Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og
rettleiing bidra til at inntektene til staten blir betalte inn slik
det er føresett, og at statlege midlar og verdiar blir brukte og
forvalta på ein økonomisk forsvarleg måte og i samsvar med Stortingets
vedtak og føresetnader.
Visjonen for den inneverande strategiperioden, 2010–2014,
er å «bidra effektivt til Stortingets kontroll og fremme god forvaltning».
Det er definert fem strategiske hovudmål for perioden:
Riksrevisjonen har
allmenn tillit, og rolla og oppgåvene er godt kjende i Stortinget
og forvaltninga.
Revisjonen blir gjennomført på ein einskapleg måte
og held høg fagleg kvalitet.
Riksrevisjonen har kompetanse til å gjennomføre arbeidsoppgåvene
på ein effektiv og tilfredsstillande måte.
Riksrevisjonen er ein leiande aktør innan
utvikling av offentleg revisjon internasjonalt.
Riksrevisjonen er ein god arbeidsplass
som trekkjer til seg og held på kompetente og engasjerte medarbeidarar.
Ipsos MMI gjennomførte på oppdrag av Riksrevisjonen
ei opinionsundersøking i 2012. Resultatet viste mellom anna at 84
pst. meiner at Riksrevisjonen har høgt truverde og høg integritet.
I PR-barometeret Samfunn 2012 scorar Riksrevisjonen
høgare på alle dei fire omdømmespørsmåla i undersøkinga enn det
som er gjennomsnittet for statlege institusjonar.
Brukarundersøkingar i forvaltninga som blei gjennomførte
etter at revisjonsresultata i alle dei tre revisjonstypane var lagde
fram, viser gode resultat. Særleg blir dialogen med Riksrevisjonen
opplevd som god, og dei tilsette i Riksrevisjonen blir oppfatta som
profesjonelle og kompetente.
Ein stor del av forvaltninga (82 pst. av respondentane)
meiner at Riksrevisjonen har tilstrekkeleg kompetanse til å gjennomføre
oppgåvene sine, jf. dei nemnde brukarundersøkingane.
I 2012 arrangerte Riksrevisjonen åtte pressekonferansar
i samband med offentleggjering av dokument.
Mediestatistikken viser at omtalen av Riksrevisjonen
var større i 2012 enn i 2011. Dei mest omtalte rapportane i 2012
dreidde seg om kontrollen med forvaltninga av statlege selskap for
2010, undersøkinga av korleis politiet arbeider med vinningskriminalitet, undersøkinga
om effektiv ressursutnytting i Nav, undersøkinga av havbruksforvaltninga
og rapporten om den årlege revisjonen og kontrollen for budsjettåret 2011.
Den negative omtalen av Riksrevisjonen har gått ned frå 5 pst. i
2011 til 3 pst. i 2012.
Opinionsundersøkinga viser at journalistane
er svært tilfredse med kommunikasjonsarbeidet til Riksrevisjonen
Den årlege finansielle revisjonen for rekneskapsåret
2011 omfatta 17 departement og statsministerens kontor, med til
saman 218 underliggjande etatar, i tillegg til Stortinget og tre
verksemder som ligg under Stortinget.
Resultata frå brukarundersøkinga om rekneskapsrevisjon
for rekneskapsåret 2011 byggjer på svar frå 196 reviderte verksemder
og departement. Alle dei fire måla er nådde med god margin. Resultata
viser også ei gledeleg utvikling på to av måla, med ytterlegare
forbetringar av resultatnivået frå året før.
Resultata frå brukarundersøkinga om selskapskontrollen
for rekneskapsåret 2011 er utarbeidde på grunnlag av svar frå 24
respondentar – departement og statsføretak/selskap som har vore
gjenstand for utvida kontroll.
Den beste måloppnåinga får dei utvida kontrollane
på målet om god dialog med forvaltninga. Forvaltninga er i hovudsak
fornøgd med informasjonen dei får, og meiner Riksrevisjonen kommuniserer
på ein sakleg og balansert måte. I gjennomgangen av brukarundersøkingane
er det likevel identifisert nokre forslag til ei ytterlegare styrking
av kommunikasjonen.
Dårlegast og mest varierande resultat har det vore
på målet om god rettleiing. Heller ikkje når det gjeld presentasjonen
av revisjonsresultat, er måloppnåinga tilfredsstillande. Riksrevisjonen
vil leggje vekt på desse momenta særskilt i tida framover.
I 2012 sende Riksrevisjonen 15 forvaltningsrevisjonar
til Stortinget. Desse forvaltningsrevisjonane dokumenterer svak
måloppnåing, låg effektivitet og/eller svak forvaltningspraksis
på dei undersøkte områda. På ulike måtar er det også eit gjennomgåande tema
at forvaltninga bør tilpasse styringa, oppfølginga og kontrollen
betre til dei måla og krava som gjeld for verksemda eller området.
Riksrevisjonen følgjer opp alle forvaltningsrevisjonar
som er behandla i Stortinget, ved å kontrollere at forvaltninga
har sett i verk tiltak for å rette opp påviste manglar. Dette skjer
normalt tre år etter stortingsbehandlinga. Resultata blir presenterte
for Stortinget i det årlege Dokument 3:1.
Resultata frå brukarundersøkinga i 2012 om forvaltningsrevisjonen
er utarbeidde på grunnlag av 16 rapportar og svar frå 26 respondentar
– i 17 departement og 9 verksemder.
Forvaltningsrevisjonen når måla på to av dei
fire målområda. Dei dårlegaste og mest varierande resultata har
vore på målet om god rettleiing. Heller ikkje når det gjeld presentasjon
av revisjonsresultat, er måloppnåinga tilfredsstillande. Riksrevisjonen
har tru på at det nye formatet for Dokument 3 vil gjere formidlinga
av revisjonsresultata betre. Samtidig vil Riksrevisjonen leggje
vekt på at resultata av revisjonen blir presenterte på ein balansert
måte.
Riksrevisjonen har som strategisk mål for det
internasjonale engasjementet å vere ein leiande aktør innan utvikling
av offentleg revisjon internasjonalt.
Riksrevisjonen har som mål aktivt å søkje oppdrag
som ekstern revisor i internasjonale organisasjonar som er viktige
for Noreg. I tråd med prinsippa til INTOSAI ønskjer Riksrevisjonen
gjennom dette arbeidet å påverke til større openheit og betre forvaltning
i dei mange internasjonale organisasjonane som Noreg er medlem av.
Riksrevisjonen har som intensjon kontinuerleg
å ha fem–åtte oppdrag som ekstern revisor i internasjonale organisasjonar.
I 2012 avslutta Riksrevisjonen leiinga av eit
internasjonalt team som gjennomførte fagfellevurderinga av den finske
riksrevisjonen. Riksrevisjonen har i 2012 også delteke i fagfellevurdering
av forvaltningsrevisjonen i den islandske riksrevisjonen.
INTOSAI har vedteke eit felles rammeverk for standardar
og retningslinjer for offentleg revisjon som gjer det mogleg for
alle riksrevisjonar å utføre revisjon etter dei same standardane.
Riksrevisjonen har tidlegare vore med på å utvikle dei internasjonale standardane
(ISSAI) for dei ulike revisjonstypane, og er òg med i arbeidet med
å implementere dette rammeverket.
Riksrevisjonen har også i 2012 hatt koordineringsansvar
for eit prosjekt innan miljøansvarleg, berekraftig informasjonsteknologi
(Green IT) og delteke i prosjekt knytte til nettskya (Cloud Computing) og
optimalisering av ikt-ressursar i offentleg sektor. I 2012 har den
europeiske ikt-arbeidsgruppa bistått medlemmene med å gjere ei eigenvurdering
av korleis ikt-revisjon er organisert og utført i riksrevisjonar,
og Riksrevisjonen har vore med på å oppdatere rammeverket for eigenvurderingar.
I miljøarbeidsgruppa til INTOSAI har Noreg i 2012
hatt ansvaret for å leie eit prosjekt for utarbeiding av ein rettleiar
om integrering av perspektivet om mislegheiter i revisjon av miljø-
og ressursforvaltning. Rettleiaren skal publiserast i juni 2013.
Riksrevisjonen blei i 2006 medlem av INTOSAIs arbeidsgruppe
for institusjonsutvikling av riksrevisjonar for å styrkje kompetansen
sin i samband med at denne typen utviklingssamarbeid blei eit satsingsområde
for Riksrevisjonen. Gruppa har utvikla fleire rettleiingar for korleis
ein best utviklar riksrevisjonar og stimulerer til større grad av
samordning av kapasitetsbyggingsaktivitetar mellom medlemmene i
INTOSAI.
Målet for utviklingssamarbeidet er å bistå riksrevisjonar
i utviklingsland og overgangsland, slik at dei kan bidra meir effektivt
til å fremme godt styresett. I dette arbeidet tek Riksrevisjonen
utgangspunkt i dei internasjonale standardane for offentleg revisjon,
i tillegg til døme på velfungerande regionale løysingar, og gir
opplæring og rettleiing innan ulike revisjonsformer og styrking
av institusjonane.
Riksrevisjonen hadde i 2012 samarbeid med riksrevisjonane
i Makedonia, Malawi, Nepal, Uganda og Zambia og ein institusjonell
partnarskap med sekretariatet for engelskspråklege riksrevisjonar
i Afrika (AFROSAI-E). Samarbeidet med riksrevisjonen i Serbia blei
avvikla i 2012, på bakgrunn av at landet no har inngått eit omfattande
samarbeid med EU.
Ein del av bistanden blir gitt gjennom rådgivarar frå
Riksrevisjonen som arbeider i andre riksrevisjonar/samanslutningar
over fleire år. Det gjeld bistanden til Malawi, Zambia og AFROSAI-E.
Resten av bistanden blir gitt i form av korttidsoppdrag som varer
nokre veker.
Riksrevisjonen varslar at dei vil vere særleg merksam
på og følgje med på desse områda i åra framover:
Berekrafta i offentlege
velferdsordningar
Økonomiske rammer og effektiv ressursbruk
i staten
Kommunal tenesteproduksjon
Ikt
Helse og omsorg
Samfunnstryggleik og beredskap
Forsvarssektoren
Samferdsel
Kunnskapsområdet
Økonomisk kriminalitet
Globalisering
Miljø- og klimautfordringar
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Riksrevisjonens årsmelding for 2012. Meldingen gjør rede
for Riksrevisjonens rammevilkår, styringssystem og måloppnåelse
i 2012. Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens
visjon er å «bidra effektivt til Stortingets kontroll og fremme
god forvaltning», og videre at det er definert fem strategiske hovedmål for
perioden 2010–2014. Disse handler i all hovedsak om at Riksrevisjonen
skal etterstrebe allmenn tillit og at dens rolle og mål er godt
kjent i Stortinget og forvaltningen, at revisjonen blir gjennomført
på en enhetlig måte og holder høy faglig kvalitet, at Riksrevisjonen
har kompetansen som skal til for å gjennomføre arbeidsoppgavene
på en effektiv og tilfredsstillende måte, at den er en ledende aktør
internasjonalt og en god arbeidsplass. Etter komiteens oppfatning
viser årsmeldingen at Riksrevisjonen arbeider iherdig og målrettet
for visjonen og hovedmålene.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen i ulike opinionsundersøkelser scorer svært høyt
på både troverdighet, integritet, profesjonalitet og kompetanse. Komiteen har
også merket seg at forvaltningen i det store og hele synes å være
tilfreds med det arbeidet Riksrevisjonen utfører. Brukerundersøkelsen
har dokumentert at forvaltningen særlig opplever god dialog med
Riksrevisjonen. Det kommer også frem at 82 prosent av respondentene
i forvaltningen opplever at Riksrevisjonen har tilstrekkelig kompetanse
i gjennomføringen av oppgavene.
Komiteen har merket seg at brukerundersøkelsene
fra Riksrevisjonens arbeid med selskapskontroll og forvaltningsrevisjon
er nokså sammenfallende. Riksrevisjonen har et varierende resultat
på måloppnåelsen på to punkt: god rettledning og presentasjon av
revisjonsresultat. Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen
vil legge vekt på å forbedre disse to punktene.
I 2012 sendte Riksrevisjonen 15 forvaltningsrevisjonsrapporter
til Stortinget. Disse forvaltningsrevisjonene dokumenterer svak
måloppnåelse, lav effektivitet og/eller svak forvaltningspraksis
på de undersøkte områdene. På ulike måter er det også et gjennomgående
tema at forvaltningen bør tilpasse styringen, oppfølgingen og kontrollen
bedre til de mål og krav som gjelder for virksomhetene eller området.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen deltar
i en rekke internasjonale aktiviteter og konstaterer at det er i
pakt med Riksrevisjonens målsetting om å være en ledende aktør innen
utvikling av offentlig revisjon internasjonalt. Komiteen er
tilfreds med arbeidet som legges ned fra Riksrevisjonens side for
å medvirke til større åpenhet og bedre forvaltning i de internasjonale
organisasjonene som Norge er medlem av.
Komiteen har også merket seg
det utstrakte arbeidet som blir utført av Riksrevisjonen i forbindelse
med bistand til utvikling av riksrevisjoner i andre land. Komiteen mener
dette er et viktig arbeid for å fremme bedre og mer effektivt styresett
i utviklingsland.
Komiteen ser at Riksrevisjonen
har et unikt ståsted overfor forvaltningen. Det er av avgjørende betydning
at Riksrevisjonen følger med på de reformer, utviklingsprosesser
og planer som til enhver tid skjer i norsk forvaltning. Etter komiteens oppfatning
er det også viktig at Riksrevisjonen tar tak i problemstillinger
og utfordringer som går på tvers av departementene. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen har listet opp utviklingstrekk innen forvaltningen som
vil ha betydning for revisjonen fremover. Dette omfatter bærekraften
i offentlige velferdsordninger, økonomiske rammer og effektiv ressursbruk
i staten, kommunal tjenesteproduksjon, ikt, helse og omsorg, samfunnssikkerhet
og beredskap, forsvarssektoren, samferdsel, kunnskapsområdet, økonomisk
kriminalitet, globalisering og miljø- og klimautfordringer. Komiteen gir
sin tilslutning til at Riksrevisjonen retter spesiell oppmerksomhet
mot disse store og viktige områdene i årene fremover. Dette er viktig
for å sikre at Stortingets målsettinger nås. Samtidig vil komiteen understreke
at det er viktig at Riksrevisjonen har nødvendig fleksibilitet i
sin organisering til å fange opp nye utfordringer og problemområder som
kanskje ikke inngår i planverket.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 2 (2012–2013) – Riksrevisjonens melding
om verksemda i 2012 – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 4. juni 2013
Anders Anundsen |
Martin Kolberg |
leder |
ordfører |