Samferdselsdepartementet legg med dette fram ei
stortingsmelding om verksemda til Avinor AS. Formålet med eigarmeldinga
er å gi Stortinget ei orientering om utviklinga til selskapet sidan
førre melding, orientere om selskapet sine strategiar og planar for
dei neste åra, og korleis Samferdselsdepartementet vurderer dei.
Meldinga gir òg ei vurdering av viktige rammevilkår for verksemda
til selskapet og forhold knytte til eigarstyring og selskapsleiing.
Som det går fram av den førre stortingsmeldinga om
Avinor, jf. St.meld. nr. 48 (2008–2009) og Innst. 95 S (2009–2010),
tek Samferdselsdepartementet sikte på å leggje fram ei slik eigarmelding
kvart fjerde år, eller oftare dersom det er behov for det.
Forvaltinga av eigarskapen til selskapet er
lagd til Samferdselsdepartementet, og samferdselsministeren er generalforsamling
for selskapet.
Meldinga tek utgangspunkt i rolla departementet har
som forvaltar av den statlege eigarskapen. Meldinga omtaler og andre
verkemiddel i den grad dei har noko å seie for eigarskapsutøvinga.
Avinors plan for verksemda 2012–2014 utgjer grunnlaget
for eigarmeldinga. Som eit grunnlag for å vurdere den økonomiske
utviklinga og planane til selskapet byggjer eigarmeldinga òg på
ei ekstern verdivurdering av Avinor.
Samferdselsdepartementet har og engasjert konsulentselskapet
Integra A/S til å gi ei ekstern vurdering av flysikringstenesta
i lys av utviklinga i Europa under lovgivinga om eit felles europeisk
luftrom. German Airport Performance (GAP) har i 2012 gjennomført
ei vurdering, såkalla «benchmarking» av Avinor for Samferdselsdepartementet,
der kostnadseffektiviteten for lufthamnene i Avinor blir samanlikna
med lufthamner i andre land.
Kapittel to i meldinga inneheld m.a. informasjon om
Avinor AS, om samfunnsoppdraget og dei samfunnspålagde oppgåvene
til selskapet og om korleis Samferdselsdepartementet styrer selskapet.
Den politiske plattforma til regjeringa (Soria Moria
II-erklæringa) slår fast at både kortbanenettet og stamrutenettet
er ein viktig del av infrastrukturen i landet. Det er ønske om eit
flyplassnett som gir eit tidsmessig tilbod over heile landet. Ordninga
med at overskotsflyplassar betaler for dei ulønnsame flyplassane,
skal vidareførast. Regjeringa vil halde oppe det regionale flyplassnettet
med mindre det er tilslutnad lokalt om å gjere endringar ut frå
innretninga av det totale transporttilbodet i området. Regjeringa
vil sikre at utviklinga av flyplassar utanfor Avinor-systemet ikkje
gjer det vanskelegare å halde oppe eit desentralisert flyplasstilbod
over heile landet. Regjeringa vil vurdere tiltak for å sikre finansieringa
av Avinor-lufthamnene.
Avinor forvaltar den statlege luftfartsinfrastrukturen
som ligg under Samferdselsdepartementet. Konkret har Avinor ansvar
for å drive 46 lufthamner. Tolv av lufthamnene blir drivne i samarbeid
med Forsvaret. Avinor har vidare ansvar for lufttrafikktenesta ved
49 lufthamner, og dessutan tre kontrollsentralar og annan teknisk
infrastruktur for sikker flynavigasjon.
Konsernet Avinor omfattar morselskapet Avinor AS
og dotterselskapa Oslo Lufthavn AS, Oslo Lufthavn Eiendom AS, Avinor
Parkeringsanlegg AS, Flesland Eiendom AS, Værnes Eiendom AS, Hell
Eiendom AS og Sola Hotel Eiendom AS.
Samfunnsoppdraget til Avinor er å eige, drive
og utvikle eit landsomfattande nett av lufthamner for sivil sektor
og ei samla flysikringsteneste for sivil og militær sektor. Samferdselsministeren
forvaltar eigarskapen under konstitusjonelt og parlamentarisk ansvar.
Styret og den daglege leiinga er ansvarlege for den daglege drifta
av selskapet.
Gjennom krav stilt i vedtektene avgjer staten
kva for lufthamner selskapet skal drive. Avinor skal i størst mogleg
grad vere sjølvfinansierande gjennom eigne inntekter. I tillegg
til samfunnsoppdraget skal Avinor utføre meir spesifikt definerte
samfunnspålagde oppgåver som eigaren har fastsett, som planlegging
og utgreiing, forsking og utvikling, statistikk, ambulanseberedskap,
tilkomst, transport til og frå lufthamnene, samfunnstryggleik og
beredskap, redningstenesta og kunngjeringstenesta.
Regjeringa har sett krav til dei statleg eigde
selskapa om å ta samfunnsansvar, og det er sett forventingar til
lønnspolitikken til dei statleg eigde selskapa.
Samferdselsdepartementet har fått gjennomført ein
samanliknande studie av kostnadseffektiviteten ved lufthamnene i
Avinor. Dei fire store lufthamnene i Oslo, Bergen, Stavanger og
Trondheim er relativt effektive, men med ei fallande utvikling.
Eit fleirtal av Avinors mindre lufthamner er relativt lite effektive
og har hatt fallande produktivitet.
Kapittel tre i meldinga gjer greie for viktige
rammevilkår som Avinor opererer under, medrekna marknadsutviklinga,
regulatoriske rammer og andre forhold som påverkar rammevilkåra
til selskapet.
Økonomien i Avinor heng saman med trafikkutviklinga.
I perioden 2008–2009 var det ein nedgang i flytrafikken. Deretter
har det vore stor vekst. Trafikkprognosar viser at trafikken over
lufthamnene til Avinor vil halde fram med å vekse med 2,3 pst. årleg.
Mykje av regelverket på luftfartsområdet er
felleseuropeisk regelverk som byggjer på internasjonale standardar.
Tendensen er at luftfartssamarbeidet i Europa blir stadig meir omfattande.
EU-regelverket om eit felles europeisk luftrom skal medverke til
å effektivisere avviklinga av flytrafikken over Europa og samstundes
gi positive verknader for miljøet, flytryggleiken og brukarane i
form av lågare avgifter.
Det felles europeiske luftrommet får konsekvensar
for Avinor, mellom anna gjennom at styresmaktene har vedteke ein
nasjonal ytingsplan for flysikringstenestene, og ved at Noreg har
inngått ein avtale om samarbeid om ei nordeuropeisk funksjonell luftromsblokk
(NEFAB). Samferdselsdepartementet ventar at Avinor tek ei aktiv
rolle i NEFAB-samarbeidet, og at samarbeidet vil gi kostnadseffektiviseringsgevinstar
for Avinor. Sverige og Danmark har etablert si eiga luftromsblokk.
Avtalen om NEFAB uttrykkjer ein visjon om eit tettare samarbeid
med Sverige og Danmark.
Samferdselsdepartementet har i samråd med Finansdepartementet
sett ned ei breitt samansett arbeidsgruppe med representantar frå
luftfartsnæringa, politiet og tollstyresmaktene for å foreslå ein
forenkla transferprosess ved overgang frå utanlandsfly til innanlandsfly.
Som luftfartsstyresmakt fastset Samferdselsdepartementet
avgiftene for å bruke Avinors lufthamn- og flysikringstenester.
Noreg har eit solidarisk lufthamnsystem der overskot ved lufthamner
med stor trafikk bidreg til å dekkje underskot ved lufthamner med
mindre trafikk.
Avinor står overfor store investeringar dei
neste åra, og Samferdselsdepartementet vil opne for at ein kan vurdere
å auke takstane i tråd med konsumprisindeksen (KPI). EU-direktiv
2009/12 om lufthamnavgifter er teke inn i EØS-avtalen, men staten
skal halde fram med å styre takstpolitikken for Avinor.
Kapittel fire i meldinga gjer greie for verksemda i
Avinor i perioden 2007–2011. Avinor har vore gjennom ein periode
med negativ utvikling i marknaden i 2008–2009 og deretter ein periode
der Avinor har oppnådd gode resultat. Selskapet har i all hovudsak oppfylt
samfunnsoppdraget og dei samfunnspålagde oppgåvene. Selskapet har
investert i ny kapasitet og tryggleik, og har arbeidd for å nå mål
for tenestekvalitet og kundetilfredsheit.
Departementet trekkjer fram som positivt at
selskapet i perioden har gjennomført eit resultatforbetringsprogram
med eit resultat på 342 mill. kroner. Kostnadsveksten gir framleis
grunn til uro.
Kapittel fem i meldinga gjer greie for planane
til Avinor.
Samferdselsdepartementet meiner at Avinor har sett
gode strategiske hovudmål for verksemda. Samferdselsdepartementet
understrekar at Avinor må prioritere arbeidet med samfunnstryggleik
og beredskap. Gjennomføring av risiko- og sårbarheitsanalysar, arbeid
med kriseplanverk og øvingar er viktige føresetnader for Avinors
arbeid med samfunnstryggleik og beredskap ved lufthamnene og på
flysikringsområdet.
Avinor er organisert som eit aksjeselskap, og
det er styret og leiinga i Avinor som er ansvarlege for å prioritere
investeringane til selskapet innanfor gjeldande finansielle rammevilkår.
Avinor har lagt til grunn ein periode med vekst i flytrafikken og
driftsresultatet. Flyselskapa er dei største direktekundane til
Avinor og bidreg med meir enn 50 pst. av inntektene til selskapet.
Men selskapet har òg lagt opp til eit høgt investeringsnivå. Avinor
vil heile tida måtte tilpasse sine investeringsplanar til dei finansielle
ressursane som er tilgjengelege.
Regjeringa er positiv til at Avinor planlegg
vidare med sikte på ei investering i ei ny lufthamn på Helgeland,
i Mo i Rana. Regjeringa legg til grunn at selskapet vil bli tilført
midlar for å kunne gjennomføre investeringa. Regjeringa er òg positiv
til at Avinor planlegg vidare med sikte på etablering av ei ny lufthamn
i Hammerfest. Det er behov for ytterlegare utgreiingar for å klarleggje
lokaliseringsspørsmålet. Regjeringa legg til grunn at selskapet
blir tilført midlar for også å kunne gjennomføre denne investeringa. Det
er vidare behov for ytterlegare utgreiingar av spørsmålet om ny
lufthamnløysing for Lofoten. For Bodø lufthamn skal det elles startast
opp ein prosess for å få på plass ei langsiktig løysing for sivil
luftfart i Bodø. Eventuell regulering frå styresmaktene av utbyggingsprosjekta
vil bli behandla i samband med kvart enkelt prosjekt.
Departementet ser det som positivt at Avinor
er oppteken av å forbetre punktlegheit, effektivitet og service.
Avinor bør nå dei interne punktlegheits- og regularitetsmåla kvart
år. Regjeringa er elles oppteken av at alle skal ha lik rett til
å delta i samfunnet. Samferdselsdepartementet arbeider med eit nytt
regelverk som skal avklare kva for krav som skal gjelde for universell
utforming på norske flyplassar.
Dersom Avinor ønskjer å utvide verksemda ut over
den typen som selskapet driv i dag, må dette leggjast fram for Samferdselsdepartementet.
Departementet har ei restriktiv haldning til utviding av Avinor
si kommersielle verksemd som ikkje støttar opp under kjerneverksemda.
Samferdselsdepartementet si prinsipielle vurdering
er at det ikkje er aktuelt for Avinor med utanlandsengasjement på
lufthamnsida.
Samferdselsdepartementet er positivt til at
Avinor ønskjer å medverke til betre plansamarbeid, særleg med fylkeskommunane.
Departementet vil vidare vise til at det er viktig at Avinor vidarefører miljøengasjementet,
og at selskapet held fram med å ha ei aktiv rolle i klimapolitikken.
Dei nye måla Avinor har sett for kollektivdelen ved dei store lufthamnene,
vil vere viktige for å oppnå overføring av passasjerar frå bil til
kollektivtransport. Hovudmåla til Avinor er retta inn mot flyselskapa,
passasjerane og samfunnet.
Kapittel seks i meldinga omhandlar flysikringstenesta.
Norske styresmakter har forplikta seg internasjonalt
til å sørgje for at det blir ytt flysikringstenester i norsk luftrom.
Avinor har som ambisjon å vere ein leiande leverandør av flysikringstenester.
Flysikringstenesta er i dag organisert som ein divisjon i Avinor AS
og omfattar lufttrafikktenesta, flynavigasjonstenesta og stabsfunksjonar.
Samferdselsdepartementet har utpeikt Avinor som
nasjonal leverandør av lufttrafikktenester i Noreg fram til 26. september
2014. Etter Samferdselsdepartementet si vurdering er flysikringsverksemd og
lufthamndrift to forskjellige forretningsområde. Departementet vil
mellom anna ut frå dette opne for at Avinor kan skilje ut flysikringsdivisjonen
som eit eige dotterselskap innanfor Avinor AS, slik Avinor har bedt
om. Avinor kan ikkje privatisere dotterselskapet eller på annan
måte endre eigarforholda til dotterselskapet utan å leggje saka
fram for samferdselsministeren.
Departementet vil ikkje opne for at Avinor engasjerer
seg i leveranse av flysikringstenester i utlandet utover det som
følgjer av Noreg si deltaking i den nordeuropeiske luftromsblokka
NEFAB. I rolla som styresmakt vurderer Samferdselsdepartementet
det vidare ikkje som formålstenleg å konkurranseutsette flysikringstenestene
i Noreg. Departementet vil likevel opne for at lufthamner utanfor
Avinor, som i dag må kjøpe flysikringstenester frå Avinor, skal
kunne kjøpe flysikringstenester frå andre leverandørar enn Avinor.
Samferdselsdepartementet har merka seg prosessen
i Avinor rundt kontrollsentralane. Departementet viser til at flygekontrolltenesta
er rekna som ei samfunnskritisk teneste. Det er elles eit krav frå
departementet at utprøvinga av konseptet med fjernstyrte tårn ikkje
skal svekkje flytryggleiken eller på annan måte redusere transportstandarden
ved lufthamnene der det blir prøvt ut.
Samferdselsdepartementet vil vise til at det
er Avinor-styret og den daglege leiinga som har ansvar for at det
til kvar tid er nok bemanningskapasitet i flysikringstenesta. Samferdselsdepartementet
meiner at situasjonar av den typen som oppstod i flygekontrolltenesta
sommaren 2012, er uakseptable.
I kapittel sju i meldinga blir det sett nærmare
på avkastningsmål, oppnådd avkastning, verdivurdering, finansiering
og utbyttepolitikk for Avinor AS. Kapittelet byggjer mellom anna
på ein rapport frå Ernst & Young AS om verdivurdering av Avinor 2012.
Det er fastsett nye avkastningsmål for Avinor, eit for flysikringstenesta
og eit for lufthamnverksemda. Sidan selskapet no går inn i ein periode
med store investeringar, er det rimeleg å forvente at avkastninga
på investert kapital vil gå noko ned i dei kommande åra, og at selskapet
på kort og mellomlang sikt ikkje vil nå avkastningsmålet.
I verdivurderinga har Ernst & Young berekna verdien
av eigenkapitalen i Avinor til 10,3 mrd. kroner. Ernst & Young
har justert ned lønnsemda av investeringane samanlikna med det Avinor
har nytta i sine eigne prognosar. Verdivurderinga gir likevel ikkje
nokon indikasjon på at det er behov for å skrive ned verdien av
eigenkapitalen i selskapet.
I førre eigarmelding, jf. St.meld. nr. 48 (2008–2009)
og Innst. 95 S (2009–2010), blei det innført ein ny utbyttemodell
for selskapa under Samferdselsdepartementet. Utbytteforventinga
for Avinor blei sett til 50 pst. av årsresultatet etter skatt, men
det skulle takast omsyn til dei spesielle utfordringane Avinor stod
overfor den gongen. Regjeringa vil vidareføre dagens utbyttepolitikk
for Avinor.
Utbygginga av Gardermoen som hovudflyplass for
Oslo-området blei i si tid finansiert gjennom eit statslån til Oslo
Lufthavn AS. Ut over dette har Avinor hovudsakleg finansiert investeringane
sine ved hjelp av tilbakehalde overskot frå drifta og lån i den private
marknaden.
For å finansiere investeringane på 20,6 mrd.
kroner i gjeldande investeringsplan for perioden 2013–2017 har Avinor
foreslått ein eigenkapitaltilførsel frå staten på 2,5 mrd. kroner.
For prosjekt utanfor investeringsplanen har Avinor vidare foreslått
tilføring av 2,0 mrd. kroner til nye lufthamner på Helgeland og
i Lofoten, og dessutan 1,5 mrd. kroner til kommersielle investeringsprosjekt
i tilknyting til dei største lufthamnene.
Regjeringa som eigar er positiv til Avinors
investeringsplan for 2013–2017. Det blir lagt til grunn at styret
i selskapet har ansvaret for å vurdere og prioritere investeringane
innanfor dei gjeldande finansielle rammevilkåra, og det blir derfor
understreka at regjeringa ikkje har vurdert eller teke stilling
til dei einskilde konkrete investeringsprosjekta eller tidspunkt for
når dei skal gjennomførast. Eventuell regulering frå styresmaktene
av utbyggingsprosjekta vil bli behandla i samband med kvart einskilt
prosjekt. Regjeringa legg til grunn at hovuddelen av investeringane i
planen for perioden 2013–2017 kan gjennomførast utan kapitaltilskot
frå staten, og at det på noverande tidspunkt ikkje er tilstrekkeleg
grunnlag for å konkludere at det er nødvendig å tilføre selskapet
kapital. Samferdselsdepartementet vil likevel følgje utviklinga
nøye, og regjeringa vil kome attende til Stortinget i løpet av 2014
med ein oppdatering av framdrifta i investeringsplanen og ei fornya
vurdering av dei finansielle rammevilkåra for Avinor.
Det er behov for ei nærmare avklaring av Avinor sine
finansielle rammevilkår i samband med etablering av nye lufthamner,
og/eller samanslåing eller nedlegging av eksisterande lufthamner
i tråd med omtalen i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023, og dessutan korleis eventuell statleg støtte skal innrettast
ved slike moglege endringar i lufthamnstrukturen. Regjeringa vil
kome attende med ei vurdering av dette. Regjeringa legg til grunn
at Avinor vil bli tilført midlar for å kunne gjennomføre moglege
investeringar i nye lufthamnar på Helgeland i Mo i Rana og i Hammerfest.
Staten vil elles ikkje no tilføre kapital til selskapet knytt til kommersielle
investeringsprosjekt utanfor kjerneverksemnda til selskapet.
Samferdselsdepartementet har merka seg at det er
eit effektiviseringspotensial i Avinor og legg på generelt grunnlag
til grunn ei forventning om effektivisering i Avinor.
Samferdselsdepartementet opnar for at Avinor kan
skilje ut flysikringsdivisjonen som eit eige dotterselskap innanfor
Avinor AS med eige styre.
Avinor vil medverke til aktivitet i samfunnet gjennom
selskapets investeringar. Det er ikkje lagt opp til løyvingar over
statsbudsjettet til Avinor i meldinga, verken i form av tilskot
eller eigenkapitaltilførsel.
Samferdselsdepartementet vil greie ut og vurdere dei
økonomiske rammevilkåra til Avinor med utgangspunkt i meldinga.
Mindre utgifter i samband med dette vil bli handterte innanfor budsjettramma
til departementet.
Elles ligg det ikkje andre framlegg i meldinga som
er venta å få økonomiske eller administrative konsekvensar.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, frå
Høgre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, frå Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Knut Arild Hareide, meiner
at den framlagde meldinga om verksemda i Avinor gjev eit godt bilete av
utviklinga i selskapet sidan den førre meldinga blei lagt fram i
2009. Dei overordna strategiane for Avinor har i hovudsak lege fast
sidan selskapet blei skipa i 2003, og denne meldinga legg heller
ikkje opp til å endra desse.
Komiteen er glad for at regjeringa
varslar at det vil bli vurdert tiltak for å sikra finansieringa
av Avinor-lufthamnene.
Komiteen vil understreka at selskapet
også har andre meir spesifikt definerte og viktige samfunnsoppgåver
som eigaren har fastsett: planlegging og utgreiing, forsking og
utvikling, statistikk, ambulanseberedskap, tilkomst, transport til
og frå lufthamnene, samfunnstryggleik og beredskap, redningstenesta
og kunngjeringstenesta.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, vil understreka at Avinor sitt
samfunnsoppdrag er å eiga, driva og utvikla eit landsomfattande
nett av lufthamner for sivil sektor og ei samla flysikringsteneste
for sivil og militær sektor. Internt i selskapet skal det vera ei
samfinansiering mellom bedriftsøkonomisk lønsame og ulønsame lufthamner.
Fleirtalet støttar opp om at
hovudregelen må vera at drift og utvikling av lufthamner skal handterast
innanfor Avinor-systemet. Den solidariske ordninga, der overskotet
frå dei bedriftsøkonomisk lønsame lufthamnene er med på å halda
oppe drifta ved dei lufthamnene som ikkje går med overskot, er svært
viktig for å oppnå regional utvikling. Dei største inntektsbringande
lufthamnene må sikrast gode rammevilkår for at dei også i framtida
skal kunna bidra positivt både økonomisk og trafikkmessig i det store
nasjonale lufthamnnettet. Likeeins må dei mindre lufthamnene sikrast
ein operativ standard som inneber at den viktige rolla dei har i
det samla lufthamnnettet ikkje blir svekka. Mange stader i landet er
også lufthamnene og rutenettet avgjerande for busetjing og næringsliv.
Komiteen registrerer at det i
samband med finanskrisa var ein nedgang i flytrafikken 2008–2009, medan
det deretter har vore stor vekst og at prognosane tilseier ein trafikkauke
på 2,3 pst. i åra framover.
Komiteen har merka seg at Noreg
har teke på seg eit internasjonalt samarbeid ved å slutta seg til NEFAB,
og at dette samarbeidet venteleg vil gje gevinstar på kostnadssida
for Avinor.
Komiteen viser til at Sverige
og Danmark har etablert si eiga luftromsblokk, og avtalen med NEFAB
må vidareførast med sikte på å oppnå ei felles luftromsblokk, der
Sverige og Danmark også er med.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at rammebetingelsene for luftfarten ikke er godt nok tilpasset den
strukturelle og markedsmessige utviklingen i sektoren.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peika på
at Avinor står overfor store investeringar dei neste åra, og vil
difor gje si tilslutning til at det blir opna for å vurdera å auka
takstane i tråd med konsumprisindeksen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener luftfarten gjennom hele virksomhetskjeden
må baseres på sunn konkurranse for å gi passasjerene det beste tilbudet
til lavest mulig pris og med god sikkerhet. Staten bør legge til
rette for konkurranse om kontrakter for drift, vedlikehold og utvikling
av våre flyplasser, med klare og tydelige kvalitets- og sikkerhetskrav.
Det bør vurderes et bredt spekter av modeller og former for avvikling
av Avinor som monopolist på området.
Disse medlemmerviser
til det omfattende investeringsprogrammet som Avinor AS står overfor i
årene fremover for å møte forventet vekst i etterspørsel etter lufttransport.
Dette viser at luftfarten er svært viktig, og for deler av landet
er flytrafikken en del av kollektivnettet. Disse medlemmerønsker en liberal politikk når det gjelder
bygging, utvidelse, og drift av lufthavner.
Dette innebærer blant annet at disse medlemmer ønsker
å fjerne de begrensningene som er pålagt Sandefjord lufthavn, Torp
og Moss lufthavn, Rygge, som ikke er eid av Avinor-systemet. Like
vilkår for disse to lufthavnene må også omfatte åpningstidsbestemmelser
som må håndheves på samme måte som de offentlig eide lufthavnene.
Disse medlemmer ønsker å endre
konsesjonsvilkårene for Moss lufthavn, Rygge, slik at tak på antall
flybevegelser fjernes og åpningstider settes til kl. 06.00–24.00.
Ved forsinket ankomst tillates landing etter kl. 24.00.
Disse medlemmer vil peke på at
de fleste lufthavnene i Norge er en del av Avinor systemet. Det
er noen få unntak, og det gjelder blant annet flyplassene Torp,
Rygge, Notodden, Skien og Stord som ikke er en del av Avinor-systemet. Disse
medlemmer vil peke på at både Sandefjord lufthavn, Torp
og Moss lufthavn, Rygge, er svært tilfreds med å ikke være en del
av Avinor-systemet, og ønsker å utvikle seg videre som frittstående
lufthavner. De er likevel svært opptatt av at lufthavnene selv skal
få utvikle seg og bestemme over avgiftsstruktur osv. De ønsker derfor
at de begrensningene som departementet har satt skal tas bort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at inntil Avinors monopol er avviklet, bør Avinor få anledning til
å beholde mest mulig av sine inntekter slik at disse inntektene kan
reinvesteres i lufthavnene.
Disse medlemmer vil vise til
at flyplassene på Notodden og Skien ikke er innlemmet i kryssubsidieringssystemet
til Avinor. Stord lufthamn som selvstendig lufthavn er heller ikke
det, men denne lufthavnen mottar likevel tilskudd over statsbudsjettet. Disse
medlemmer ser at begrunnelsen for at lufthavnen på Stord
får tilskudd, er at den har en svært viktig betydning for næringslivet
i regionen. Disse medlemmer vil peke på at det samme gjelder
også flyplassene i Skien og Notodden. På Notodden er det nå etablert
flere svært internasjonale selskaper som har et stort behov for
flyplass. Disse medlemmer vil derfor foreslå å innlemme
flyplassene Notodden og Skien i Avinors kryssubsidieringssystem. Disse
medlemmer viser til sitt forslag om dette i innstillingen
om ny NTP 2014–2023.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen Bondevik
II foretok en betydelig modernisering av norsk luftfart. Disse
medlemmer viser til fornyelsen og omdannelsen av Luftfartsverket
til et statlig aksjeselskap. Som følge av omstillingen, fikk det
nye Avinor helt andre muligheter enn det som var tilfellet for det
gamle Luftfartsverket. Avinor kunne utvikle seg og legge gode investeringsplaner
for fremtiden, noe som har gitt Avinor en forutsigbarhet og en frihet til
å møte et marked i endring. Disse medlemmer mener
det nå er nødvendig med nye forbedringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at Lufthavnutvikling AS har i dag en avtale med Avinor som har
stimulert til økt aktivitet for Haugesund lufthavn. Avtalen ble
inngått i 2003 med 15 års varighet og utløper således i 2018. Flertallet mener
at Samferdselsdepartementet som eier av Avinor må være positive
til å forhandle om en ny og langvarig avtale etter at avtalen går
ut i 2018. Flertallet er positive til å legge til
rette for at lokale investorer kan finansiere flyplassutvidelser gjennom
avtaler med Avinor.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, viser til at Samferdselsdepartementet
i samråd med Finansdepartementet har sett ned ei breitt samansett
arbeidsgruppe med siktemål å finna tidsparande og effektiviserande
endringar i dagens system for tollhandsaming for flyreisande i transfer
på norske lufthamner.
Fleirtalet imøteser ei tilråding
frå arbeidsgruppa, og vil understreka at ei forenkling på dette feltet
vil vera svært positivt for dei reisande, og det vil gjera norske
lufthamner meir attraktive.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på effektiviseringsmulighetene både for flyselskapene og for passasjerene
med å innføre en annen ordning enn dagens. Reisende og persongods
som kommer til Norge via Gardermoen, må tollbehandles på Gardermoen.
Det ville være en langt bedre løsning at det blir opprettet en transitgate for
reisende, slik at passasjerer kan gå direkte fra utland og over
til innland uten at persongods blir fortollet på Gardermoen. Hver
reisende kaster bort minimum en halvtime med dagens ordning. Disse medlemmerviser til at slike ordninger praktiseres i
blant annet andre EU-land, som Danmark og Sverige, og at dette spørsmålet
nå også må være ferdig utredet i Norge. En ordning med tollbehandling
på endelig destinasjon vil spare reisetid og reisekostnader både
for flypassasjerene og for flyselskapene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at et godt flytransporttilbud
er svært viktig for befolkning og næringsliv i distriktene. Mange
reiser må nødvendigvis foregå via et knutepunkt i Norge. Det er
derfor viktig at slike knutepunkt fungerer så godt som mulig. Disse
medlemmer mener at det må komme på plass et system for enklere
tollbehandling av flyreisende i transfer på norske flyplasser. Flyreisende
fra utlandet må i dag selv hente sin innsjekkede bagasje, ta denne
gjennom tollkontroll, sjekke inn på nytt og gå gjennom sikkerhetskontrollen
på nytt. Dette gir økt tidsbruk for de reisende, øker den fysiske
kompleksiteten, særlig for eldre reisende, og det øker stressfaktoren
ved korte overganger mellom flyene. Disse medlemmer viser
til at dagens ordning har klare ulemper både for de reisende og
for flyselskapene i form av flere forsinkelser, økte kostnader ved
behov for lengre transfertid enn ønskelig, og ved at kostnadene
knyttet til ettersending av bagasje blir høyere enn nødvendig.
Disse medlemmer viser til at
Danmark og Sverige har iverksatt forenklinger for reisende i transfer
til en innenlandsk flyplass.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen fortsatt avventer tilråding fra arbeidsgruppen, og at
det derfor ennå ikke er tatt nødvendige grep for å sikre enklere
tollbehandling for passasjerer i transfer på norske flyplasser. Disse
medlemmer vil bemerke at det i flere år har vært et økende
behov for å få på plass et bedre system. Disse medlemmer mener
det nå er på tide å ta de nødvendige grep og viser til følgende
forslag i Dokument 8:22 S (2012–2013), fremmet for Stortinget 27.
november 012:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide og iverksette
et system for enklere tollbehandling av flyreisende i transfer på
norske flyplasser.»
Komiteen merkar seg som positivt
at Avinor, trass i dei vanskelege åra 2008 og 2009, har gjennomført
eit program for resultatforbetring med resultat på 342 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til dei
strategiske hovudmåla selskapet har sett seg.
Komiteen vil understreka at dei
måla Avinor har sett seg for kollektivtrafikkdelen ved dei store lufthamnene
er viktige for å oppnå overføring av passasjerar frå bil til kollektivtransport.
I meldinga vert Avinor bedt om å vurdera å leggja særskilt til rette
på lufthamnene for passasjerar som nyttar kollektivtransport. For
å nå desse måla er det viktig at Avinor vidareutviklar samarbeidet
med mellom anna kollektivselskap, NSB og fylkeskommunar.
Komiteen ser det som viktig at
Avinor vidarefører miljøengasjementet, og vil spesielt peika på
at utviklingsarbeidet som selskapet er med på med flybiodrivstoff
frå trevirke, kan få svært positive miljø- og næringsmessige effektar
dersom det lukkast.
Komiteen har merka seg at Samferdselsdepartementet
ønskjer å legge til rette for fleire direkteruter mellom utlandet
og Noreg. Komiteen ser positivt på desse tiltaka
og føreset at dette er tiltak som vil berøre mange av våre flyplassar.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, meiner at selskapet må ha ei restriktiv haldning til
å utvida den kommersielle verksemda som ikkje støttar opp under
kjerneverksemda, og at det ikkje er aktuelt for Avinor med utanlandsengasjement
på lufthamnsida.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i likhet med Samferdselsdepartementet kritisk til utvikling av Avinors
kommersielle virksomhet som ikke støtter opp under kjernevirksomheten. Disse
medlemmer peker på at Avinor nå har et omfattende engasjement
i eiendomsutvikling spesielt rundt de største flyplassene. En ytterligere
utvidelse av et slikt engasjement kan komme i konflikt med lokalt,
regionalt og nasjonalt næringsliv. Disse medlemmer peker
på at investering i mindre lønnsomme flyplasser, videreføring av kryssubsidieringen
mellom lønnsomme og ikke-lønnsomme lufthavner, samt videreføring
av høyt årlig utbytte til staten fra et brukerfinansiert statlig
selskap, presser frem en utvidelse av regional eiendomsutvikling
som kommer i direkte konkurranse med regionalt næringsliv. Disse
medlemmer mener en slik utvikling er uheldig.
Disse medlemmer viser til omtale
av internasjonalisering i meldingen. Disse medlemmer avviser
at Avinor som en del av fremtidig strategi, skal delta i det internasjonale
marked for eierskap og drift av flyplasser, samt eventuelt kombinere
dette med norsk bistandsarbeid.
Komiteen ser positivt på at Avinor
planlegg vidare med sikte på ei investering i ny lufthamn på Helgeland
i Mo i Rana og ny lufthamn i Hammerfest, og at det blir arbeidd
vidare med utgreiingar av spørsmålet om ny lufthamnløysing for Lofoten.
Komiteen legg i tråd med regjeringa
sitt forslag til grunn at Avinor vil bli tilført midlar for å kunna
gjennomføra investeringar i nye lufthamner på Helgeland og i Hammerfest.
Komiteen føreset ei god framdrift
i planlegginga av desse, men vil understreka at utbyggingsprosjekta
frå styresmaktene si side vil bli handsama i samband med kvart einskilt
prosjekt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,viser til Avinors store behov for investeringer,
dette gjelder også i Nord-Norge. Det er behov for store investeringer
både knyttet til nye flyplasser og forlengelse og utbedring av eksisterende flyplasser.
Disse medlemmer viser til behovet
for nye flyplasser: Polarsirkelen lufthavn ved Mo i Rana, ny lufthavn
i Hammerfest og lufthavn i Lofoten. Men det må også investeres i
forlengelse og utbedringer i Kirkenes lufthavn, Høybuktmoen, Alta
lufthavn, Tromsø lufthavn, Evenes, Stokmarknes og Sandnessjøen.
Medlemmene i komiteen frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil
visa til investeringsplan og omtale i Nasjonal transportplan når
det gjeld realisering av dei enkelte prosjekta.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å påpeke en faktafeil i svarbrevet fra departementet på spørsmål
sendt via komiteen. Det er riktigat
en fremtidig Polarsirkelen lufthavn har et nedslagsfelt på ca. 60 000
mennesker (63 000 er det korrekte innenfor 90 min. kjøretid til lufthavn).
Men den delen av svaret som går på tilbudssiden, er direkte feil.
Det befolkningen blir tilbudt i dag, er tre små Dash 8-100 på morgenruten
for å kunne nå møte i Oslo på formiddagen, til sammen 117 seter,
men dette tilbudet dekker alle seks byene på Helgeland og Namdalen.
Helgeland har 78 000 mennesker, Namdalen 34 000. Til sammen blir
dette 112 000 mennesker som har dette som sitt tilbud om morgenen.
Og ikke 60 000 som utgår av svaret fra departementet.
Disse medlemmer viser til svaret,
og den store innsparingen som er beskrevet for næringslivet i regionen.
Svarbrevet sier i klartekst at billettprisene vil bli halvert, mange
flere personer vil få det mye enklere med å komme til og fra regionen,
selv med forsiktige overslag og mener arbeidet med flyplass må komme
i gang snarest, da det aller meste av planarbeidet er gjennomført.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at det trengs en samordnet
lufthavnstruktur på Helgeland og viser til transportetatenes innspill
til Nasjonal transportplan 2014–2023. Disse medlemmer mener
det må bygges en ny flyplass på Helgeland, lokalisert i Hauan i
Mo i Rana. Disse medlemmer viser til sine respektive
merknader i komiteens innstilling til Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023.
Komiteen sluttar seg til at Avinor
kan skilja ut flysikringsdivisjonen innanfor Avinor AS, men vil understreka
at dette dotterselskapet ikkje kan endra eigarforhold eller privatiserast
utan at dette blir lagt fram for eigar.
Komiteen har med interesse merka
seg utprøving av konseptet med fjernstyrte tårn, men vil understreka
at flygekontrolltenesta er ei samfunnskritisk teneste, og at det
ikkje må svekka flytryggleiken eller transportstandarden ved lufthamnene
der dette blir teke i bruk.
Komiteen vil understreka at Avinor
har ansvaret for at det til ei kvar tid er tilstrekkeleg bemanning ved
flysikringstenesta, og at situasjonar av den typen som oppstod i
flygekontrolltenesta sommaren 2012, ikkje kan aksepterast.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
man må gå bort fra kravet om at alle flygeledere må beherske norsk,
noe som er et urimelig krav all den tid det er mangel på flygeledere og
engelsk er språket i internasjonal luftfart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Eurocontrol som hevder at det er nærmere
100 flyplasser nord for hovedstadslinjen med relativ liten trafikk
i Norge, Sverige og Finland. Mange av disse vil i fremtiden kunne
ha fjernstyrte løsninger. Disse medlemmerviser til at allemindre
flyplasser i dag går med underskudd. En ordning med fjernstyring
vil redusere underskuddet betraktelig for Avinor. Andre konsekvenser
med «Remote Tower» er bedre og mer omfattende situasjonsbilde enn
med fysisk tårn på lokasjon samt at flyplassene kan ha lengre åpningstid
når fleksible løsninger med en større sentral kommer på plass. Ved
utforming av ny kontrollstruktur, bør Bodø med sin store kompetanse
vektlegges.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at flysikring etableres i et eget aksjeselskap, noe
som er helt nødvendig for å ivareta kravene til en uavhengig økonomi
etter nye EU-regler, men disse medlemmer er uenige i
at dette skal være et datterselskap til Avinor. Slik disse
medlemmerser det, vil et slikt
selskap eid av Avinor bli nok en monopolist eid og drevet av en annen
monopolist – Avinor – hvor eierselskapet til enhver tid kan styre
bunnlinjen slik den ønsker gjennom prisfastsettelse. Disse
medlemmer er også skeptiske for hvilken rolle et selskap
som er eid av Avinor vil stå for i et nærmere samarbeid med nordiske
eller europeiske aktører i en fremtid.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at det nå legges
opp til at Avinor kan skille ut flysikringsdivisjonen innenfor Avinor
AS. Disse medlemmer mener flysikringsvirksomheten
bør skilles ut fra Avinors lufthavndrift. Disse medlemmer mener tårntjenestene
bør konkurranseutsettes, og det må etableres et sterkere nordisk
samarbeid for underveistjenestene for å sikre bedre forutsigbarhet,
mer stabile og kostnadseffektive tjenester, samt øke tilgangen på
kompetanse og flygeledere.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
for øvrig til Dokument 8:22 S (2012–2013) med forslag fra representanter
fra Kristelig Folkeparti om modernisering av norsk luftfart.
Komiteen registrerer at det høge
investeringsnivået i perioden framover vil medføra at avkastninga
på investert kapital vil gå noko ned i dei komande åra, og at selskapet
derfor i denne perioden ikkje vil nå avkastningsmålet.
Komiteen registrerer at Avinor
i sin investeringsplan for perioden 2013–2017 har planlagt investeringar
på 20,6 mrd. kroner, og legg til grunn at hovuddelen av investeringane
i planen kan gjennomførast utan kapitaltilskot frå staten.
Komiteen sluttar opp om investeringsplanen, men
vil likevel understreka at staten som eigar må følgja nøye med på
den finansielle situasjonen og koma attende til Stortinget med
ei oppdatering av framdrifta i investeringsplanen og ei fornya vurdering
av dei finansielle rammevilkåra for Avinor.
Komiteen er spesielt oppteken
av investeringane ved dei store, inntektsbringande lufthamnene som
er bærebjelkane i samfinansieringssystemet. Her er Flesland i ei
særstilling allereie i dag med store utfordringar med drifta, og
med aukande passasjertal. Komiteen føreset difor
at Samferdselsdepartementet spesielt følgjer utviklinga ved Flesland nøye
med sikte på at den nye terminalløysinga blir realisert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter NHO luftfart sin bekymring over den økte
kostnadsveksten i Avinor. Dette har også regjeringen uttalt blant
annet i den forrige eiermeldingen om Avinor. Disse medlemmer registrerer
at det heller ikke i Meld. St. 38 (2012–2013) er foretatt noen grep
på dette område fra regjeringens side. Regjeringen gjentar at de er
urolige, men skisserer ingen konkrete planer, foruten at den ønsker
å strupe de finansielle rammebetingelsene. German Airport Performance
(GAP) fastslår at det norske lufthavnsystemet er mindre effektivt
enn i 2002, og at det ligger en mulig resultatforbedring på 300
mill. kroner i året.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
innenfor videreføring av dagens Avinor-modell endre ordningen med
kryssubsidiering slik at de store og mest lønnsomme flyplassene
får beholde mer av sitt overskudd til finansiering av egne utbyggings-
og moderniseringsprosjekt. Tilsvarende må staten øke offentlig finansiering
av mindre lønnsomme flyplasser gjennom offentlig kjøp.
Disse medlemmer viser til at
hovedvekten av Avinors investeringsmidler vil gå til de fire store flyplassene,
der det største enkeltprosjektet er ny terminal ved Gardermoen. Disse
medlemmer peker på at det er viktig å sørge for effektive
lufthavner med kapasitet på de største flyplassene.Disse medlemmermener at det haster med å sikre nødvendig
areal for henholdsvis tredje og andre rullebane ved Gardermoen og
Flesland. For de berørte kommuner på Romerriket er det problematisk
at dette ikke er avklart, det samme er det for videre utbygging av
Flesland, relatert til å sikre overføring av areal for andre rullebane
fra Forsvaret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at Avinor selv hevder at selskapet oppfyller alle krav i gjeldende
regelverk om flystøy, med flere tiltak og innføring av systemer
for å registrere flyenes faktisk bruk av traseer ved våre største
lufthavner, og at slik informasjon er offentlig tilgjengelig. Flertalletviser til at underveis i arbeidet med
nasjonal handlingsplan mot støy, så er kriteriene for å beregne
støy blitt endret. Innendørs støy beregnes nå med lukkede ventiler
og vinduer. Flertalletviser
til at slike målinger ikkeforholder seg
til reelle livssituasjoner for mennesker som er støyutsatt av luftfarten,
og ber om at denne endringen blir reversert, slik at støyberegninger
blir mer reelle i forhold til faktisk situasjon.
Komiteen viser til
meldinga og til merknadene og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Meld. St. 38 (2012–2013) – verksemda til
Avinor AS – vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. juni 2013
Knut Arild Hareide |
Magne Rommetveit |
leder |
ordfører |