Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Siv Jensen, Sylvi Listhaug, Helge André Njåstad og Tom Staahle,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M.
Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Arvid Svendsen, viser til at formålet med proposisjonen er
å få Stortingets godkjenning til videreutvikling av spesialstyrkene.
Komiteen har gjennomført høring
med forsvarsministeren og forsvarssjefen i forbindelse med denne
proposisjonen. Referat fra høringen er vedlagt innstillingen. I
tillegg har komiteen stilt en rekke spørsmål til
Forsvarsdepartementet (FD). Spørsmålene og svar fra departementet
er også vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til regjeringens
forslag om å opprette en felles ledelse for Forsvarets spesialstyrker
og overføre FSK/HJK og MJK fra respektive Hæren og Sjøforsvaret
til et nytt driftsområde med navnet Forsvarets spesialstyrker.
Komiteen viser videre til at
FSK/HJK og MJK i dag leverer spesialstyrker med svært høy kvalitet, og
at disse løser særdeles viktige oppgaver for Norge, både i form
av militære oppdrag og, for FSK/HJK, også støtte til sivil kontraterrorberedskap. Komiteen mener
at enhver eventuell videreutvikling av spesialstyrkene må ha som
utgangspunkt at den reelle operative evnen forbedres ytterligere.
Komiteen merker seg at regjeringen
ønsker å styrke kontraterrorkapasiteten ved også å sette Marinejegerkommandoen
(MJK) på beredskap for håndhevingsbistand til politiet, og at inntil
nå er det kun Forsvarets Spesialkommando/Hærens Jegerkommando (FSK/HJK)
som har hatt et slikt beredskapsoppdrag.
Komiteen merker seg at FSK/HJK
og MJK foreslås videreført som to separate avdelinger og lokalisert
som i dag, men at de blir overført fra henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret
til den nye spesialstyrkeenheten – Forsvarets spesialstyrker. Komiteen merker
seg videre at forslaget innebærer at personellet i spesialstyrkene
fortsatt vil bli rekruttert fra hele Forsvaret og skal opprettholde
sin forsvarsgrensemessige tilknytning, samt at ansvaret for nivådannende
utdanning og karriereutvikling skal ligge til de respektive generalinspektører
for forsvarsgrenene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er
av den oppfatning at regjeringens forslag medfører en dyptgripende
omorganisering av norske spesialstyrker. Det er derfor av avgjørende betydning
at Stortinget i en så viktig sak får seg forelagt et beslutningsgrunnlag
hvor konsekvenser, kostnadsbilde og premisser er synliggjort og
etterprøvbare. Flertallet anser at regjeringens redegjørelse for
forslaget i Prop. 136 S (2012–2013) ikke på noen måte oppfyller
disse kravene. I den særdeles kortfattede saksfremstillingen mangler
bakgrunn, premisser og kostnads- og konsekvensanalyser. Saken føyer seg
slik dessverre inn i en serie saker hvor regjeringen, ved Forsvarsdepartementet,
presenterer et mangelfullt beslutningsgrunnlag for Stortinget i
viktige forsvarsspørsmål. Flertallet finner dette
uheldig og kritikkverdig.
Flertallet viser til at komiteen
har forsøkt å avhjelpe situasjonen og opplyse saken gjennom en åpen
høring med forsvarsministeren og forsvarssjefen, samt en rekke skriftlige
spørsmål. Likevel anser flertallet at saken ikke
er opplyst på en måte som setter Stortinget i stand til å fatte
en beslutning på et tilstrekkelig godt grunnlag. Den uro og kontrovers som
synes å ha preget den interne prosessen som har ledet frem til regjeringens
forslag er et tilleggsmoment som ikke på noen måte er egnet til
å inngi tillit til at alle sakens premisser og konsekvenser er belyst, og
kan peke i retning av at sentrale faglige argumenter er utelatt
ved valg av løsning.
På denne bakgrunn mener flertallet at
regjeringen må komme tilbake til Stortinget med en ny sak knyttet
til spørsmålet om spesialstyrkene, med utgangspunkt i tiltak som
rent faktisk øker den operative evnen og hvor premisser, kostnader
og konsekvenser er redegjort for på en tilstrekkelig god måte.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Prop. 136 S (2012–2013) kapittel 4, med forslag til
vedtak III, sendes tilbake til regjeringen.»
Dersom flertallet i Stortinget likevel skulle
ønske å behandle spørsmålet om en omorganisering av spesialstyrkene,
mener flertallet at det ikke i tilstrekkelig grad
er synliggjort at regjeringens forslag om å opprette et eget virksomhetsområde
med felles ledelse for dagens to spesialstyrkeavdelinger, faktisk
vil medføre reelle operative gevinster. Flertallet mener
at det bør tilstrebes bedre koordinering, samarbeid og eventuelt
større grad av integrering av spesialavdelingene, men med bakgrunn
i de nevnte mangler i beslutningsgrunnlaget og usikkerheten rundt
kvaliteten på den interne prosessen, finner flertallet derfor
ikke å kunne støtte regjeringens forslag på det nåværende tidspunkt.
Fremfor i dag å gjennomføre en dyptgripende
organisatorisk endring, som i tillegg synes å medføre mer omfattende
administrativt ansvar med behov for tilhørende organisasjon – men
innenfor dagens ressursrammer, mener flertallet at
en videreutvikling av spesialstyrkene bør starte med konkrete grep på
taktisk og operativt nivå knyttet til samvirke og styrkeutvikling
basert på spesialstyrkenes oppdrag og rolle i samfunnets samlede
beredskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
en slik omorganisering må forankres i de berørte avdelinger og i
et nært samarbeid med de tillitsvalgte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig folkeparti, mener
at det å sette MJK på beredskap for å kunne bistå med kontraterroroppgaver
er et tiltak som er egnet til å styrke den samlede beredskapen,
og støtter dette. Flertallet forutsetter at et slikt
nytt beredskapsoppdrag følges opp med tilstrekkelige driftsmidler. Flertallet støtter
videre de EBA-investeringene som gjøres for å forbedre spesialstyrkenes
fasiliteter ved Haakonsvern og på Rena.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til forslaget
om å utsette behandlingen av etablering av et felles virksomhetsområde
for spesialstyrkene. Disse medlemmer viser til at
MJK på beredskap vil kreve en omfattende øving og trening med fellesoperative
ressurser, som allerede i utgangspunktet er en begrensende faktor. De
gjelder bl.a. tilgang på helikopter, taktiske transportfly, maritime
patruljefly og tilgang på øvingspartnere, herunder politiet. For
å utnytte disse ressursene best mulig er det viktig med en bedre
samordning av utvikling og styrkeproduksjon, herunder trening og
øving, for MJK og FSK/HJK. Disse medlemmer viser
til at etableringen av et felles virksomhetsområde nettopp legger
til rette for en slik felles utvikling av spesialstyrkene og synergier
mellom de taktiske enhetene på områder som beredskap, trening og
øvelser, og at felles ledelse også vil styrke evnen til helhetlig
prioritering og ressursanvendelse. En utsettelse av behandlingen
av etablering av et felles virksomhetsområde for spesialstyrkene
vil derfor etter disse medlemmers syn skape utfordringer for
videreutvikling av beredskapen i spesialstyrkene generelt og for
MJK spesielt.
Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag om å opprette et eget virksomhetsområde for Forsvarets spesialstyrker. Disse
medlemmer vil vise til at regjeringens forslag for å styrke
og videreutvikle våre spesialstyrker består av følgende tre hovedtiltak:
MJK settes på beredskap
for å kunne bistå politiet i løsningen av kontraterror-oppgaver.
Det etableres et felles virksomhetsområde
som skal sikre synergier mellom Forsvarets to spesialstyrkeavdelinger.
Ny bygningsmasse både i Bergen og på Rena
til spesialstyrkemiljøet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet
kan opprette ei felles leiing for Forsvarets spesialstyrkar og overføre
Forsvarets spesialkommando/Hærens jegerkommando og Marinejegerkommandoen
frå respektive Hæren og Sjøforsvaret til Forsvarets spesialstyrkar.»
Disse medlemmer vil samtidig
vise til at de to taktiske spesialstyrkeavdelingene FSK/HJK og MJK
fortsatt skal være lokalisert som i dag på henholdsvis Rena/Vealøs
og Haakonsvern/Ramsund, og at de skal opprettholde sin nære tilknytning
til forsvarsgrenene. Disse medlemmer vil understreke
at dette innebærer at seleksjon, grunnutdanning og grunnleggende
befals- og offisersutdanning fortsatt skal foregå i forsvarsgrenene,
og at personellet i spesialstyrkene skal opprettholde sin forsvarsgrenvise tilknytning.
I tillegg vil spesialstyrkene rekruttere fra hele Forsvaret.
Disse medlemmer vil understreke
at etableringen av et felles virksomhetsområde legger til rette for
felles utvikling av spesialstyrkene og synergier mellom de taktiske
enhetene på områder som beredskap, trening og øvelser, samt at en
felles ledelse også vil styrke evnen til helhetlig prioritering
og ressursanvendelse.
Disse medlemmer vil fremheve
at dette tiltaket både synliggjør viktigheten av, og øker statusen til
våre spesialstyrker. Disse medlemmer ber derfor Forsvarsdepartementet
om at det opprettes et eget budsjettkapittel for det nye virksomhetsområdet for
spesialstyrkene. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber om at det opprettes et eget
budsjettkapittel for det nye virksomhetsområdet for spesialstyrkene.»
Disse medlemmer viser også til
Stortingets behandling av Innst. S. nr. 152 (1999–2000) jf. St.meld.
nr. 38 (1998–1999) hvor det ble fattet vedtak om at
«I forbindelse med de årlige budsjettene forelegges
Stortingets forsvarskomité en oversikt over krigsstrukturens operative
status, herunder også den operative status til Forsvarets innsatsstyrke
for internasjonale operasjoner og eventuelle forslag til endringer
i denne styrkens sammensetning.»
Disse medlemmer ber om at spesialstyrkenes
evner, kapasiteter og ressursbruk inngår i denne orienteringen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I forbindelse med de årlige budsjettene forelegges
Stortingets utenriks- og forsvarskomité en oversikt over spesialstyrkenes
operative status, evner, kapasiteter og ressurser.»