole,
for eksempel gjennom fjernundervisning, der elevgrunnlaget i det
enkelte språk ikke er stort nok. Et slikt undervisningstilbud vil
bidra til at samfunnet i større grad kan dra nytte av den kompetansen
minoritetsspråklige har med seg til Norge.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser i denne forbindelse til Fagforbundet
som understreker at kompetanseløftet er helt nødvendig for å ivareta
flerspråklighet som ressurs på en bedre måte, og til Utdanningsforbundet
som vil ha morsmål som eget fag som tillegg eller alternativ til
fremmedspråk. Fagforbundet etterlyser dessuten en tydeligere analyse av
morsmålsopplæringens betydning og hvordan den drives.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at voksne
med innvandrerbakgrunn utgjør en stadig større andel av deltakerne
i voksenopplæringen, men at mange ikke får den undervisningen de
har krav på.
Flertallet viser til at Utdanningsdirektoratet skal
bidra til at kommuner og fylkeskommuner er kjent med innholdet i
lover og forskrifter og at fylkesmannsembetene har en riktig og
enhetlig forståelse av regelverket, slik at de kan gi god veiledning.
I tillegg skal fylkesmannen drive tilsynsvirksomhet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Utdanningsforbundet vil ha en gjennomgang av hele voksenopplæringen,
blant annet med vekt på behovet for å sikre overganger mellom voksenopplæring
etter introduksjonsloven og voksenopplæring etter opplæringsloven.
De foreslår at voksne gjennom opplæringsloven må få lovfestet rett
til egen kontaktlærer. Dette flertallet viser til
merknaden over om Utdanningsdirektoratets ansvar og til at det blant
annet skal utredes hvordan man bedre kan kombinere introduksjonsprogram
med grunnskole og videregående opplæring, herunder utarbeide veileder
til kommunene.
Når det gjelder høyere utdanning,
viser komiteen til den positive utviklingen vi ser
når det gjelder norskfødte med innvandrerforeldre, som studerer
i høyere grad enn andre ungdomsgrupper. Spesielt gledelig er den
høye andelen jenter som tar høyere utdanning. Komiteen viser
for øvrig til sine merknader ovenfor, når det gjelder viktigheten
av å rekruttere innvandrere til jobber som tilsvarer deres kompetansenivå,
både i offentlig og privat sektor. Komiteen har også
merket seg at regjeringen har satt i gang et arbeid for å utvikle
nasjonale retningslinjer for vurdering av realkompetanse fra utlandet.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
av den oppfatning at systematisk språkkartlegging før skolestart
er en viktig forutsetning for at alle barn skal stille best mulig
forberedt i første klasse. Disse medlemmer mener
derfor språkkartlegging må være obligatorisk, og viser til tidligere
forslag fra Høyre om at slik kartlegging bør bli en del av 4-årskontrollen
på helsestasjonen, jf. Prop. 1 S (2011–2012). Disse medlemmer beklager
at ordningen med SPRÅK4, innført da Høyre satt i regjering, ikke ble
videreført av dagens regjering, til tross for de gode resultatene
av ordningen. Disse medlemmer mener imidlertid at
der forholdene ligger til rette for det, kan språkkartlegging også skje
i barnehagen. Disse medlemmer vil da påpeke at barn
som ikke går i barnehage, må fanges opp av helsestasjonen.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at språkkartleggingen utføres av kvalifisert personell
og følges opp med tiltak overfor barn som trenger det. Den raske
barnehageutbyggingen de senere årene har medført betydelig knapphet
på førskolelærere, og det er derfor ingen selvfølge at barnehagene
alle steder har den nødvendige kompetanse til å forestå og følge
opp språkkartleggingen av barnehagebarn i førskolealder. Disse
medlemmer mener PP-tjenesten må ha en viktig rolle for å
kvalitetssikre all språkkartlegging og etterfølgende tiltak.
Disse medlemmer mener det er
viktig at foreldre som oppdrar sine barn i Norge sørger for at barna
lærer norsk. Manglende norskopplæring er alvorlig, og offentlige
myndigheter må komme i dialog med foreldrene til disse barna. Lov
om barnevernstjenester pålegger offentlige myndigheter av eget tiltak
å gi opplysninger til kommunens barnevernstjeneste når det er grunn
til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger
andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist
vedvarende alvorlige atferdsvansker.
Disse medlemmer mener at å holde
et barn utenfor det norske samfunnet for eksempel når det gjelder
språkopplæring, vil være ett moment som kan inngå i den konkrete
og helhetlige vurderingen av om barnet er i en slik situasjon at
opplysningsplikten inntrer.
Disse medlemmer mener det bør
utformes retningslinjer som klargjør at manglende språkopplæring
er et slikt moment som offentlige myndigheter må vurdere når det
gjelder bekymringsmelding til barnevernet.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med et
forslag om at ordningen med språkkartlegging av 4-åringer på helsestasjonen
gjøres gjeldende for hele landet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er behov for en styrking av arbeidet med språkopplæring av førskolebarn,
og ønsker å innføre ambulerende språkpedagoger som iverksetter språkstimulerende
tiltak. Disse medlemmer viser til at Oslo kommune
fikk midler fra Kunnskapsdepartementet til å gjennomføre et prosjekt
med ambulerende pedagoger som ga tilbud om språkstimulering til
fire- og femåringer som ikke hadde barnehageplass. Tiltaket omfattet
fire bydeler i Oslo og ble gjennomført fra høsten 2005 til sommeren
2007. I evalueringen av prosjektet (Fafo 2007) gikk det frem at
de barna som deltok i prosjektet hadde et språklig utbytte av tilbudet,
og for mange familier var dette et godt tilpasset tilbud ut fra
deres livssituasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er av avgjørende betydning for integreringen at elever ikke tas
ut av skolen uten lovlig grunn, og vil pålegge skoleeier å følge
opp elevfravær som ikke er godkjent. Det må også føres kontroll med
elevregisteret i skolen opp mot folkeregisteret.
Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at elever som kommer til Norge uten fullført grunnskole,
ikke overføres fra særskilt opplæringstilbud til ordinær undervisning
før de har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å følge undervisningen. Disse
medlemmer mener derfor det må vises skjønn og fleksibilitet
når det gjelder overgangen til ordinær undervisning. Disse
medlemmer er opptatt av at man må sikre alle lik mulighet
til grunnopplæringen. Det avhenger etter disse medlemmers syn
av muligheten til fleksible løsninger for den enkelte elev.
Disse medlemmer vil anbefale
at man i større grad bruker leksehjelp og sommerskole for spesielt
å nå innvandrerbarn.
Disse medlemmer mener tiden i
innføringsklasser ikke må spise av retten til videregående opplæring.
Dersom hensikten med innføringsklasser er å gi nyankomne minoritetsspråklige elever
forutsetning for å følge ordinær undervisning, er det urimelig å
pålegge dem å gjennomføre videregående opplæring på kortere tid
enn sine norske medelever.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
at mange innvandrere i dag kommer til Norge med en verdifull kompetanse
som ikke blir brukt på en optimal måte. Mange får ikke godkjent
sin utenlandske fagkompetanse i Norge. Disse medlemmer mener
det er behov for raskere godkjenningsordninger for innvandreres
utdanning, bedre realkompetansevurdering og tilbud om oppdatering
av kompetanse for å sikre at utdanningen innvandrerne allerede har,
kan brukes i Norge. Disse medlemmer er kritiske til
at det etter mange år fortsatt ikke er etablert en nasjonal database/kunnskapsbank
for godkjenning av utenlandsk utdanning.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette en nasjonal kunnskapsbase
for godkjenning av utenlandsk utdanning.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at skolen,
ved siden av hjemmet, er samfunnets største formidler av kultur
og holdninger. Flertallet mener det er viktig at
det holdningsskapende arbeidet for å fremme likeverd og for å forhindre
diskriminering og rasisme, har en sentral plass i grunnskolen. Flertallet peker
på at skolens betydning på dette området har økt i de siste årene,
og mener det bør stilles store krav til skolen, både med hensyn
til kunnskapsformidling, verdiformidling og omsorg.