Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 9. april 2013

Dokument 8:38 S (2012-2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Siv Jensen om styrking av kreftbehandlingen gjennom å gjøre Radiumhospitalet til et nasjonalt kompetansesenter

Jeg viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen 13. mars 2013.

Forslag 1:

Stortinget ber regjeringen igangsette arbeidet med å omdanne Radiumhospitalet til et nasjonalt kompetansesenter for behandling, forskning og utvikling på kreftområdet.

Radiumhospitalet er en sentral del av norsk kreftbehandling og forskning. De har i dag flere nasjonale kompetansetjenester og nasjonale behandlingstjenester, for eksempel nasjonal kompetansetjeneste for langtidseffekter etter kreftbehandling og nasjonal kompetansetjeneste for sarkomer. Dersom det er ønskelig å opprette flere nasjonale tjenester ved Radiumhospitalet, kan Helse Sør-Øst RHF søke departementet om godkjenning.

Nasjonale kompetansetjenester er organisert som sentre/enheter i det enkelte helseforetak. Det regionale helseforetaket forutsettes å finansiere drift av de kompetansetjenestene de er tillagt ansvar for. Det er etablert et eget øremerket tilskudd over statsbudsjettet som bidrag til finansiering av nasjonale kompetansetjenester. Tilskuddet tildeles fra 2004 som en ramme til de regionale helseforetakene. Det er ikke lagt føringer for fordeling av tilskuddet til de enkelte kompetansetjenestene. De regionale helseforetakene står derfor fritt til å fordele disse mellom de nasjonale kompetansetjenestene de er tillagt ansvar for. Forskning skal finansieres gjennom ordinære kilder for finansiering av forskning, enten via forskningsmidler fra det enkelte regionale helseforetak/helseforetak eller gjennom søkbare midler.

Nasjonale tjenester, herunder nasjonale kompetansetjenester, er regulert i Forskrift om godkjenning av sykehus, bruk av betegnelsen regionsykehus og nasjonale tjenester i spesialisthelsetjenesten og veileder til denne forskriften. Med utgangspunkt i forskriften og veilederen vil derfor en etablering av Radiumhospitalet som en nasjonal kompetansetjeneste på bakgrunn av en eventuell søknad fra Helse Sør-Øst RHF, ikke medføre at tjenesten blir direkte underlagt sentrale myndigheter som representantene foreslår, eller at sykehuset vil motta en særskilt bevilgning over statsbudsjettet.

En vurdering av etablering av en nasjonal kompetansetjeneste skal i utgangspunktet dreie seg om vurdering av et fagområde eller en definert funksjon, ikke om et helt sykehus.

Forslag 2:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om igangsetting av arbeidet med å etablere nytt klinikkbygg og sørge for at kreftmiljøet har gode forutsetninger for å fortsette den faglige utviklingen.

De regionale helseforetakene har et helhetlig ansvar for både drift og investeringer innenfor de rammene de blir bevilget fra Stortinget. Regjeringen vil komme med sitt forslag til økonomiske rammer for sykehusene i sitt forslag til statsbudsjett for 2014 i Prop. 1 S 2013-2014.

Når det gjelder videre planer for virksomheten på Radiumhospitalet, opplyser Helse Sør-Øst følgende:

«Sentralt for virksomheten på Radiumhospitalet innenfor de neste 10-15 år er de beslutninger som er gjort i forhold til infrastruktur og intensjonsavtalen som er gjort om fremtidig leie i nye lokaler i OCCI-bygget (Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark). Det siste skal stå ferdig om 2 år med byggestart april 2013. Det vil medføre moderne lokaler for diagnostisk aktivitet (kreftcytogenetikk og patologi) og vil også huse Kreftregisteret. Det siste vil styrke det integrerte Komplett Kreftsenter-konseptet (CCC-konseptet) i Oslo universitetssykehus ved at epidemiologisk forskning med unike populasjonsbaserte medisinske registre samlokaliseres med miljøer for klinisk forskning og laboratorieforskning. Det foreligger også planer og forprosjekt er igangsatt for å rehabilitere bygningsmassen på Radiumhospitalet for den kliniske virksomheten. Det vil sikre god infrastruktur, nødvendig kapasitet for spesielt operativ virksomhet og innenfor et langt kortere tidsperspektiv en for eksempel et nybygg (anslagsvis kun 2-3 år).»

Radiumhospitalet er en integrert og helt sentral del av dagens virksomhet på kreftområdet ved Oslo universitetssykehus HF. Med de planer Helse Sør-Øst RHF viser til for oppgradering av den kliniske bygningsmassen og muligheten for å leie lokaler i Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark, ligger det til rette for at dette samlet sett vil gi et godt fundament for den videre virksomheten ved Radiumhospitalet.