Tilrådingen fremmes av et samlet presidentskap.
Stortingets presidentskap viser
til presidentskapets merknader ovenfor, og råder Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 3 første ledd annet punktum skal lyde:
Samtidig velger Stortinget også like mange varamedlemmer som medlemmer
i komiteen, og komiteens leder og nestleder.
§ 3 annet ledd oppheves. Nåværende tredje til sjette
ledd blir annet til femte ledd.
§ 6 annet ledd annet punktum skal lyde:
Ved senere valg i samme valgperiode foregår avstemningene
etter § 60 første ledd bokstav a, med
mindre vilkårene for avstemning ved sedler uten underskrift i § 60 første ledd bokstav d er oppfylt.
§ 6 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Oppnår ingen av kandidatene slikt flertall ved første
valg eller ved fritt omvalg, foretas bundet omvalg mellom de to
kandidatene som har fått størst stemmetall, jf. § 61 annet
ledd.
§ 14 nr. 1 skal lyde:
Arbeids- og sosialkomiteen: Saker om arbeidsmarked
og arbeidsmiljø, arbeidsrettete ytelser, pensjoner, sosiale stønader
og politikk overfor personer med nedsatt funksjonsevne.
§ 14 nr. 3 skal lyde:
Familie- og kulturkomiteen: Saker om familie, barn
og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn, forbrukersaker, herunder saker om gjeldsordning, og saker
om kultur.
§ 14 nr. 4 skal lyde:
Finanskomiteen: Saker om økonomisk politikk, finansadministrasjon, finansmarked,
regnskap og revisjon, folketrygdens inntekter ogskatter, avgifter og toll. Om behandlingen
av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet vises til § 43.
§ 14 nr. 6 skal lyde:
Justiskomiteen: Saker om rettsvesen, kriminalomsorg, politiet, andre justisformål, sivil beredskap,
rettferdsvederlag, alminnelig forvaltningslovgivning, straffelovgivning,
prosesslovgivning og alminnelig sivillovgivning.
§ 14 nr. 8 skal lyde:
Kommunal- og forvaltningskomiteen: Saker om kommunal
forvaltning, regional- og distriktspolitikk, rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, innvandringspolitikk, boligforhold,
bygningssaker, nasjonale minoriteter, samiske spørsmål unntatt reglene
om valg til Sametinget, saker om organisering og virkeområde for
statlig forvaltning, statens fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk, herunder
lønnsforhold, og partistøtte.
§ 14 nr. 9 tredje punktum skal lyde:
Saker der Stortinget skal ta stilling til hvorvidt konstitusjonelt
ansvar skal gjøres gjeldende, herunder om Stortingets ansvarskommisjon
skal anmodes om å foreta nødvendige undersøkelser for å klarlegge
grunnlaget for slikt ansvar, jf. § 15 annet og tredje ledd og § 44.
§ 14 nr. 9 fjerde punktum bokstav e skal lyde:
§ 14 nr. 10 skal lyde:
Næringskomiteen: Saker om nærings-, industri- og
handelsvirksomhet, skipsfart, statlig eierskapspolitikk, statsgaranti ved eksport mv., konkurranse-
og prispolitikk, landbruk, jordbruksavtalen, maktpolitikk, fiskeri,
fangst, akvakultur og laksefiske.
§ 14 nr. 11 skal lyde:
Transport- og kommunikasjonskomiteen: Saker om
innenlands transport, post, generelle saker om
telekommunikasjonog elektronisk
kommunikasjon, og oppgaver under Kystverket.
§ 15 femte ledd oppheves. Nåværende sjette og syvende
ledd blir femte og sjette ledd.
§ 16 sjette ledd annet punktum oppheves. Nåværende
tredje punktum blir annet punktum.
§ 16 nytt syvende ledd skal lyde:
Den utvidete utenriks-
og forsvarskomité kan beslutte å holde fellesmøter med andre komiteer. Sjette
ledd gjelder også for slike fellesmøter. Fjerde ledd annet punktum
gjelder tilsvarende for varamedlemmer i komiteer som det holdes fellesmøte
med.
Nåværende § 16 syvende ledd blir åttende ledd.
§ 17 annet ledd skal lyde:
Europautvalget består av utenriks- og forsvarskomiteen
og medlemmene av den norske delegasjonen til parlamentarikerkomiteen
for EØS. Utenriks- og forsvarskomiteen eller dens leder kan dessuten
beslutte at en eller flere andre komiteer skal delta ved bestemte
konsultasjoner. Varamedlemmer i utenriks- og
forsvarskomiteen møter også i Europautvalget. Det samme gjelder varamedlemmer
i andre komiteer som deltar i konsultasjoner etter annet punktum.
§ 22 syvende ledd nytt annet punktum skal lyde:
Komiteene kan likevel inntil
to ganger i hver stortingssesjon ta opp en sak til debatt i Stortinget
utenom konkrete saker komiteen har fått til behandling, om tema
som faller innenfor komiteens ansvarsområde.
§ 25 første ledd skal lyde:
Innkalling til møte i komiteen skal inneholde dagsorden. Møtetidspunktet
skal kunngjøres på egnet måte.
§ 25 fjerde ledd oppheves.
Ny § 26 skal lyde:
§ 26 Avstemninger i komiteene
Et komitévedtak er gyldig
når minst tre femtedeler av medlemmene har vært til stede og avgitt stemme.
Komitévedtak fattes som hovedregel ved alminnelig
flertall. Bortsett fra ved valg er komitélederens stemme utslagsgivende
dersom en avstemning viser like mange stemmer for og imot. I komitélederens
fravær er fungerende komitéleders stemme utslagsgivende.
Ved valg gjelder § 61 annet ledd tilsvarende.
Nåværende § 26 blir § 27 og skal lyde:
§ 27 Komitéhøringer
Komiteen kan avholde høringer. Med høring menes
et møte i komiteen der den mottar muntlige forklaringer fra personer
som den selv anmoder om å komme, eller som søker om å få legge frem
opplysninger for komiteen. En tredjedel av
medlemmene i komiteen kan kreve at det skal avholdes høring i en
sak og beslutte hvem som skal anmodes om å møte til høring. En beslutning om å avholde høring som bare er støttet
av et mindretall av komitémedlemmene, kan ved beslutning i samme
møte av et mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer
bringes inn for presidentskapet til avgjørelse.
Spørsmålet om å avholde høring skal oppføres som
en egen sak i innkallingen til et komitémøte. Bare saker som er
til behandling i komiteen, og der det er valgt saksordfører, kan
være gjenstand for høring.
Det er ikke adgang til
å avholde høring under behandlingen av grunnlovsforslag i Stortinget. Det
er ikke adgang til å holde åpen kontrollhøring når det er møte i
Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen.
De som anmodes om å møte
til høring møter frivillig og avgjør selv om de vil besvare
komiteens spørsmål. Komiteen kan etter søknad få presidentskapets
samtykke til å dekke nødvendige utgifter for personer som deltar
i en høring etter anmodning fra komiteen.
Komiteens høringer foregår for åpne dører. Komiteen
kan likevel med vanlig flertall beslutte at høringen helt eller
delvis skal foregå for lukkete dører. Et medlem av komiteen kan
kreve at en åpen høring avbrytes for at komiteen skal behandle den
videre fremdriften, herunder forslag om at høringen skal avsluttes
eller fortsette for lukkete dører. Komiteen kan bare motta taushetsbelagte
opplysninger for lukkete dører. Under åpen høring må komiteens medlemmer
ikke gjengi eller vise til opplysninger underlagt lov- eller instruksfestet
taushetsplikt.
Meningsutveksling mellom komitémedlemmene skal
ikke finne sted under en åpen høring.
Åpne høringer skal kunngjøres senest 24 timer før
høringen. I ekstraordinære tilfeller kan åpen høring kunngjøres
med kortere varsel. Under en åpen høring skal det finnes plasser
for tilhørere. Antall tilhørere kan begrenses av plasshensyn. Tilhørere
som opptrer forstyrrende, kan bortvises.
Komiteen kan beslutte at det skal tas stenografisk
referat fra en åpen kontrollhøring, jf. reglement for åpne kontrollhøringer. Beslutning om
stenografisk referat fra andre høringer krever samtykke av presidentskapet.
For øvrig kan komiteen beslutte at høringen skal tas opp på lydbånd.
Komiteen kan beslutte at det ikke kan tas lyd- eller bildeopptak
i en høring som for øvrig er åpen.
Komiteen fastsetter selv den nærmere prosedyren
for sine høringer, herunder fordeling av taletid, rekkefølge og
antall hoved- og oppfølgingsspørsmål. Åpne kontrollhøringer skal foregå
etter reglement for åpne kontrollhøringer,
vedtatt av Stortinget.
Nåværende §§ 27 og 28 blir §§ 28 og 29.
Nye § 29 nytt tredje ledd skal lyde:
Presidentskapet kan etter
søknad gi samtykke til at én representant fra hvert parti som ikke
er representert i en komité, får tilgang til alle dokumenter i den
aktuelle komiteen. Regler om konfidensialitet og behandling av komiteens dokumenter
gjelder i så fall tilsvarende for den representanten som får slik
tilgang.
Nåværende § 29 blir § 30 og skal lyde:
§ 30 Særlig om komiteenes
behandling av
representantforslag
Hvis komiteen finner
at et representantforslag helt eller delvis bør imøtekommes og at
saken egner seg for avgjørelse i Stortinget uten nærmere utredning,
bør statsråden gis anledning til å uttale seg
om forslaget før realitetsinnstilling avgis. For
øvrig kan en tredjedel av komiteens medlemmer kreve at det sendes
brev til en statsråd med anmodning om statsrådens uttalelse om et
representantforslag.
Hvis komiteen mener at
Stortinget av formelle grunner ikke bør ta forslaget til realitetsbehandling,
gis innstilling om at forslaget avvises. Er det behov for
ytterligere utredning før det tas realitetsstandpunkt, kan komiteen gi innstilling om at forslaget
oversendes regjeringen til utredning og uttalelse. I
alle andre tilfeller gis det innstilling om at representantforslaget
vedlegges protokollen, eventuelt i tillegg til andre forslag.
Nåværende § 30 blir § 31.
Nye § 31 første ledd første punktum skal lyde:
Komiteene skal gi Stortinget skriftlig innstilling i alle saker de får til behandling.
Nye § 31 femte ledd første punktum skal lyde:
Forslag som omhandles og utformes i innstillingen,
jf. § 40 første ledd, skal stilles opp
summarisk og i nummerorden i et eget avsnitt i innstillingens premisser.
Nåværende § 31 blir § 32.
Nåværende § 32 blir § 33, der annet ledd fjerde punktum
skal lyde:
Det samme gjelder hvis dagsordenen bare omfatter saker som skal refereres.
Nåværende § 33 blir § 34, der første ledd annet punktum
skal lyde:
Presidentskapet kan beslutte at møtet etter
vanlig kunngjøring skal avsluttesog settes på nytt samme
dag.
Nåværende § 34 blir § 35.
Nåværende § 35 blir § 36, der tredje ledd skal lyde:
Referat fra forhandlingene føres inn i en egen protokoll
(jf. § 64), og både den og de referatkonseptene
som finnes, skal i forseglet stand legges i arkivet.
Nåværende § 36 blir § 37.
Nåværende § 37 blir § 38, der femte ledd skal lyde:
Når et forslag er
endelig avgjort, må forslaget ikke bringes
frem igjen eller tas opp på nytt i samme stortingssesjon. Er det
påtrengende nødvendig, eller fremmer regjeringen proposisjon eller
melding innenfor samme saksområde for Stortinget, kan Stortinget
likevel fatte vedtak om at et forslag tas
opp til ny behandling, forutsatt at det igjen
blir komitébehandlet.
Nåværende § 38 blir § 39, der annet ledd bokstav c
skal lyde:
Nåværende § 39 blir § 40.
Nye § 40 første ledd tredje og fjerde punktum skal
lyde:
Om slike forslag gjelder for øvrig de samme
reglene som for forslag som utformes i innstillingen, jf. § 31 sjette ledd. Forslag om at konstitusjonelt
ansvar skal gjøres gjeldende eller forslag om å iverksette undersøkelser
som nevnt i § 44 første ledd, skal likevel
sendes kontroll- og konstitusjonskomiteen dersom forholdet ikke allerede
har vært behandlet av eller forelagt for komiteen, jf. § 15 annet
til fjerde ledd.
Nye § 40 annet ledd skal lyde:
For behandling av forslag som fremsettes under en
debatt, gjelder § 39 annet ledd tilsvarende. Det
samme gjelder forslag som fremsettes i tilknytning til en debatt
om en redegjørelse etter § 45 som avholdes
i et senere møte.
Ny § 41 skal lyde:
§ 41 Behandling av forslag
om å utsette saken eller sende den tilbake til komité
Før debatten om en sak
er avsluttet, kan det fremsettes forslag om at saken sendes tilbake
til komiteen eller at Stortingets videre behandling av saken utsettes
til et senere møte i samme stortingssesjon. Forslag om utsettelse
av saken til et senere stortingsmøte må tas opp til behandling og
votering straks.
Nåværende § 40 blir § 42.
Nåværende § 41 blir § 43 og skal lyde:
§ 43 Behandlingen av statsbudsjett
og
nasjonalbudsjett
Kongelig proposisjon om statsbudsjett for det påfølgende
budsjettåret legges frem for Stortinget innen seks dager etter Stortingets
åpning, jf. § 8 i bevilgningsreglementet. Samtidig legges frem stortingsmelding
om nasjonalbudsjettet.
Etter at den kongelige proposisjonen om statsbudsjettet
er lagt frem for Stortinget, avgir presidentskapet innstilling om
fordelingen av budsjettkapitlene på de enkelte komiteer og om rammeområder.
Videre skal presidentskapet – etter at komitélederne har hatt anledning
til å uttale seg – fastsette og kunngjøre fristene for avgivelse
av budsjettinnstillingene og datoene for Stortingets behandling
av dem.
Senest 20. november skal finanskomiteen avgi innstilling
om nasjonalbudsjettet og statsbudsjettet, med forslag til rammevedtak
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder fastsatt
av Stortinget. Forslag til bevilgningsvedtak som utformes i innstillingen eller
fremsettes ved behandlingen av den, skal inneholde beløp for alle
rammer, og kan ikke gå under rammenivå. I Stortinget kan det ikke
voteres særskilt over enkelte deler av et slikt forslag.
Stortinget skal behandle innstillingen nevnt i tredje ledd innen
en uke etter avgivelse. Stortingets rammevedtak er bindende for
den etterfølgende budsjettbehandlingen samme år.
Deretter skal fagkomiteene avgi innstilling
om bevilgninger innen de rammeområdene de er tildelt. Forslag til
bevilgningsvedtak som utformes i en slik innstilling eller fremsettes
ved behandlingen av den, skal omfatte alle kapitler og poster innenfor
det enkelte rammeområde, og kan ikke fravike de rammene Stortinget
har vedtatt. I Stortinget kan det ikke voteres særskilt over enkelte
deler av et slikt forslag.
Fagkomiteenes budsjettinnstillinger skal behandles
av Stortinget senest 15. desember. De budsjettvedtakene Stortinget
gjør ved behandlingen av disse innstillingene, er endelige.
Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer
i statsbudsjettet legges frem senest 15. mai i budsjettåret, sammen
med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen
avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni. Ved behandling
av endringer i statsbudsjettet i budsjettåret kan det ikke voteres
særskilt over enkelte deler av et forslag, dersom forslagsstilleren
motsetter seg dette.
Nåværende §§ 42 til 49 blir §§ 44 til 51.
Nye § 51 første ledd annet punktum skal lyde:
Et slikt vedtak medfører at den enkelte taler
kan gis kortere taletid enn det som er fastsatt i § 52.
Nye § 51 tredje ledd skal lyde:
Ingen taler må ha ordet mer enn to ganger under debatten
om en sak, eller under hver del av debatten, dersom debatten er
delt. Fra dette gjelder følgende unntak:
a) Begrensningen
gjelder ikke for saksordførere og den statsråd saken hører under.
I alminnelige politiske debatter gjelder begrensningen ikke for statsministeren
og lederne i partigruppene.
b) Presidenten kan gi adgang til en kort
merknad.
c) Presidenten kan tillate at en taler
fra hver partigruppe får ordet mer enn to ganger.
d) I debatter i saker
etter § 22 syvende ledd annet punktum gis én representant fra hvert
parti adgang til et ubegrenset antall innlegg.
e) Etter forslag av presidenten kan Stortinget
vedta å gjøre unntak fra hovedregelen.
Nåværende § 50 blir § 52, der første ledd tredje punktum
skal lyde:
En muntlig redegjørelse av et regjeringsmedlem, jf.
§ 45, må ikke overskride én time.
Nåværende §§ 51 til 59 blir §§ 53 til 61.
Nye § 61 første ledd første punktum skal lyde:
Ved avstemning etter § 60 første
ledd bokstav a, b eller c avgjøres saken ved vanlig stemmeflertall,
dvs. over halvparten av avgitte stemmer, med mindre Stortinget har
bestemt noe annet.
Nye § 61 annet ledd første punktum skal lyde:
Ved avstemning etter § 60 første
ledd bokstav d er et relativt flertall, dvs. flere stemmer enn for noe
annet forslag, avgjørende for utfallet av valget, dersom det ikke
i lov eller reglement eller for det enkelte tilfelle er bestemt
at det skal kreves mer enn halvparten av stemmene for at noen skal
regnes for valgt.
Nåværende §§ 60 og 61 blir §§ 62 og 63.
Nåværende § 62 blir § 64, der annet ledd skal lyde:
Protokoller fra møter for lukkete dører som
ikke vedtas offentliggjort (jf. § 36 tredje
ledd), leses opp og vedtas før møtet heves.
Nåværende §§ 63 til 66 blir §§ 65 til 68.
Nye § 68 første ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Det gir ikke grunn til
avvisning etter bokstav b eller c at interpellasjonen gjelder noe
som er tatt opp i enkeltforslag i en mer omfattende sak.
Nye § 68 annet ledd første punktum skal lyde:
Presidenten kan også gripe inn mot formuleringer
som nevnt i § 55 tredje ledd.
Nåværende §§ 67 og 68 blir §§ 69 og 70.
Nye § 70 annet ledd første punktum skal lyde:
Presidenten bør avvise spørsmål om noe som faller
utenfor regjeringens ansvarsområde, og kan gripe inn mot formuleringer
som nevnt i § 55 tredje ledd.
Nye § 70 tredje ledd første punktum skal lyde:
I løpet av én kalenderuke kan en representant stille inntil to spørsmål til skriftlig besvarelse.
Nåværende §§ 69 og 70 blir §§ 71 og 72.
Nåværende § 71 blir § 73, der annet ledd annet punktum
skal lyde:
Dessuten kan presidenten gripe inn mot formuleringer
som nevnt i § 55 tredje ledd.
Nåværende §§ 72 og 73 blir §§ 74 og 75.
Nåværende § 74 blir § 76, der første punktum skal
lyde:
Representantene skal registrere de verv og økonomiske
interesser som fremgår av reglement om register
for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske
interesser, på den måte og under de vilkårene som er beskrevet der.
Nåværende §§ 75 til 77 blir §§ 77 til 79.
II
Endringene trer i kraft 1. oktober
2013.