Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
lovendringer som skal legge til rette for at pasienters, brukeres
og pårørendes stilling styrkes i tilsynssaker og ved uønskede hendelser
i helse- og omsorgstjenesten.
Høringsnotat med forslag om lovendringer ble sendt
på høring i desember 2012 med frist for innspill i januar 2013.
Departementet har mottatt merknader fra 27 høringsinstanser.
Som bakgrunn for proposisjonen vises det til
at ulike aktører, som pasient- og brukerombudene, Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon og «Pårørendegruppen – unaturlige dødsfall i
norske sykehus», har reist spørsmål ved pasienters og pårørendes
manglende partsstilling i tilsynssaker. Det vises også til at helse-
og omsorgskomiteen i Innst. 322 S (2009–2010) ga uttrykk for at
det burde nedsettes en arbeidsgruppe til å gjennomgå praktiseringen
av dagens regelverk, herunder vurdere behovet for ytterligere lovbestemt
klage- og uttalerett og større muligheter for pårørende til å få
innsyn i dokumenter.
Departementet oppnevnte i november 2010 et utvalg
for å få vurdert om det er behov for endringer i praksis eller lov.
Utvalget avga sin rapport 15. april 2011. Det redegjøres for utvalgets forslag
og for høringen av utvalgets rapport.
Det redegjøres for gjeldende norsk rett og for nordisk
rett på det aktuelle området.
Departementet foreslår noen presiseringer i
innholdet i helse- og omsorgstjenestens informasjonsplikt ved uønskede
hendelser. Forslaget går ut på at helse- og omsorgstjenesten ved pasientskade/dødsfall
når utfallet er uventet i forhold til påregnelig risiko, skal informere pasient,
bruker eller pårørende om hvilke tiltak som iverksettes for at lignende
hendelse ikke skal skje igjen. Det foreslås også at helse- og omsorgstjenesten
skal informere pasienter, brukere og pårørende om adgangen til å
henvende seg til pasient- og brukerombudet og til å anmode Fylkesmannen
om vurdering av eventuelt pliktbrudd. Videre foreslås det å tydeliggjøre
plikten på virksomhetsnivå til å informere om adgangen til å søke
erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning i spesialisthelsetjenesten
og i kommunen.
Informasjonsplikten skal avgrenses av taushetspliktreglene
og skal ikke komme i konflikt med eventuell politietterforskning.
Dersom det er iverksatt politietterforskning, skal informasjon gis
i samråd med politiet.
Etter departementets vurdering er det ønskelig
å synliggjøre informasjonsansvaret på systemnivå i helse- og omsorgstjenesten.
Dette innebærer at ansvaret for å sørge for at slik informasjon
gis i den kommunale helse- og omsorgstjenesten vil ligge på kommunen
og på helseinstitusjonen i spesialisthelsetjenesten. Det foreslås
en ny § 4-2 a i helse- og omsorgstjenesteloven som tydeliggjør ansvaret
for helse- og omsorgsinstitusjoner i kommunen til å gi informasjon.
Etter departementets vurdering er det viktig
å tydeliggjøre at brukere kan ha samme behov og rett til informasjon
som pasienter ved uønskede hendelser, og det foreslås at ordet «bruker»
tas inn i lovteksten i pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-2
og 3-3.
Plikten til å gi informasjon om hvilke tiltak helse-
og omsorgstjenesten vil iverksette for at lignende hendelse ikke
skal skje igjen, er knyttet til pasientskade eller dødsfall, og
til at utfallet er uventet i forhold til «påregnelig risiko».
Departementet vil understreke at helse- og omsorgstjenestens
plikt til å undersøke hva som er årsaken til den uønskede hendelsen
og korrigere virksomheten, allerede følger av gjeldende rett, jf.
spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a tredje ledd, helse- og omsorgstjenesteloven
§ 3-1 tredje ledd og forskrift om internkontroll i sosial- og helsetjenesten.
Det som er nytt med lovforslaget er at pasienter og pårørende som
er berørt av hendelsen, skal informeres om dette arbeidet.
Departementet foreslår at det tydeliggjøres
i regelverket at også nærmeste pårørende til avdød pasient/bruker
eller pasient/bruker over 18 år uten samtykkekompetanse har rett
til å anmode om tilsynets vurdering av pliktbrudd.
Departementet vil understreke at retten til
å anmode tilsynet om å vurdere pliktbrudd først og fremst er en
rett for pasienten og brukeren. Dette betyr at pårørende i utgangspunktet
ikke har en selvstendig rett til å representere pasienten eller brukeren
i en tilsynssak og til å få innsyn i saksdokumenter dersom vedkommende
ikke har fått fullmakt av pasienten eller har rett til det etter pasient-
og brukerrettighetsloven kapittel 4. Forslaget om å presisere pårørendes
rett til å anmode om tilsynets vurdering av pliktbrudd gjelder kun
de tilfeller der pasienten enten er død eller er over 18 år og uten
samtykkekompetanse.
Det framholdes at det er viktig at forvaltningens og
helsepersonellets taushetsplikt overholdes, herunder at det skal
tas hensyn til særlige grunner som tilsier at pårørende ikke skal
få innsyn i opplysninger i saken.
Etter gjeldende ordlyd i helsepersonelloven
§ 55 og pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 er adgangen til
å anmode om vurdering av mulig pliktbrudd bare knyttet til vurdering
av mulig brudd på plikter etter helsepersonelloven. Systemfeil og
mulige brudd på virksomheters plikter etter spesialisthelsetjenesteloven,
helse- og omsorgstjenesteloven eller tannhelsetjenesteloven nevnes
ikke.
Departementet er opptatt av at retten til å
anmode tilsynet om å vurdere pliktbrudd skal gjelde uavhengig av
om pliktbruddet skyldes en individ- og/eller systemfeil, og foreslår
at det presiseres i pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 at bestemmelsen
også omfatter mulige pliktbrudd etter spesialisthelsetjenesteloven, helse-
og omsorgstjenesteloven og tannhelsetjenesteloven.
Det foreslås også at tilsynets virkemidler som begjæring
av påtale, pålegg og tvangsmulkt skal framgå av bestemmelsen ved
siden av administrative reaksjoner mot helsepersonell.
Departementet foreslår at pasienter, brukere
og pårørende får en ny innsyns- og uttalerett i tilsynssaker som
behandles hos Fylkesmannen og i saker som utredes av Statens helsetilsyn
på bakgrunn av varsler om alvorlige hendelser etter spesialisthelsetjenesteloven
§ 3-3 a. Innsyns- og uttaleretten skal være på linje med parters innsyns-
og uttalerett etter forvaltningsloven og begrenses på vanlig måte
av taushetspliktsreglene ved at personlige forhold hos helsepersonellet
og opplysninger om andre pasienter/brukere holdes utenfor. Innsyns-
og uttaleretten vil i praksis innebære at Fylkesmannen, og Statens
helsetilsyn ved behandling av varsler om alvorlige hendelser, uoppfordret
må oversende relevante saksdokumenter til pasienter, brukere og
pårørende.
Departementet foreslår videre at bestemmelsen om
anmodningsrett og tilsynets saksbehandling av anmodninger om vurdering
av pliktbrudd flyttes fra helsepersonelloven § 55 til henholdsvis
pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 og ny § 7-4 a. Videre foreslås
at helsepersonelloven § 55 oppheves.
Det uttales at forslagene samlet sett vil ha
begrensede økonomiske konsekvenser. Mer tid brukt på informasjon
til pasienter og pårørende vil kunne fortrenge noe tid brukt på
direkte pasientbehandling. Hvor store endringer det vil kreve, er
vanskelig å si da man ikke vet i hvilken grad slik informasjon gis
i dag. Det antas likevel at det ikke vil medføre ekstra ressursbehov
av betydning.
En lovfestet innsyns- og uttalerett for pasienter, brukere
og pårørende vil gi en forlenget saksbehandlingstid i tilsynssaker
hos Fylkesmannen. Statens helsetilsyn har beregnet at en slik lovfesting
vil kreve anslagsvis 18 nye stillinger hos fylkesmennene og en ressursøkning
på rundt 15,5 mill. kroner under Fylkesmannen (kap. 1510). I tillegg
vil det kreve 3 nye stillinger hos Statens helsetilsyn med en kostnad
til om lag 2,5 mill. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake til forslag til håndtering
av budsjettmessige konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde, Khalid Mahmood,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, vil understreke viktigheten
av at pasienter, brukere og pårørende skal oppleve god og trygg
behandling i den norske helse- og omsorgstjenesten. Komiteen har
merket seg at såkalte uheldige hendelser årlig fører til et stort
antall døde og varig skadede pasienter. Komiteen mener
det må kontinuerlig og systematisk læringsarbeid til for å få redusert
antallet uheldige hendelser. Komiteen vil understreke
viktigheten av at det skapes en holdning til å formidle at ulike
former for helsehjelp kan være forbundet med risiko i større eller
mindre grad.
Komiteen har merket seg at Forbrukerrådet høsten
2012 avdekket at kun 2 av 21 sykehus var åpne om sine uheldige hendelser. Komiteen er opptatt
av at det skapes en åpenhetskultur rundt læringsprosessen for å
gjøre helse- og omsorgstjenestene bedre og tryggere. Komiteen viser til
at åpenhet om feil og god informasjon i etterkant av en uheldig
hendelse kan være avgjørende for om pasient og pårørende kan akseptere
hendelsen, og for læring og kvalitetssikring i helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen vil understreke at pasientenes,
brukernes og pårørendes bidrag i en læringsprosess for bedre og
tryggere tjenester har stor betydning, og at deres medvirkning og
muligheter for å komme med innspill i seg selv er trygghetsskapende.
Komiteen viser til at pasientsikkerhetskampanjen
«I trygge hender» som ble startet 2011, har tre hovedmål: å redusere
pasientskader, bygge varige strukturer for pasientsikkerhet og forbedre
pasientsikkerhetskulturen. Komiteen viser videre
til at det er pekt ut risikoområder knyttet til legemidler, infeksjoner,
hjerneslag, overdose, tvang, trykksår og fall fordi dette er områder
med stort forbedringspotensial hvor det er mulig å sette konkrete
mål for hva en skal oppnå.
Komiteen viser til at den i perioden
har behandlet flere ulike saker hvor pasientsikkerhet har stått
i fokus. Komiteen viser blant annet til Dokument
8:146 S (2009–2010), jf. Innst. 185 S (2010–2011), hvor en samlet
komité påpekte at det syntes som det er en stor grad av underrapportering
av uheldige hendelser. Komiteen pekte også i den
innstillingen på at det er en utfordring at pårørende ikke anses
som en part i en tilsynssak, og at viktig informasjon da kan gå tapt. Komiteen registrerer
at de foreslåtte lovendringene i denne sak fremmes blant annet med
sikte på å styrke pasientenes, brukernes og pårørendes stilling
i tilsynssaker.
Komiteen viser til at helse-
og omsorgstjenestens informasjonsplikt overfor pasienter og pårørende
allerede er relativt omfattende regulert i gjeldende regelverk. Komiteen registrerer
at det nå foreslås å tydeliggjøre informasjonsplikten både overfor
helsepersonell og på systemnivå, og at plikten gjøres gjeldende både
overfor pasienter og brukere. Komiteen slutter seg
til dette og mener at brukere, på lik linje med pasienter, har et
informasjonsbehov ved uønskede hendelser.
Komiteen har merket seg innsigelsene
som har kommet til ordlyden «påregnelig risiko», og deler departementets
syn på at en slik avgrensing bør tas inn i lovteksten ut fra vurderingen
om at en stor del av det arbeidet som gjøres i helse- og omsorgssektoren,
kan være forbundet med større eller mindre risiko, og at dette må
vurderes i det enkelte tilfellet.
Komiteen ser det som positivt
at det blant annet skal informeres om hvilke tiltak helse- og omsorgstjenesten
vil iverksette for å unngå liknende uheldige hendelser, samt klage-
og erstatningsmuligheter. Komiteen viser til at der en
står overfor et dødsfall som følge av en uventet hendelse, vil informasjonsplikten
til nærmeste pårørende gjelde så langt taushetsplikten ikke er til
hinder for det. Komiteen forutsetter at taushetsplikten
ikke misbrukes til å holde tilbake vesentlig informasjon, men at
det i tilfelle foreligger en saklig vurdering om å unnta visse opplysninger
for pårørende, et forhold som da også skal kunne dokumenteres. Komiteen forutsetter
at det journalføres på en tilfredsstillende måte hvordan informasjonsplikten
er overholdt.
Komiteen forutsetter at det etableres
administrative rutiner som sikrer at pasienter, brukere og pårørende
får den nødvendige informasjon når en uheldig hendelse har inntruffet.
Komiteen slutter seg til at brukere,
pasienter eller andre sin rett til å anmode tilsynsmyndighetene
om vurdering av mulig pliktbrudd etter helsepersonelloven i tillegg
også skal omfatte mulig brudd på helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven
og tannhelseloven. Komiteen ser det som positivt
at det i lovs form nå presiseres at nærmeste pårørende til avdød
pasient/bruker eller til pasient/bruker som er over 18 år og uten
samtykkekompetanse, skal ha rett til å anmode tilsynsmyndighetene
om vurdering av pliktbrudd.
Komiteen ser det som positivt
at med dette vil pasientenes, brukernes og pårørendes mulighet til
å anmode tilsynsmyndighetene om å vurdere mulig pliktbrudd, uavhengig
av om det dreier seg om individfeil eller en systemfeil, styrkes.
Komiteen ser at forslaget om
å gi pasienter, brukere og pårørende innsyns- og uttalerett i utredningsfasen
av tilsynssaker kan være med på å forlenge saksbehandlingstiden. Komiteen er klar
over at en tilsynssak er en belastning for alle involverte, og at
det ut fra et slikt faktum er viktig å få en rask avklaring. Komiteen mener
imidlertid at pasienter, brukere og pårørende kan være viktige bidragsytere
for å belyse alle sider av en sak, samt at deres mulighet for å
bidra og ha innsyn i behandlingen av tilsynssaken vil øke tilliten
til systemet. Komiteen registrerer at denne innsyns-
og uttaleretten vil føre til behov for økte ressurser hos tilsynsmyndighetene,
og at det tas høyde for dette i kommende budsjettbehandlinger. Komiteen forutsetter
at det tilstrebes en rask saksbehandling til tross for det merarbeidet
denne retten vil kunne føre til.
Komiteen har merket seg at departementet,
under tvil, ikke går inn for å åpne opp for en klagerett på Fylkesmannens
avgjørelser i tilsynssaker. Komiteen registrerer
at departementet fremholder at en slik mulighet til å påklage et
vedtak ikke nødvendigvis vil gi bedre kvalitet og økt pasientsikkerhet,
samt at det genererer merkostnader og økt behandlingstid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
stiller seg bak denne vurderingen, men vil understreke viktigheten
av at det tilstrebes langt mer ensartet praksis ved fylkesmennenes
behandling av tilsynssaker enn det en ser i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har fremholdt at det er Statens helsetilsyn
som skal ha ansvaret for tilsynene, og at partiet går inn for å legge
ned fylkesmannsembetet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at de forslag til endringer i pasient- og brukerrettighetsloven
som beskrives i Prop. 100 L (2012–2013), er en viktig del av en
større, helhetlig satsing fra regjeringen, hvor flere lovendringer foreslås
for å styrke kvalitets- og sikkerhetsarbeidet i helse- og omsorgstjenesten.
Dette er et arbeid som har vært sterkt fokusert av den rød-grønne
regjeringen over flere år. Regjeringen har blant annet fremmet en
egen stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet, noe som etter flertallets syn
representerer en milepæl i kvalitets- og sikkerhetsarbeidet i norsk
helse- og omsorgssektor. Flertallet mener at forslagene i
den foreliggende proposisjonen som tar til orde for styrking av
pasienters, brukeres og pårørendes stilling, utgjør et viktig ledd
i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sitt forslag om
at det skulle opprettes en «havarikommisjon» for helsesektoren etter
modell fra havarikommisjonen for transportsektoren, som kunne rykke
ut ved alvorlige uheldige hendelser. Disse medlemmer viser
til at dette forslaget ble nedstemt av regjeringspartiene.
Disse medlemmer viser til at
internasjonale undersøkelser sier at det skjer en uheldig hendelse
hos omtrent 10 prosent av alle pasienter som blir lagt inn i somatiske
sykehus, og at det derav kan antas å skje omtrent 85 000 uheldige hendelser
i året i Norge. Disse medlemmer mener at arbeidet
med pasientsikkerhet og sikring av pasienters, brukeres og pårørendes rettigheter
og stilling er en prioritering som er viktig å ta, og som det må
sikres at er en naturlig del av åpenhets- og endringskulturen i
norsk helsevesen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at de i Innst. 177 S (2011–2012) fremmet
representantforslag om bedre kvalitet og pasientsikkerhet i helsetjenesten. Disse
medlemmer er fornøyd med at regjeringen nå har fremmet flere
forslag om endringer i pasient- og brukerrettighetsloven som er
i tråd med forslag i innstillingen, og som bidrar til å styrke pasienters
og pårørendes stilling. Disse medlemmer vil peke
på at dette blant annet handler om at retten til å anmode om tilsyn
også skal gjelde ved systemfeil.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener regjeringens forslag
ikke fullt ut gir pasienter og pårørende status som part i tilsynssaker
som behandles av Helsetilsynet. Disse medlemmer viser
til at pasienter og pårørende som har opplevd feil og uheldige hendelser, bruker
mye tid og krefter på å få helsetjenesten til å innrømme feil og
på å få en unnskyldning. En undersøkelse som viser hvorfor pasienter saksøkte
helsetjenesten i forbindelse med skader (Lancet 1994, Jun 25, 343
(8913):1609-13), viser at pasientenes ønske er en lærende og åpen helsetjeneste
og at ikke hevn eller økonomi er hovedbegrunnelsen for at man saksøker. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen kun fremmer forslag om at pasienter og
pårørende skal få innsyns- og uttalerett i tilsynssaker. Disse
medlemmer viser til Dokument 8:106 S (2009–2010), jf. Innst.
332 S (2009–2010), om bedre rettssikkerhet for pasienter og Dokument 8:5
S (2011–2012), jf. Innst. 177 S (2011–2012), om bedre kvalitet og
pasientsikkerhet i helsetjenesten. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at
pasienter/pårørende må gis status som part i tilsynssaker som behandles
av Helsetilsynet og dermed ha klagerett på Helsetilsynets avgjørelser.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at pasienter/pårørende må gis status som part i tilsynssaker som
behandles av Helsetilsynet og dermed ha klagerett på Helsetilsynets
avgjørelser.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
endringer i pasient- og brukerrettighetsloven mv. (styrking
av pasienters, brukeres og pårørendes
stilling m.m.)
I
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter
gjøres følgende endringer:
§ 3-2 fjerde og nytt femte ledd skal lyde:
Dersom pasienten eller brukeren blir
påført skade eller alvorlige komplikasjoner, skal pasienten eller
brukeren informeres om dette. Det skal samtidig informeres
om adgangen til å søke erstatning hos Norsk Pasientskadeerstatning,
til å henvende seg til pasient- og brukerombudet og adgangen til
å anmode tilsynsmyndigheten om vurdering av eventuelt pliktbrudd
etter pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4.
Dersom pasienten eller brukeren blir påført skade
eller alvorlige komplikasjoner, og utfallet er uventet i forhold
til påregnelig risiko, skal pasienten eller brukeren også informeres
om hvilke tiltak helse- og omsorgstjenesten vil iverksette for at
lignende hendelse ikke skal skje igjen.
Nåværende femte og sjette ledd blir nye sjette og
syvende ledd.
§ 3-3 nytt tredje ledd skal lyde:
Dersom en pasient eller bruker dør og utfallet
er uventet i forhold til påregnelig risiko, har pasientens eller
brukerens nærmeste pårørende rett til informasjon etter § 3-2 fjerde
og femte ledd, så langt taushetsplikten ikke er til hinder for dette.
§ 7-4 skal lyde:
§ 7-4 Anmodning om vurdering av mulig pliktbrudd
Pasienten, brukeren, eller andre som har rett til det,
kan be tilsynsmyndigheten om en vurdering dersom
vedkommende mener bestemmelser om plikter fastsatt i eller i medhold
av helsepersonelloven, spesialisthelsetjenesteloven, helse-
og omsorgstjenesteloven og tannhelsetjenesteloven er brutt
til ulempe for seg eller den hun eller han opptrer på vegne
av. Tilsvarende rett gjelder for nærmeste pårørende
til avdød pasient eller bruker og for nærmeste pårørende til pasient
eller bruker over 18 år uten samtykkekompetanse.
Tilsynsmyndigheten kan eventuelt ilegge en administrativ
reaksjon etter helsepersonelloven kapittel 11, begjære
påtale etter helsepersonelloven § 67 og gi pålegg til virksomhet
etter helsetilsynsloven § 5 og spesialisthelsetjenesteloven § 7-1.
Ny § 7-4 a skal lyde:
§ 7-4 a Saksbehandling ved anmodning om vurdering av
pliktbrudd
Fylkesmannen skal vurdere de synspunkter som er
fremsatt i anmodningen etter § 7-4 første ledd, og kan også ta opp
forhold som ikke er berørt i anmodningen.
Hvis Fylkesmannen mener at det bør ilegges en reaksjon
som nevnt i § 7-4 andre ledd, skal saken oversendes Statens helsetilsyn.
Første ledd gjelder tilsvarende for behandlingen av saken hos Statens helsetilsyn.
Fylkesmannen skal gi den som har fremsatt en anmodning,
innsyn i relevante saksdokumenter og anledning til å uttale seg
til disse, så langt taushetsplikt ikke er til hinder for dette.
Det samme gjelder i saker hvor Statens helsetilsyn behandler varsler
etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 a.
Statens helsetilsyn eller Fylkesmannen skal gi den
som har fremsatt en anmodning, underretning om resultatet av sin
behandling av saken og en kort begrunnelse for resultatet, så langt
taushetsplikt ikke er til hinder for dette.
Reglene om klage i dette kapitlet kommer ikke
til anvendelse på anmodninger om vurdering av pliktbrudd.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser
om Statens helsetilsyn og Fylkesmannens saksbehandling, herunder
fastsette regler om frist for fremsettelse av anmodning etter paragraf her.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. skal § 3-11 andre ledd lyde:
Helseinstitusjoner som omfattes av denne
loven, har plikt til å sørge for at det gis slik informasjon
som pasienten har rett til å motta etter pasient- og brukerrettighetsloven
§ 3-2. Tilsvarende gjelder for informasjon til pasientens
nærmeste pårørende etter pasient- og brukerrettighetsloven § 3-3
tredje ledd.
III
I lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og
omsorgstjenester m.m. skal ny § 4-2 a lyde:
§ 4-2 a Om informasjon
Kommunen skal sørge for at slik det gis informasjon
som pasient og bruker har rett til å motta etter pasient- og brukerrettighetsloven
§ 3-2. Tilsvarende gjelder for informasjon til pasientens og brukerens nærmeste
pårørende etter pasient- og brukerrettighetsloven § 3-3 tredje ledd.
Departementet kan gi forskrift om det nærmere innhold
i informasjonsplikten etter første ledd.
IV
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. oppheves
§ 55.
V
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette de enkelte bestemmelser i loven i kraft til forskjellig
tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 16. mai 2013
Bent Høie |
Jon Jæger Gåsvatn |
leder |
ordfører |