Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen knyttet til prosjektet
rv. 23 Oslofjordforbindelsen i Akershus og Buskerud med inntil tre
år. Det legges samtidig opp til automatisering av innkrevingen, samt
endringer i takst- og rabattsystemet. Inntektene er i utgangspunktet
forutsatt benyttet til å delfinansiere bygging av nytt tunnelløp
på rv. 23 under Oslofjorden. Det er lagt til grunn at takstene reguleres
i samsvar med konsumprisindeksen, og at de årlige brutto bompengeinntektene
blir på 140–150 mill. kroner. Fratrukket driftskostnader er netto
bompenger beregnet til om lag 130 mill. kroner pr. år.
Dagens innkreving avsluttes etter planen i august 2013,
når første byggetrinn av prosjektet er nedbetalt. I St.prp. nr.
87 (1995–1996) om delvis bompengefinansiering av rv. 23 Oslofjordforbindelsen
er det forutsatt at prosjektet skal bygges ut i to trinn i takt med
trafikkutviklingen.
Ved bortfall av bompengeinnkreving vil trolig trafikken
øke betydelig. Med dagens standard er ikke dette ønskelig. Dagens
forbindelse har utilfredsstillende regularitet. Av trafikksikkerhetsmessige
grunner må tunnelen stenges for trafikk i begge retninger ved større
hendelser.
Rv 23 er en del av det transeuropeiske vegnettet i
Norge (TEN-T-vegnettet), og dagens standard er ikke i tråd med de
sikkerhetskrav som gjelder for tunneler med lengde over 500 meter
på dette vegnettet.
I løpet av den forlengede innkrevingsperioden
på tre år tar Samferdselsdepartementet sikte på å legge fram for
Stortinget et detaljert opplegg for gjennomføring og finansiering
av andre byggetrinn, gitt at det skal bygges en ny tunnel.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering bør bru
som alternativ til tunnel for rv. 23 Oslofjordforbindelsen utredes.
Dette vil bli gjort som en del av det pågående arbeidet med konseptvalgutredning (KVU)
for kryssing av Oslofjorden. Dersom det likevel ikke blir aktuelt
med bygging av et nytt tunnelløp, vil bompengeinntektene bli benyttet
til andre tiltak i området, i samråd med Akershus og Buskerud fylkeskommuner.
Det er lokalpolitisk tilslutning til et slikt opplegg, jf. omtale
i pkt. 3 i proposisjonen.
Endelig opplegg for bygging og finansiering
av nytt tunnelløp under Oslofjorden forutsettes lagt fram for Stortinget
når tilstrekkelige avklaringer foreligger.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om forlenget bompengeinnkreving
knyttet til prosjektet rv. 23 Oslofjordforbindelsen, vil det bli
inngått tilleggsavtale mellom Statens vegvesen Vegdirektoratet og
bompengeselskapet i tråd med de forutsetningene som er lagt til
grunn i proposisjonen.