Jernbaneverket har no utarbeidd detaljplanar
for dei fem stasjonane i prosjektet. På dette grunnlaget foreslår
Samferdselsdepartementet ei samla kostnadsramme på 572 mill. kroner
og ei styringsramme på 489 mill. kroner.
Prosjektet er omtalt i Prop. 1 S (2012–2013),
med ei kostnadsramme på 64 mill. kroner og ei styringsramme på 51
mill. kroner.
Jernbaneverket har no utarbeidd detaljplan for prosjektet.
Denne har auka omfang og kompleksitet samanlikna med tidlegare planar.
Prosjektet er nødvendig for å gjennomføre ruteendring frå desember 2014.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke kostnadsramma til 91 mill.
kroner og styringsramma til 80 mill. kroner. Det er ikkje behov
for å auke løyvinga for 2013.
Prosjektet er omtalt i Prop. 1 S (2012–2013),
med ei kostnadsramme på 240 mill. kroner og ei styringsramme på
210 mill. kroner. Jernbaneverket har utarbeidd ein detaljplan for
tiltaket som har auka omfang og kostnader. Samferdselsdepartementet
foreslår å auke kostnadsramma til 284 mill. kroner og styringsramma
til 271 mill. kroner.
I budsjettet for 2013 er det sett av i alt 156
mill. kroner til å oppgradere GSM-R og Jernbaneverkets telenett.
Det er ikkje behov for å auke løyvinga for 2013.
Prosjektet er omtalt i Prop. 1 S (2012–2013).
Det blei der sett av 50 mill. kroner med sikte på mogeleg oppstart
av prosjektet i 2013.
Jernbaneverket arbeider med detaljplanlegginga av
Værnes haldeplass i samarbeid med Avinor AS. Innafor løyvinga på
budsjettet for 2013 har Jernbaneverket sett av 40 mill. kroner til
detaljplanlegginga og eventuell byggjestart av haldeplassen. Vidare
har Jernbaneverket sett av 10 mill. kroner til å planleggje Hell–Værnes.
Jernbaneverket arbeider med reguleringsplan og detaljplan for strekninga.
Samferdselsdepartementet vil kome tilbake til prosjektet når nærare
planavklaring med kostnads- og styringsrammer ligg føre.
Prosjektet er sist omtalt i Prop. 1 S (2012–2013), med
ei kostnadsramme på 250 mill. kroner og ei styringsramme på 230
mill. kroner. Jernbaneverkets prognose for sluttkostnaden i prosjektet
er no på 344 mill. kroner etter at alle kontraktane i prosjektet
er inngått.
Prosjektet blei sett i gang og er gjennomført
på eit altfor dårleg plangrunnlag. Kostnadsstyringa i prosjektet
har òg vore for dårleg. Ut frå erfaringa i dette prosjektet har
Samferdselsdepartementet bedt Jernbaneverket om omgåande å setje
i verk tiltak for å betre planlegginga og kostnadsstyringa av nye
prosjekt. Særleg gjeld dette mindre prosjekt der problema har vore
størst.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at prosjektet
blir gjennomført i 2013 som tidlegare planlagt, utan nye kostnadsrammer
eller løyvingsendring. Behov for midlar ut over det som er sett
av i budsjettet for 2013, må Jernbaneverket dekkje ved omdisponeringar
innafor ramma i vedteke budsjett.
I samband med behandlinga i Stortinget av Prop. 36
S/Innst. 105 S (2012–2013) fekk Samferdselsdepartementet i 2012
fullmakt til å gi NSB AS ytterlegare restverdigaranti for oppgraderingar
og nyinvesteringar innafor ei ramme på inntil 4 095 mill. kroner for
det materiellet som inngår i det statlege kjøpet av persontransporttenester
frå NSB.
Samferdselsdepartementet foreslår at ramma i fullmakta
om å gi NSB ytterlegare restverdigaranti blir auka med 870 mill.
kroner i 2013, frå 1 085 mill. kroner til 1 955 mill. kroner, jf.
forslag til romartalsvedtak.
Komiteen støtter regjeringens
forslag innen jernbaneformål.
Komiteen mener det er positivt
at man nå kommer i gang med de stasjonstiltak på Østfoldbanens østre
linje som er nødvendig for å gjennomføre og ta i bruk ERTMS på erfaringsstrekningen. Komiteen er
opptatt av at dette arbeidet holder god fremdrift.
Komiteen viser til at Voss stasjon
er en av de mest trafikkerte stasjonene på Bergensbanen med om lag
600 000 passasjerer i året. Komiteen mener det er
riktig og viktig at stasjonen rustes opp til et mer effektivt kollektivknutepunkt
med økt sikkerhet og bedre tilgjengelighet. Komiteen viser
til at arbeidene på Voss stasjon har blitt mer omfattende enn opprinnelig
planlagt, særlig gjelder dette arbeidene med signal- og sikringsanlegg,
herunder fjernstyringen, slik det ble gjort rede for i Prop. 1 S
(2012–2013).
Komiteen har merket seg at prosjektet
ble igangsatt og gjennomført på et altfor dårlig plangrunnlag, og
at kostnadsstyringen i prosjektet har vært for dårlig. Komiteen legger
til grunn at Jernbaneverket omgående setter i verk tiltak for å bedre
planleggingen og kostnadsstyringen av nye prosjekter. Komiteen forutsetter
at prosjektet Voss stasjon gjennomføres i 2013 som opprinnelig planlagt. Komiteen støtter
departementets forutsetning om at prosjektet skal gjennomføres uten
nye kostnadsrammer eller bevilgningsendring slik at eventuelle økte
ressursbehov dekkes ved omdisponeringer innenfor rammen i vedtatt
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at kostnadene i 2009 var anslått til 55
mill. kroner og i 2013 til 344 mill. kroner. Prosjektet fremstår
som svært dårlig planlagt dersom det er korrekt at prosjektet underveis
har økt så vesentlig i omfang og kostnad. Disse medlemmer legger
til grunn at Samferdselsdepartementet foretar en grundig gjennomgang
av prosjektet og informerer Stortinget senest i statsbudsjett for 2014. Disse
medlemmer er kjent med brevet fra samferdselsministeren
til Jernbanetilsynet der det heter:
«Problemene oppstår når den den reelle risiokoen er
underkommunisert, ikke er ivaretatt i kostnadsrammen og i prosjektstyringen.
Og når JBV har inngått eller inngår forpliktelser uten tilstrekkelige
fullmakter.»
Disse medlemmer peker på at statsrådens skriftlige
omtale av sakens innhold understreker alvoret og behovet for full
opprydding som også må omfatte konsekvenser for de ansvarlige i
Jernbaneverkets organisasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke
på at det finnes effektiviseringsmuligheter i Jernbaneverket, siden
budsjettsprekken på Voss stasjon tilsynelatende kan dekkes inn over
allerede vedtatte budsjettrammer uten at det får dramatiske konsekvenser
for organisasjonens prosjekter og drift.