Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen
endring av lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)
§ 13 i et nytt tredje ledd.
Lovbestemmelsen vil åpne for at departementet kan
fastsette forskrift om at kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500
kg skal være utstyrt med elektronisk betalingsenhet (brikke) til
de norske trafikantbetalingssystemene for kjøring på det offentlige
vegnettet. Lovbestemmelsen vil videre åpne for at departementet
kan gi nærmere bestemmelser om ordningen, herunder bestemmelser
om virkeområde og hvilke grupper kjøretøy som skal omfattes av påbudet.
Det foreligger i dag ingen lovpålagte krav til elektronisk
betalingsenhet med gyldig avtale ved passering av betalingssnitt
for innkreving av trafikantbetaling.
En lovbestemmelse som åpner for å pålegge kjøretøy
bruk av elektronisk betalingsenhet, kan ha betydning for europeisk
næringstransports tilgang til å yte transporttjenester i Norge.
En oversikt over EØS-regelverk og andre internasjonale avtaler er
tatt inn i punkt 4 i proposisjonen.
Innkrevingen av trafikantbetaling fra utenlandske
kjøretøy har spesielt vært krevende for bompengeselskapene. Blant
annet hindrer nasjonale bestemmelser hos utenlandske myndigheter
tilgang til relevante registre. I tillegg er det ofte ulønnsomt
å kreve inn trafikantbetaling i ettertid på grunn av høye kostnader
for informasjon og lang behandlingstid. Dette innebærer at enkelte
utenlandske tungtransportører unnlater å betale bompenger og kan
operere med lavere driftskostnader enn norsk transport, noe som gjør
at bompengeinnkrevingen kan føre til en uheldig konkurransevridning
mellom norsk og utenlandsk næringsvirksomhet.
Investeringer i utbygging av det offentlige
vegnettet i Norge er i dag finansiert gjennom en kombinasjon av
bevilgninger fra staten, fylkeskommunene og kommunene og trafikantbetaling
(bompengefinansiering). Andelen bompengefinansiering har økt gradvis
over tid. I 2010 betalte trafikantene om lag 6,3 mrd. 2011-kroner
i bompenger på riks- og fylkesvegene, og i 2011 betalte trafikantene
om lag 6,7 mrd. 2011-kroner. Det er ventet at bompengeandelen i mange
prosjekter vil være høy i årene som kommer.
Bompengeselskapene har relativt høye kostnader
knyttet til fakturering av bompenger til eiere av kjøretøy som ikke
har tegnet abonnement med tilknyttet elektronisk betalingsenhet. Bompengeselskapenes
tap på fordringer er også i stor grad knyttet til kjøretøy uten
elektronisk betalingsenhet. Bompengeselskapene har vist til at tap
på fordringer er en ny utfordring som har kommet med innføring av
automatisk bompengeinnkreving. Regnskapstall for 2011 viser at tap
på fordringer for 43 selskaper som hadde innkreving i hele 2011
utgjorde 20,7 prosent, tilsvarende 172 mill. kroner. Effektivitetsanalysen
gjennomført av Riksrevisjonen viser at andelen brikkebruk er den
faktoren som i størst grad påvirker effektiviteten i bompengeselskapenes
driftskostnader.
Et påbud om avtale om betalingsenhet for tunge kjøretøy
vil sikre innkrevingsselskapene nødvendig informasjon om kjøretøyets
eier og fakturaadresse. Det er også ventet at et påbud om elektronisk
betalingsenhet vil redusere bompengeselskapenes tap på fordringer,
slik at det blir færre trafikanter som unndrar seg bompenger og
bompengeselskapenes inntekter økes.
Vegdirektoratet sendte i brev av 15. mars 2012 et
forslag om endring av vegtrafikkloven § 13 tredje ledd på offentlig
høring med høringsfrist 15. juni 2012, jf. pkt. 2 i proposisjonen
som gir en oversikt over høringsinstanser og høringsinstanser som
har hatt realitetsmerknader til forslaget. Samtlige av disse høringsinstansene har
hovedsakelig stilt seg positive til høringsforslaget.
Samferdselsdepartementet har merket seg den brede
tilslutningen til lovforslaget og at flere av høringsinstansene
uttrykker positivt at det er behov for en ordning som pålegger tunge
kjøretøy elektronisk betalingsenhet til de norske trafikantbetalingssystemene.
Lovforslaget vil gi departementet myndighet
til å fastsette påbud om elektronisk betalingsenhet for kjøretøy
over 3 500 kg i forskrift og nærmere bestemmelser om ordningen.
Når regelverket er fastsatt, er dette en ordning som vil sikre bompengeselskapene
nødvendig informasjon om kjøretøyets eier og fakturaadresse.
Departementet anser det som nødvendig at påbudet
i første omgang begrenses til kjøretøy som blir brukt i næringstransport.
Grensen på 3 500 kg er etter vegtrafikkloven regnet som grensen mellom
lette og tunge kjøretøy. I klassen mellom 3 500 kg til 7 500 kg
eies og brukes kjøretøyene både av privatpersoner til personlig
formål og av privat næring til bruk i virksomheten. Departementet
vil vurdere nærmere om påbudet skal gjelde alle kjøretøy over 3 500
kg som blir brukt i næringsvirksomhet, og kommer tilbake til spørsmålet
i forbindelse med den offentlige høringen av forskriften.
Ved et brikkepåbud som omfatter all kjøring
på offentlig vegnett, vil kontrollmyndighetene ha mulighet til å
gjennomføre fysiske kontroller uansett om kjøretøyet befinner seg
på bompengefinansiert vegnett eller ikke, og uavhengig av om kjøretøyet
har passert et betalingssnitt.
Et tungtveiende argument for å innføre et påbud for
hele landet er at det i dag eksisterer, eller er under planlegging,
bompengefinansiert vegnett i alle landsdeler. Det vil bare være
de færreste kjøretøy som ikke passerer betalingssnitt jevnlig.
Departementet har merket seg at mange av høringsinstansene
er opptatt av hvordan kontrollene legges opp, hvilke myndigheter
som skal utføre kontrollen, at det settes av tilstrekkelige midler
til å kontrollere og at gebyrene for brudd på påbudet er høye nok,
mv. Departementet har også merket seg at de fleste av høringsinstansene som
har uttalt seg om spørsmålet støtter at kontrollen blir organisert
som en del av den øvrige kontrollen på det offentlige vegnettet.
Etter departementets vurdering må kostnadene knyttet til kontrollen
ses i sammenheng med nytten av ordningen. Det er imidlertid viktig
at kontrollomfanget er så høyt og effektivt som mulig for at lovpåbudet
skal oppnå målet om alle eiere/førere av kjøretøy som blir omfattet,
følger påbudet. Videre må sanksjonene ha en størrelse som gjør at
det ikke lønner seg å unnlate bruk av påbudt brikke.
Lovforslaget innebærer ikke i seg selv økonomiske
eller administrative konsekvenser, men når lov og forskrift blir
satt i kraft, vil dette medføre konsekvenser for eierne/førerne
av kjøretøyene som blir omfattet av påbudet, bompengeselskapene
og offentlige myndigheter.
Antallet kjøretøy som blir omfattet av påbudet om
elektronisk betalingsenhet avhenger av hvordan påbudet blir fastsatt
i forskriften til bestemmelsen. I Norge er det registrert om lag
108 000 motorvogner over 3 500 kg og om lag 59 000 over 7 500 kg.
Det finnes per i dag ikke noen tilgjengelig oversikt over antallet
utenlandske kjøretøy i de ulike vektklassene som utfører transportoppdrag
i Norge, men i henhold til oversikt fra Statistisk sentralbyrå fra
3. kvartal 2012 ble det transportert om lag 12 mill. tonn over norsk
grense. Utenlandsk godstransport sto for 58,6 prosent av denne transporten.
Forslaget har administrative konsekvenser for bompengeselskapene
og kontrollmyndighetene som medfører engangskostnader i forbindelse med
at ordningen trer i kraft, og varige driftskostnader, som i det
vesentligste er knyttet til brikkedistribusjon og kontroll.
I henhold til foreløpige beregninger ligger
engangskostnadene ved ordningen på mellom 20 til 40 mill. kroner,
mens de årlige driftskostnadene vil utgjøre 5 til 10 mill. kroner.
Deler av de årlige driftskostnadene vil bli dekket av sanksjoner
knyttet til ordningen.
Påbudet er ventet å medføre økte inntekter fra kjøretøyene
som blir omfattet av ordningen, slik at bompengeselskapenes tap
på fordringer reduseres.
Samferdselsdepartementet presiserer at behandling
av personopplysninger i bompengesystemet skal foregå i samsvar med
konsesjon fra Datatilsynet.
Departementet anser tiltaket ikke å være i strid med
EØS-retten. Ved innføringen av ordningen vil det bli arbeidet for
at ordningen skal gjelde likt for alle trafikanter som er omfattet
av påbudet uavhengig av nasjonalitet, slik at ordningen heller ikke
virker diskriminerende i praksis. Innføring av obligatorisk betalingsenhet
for tunge kjøretøy anses ikke å være i strid med øvrige internasjonale
konvensjoner som Norge er del av.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
fung.leiar Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm
Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, frå Høgre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, Ingunn E. Ulfsten,
har merka seg at den føreslegne lovendringa vil opna for at departementet
kan fastsetja føresegn om at køyretøy med tilleten totalvekt over
3 500 kg skal vera utstyrte med elektronisk brikke for køyring på
det offentlege vegnettet. Vidare vert det opna for at departementet
kan gje nærare avgjerd om verkeområde og grupper køyretøy som skal
omfattast av påbodet.
Komiteen vil peika på at bompengeselskapa har
relativt høge kostnadar knytt til fakturering av bompengar til eigarar
av køyretøy som ikkje har teikna abonnement, og tap på fordringar
er også i stor grad knytt til køyretøy utan elektronisk brikke.
Rekneskapstal for 2011 syner at tap på fordringar for 43 selskap
utgjorde 20,7 pst., tilsvarande 172 mill. kroner.
Komiteen vil også syna til Riksrevisjonen
sin effektivitetsanalyse, der det går fram at den største faktoren
for bompengeselskapa sine driftskostnadar er andelen køyretøy som
brukar elektronisk brikke.
Komiteen sluttar seg til vurderinga
av at ordninga vil fremja konkurranse på like vilkår mellom norsk
og utanlandsk transportnæring.
Komiteen har merka seg at dette
forslaget om endringar i vegtrafikklova har vore på høyring til over
200 instansar, og at alle høyringsinstansane som har gitt fråsegn,
i hovudsak har stilt seg positive til forslaget. Lovforslaget vil
gje departementet mynde til å fastsetja påbod om elektronisk brikke
for køyretøy over 3 500 kg i føresegn, og dette vil sikra bompengeselskapa naudsynt
informasjon om eigar og fakturaadresse.
Komiteen sluttar seg til at påbodet
i første omgang vert avgrensa til køyretøy brukt i næringstransport,
og at innrettinga og omfanget må avklarast nærare i samband med
den offentlege høyringa av føresegna.
Komiteen syner til at mange av
høyringsinstansane er opptekne av at kontrollen vert organisert
som ein del av kontrollen elles på det offentlege vegnettet. Kontrollen
må ha eit omfang, og sanksjonane må ha ein storleik, som gjer at
det ikkje løner seg å la vera å bruka påboden brikke.
Komiteen registrerer at eingongskostnadane ved
ordninga er rekna til å liggja mellom 20 og 40 mill. kroner, medan
dei årlege driftskostnadane vil utgjera 5 til 10 mill. kroner. Påbodet
vil på andre sida medføra auka inntekter frå køyretøya som vert
omfatta av ordninga, slik at bompengeselskapa sine tap på fordringar
vert reduserte.
Komiteen vil presisere at handsaminga
av personopplysningar i bompengesystemet skal føregå i samsvar med
konsesjon frå Datatilsynet. Ved innføring må det vera eit siktemål
at ordninga skal gjelda likt for alle trafikantar som er omfatta
av påbodet uavhengig av nasjonalitet, slik at ordninga heller ikkje
i praksis verkar diskriminerande.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet er imot finansiering av offentlige veier
med bompenger og imot bomringer der formålet ikke bare er å bygge
offentlig vei betalt av bilistene, men også skaffe inntekter til
andre formål enn vei. Disse medlemmer er imidlertid
enig i at når bompengefinansiering vedtas av alle partier med unntak
av Fremskrittspartiet, må det sørges for at alle betaler.
Disse medlemmer viser til brev
fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 5. april 2013,
med svar på spørsmål fra Fremskrittspartiet og som er vedlagt innstillingen. Disse
medlemmer viser spesielt til svar på spørsmål 4 om hvorfor
det velges forskrift og ikke direkte lovtekst når vegtrafikkloven
foreslås endret. Disse medlemmer siterer følgende
fra svaret:
«Departementet er inneforstått med at spørsmål som
er av en slik karakter at Stortinget bør ta stilling til dem, bør
reguleres i lov og ikke overlates til forskrift. Som hovedregel
bør lovs form benyttes bl.a. for bestemmelser som gir borgerne rettigheter
eller plikter, mens det er grunn til å benytte forskrift ved tekniske
detaljregler. Særlig gjelder dette når reglene retter seg mot en avgrenset
brukergruppe, slik som næringsdrivende. Det samme gjelder dersom
det er ventet at det er behov for hyppige endringer i regelverket.
I
det gjeldende lovforslaget ble det vurdert om bestemmelsen som angir
selve påbudet og bestemmelser om hvilket vegnett påbudet skal gjelde
(med eventuelle unntak), bør gis i loven. Foruten påbudet og bestemmelser
om virkeområde, er det imidlertid også behov for å gi nærmere bestemmelser
om ordningen, som etter den gjeldende systematikken i vegtrafikkloven er
mer naturlig å gi i forskrift. Dette er bestemmelser om ansvaret
for at kjøretøyet er utstyrt med betalingsenheten, bestemmelser
om kontroll og gebyr, mv. Lovforslagets utforming gir, sammen med
uttalelsene i proposisjonen, i realiteten en relativt liten grad
av fleksibilitet ved utformingen av forskriften mht. hvilke kjøretøy som
skal omfattes av ordningen og hvilket vegnett påbudet skal gjelde.
En utforming av en lovbestemmelse som gir påbud og andre bestemmelser
i § 13, vil også bryte med systemet i bestemmelsen for øvrig og
systemet etter vegtrafikkloven ellers. Fullmaktssystemet etter vegtrafikkloven
er dessuten et etablert system som bør være godt kjent for de påbudet
vil rette seg mot. Det gjeldende påbudet skal dessuten som hovedregel
rettes mot næringsdrivende og ikke privatpersoner. Jeg finner det
på denne bakgrunn ikke betenkelig at den samme systematikken blir anvendt
i det gjeldende lovforslaget som i vegtrafikkloven § 13 og i loven
for øvrig.
Som omtalt i proposisjonen, kan det på
et senere tidspunkt være ønskelig at alle motorvognklasser omfattes
av ordningen med påbudt elektronisk betalingsenhet, inkludert personbiler.
Dette vil kreve en ny lovendring. Ved et slikt lovpåbud kan det
være naturlig at selve påbudet framgår loven og at de nærmere bestemmelsene
om ordningen blir gitt i forskrift til loven. Samferdselsdepartementet
vil vurdere dette nærmere ved et slikt lovforslag».
Disse medlemmer legger til grunn
at forskrift brukt i denne saken ikke åpner for at krav om betalingsbrikke
kan innføres i alle kjøretøy uten lovvedtak i Stortinget.
Disse medlemmer har videre fra
Samferdselsdepartementets svarbrev datert 5. april 2013 merket seg
at både Sveits og EU-landet Østerrike har ordninger som innebærer
at utenlandske vogntog betaler for antall kjørte km. Disse medlemmer ønsker
utredet en tilsvarende ordning i Norge der det betales for utenlandske
traileres bruk av veinettet generelt og ikke bare for å sikre betaling
ved passering av norske bomstasjoner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at bilistene er med på å finansiere en
stor andel av veiutbyggingen i Norge, og at det er særdeles viktig
at bilistene kan ha tillit til bompengesystemet. Innkrevingen må
derfor være pålitelig og effektiv slik at mest mulig penger går
til vei og minst mulig til administrasjon.
Dette medlem viser til at Riksrevisjonen
i sin rapport Dokument 3:5 (2012–2013) konkluderer med at målet
om lavest mulig kostnader ved innkreving av bompenger ikke er nådd
de senere årene. Dette medlem viser til at Riksrevisjonen
mener Samferdselsdepartementet har hatt en svært overordnet rolle
og at departementet i liten grad har gitt styringssignaler på området,
og videre at det er svakheter ved Statens vegvesens oppfølging av
bompengeselskapene. Dette medlem forventer at regjeringen
tar kritikken fra Riksrevisjonen svært alvorlig, og at departementet
tar et tydeligere styrings- og oppfølgingsansvar. Dette medlem viser
til at Riksrevisjonen påpeker at manglende bruk av brikke i automatiske
anlegg medfører betydelige kostnader, og at Riksrevisjonen derfor
mener det bør settes i verk tiltak for å sike at flere trafikanter
bruker brikke, noe dette medlem støtter.
Dette medlem viser til at Riksrevisjonen
dokumenterer store tap på fordringer som følge av at trafikantene
ikke betaler for sine passeringer. I 2011 utgjorde dette hele 172
mill. kroner for selskapene. Dette medlem mener lovforslaget om
obligatorisk bompengebrikke for alle kjøretøy over 3 500 kilo er
et skritt i riktig retning. Dette medlem mener likevel
at obligatorisk brikke også bør innføres på lettere kjøretøy for
å sikre at mest mulig bompenger går til ny vei.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av ein samla
komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak til lov
om endringer i vegtrafikkloven
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende
endringer:
§ 13 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan fastsette forskrift om at kjøretøy
med tillatt totalvekt over 3 500 kg skal være utstyrt med elektronisk
betalingsenhet tilknyttet gyldig avtale for kjøring på offentlig
veg. Departementet kan gi nærmere bestemmelser om ordningen, herunder
bestemmelser om virkeområde og hvilke grupper kjøretøy som skal
omfattes.
Nåværende tredje til sjette ledd blir nye fjerde
til sjuende ledd.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
«Hvilke ordninger har landene Sveits, Østerrike og
Tyskland for utenlandske trailere som bruker veinettet i disse landene,
og der det kreves inn bompenger?»
Avgiften for kjøretøy over 3 500 kg i Sveits
er basert på antall kjørte kilometer, kjøretøykombinasjonens vekt
og utslippsklasse (EURO-klasse). Sveitsiske kjøretøy plikter (med
visse unntak) å ha en elektronisk betalingsenhet, og må månedlig
rapportere data fra denne til det sveitsiske tollvesenet (FCA).
For utenlandske kjøretøy er det valgfritt å bruke elektronisk betalingsenhet.
Alternativt kan utenlandske kjøretøy ha et ID-kort som brukes til
å registrere kjøretøyet ved innreise. Brukeren må fylle ut hvor
mye som er kjørt og levere inn ved utreise. Reglene håndheves gjennom
kontrollører og automatiske kontroller.
Avgiften for kjøretøy over 3 500 kg i Østerrike er
basert på kjørt distanse som blir registrert via antenner i vegkanten,
ikke ulikt det norske AutoPASS-systemet. I tillegg er utslippsklasse
og antall aksler en del av prissettingen. Bruk av elektronisk brikke
er obligatorisk, og brikker distribueres på en rekke steder langs
hovedvegnettet og ved grensen. Motorvegselskapet i Østerrike (ASFINAG)
har egne kontrollører som stopper og bøtelegger tunge kjøretøy som
ikke har gyldig brikke.
Kun kjøretøy over 12 000 kg betaler distansebaserte
avgifter for bruk av veger i Tyskland. Avgiften er basert på antall
kjørte kilometer, utslippsklasse og antall aksler, og gjelder kjøring på
motorveger (og dessuten enkelte føderale veger av hensyn til å unngå
trafikkavvisning). I motsetning til Østerrike og Norge bruker Tyskland
GNSS-teknologi for å avgjøre kjørt distanse. Dette innebærer at
brikken kommuniserer med en satellitt framfor antenner i vegkanten.
De som ikke ønsker å bruke elektronisk brikke, kan registrere og
betale reiseruten online eller med automater. Tyskland har egne
kontrollører og automatiske kontroller.
Tyskland har for øvrig to brukerfinansierte
tunneler og enkelte miljøsoner i byer, som fungerer ved siden av
systemet beskrevet over.
«Hvilke ordninger finnes i andre europeiske
land for å kreve betaling for bruk av nasjonalt veinett (uavhengig
av om det brukes nasjonal vei med bompengeinnkreving eller ikke)?»
Samferdselsdepartementet har ingen fullstedig oversikt
over ordninger for betaling av bruk av nasjonale vegnett i andre
europeiske land, og i hvilken grad disse er øremerket til vegformål. Generelt
er det imidlertid stor variasjon i ordningene som finnes, både i
omfang, teknologi og avgiftsbelagte grupper. Noen hovedtyper avgifter
kan nevnes:
Distansebaserte avgifter betales
på basis av kjørt distanse, ofte på hovedvegnettet. Dette kan gjøres
ved hjelp av elektroniske betalingsenheter (brikker), enten basert
på satellitt- eller mikrobølgeteknologi. Det finnes også ulike selvbetjente
løsninger, der brukeren rapporterer kjørt distanse online eller
manuelt. Distansebaserte avgifter er stort sett øremerket vegformål
og gjelder vanligvis også for utenlandske kjøretøy.
Tidsbaserte avgifter betales
på grunnlag av hvor lenge trafikanten har oppholdt seg på det nasjonale
(hoved) vegnettet. Brukeren kan vanligvis kjøpe oblater som er gyldig
i en nærmere angitt periode. Tidsbaserte avgifter er stort sett øremerket
vegformål og gjelder vanligvis også for utenlandske kjøretøy.
Prosjektfinansiering finnes
i mange land for å finansiere større vegprosjekter, gjerne tunneler eller
broer. I mange tilfeller eies prosjektene av private aktører som
har rett til å kreve betaling i en gitt periode. Brukeravgiften
gjelder vanligvis også for utenlandske kjøretøy.
Miljøsonerog
lignende er primært designet for å regulere trafikk og/eller
redusere utslipp fra trafikk i byområder. Denne typen virkemidler
er vanligvis innført på lokalt nivå og eventuelle inntekter er øremerket
lokale tiltak. Denne typen brukeravgift gjelder i varierende grad
for utenlandske kjøretøy.
Årsavgift/vektårsavgift betales
årlig basert på ulike karakteristika for kjøretøyet som alder, vekt
og utslipp. De nasjonale avgiftene gjelder ikke for utenlandske
kjøretøy. Minimumssatser for vektårsavgifter for de tyngste kjøretøygruppene
er definert i EU-direktiv 1999/62/EF.
Drivstoffavgifter på
bensin og diesel er avgifter som finnes i alle EU-land.
I tillegg til de ovennenvte hovedtypene avgifter, finnes
mange lokale variasjoner. Graden av øremerking til vegformål varierer.
Jeg viser ellers til The Department of Road Transport (Nederland) og
Association of European Vehicle and Driver Registration Authorities
(EReg) sin rapport«Road
Pricing in Europe» fra april 2012, som gir en god oversikt
over de ulike bompengesystemene i Europa, se nærmere https://www.ereg-association.eu/actualities/archive.php?action=show_article&news_id=178.
«Har Samferdselsdepartementet vurdert andre løsninger
enn elektronisk betalingsenhet (brikke) i alle kjøretøy?
(F.eks. innkreving av nasjonal veibruksavgift
fra utenlandske kjøretøy for kjøring på vei i Norge og før slik
kjøring tillates.)»
Ordningen med obligatorisk betalingsehet for tunge
kjøretøy er en videreutvikling av AutoPASS-systemet for trafikantbetaling.
Etter departementets vurdering danner dette betalingssystemet det
beste utgangspunktet for en enkel, kundevennlig og effektiv innkreving av
bompenger i Norge.
Lovforslaget bygger på et oppdrag som ble gitt Vegdirektoratet
om å utrede muligheten for obligatorisk brikke for tunge kjøretøy
våren 2010. Prosjektet som ble opprettet, vurderte i tidlig fase
enkelte alternativer til obligatorisk brikke i tunge kjøretøyer
som kunne gi en effektiv og rettferdig innkreving. Ett alternativ
spesielt tiltenkt utenlandske kjøretøy som ble vurdert, var en «virtuell»
brikke, også kalt turistløsningen. Dette er en ordning som allerede
tilbys turister i Norge i dag og som fungerer slik at turister kan
inngå avtale med registrering av kredittkort for betaling av bompenger
ved besøk i Norge. Ved passering av betalingssnitt blir kredittkortet koblet
mot kjøretøyets registreringsnummer. En slik obligatorisk ordning
for tunge kjøretøy, vil kunne sikre betaling fra brukeren, samtidig
som det vil være enklere for sporadiske brukere av bompengefinansiert
vegnett enn anskaffelse av elektronisk betalingsenhet. Forslaget
er imidlertid ikke vurdert å ha ønsket kostnadseffektivitet, idet
systemet baserer seg på bruk av fotografering i AutoPASS-systemet
og kan innebære manuell fakturering. Et annet alternativt som ble
vurdert, var muligheten for å pålegge utenlandske trafikanter å
betale en vegavgift for å kjøre i Norge. Det ble imidlertid vurdert
som vanskelig å sette en rettferdig avgift for utenlandske kjøretøy.
Videre vurderte prosjektet det som vanskelig å kontrollere om riktig
vegavgift var betalt dersom avgiften skulle baseres på kjørt distanse.
I tillegg til disse alternativene, ble også mulighetene for å innføre
drivstoffavgift i hele Norge vurdert. En slik landsomfattende avgift ble
av prosjektet vurdert å kunne være en rettferdig løsning for alle
trafikanter, uavhengig om de er norske eller utenlandske, samtidig
som drivstoffavgiften lett vil kunne lokaliseres til veger lokalt
og som kan kreves inn ved bruk av en relativt økonomisk gunstig
innkrevingsmetode. En slik avgift ville imidlertid innebære en endring av
dagens innkrevingssystem, og avgiften ble dessuten vurdert å kunne
gi redusert trafikksikkerhet dersom utenlandske kjøretøy velger
å ta med ekstra drivstoff over grensen til Norge for å unngå drivstoffavgiften.
Jeg vil bemerke at noen av fordelene med en
obligatorisk betalingsenhet som en del av AutoPASS-systemet, er
bl.a. at ordningen kan benytte teknologi som allerede eksisterer
i dag, og det kan legges opp til at man kan benytte etablerte kontrollsystemer
som utføres i forbindelse med andre krav til kjøretøy. Departementet har
vurdert det som lite ønskelig å legge opp til alternative betalingssystemer
som eksisterer på siden av AutoPASS som vil kreve nye løsninger, betalingsordninger
og kontrollsystem. Jeg vil også bemerke at forpliktelsene etter
EØS-avtalen innebærer at det ikke kan opprettes ordninger som diskriminerer
utenlandske næringsdrivende.
«Lovendring åpner for forskrift; noe som kan
innebære at myndighetene uten politisk vedtak i nasjonalforsamlingen,
kan endre omfanget av en slik ordning.
Jeg viser til uttalelsene fra Stortingets kontroll- og
konstitusjonskomité i Innst. S nr. 296 (1995-96) der det fremheves
at en utstrakt bruk av delegering av myndighet til å gi forskrifter
er nødvendig i dagens samfunn, samtidig som det understrekes at
det i mange tilfeller er grunn til å vise varsomhet med bruken av
forskriftshjemler ved regler som gir rettigheter eller plikter til borgerne.
Vegtrafikkloven er i all hovedsak en fullmaktslov
der detaljbestemmelser knyttet til loven er fastsatt i forskrift
til loven. I utredningsarbeidet ble bestemmelsen om elektronisk
betalingsenhet vurdert å passe inn i den gjeldende bestemmelsen
om krav til kjøretøy og bruk av kjøretøy i vegtrafikkloven § 13.
Dette er en bestemmelse som ikke gir de ulike påbudene direkte i
loven, men som gir hjemmel til at påbud kan fastsettes i forskrift.
Det samme systemet ble valgt i det gjeldende lovforslaget ved at
både påbud og nærmere detaljbestemmelser blir gitt i forskrift til
lovbestemmelsen.
Departementet er inneforstått med at spørsmål som
er av en slik karakter at Stortinget bør ta stilling til dem, bør
reguleres i lov og ikke overlates til forskrift. Som hovedregel
bør lovs form benyttes bl.a. for bestemmelser som gir borgerne rettigheter
eller plikter, mens det er grunn til å benytte forskrift ved tekniske
detaljregler. Særlig gjelder dette når reglene retter seg mot en avgrenset
brukergruppe, slik som næringsdrivende. Det samme gjelder dersom
det er ventet at det er behov for hyppige endringer i regelverket.
I det gjeldende lovforslaget ble det vurdert
om bestemmelsen som angir selve påbudet og bestemmelser om hvilket
vegnett påbudet skal gjelde (med eventuelle unntak), bør gis i loven. Foruten
påbudet og bestemmelser om virkeområde, er det imidlertid også behov
for å gi nærmere bestemmelser om ordningen, som etter den gjeldende
systematikken i vegtrafikkloven er mer naturlig å gi i forskrift.
Dette er bestemmelser om ansvaret for at kjøretøyet er utstyrt med
betalingsenheten, bestemmelser om kontroll og gebyr, mv. Lovforslagets
utforming gir, sammen med uttalelsene i proposisjonen, i realiteten
en relativt liten grad av fleksibilitet ved utformingen av forskriften
mht. hvilke kjøretøy som skal omfattes av ordningen og hvilket vegnett
påbudet skal gjelde. En utforming av en lovbestemmelse som gir påbud
og andre bestemmelser i § 13, vil også bryte med systemet i bestemmelsen
for øvrig og systemet etter vegtrafikkloven ellers. Fullmaktssystemet
etter vegtrafikkloven er dessuten et etablert system som bør være
godt kjent for de påbudet vil rette seg mot. Det gjeldende påbudet
skal dessuten som hovedregel rettes mot næringsdrivende og ikke privatpersoner.
Jeg finner det på denne bakgrunn ikke betenkelig at den samme systematikken
blir anvendt i det gjeldende lovforslaget som i vegtrafikkloven
§ 13 og i loven for øvrig.
Som omtalt i proposisjonen, kan det på et senere tidspunkt
være ønskelig at alle motorvognklasser omfattes av ordningen med
påbudt elektronisk betalingsenhet, inkludert personbiler. Dette
vil kreve en ny lovendring. Ved et slikt lovpåbud kan det
være naturlig at selve påbudet framgår loven og at de nærmere bestemmelsene
om ordningen blir gitt i forskrift til loven. Samferdselsdepartementet
vil vurdere dette nærmere ved et slikt lovforslag.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 16. april 2013
Anne Marit Bjørnflaten |
Magne Rommetveit |
fung. leiar |
ordførar |