Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at alle elever med fullført grunnskole har rett til videregående
opplæring. Denne saken handler om den yrkesfaglige videregående
opplæringen som i omfang dreier seg om ca. halvparten av elevene.
Retten til videregående opplæring innen yrkesfagene kan oppfylles
ved å gi elevene to år opplæring i skole og to år i bedrift, eller
ved at hele opplæringsløpet gjennomføres som undervisning på skole. Komiteen understreker
at det er fylkeskommunene som har ansvaret for at retten til videregående
opplæring blir oppfylt og for at kvaliteten på opplæringen er i
samsvar med gjeldende regelverk.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i sin rapport mener at Kunnskapsdepartementet har det overordnede
ansvaret for å sikre at nasjonale mål på opplæringsområdet nås. Komiteen deler dette
synet, men understreker at et slikt statlig overordnet ansvar ikke
avlaster det gjennomføringsansvaret som er pålagt fylkeskommunene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
gjentar en allmenn oppfatning av at det er sammenheng mellom frafallet
i videregående skole for yrkesfagenes vedkommende og mangelen på
læreplasser. Komiteen understreker at det er viktig både
for den enkelte elev og for samfunnet at flest mulig elever gis
tilbud om opplæring i bedrift fordi det både gir verdifull erfaring
og en praktisk rettet utdanning som er viktig for elevenes motivasjon
og samfunnets behov for kvalifisert arbeidskraft. Komiteen mener likevel
at opplæring i skole gir en fullverdig yrkesfaglig opplæring.
Komiteen viser videre til samarbeidsavtalen mellom
partene i arbeidslivet og staten hvor partene har forpliktet seg
til å øke antallet godkjente lærekontrakter med 20 pst. innen 2015. Komiteen vil
i den sammenheng understreke viktigheten av at offentlig sektor
bidrar sterkt for å oppfylle dette målet. Komiteen mener
kommuner, fylkeskommuner og stat har et ansvar for å sikre at andelen
læreplasser innenfor viktige yrkesgrupper øker ved selv å ta inn
flere lærlinger.
Komiteen mener det er viktig
å fortsette det overordnede fokus på å øke andelen lærekontrakter,
og mener departementet har en viktig rolle i det arbeidet. Komiteen mener
imidlertid at hovedansvaret for den konkrete gjennomføringen ligger
hos fylkeskommunene og at staten i første rekke må sikre nødvendige virkemidler
som gir fylkeskommunene mulighet til å oppfylle dette ansvaret.
Komiteen viser til at fylkeskommunene
er ansvarlige for å etablere et tilfredsstillende system for oppfølging
av lærebedriftenes opplæring av lærlinger og for å sikre at lærlingene
får oppfylt sine rettigheter. Komiteen mener det
er kritikkverdig at flere fylkeskommuner ikke har prioritert dette
arbeidet i tilstrekkelig grad. Komiteen mener videre
det er alvorlig når Riksrevisjonen peker på at denne manglende oppfølgingen
gir betydelig risiko for at lærlingenes rettigheter etter opplæringsloven
ikke blir ivaretatt godt nok.
Komiteen mener videre det er
alvorlig at flere lærebedrifter unnlater å rapportere til fylkeskommunen
og at flere bedrifter ikke har tilstrekkelige systemer som sikrer
kvaliteten i opplæringen. Komiteen understreker at
ansvaret for å sikre tilstrekkelige systemer også i lærebedriftene
ligger hos fylkeskommunen. Komiteen understreker
samtidig ansvaret staten ved fylkesmannen har for å gjennomføre
nødvendig kontroll av opplæringen som gis elever og lærlinger og
mener departementet kan bidra til å øke kontrollfrekvensen i de
fylkene hvor utfordringene er størst.
Komiteen understreker at yrkesopplæringsnemndene
har et viktig oppdrag og forutsetter at fylkeskommunene gir nødvendig
opplæring til medlemmene av yrkesopplæringsnemndene, slik at de
blir satt i stand til å foreta de vurderinger opplæringslova forutsetter
ved godkjenning av lærebedrifter.
Komiteen viser til at det gjennomføres
årlige felles tilsyn på opplæringsområdet. Det er departementet
som fastsetter tema og metodikk for kontrollene. Komiteen registrerer
at det ikke er gjennomført tilsyn i perioden 2006–2011 hvor fag-
og yrkesopplæringen har vært tema. Det er kun gjennomført ett egeninitiert
tilsyn med fagopplæringen i perioden 2006–2011 fra fylkesmennenes
side.
Komiteen viser til at frafallet
i videregående opplæring i all hovedsak er et problem for yrkesfaglig
studieretning. Komiteen mener kontroll og oppfølging
er en forutsetning for å sikre rettighetene til elever og lærlinger,
og forutsetter et økt fokus på kontroll og oppfølging av fag- og
yrkesopplæringen.
Komiteen mener det er viktig
at styringsinformasjonen fra fylkeskommunene og fylkesmennene gir
et tilstrekkelig grunnlag for å innrette det politiske fokuset riktig.
Det er kritikkverdig at den styringsinformasjonen som i dag gis
er for svak og bidrar til å skape vanskeligheter med å få relevant
informasjon for å gjennomføre riktige tiltak innen fag- og yrkesopplæringen. Komiteen mener
det er positivt at departementet arbeider med å utvikle system for
bedre rapportering og imøteser dette iverksatt fra 2015.
Komiteen mener det er viktig
at målene i læreplanen er relevante. Komiteen har
merket seg at en relativt stor andel lærebedrifter mener kompetansemålene
i læreplanen er lite relevante og at nesten halvparten av de spurte
bedriftene mener det er vanskelig å nå alle målene i læreplanene. Komiteen legger
til grunn at departementet følger dette nøye og bidrar til å sikre
relevante kompetansemål i læreplanene.
Komiteen understreker viktigheten
av å sikre nødvendig kvalitet i fag- og yrkesopplæringen og viser
i den sammenheng til regjeringens melding om grunnopplæringen, jf.
Meld. St. 20 (2012–2013).