Jeg viser til forslag fra stortingsrepresentantene Robert
Eriksson, Laila Marie Reiertsen og Vigdis Giltun om gjeninnføring
av særreglene for dagpengemottakere over 64 år og øvrige endringer
i folketrygdloven kapittel 4.
Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige lovendringer som innebærer at særordningen for
dagpengemottakere på 64 år eller mer gjeninnføres.
Frem til 1. januar 2011 gjaldt følgende særregler for
dagpengemottakere på 64 år eller mer:
dagpenger kunne ytes
uavbrutt fram til fylte 67 år
medlem som fylte kravet til minste arbeidsinntekt
etter § 4-4 første ledd ved første gangs søknad om dagpenger etter
fylte 64 år, måtte ikke fylle dette kravet dersom vedkommende senere
søkte dagpenger
medlem som var godskrevet pensjonspoeng
for minst tre av de siste fem årene før søknad om dagpenger ble
satt fram, fikk minste dagpengegrunnlag på tre ganger grunnbeløpet
dagpengegrunnlaget ble regulert i samsvar
med endringer i grunnbeløpet for personer som hadde fylt 64 år før
den årlige grunnbeløpsendringen pr. 1. mai
næringsinntekt ble regnet med ved prøving
av kravet til minsteinntekt og ved fastsetting av dagpengegrunnlaget,
dersom virksomheten er opphørt og det ville være urimelig å kreve
at vedkommende skulle fortsette virksomheten
Særreglene ble avviklet med virkning fra 1.
januar 2011. Personer som pr. 1. januar 2011 hadde fylt 63 år og
mottok dagpenger, kunne likevel motta dagpenger etter særreglene
i en overgangsperiode frem til 1. januar 2012 for å få tid til å innrette
seg etter endringen, jf. statsbudsjettet for 2011. Denne perioden
ble ved behandlingen av statsbudsjettet for 2012 utvidet ytterligere,
til 1. juli 2012. Alle som var omfattet av overgangsordningen skulle
få tilbud om arbeid eller tiltak innen utløp av overgangsperioden.
Særreglene var begrunnet med at eldre arbeidssøkere
tradisjonelt har hatt større vanskeligheter med å komme tilbake
i arbeid etter en ledighetsperiode, enn andre arbeidssøkere. Adgangen
til tidligpensjon var dessuten begrenset, noe som begrunnet behovet
for inntektssikring for gruppen. Innføringen av ny, fleksibel alderspensjon
gir langt flere mulighet for å ta ut alderspensjon tidlig. Det er
også et uttalt ønske at flere skal ha mulighet til å stå lenger
i arbeidslivet, noe den nye alderspensjonen understøtter. Behovet
for særreglene i dagpengeregelverket er derfor langt mindre enn
tidligere. Opphevingen var også begrunnet ut ifra å hindre tilpasninger til
passive ytelser før pensjonsalderen.
Etter opphevingen av særreglene for dagpengemottakere
på 64 år eller mer gjelder de samme vilkårene for rett til dagpenger
for denne gruppen som for arbeidsløse ellers, med unntak av et noe
mindre strengt krav om å være reell arbeidssøker, siden dagpengemottakere
over 60 år kan få være lokale arbeidssøkere. Først og fremst betyr
opphevingen at disse dagpengemottakere ikke lenger kan motta dagpenger
i mer enn 104 uker, noe som vil kunne ha betydning for jobbsøkingsaktiviteten
hos den enkelte. Dette innebærer at Arbeids- og velferdsetaten på
den annen side, som når det gjelder dagpengemottakere generelt,
skal følge opp den enkelte og for eksempel vurdere arbeidsrettede
tiltak som kan være hensiktsmessige for å komme tilbake i jobb.
Lykkes ikke den enkelte med å komme tilbake i arbeid etter endt
dagpengeperiode, vil man fortsatt ha rett til å være registrert
som arbeidssøker hos Arbeids- og velferdsetaten, og mange vil kunne
være garantert tilbud om arbeid eller tiltak gjennom langtidsledighetsgarantien. Personer
som er tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten skal også få hensiktsmessig
oppfølging av etaten, uavhengig av om de inngår i ev. garantigrupper.
Fører heller ikke dette den enkelte ut i arbeid, vil den enkelte
kunne få orientering om alternativ inntektssikring. Det økonomiske
sikkerhetsnettet er økonomisk sosialhjelp etter lov om sosiale tjenester
i Arbeids- og velferdsetaten.
Da overgangsperioden løp ut 1. juli 2012, var
det 578 overgangstilfeller igjen, dvs. dagpengemottakere som hadde
mottatt dagpenger i mer enn 104 uker, som er den maksimale dagpengeperioden.
Ifølge statistikk fra Arbeids- og velferdsdirektoratet,
stod svært få uten noen ytelser i november 2012:
Status i november 2012 for personer som
var omfattet av overgangsordningen for eldre dagpengemottakere ved
utgangen av juni 2012.
| Antall | Andel |
Alderspensjon, full opptjening | 308 | 53,3 % |
Alderspensjon, ikke full opptjening | 2 | 0,3 % |
Uførepensjon | 13 | 2,2 % |
Arbeidssøker | 53 | 9,2 % |
Nedsatt arbeidsevne | 7 | 1,2 % |
Annen oppfølging fra NAV (bruker er registrert i Arena) | 20 | 3,5 % |
Arbeidstaker, ikke reg. hos NAV, ingen ytelser | 93 | 16,1 % |
Ikke arbeidstaker, ikke reg. hos NAV, ingen ytelser, rett
til full alderspensjon | 26 | 4,5 % |
Ikke arbeidstaker, ikke reg. hos NAV, ingen ytelser | 54 | 9,3 % |
Død | 2 | 0,3 % |
Total | 578 | 100 % |
Som tabellen ovenfor viser, har over halvparten av
de som var omfattet av overgangsordningen 1. juli 2012 benyttet
muligheten til å ta ut alderspensjon.
De aller fleste som står i arbeid, kan ta ut
alderspensjon før fylte 67 år og mange allerede fra 62 år. Offentlig
ansatte har en AFP-ordning som gir mulighet for å ta ut AFP fra
62 år. I privat sektor anslår Arbeids- og velferdsdirektoratet at
blant dem som er født i 1950 og har ny AFP, så kan nesten alle menn
og 7 av 10 kvinner ta ut full pensjon allerede fra 62 år. Blant
kvinner vil andelen som kan ta ut full pensjon fra 62 år, øke markert
for yngre årskull. Andelen kvinner som kan ta ut full pensjon fra
65 år, er over 98 prosent allerede for 1950-kullet.
Også blant sysselsatte i privat sektor som ikke har
noen AFP-ordning, kan et flertall ta ut full pensjon fra 62 år.
Andelen som kan gå av tidlig, er imidlertid lavere enn blant personer
med AFP. Arbeids- og velferdsdirektoratet anslår at blant personer
i privat sektor født i 1950 uten AFP, så kan vel 70 prosent ta ut
full pensjon ved fylte 62 år og rundt 85 prosent ved fylte 65 år.
Også disse andelene er antatt å øke for de etterfølgende årskullene.
Andelene som er nevnt her, gjelder muligheten til å ta ut full pensjon. De aller fleste som ikke
kan ta ut full pensjon, vil kunne ta ut gradert pensjon
før 67 år. Få står helt uten noen økonomiske ytelser eller inntekt.
Min vurdering er at det ikke er behov for å
gjeninnføre særregler for rett til dagpenger for personer over 64
år.
Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige lovendringer slik at man ikke kan kombinere pensjon
og dagpenger når den enkelte selv sier opp jobben.
Personer på vei ut av arbeidslivet har mulighet for
å motta dagpenger på grunnlag av arbeidsforhold man frivillig har
sagt opp, og kan etter en venteperiode motta uavkortede dagpenger
ved siden av alderspensjonen. Disse kan komme økonomisk vesentlig
bedre ut enn personer uten rett til tidligpensjon.
For å ha rett til dagpenger er det et sentralt
vilkår at søkeren er reell arbeidssøker,
dvs. aktiv arbeidssøker og villig og i stand til å ta ethvert arbeid. Gitt
at dette og øvrige vilkår er oppfylt, innvilges dagpenger og utbetales
etter tre ventedager. Personer som selv er skyld i arbeidsløsheten, herunder
de som frivillig har sagt opp, får en forlenget ventetid på åtte
uker, jf. folketrygdloven § 4-10. Det er altså generelt noe mindre
gunstige regler ved selvforskyldt ledighet i motsetning til dem
som blir oppsagt, i og med at den totale perioden med dagpengeutbetalinger
er åtte uker kortere
Og inntil seks måneder kortere dersom
det innenfor en periode på 12 måneder har vært flere tilfeller som
hver for seg betinget forlenget ventetid, se § 4-10 annet ledd..
Skillet mellom selvforskyldt og ikke selvforskyldt
ledighet kan påvirkes av den enkelte i samarbeid med arbeidsgiver.
Retten til dagpenger forutsetter ingen vurdering fra en uavhengig tredjeperson.
Det er lett å tenke seg en situasjon hvor arbeidstaker og arbeidsgiver
blir enige om oppsigelse, for eksempel som ledd i nedbemanning.
Det er mulig å tilpasse seg dagpengerettigheter for eksempel ved
å selv si opp sitt arbeid og melde seg ledig samtidig som eller
like etter at man begynner å ta ut alderspensjon, og slik få rett
til dagpenger.
Et alternativ til å ikke gi rett til dagpenger
for dem som selvforskyldt er ledig, er å forlenge ventetiden før
dagpenger utbetales. En for lang ventetid vil kunne føre til at
vedkommende trekker seg ut av arbeidsmarkedet. Også her er det mulig
å tenke seg at regelverket lett vil kunne omgås ved at arbeidstaker
og arbeidsgiver blir enige om at vedkommende sies opp fremfor at vedkommende
sier opp selv, slik at arbeidssøker fremstår som uforskyldt ledig.
Å innføre en begrensning i retten til dagpenger knyttet
til et vilkår om at ledigheten ikke skal være selvforskyldt, fremstår
etter dette som lite hensiktsmessig. Jeg viser også til begrunnelsen for
å oppheve de tidligere reglene om samordning mellom dagpenger og
alderspensjon – inkl. tidligpensjonsordninger utenfor folketrygden
- som ble opphevet ved innføringen av ny, fleksibel alderspensjon
1. januar 2011. I Prop 1 S (2010-2011) Arbeidsdepartementet
Jf. også lovproposisjonen om oppheving
av samordningsreglene mv., Prop 16 L (2010-2011) heter
det om dette:
”Muligheten for fleksibelt uttak av alderspensjon
i alderen fra 62 til 75 år bygger på at den enkelte har tjent opp
pensjonsrettigheter (en «pensjonsformue») som kan fordeles over
gjenværende levetid. Samlet pensjonsutbetaling vil være den samme
uavhengig av når man tar ut pensjon. Det er derfor ikke nødvendig
å avkorte pensjonen mot inntekt. Etter dagens regelverk kan det
gis dagpenger, sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uførepensjon
fram til fylte 67 år. [---]
Ny fleksibel alderspensjon
reiser spørsmålet om hvordan forholdet mellom alderspensjonen og andre
inntektssikringsordninger skal utformes når tidsrommet for når ytelsene
gis kan sammenfalle. Hvis dagens aldersgrenser for de ulike korttidsytelsene
(sykepenger, arbeidsavklaringspenger og dagpenger) videreføres,
vil det være et mulig sammenfall i mottak av alderspensjon og korttidsytelser
i perioden 62 år til 67 år (for sykepenger delvis også fram til
70 år). I det nye pensjonssystemet, der alderspensjon fra folketrygden
kan tas ut fleksibelt i alderen 62-75 år forsvinner begrepet fast pensjonsalder,
noe som uansett nødvendiggjør en ny vurdering av hvor lenge en skal
ha rett til korttidsytelser.
En videreføring av
gjeldende regler for samordning for å hindre doble ytelser, vil
slå urimelig ut. Det vil for eksempel føre til at personer som har
tatt ut alderspensjon ikke vil kunne få dagpenger, mens personer
som ikke har tatt ut alderspensjon, vil kunne få dagpenger. ”
En lovendring som går ut på at man i visse tilfeller
ikke lenger skal kunne kombinere alderspensjon og dagpenger, vil
i praksis innebære gjeninnføring av samordningsregler. I Prop 1
S (2010-2011) Arbeidsdepartementet, fremgår det at regjeringen vil
vurdere forholdet mellom midlertidige trygdeytelser og fleksibel
alderspensjon nærmere, og komme tilbake med et høringsnotat om dette.
I forbindelse med dette vurderes behovet for begrensninger i adgangen til
midlertidige ytelser, bl.a. dagpenger.
Det må legges til at sysselsettingen blant eldre
er god, og det er ikke nå noe som tyder på at regelverket utnyttes
i strid med intensjonen.