Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
eit forslag om delvis bompengefinansiering av trinn 2 av Miljøpakke
Trondheim.
Utviklinga av transportinfrastrukturen i Trondheim
er basert på prioriteringane i Miljøpakke for transport i Trondheim
som blei vedtatt i Trondheim bystyre i 2008. Ved behandlinga av
St.prp. nr. 85 (2008–2009), jf. Innst. S nr. 347 (2008–2009), slutta Stortinget
seg til det lokale forslaget til miljøpakke for transport i Trondheim.
Miljøpakka har ti hovudmål. Mellom anna skal CO2-utsleppa frå transport reduserast med
minst 20 pst. innan 2018, den delen som reiser med privatbil skal
reduserast frå 58 til 50 pst., talet på personar som er plaga av
vegtrafikkstøy skal reduserast med 15 pst. og talet på trafikkulykker
skal reduserast med minst 20 pst.
Dei tiltaka som inngår i miljøpakka, skal bidra
til å nå desse måla.
Det vart lagt til grunn at miljøpakka skulle
fremjast for Stortinget i to trinn. Tiltak og verkemiddel som blei
fremja i trinn 1, jf. St.prp. nr. 85 (2008–2009) og Innst. S nr.
347 (2008–2009), var avklarte i forhold til lovverk og økonomiske
rammer. I trinn 2 er det føresett å komme tilbake til dei forholda
som kravde meir avklaring, i tillegg til å omtale heilskapen i pakka.
På bakgrunn av dette blei det gjennomført ei
tilleggsutgreiing for trinn 2 av miljøpakka, som supplement til
tidlegare KVU og KS1 for vegsystemet på Sluppen i Trondheim. I denne
utgreiinga er ulike løysingar for tilleggsfinansiering av miljøpakka
vurdert, saman med andre tiltak som kan bidra til å redusere bilbruken
i Trondheimsområdet.
Ved behandlinga av St.prp. nr. 85 (2008–2009) blei
ramma for trinn 1 av miljøpakka sett til om lag 4,8 mrd. 2009-kroner.
Av dette skulle 700 mill. kroner finansierast med statlege midlar,
150 mill. kroner med kommunale midlar, 75 mill. kroner med fylkeskommunale
midlar og 3,9 mrd. kroner med bompengar. I tillegg har fylkeskommunen/kommunen
hatt ein 4-årig avtale med Samferdselsdepartementet innafor belønningsordninga
for betring av kollektivtransport og mindre bilbruk. Bidraget på
370 mill. kroner i perioden 2009–2012 kjem i tillegg til midlane
frå miljøpakka, men bruken er samordna med tiltaka som inngår i
pakka.
Ein stor del av midlane så langt er nytta til
to store riksvegprosjekt på E6 og rv. 706. I tillegg er det m.a.
gjennomført ei rekke tiltak innafor programområda.
Som del av mål- og resultatstyringa av miljøpakka
er det utvikla indikatorar for å følgje opp dei ti måla for pakka.
Desse er i ferd med å bli implementerte. Nokre førebelse resultat
ligg likevel føre. Til dømes viser trafikkteljingar at det vart
ein reduksjon i biltrafikken på om lag 10 pst. gjennom bomstasjonssnitta
då innkrevjinga starta i 2010. Sidan har det vore tilnærma nullvekst
i desse snitta. Vidare har kollektivtrafikken auka med om lag 40
pst. sidan 2008.
Trinn 2 inneber i hovudsak ei vidareføring og
utviding av trinn 1. Dei viktigaste prosjekta og tiltaka i forslaget
er E6 Jaktøya–Tonstad, rv. 706 Sluppen–Stavne, tiltak på det lokale
vegnettet, kollektivtrafikktiltak, tiltak for gåande og syklande
og andre tiltak som m.a. trafikktryggleikstiltak og støytiltak.
Trinn 2 inneheld mange store prosjekt som ikkje har
endeleg godkjende reguleringsplanar. Det er derfor viktig for Samferdselsdepartementet
å understreke at prosjekta må prioriterast etter eit system for porteføljestyring,
slik at gjennomføringa av Miljøpakke Trondheim blir i samsvar med
overordna mål og tilgjengeleg finansiering.
I staden for innføring av lokal avgift på omsetjing av
drivstoff blir det no foreslått omfattande endringar i innkrevjingsopplegget.
Dette vil gi rom for auka satsing både på utbygging av hovudvegsystemet
og på tiltak for å legge forholda til rette for kollektivtransporten
og gåande og syklande.
I dei lokalpolitiske vedtaka om trinn 2 er det
lagt til grunn ei samla finansieringsramme for heile miljøpakka
på om lag 9,7 mrd. 2012-kroner, inkl. tildelte midlar frå belønningsordninga.
Det er føresett å etablere 16 nye bomstasjonar i tillegg til dei
7 stasjonane som alt er etablerte. Dette vil føre til auka inntekter.
Vidare vil det føre til at trafikantane i Trondheim vil betale bompengar
i større omfang enn i dag. Det er også foreslått endringar i takst-
og rabattsystemet for å gjere bompengesystemet meir akseptabelt
for brukarane. Vidare er det foreslått at bompengane også skal kunne
nyttast til andre formål enn investeringar i vegnettet. Det er lagt
opp til å nytte bompengar til drift av kollektivtransport.
Bruk av bompengar til drift av lokal kollektivtransport
skal vere eit supplement til den ordinære innsatsen over fylkeskommunen
sitt budsjett.
Den lokalpolitiske behandlinga går fram av pkt. 4
i proposisjonen.
Det er lagt opp til at miljøpakka skal styrast
gjennom porteføljestyring der mål- og resultatstyring er ein viktig
del. Porteføljestyring inneber at prosjekt og tiltak blir prioriterte
på bakgrunn av fleire kriterium. I tillegg til mål og resultat blir
det lagt vekt på samfunnsøkonomi, planstatus, disponible midlar
og kapasitet på planlegging og gjennomføring.
Framtidig styringsmodell for miljøpakka må tilpassast
resultata av regjeringa sitt arbeid med å vurdere kva modellar som
bør leggast til grunn for heilskaplege bymiljøavtalar.
Dersom det blir aktuelt å inngå ein bymiljøavtale mellom
staten og Trondheim kommune, kan det bli nødvendig å tilpasse mål-
og resultatstyringa til dei krava som vil bli stilt til slike avtalar.
Finansieringsopplegget går fram av tabell 8.1
i proposisjonen.
Tabell 8.1. Mill. 2013-kroner
| før 2014 | 2014–2017 | etter 2018 | sum |
| | | | |
Statlege midlar | 200 | 580 | 990 | 1 770 |
Fylkeskommunale/kommunale midlar | 200 | 270 | 470 | 940 |
Bompengar1 | 1 040 | 2 040 | 3 710 | 6 790 |
Belønningsmidlar | 380 | | | 380 |
Sum | 1 820 | 2 890 | 5 170 | 9 880 |
1 Ekskl. nettoinntekter
frå bomstasjonane mot Klæbu kommune.
Det foreslåtte takst- og rabattsystemet er svært komplekst.
Forslaget er imidlertid ein viktig føresetnad for lokal semje om
eit opplegg som er venta å ha store positive effektar i forhold
til både trafikk og miljø. I tillegg vil det kunne gi nyttige erfaringar
i forhold til det arbeidet som er varsla i Meld. St. 26 (2012–2013)
om eit nytt felles regelverk for trafikkbetaling i by.
Det er ikkje lagt til grunn trafikkvekst i innkrevjingsperioden.
Dette er i samsvar med målet om at den delen av trafikken som reiser
med privatbil, skal reduserast. Innkrevjingsperiode er rekna til
15 år frå 2010.
Basert på føresetnadene i proposisjonen er dei samla
bompengeinntektene berekna til om lag 7,9 mrd. kroner i 2013-prisnivå.
Takstane som er lagt til grunn er i tråd med dei lokalpolitiske
vedtaka (herunder rabattar og fritaksordningar).
Det er rekna med om lag 100 mill. kroner til
etablering av nye bomstasjonar og nytt innkrevjingsutstyr, om lag
350 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og om lag 750
mill. kroner til å dekke innkrevjingskostnader og drift av bompengeselskapet.
Samferdselsdepartementet legg til grunn eit
maksimalt låneopptak på 1,0 mrd. kroner. Samferdselsdepartementet
føreset at fordelinga av garantiar blir endeleg avklara mellom Trondheim
kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune før låneopptak.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om delvis bompengefinansiering
av Miljøpakke Trondheim trinn 2, vil det bli inngått avtale mellom
Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale
og dei føresetnadene som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til framlagt proposisjon fra regjeringen
om finansiering av Miljøpakke Trondheim trinn 2.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at Miljøpakke Trondheim trinn 2 er en videreføring av Miljøpakke
trinn 1, og var en forutsetning da Stortinget behandlet denne, jf.
Innst. S. nr. 347 (2008–2009).
Flertallet viser til at Trondheim
kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune har ambisiøse mål om å redusere
bilbruk, øke kollektivandel, øke andel syklende og gående og øke
trafikksikkerheten. Resultatene så langt viser at de er på god vei
til å oppnå målene. Biltrafikken er redusert med 10 pst. og kollektivandelen
økt med om lag 40 pst. Det er også en positiv trend når det gjelder
trafikkulykker og utslipp av CO2 og NO2. Flertallet mener at
Miljøpakke Trondheims ambisiøse miljømålsettinger er i tråd med
Stortingets vedtak om Klimameldingen og regjeringens forslag til
Nasjonal transportplan 2014–2023. Måloppnåelsen knyttet til Miljøpakke 1
og belønningsavtalen med staten er svært god, og indikerer at også
målene i Miljøpakke 2 er oppnåelige. Flertallet er
kjent med Vegdirektoratets evaluering av Belønningsordningen, og
vil spesielt løfte fram at de gode resultatene er skapt gjennom
en effektiv kombinasjon gjennom restriktive tiltak for privatbil
og en betydelig oppgradering av kollektivtilbudet og infrastrukturen
for sykkel.
Flertallet viser til at det nå
står åtte partier bak Miljøpakken trinn 2, og mener at det er en
styrke for Miljøpakken at den samler et så bredt politisk flertall. Det
viser også at det er stor grad av tverrpolitisk vilje til å være
med å oppfylle Klimaforliket.
Flertallet viser til de lokalpolitiske
vedtakenes pkt. 2 om Miljøpakkens hovedrammer, hvor det slås fast
at halvparten av midlene disponeres til ulike vegtiltak mens den
andre halvparten til kollektiv, sykkel, sikkerhet og miljøtiltak. Flertallet slutter seg
til de lokalpolitiske hovedrammene, og mener at det er en viktig
forutsetning for å nå målene i pakken at 50/50-delingen mellom veg
og miljø gjennomføres i fireårsperioden. Av tidsplanen for bruk
av drifts- og investeringsmidler framgår det at om lag 25 pst. av
midlene planlegges benyttet til drift og investering i kollektivtransport. Flertallet slutter
seg til denne tydelige prioriteringen av kollektivtransporten, og
vil understreke at et godt og attraktivt kollektivtilbud, som et
alternativ til privatbil, vil være avgjørende for å nå målene i
pakken. Dette er også viktig for å kunne fortsette utviklingen av
kollektivtilbudet mellom Trondheim og nabokommunene. Kollektivdelen
på 25 pst. i rammen i de lokalpolitiske vedtakene må derfor anses
som en nedre grense i det videre arbeidet. Flertallet viser
for øvrig til at det i forbindelse med stortingsbehandlingen av
Oslopakke 3 er vedtatt at 25 pst. av inntektene skal brukes til
drift av kollektivtrafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S nr. 347 (2008–2009) om Miljøpakken trinn 1 og til merknadene
fra medlemmene fra Fremskrittspartiet der det bl.a. står følgende:
«Disse medlemmer viser også til at såkalt "lokal enighet"
er politisk enighet gjennom flertallsvedtak i kommunestyrer og fylkesting.
Innbyggerne blir ikke spurt direkte gjennom lokal folkeavstemning,
slik disse medlemmer mener man bør gjøre. Befolkningen i berørte
områder blir heller ikke gjort oppmerksom på de store finanskostnadene
og de store innkrevingskostnadene som følger med bompengefinansiering,
og som også skal betales av bilistene i tillegg til bidraget til
finansieringen av selve investeringsprosjektet. Disse medlemmer
viser til at bompengefinansiering som hovedregel har nedbetalingstid
på 15 år, og at vedtak om bompengefinansiering griper inn i daglige
rammebetingelser for innbyggerne som må betale i svært lang tid.
Disse medlemmer mener derfor at det er rimelig at innbyggerne i
berørte kommuner selv får uttale seg om bruken av bompenger. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har merket seg at de øvrige
partiene systematisk avviser bruk av folkeavstemning om slike saker
og lokalt avviser forslag fra Fremskrittspartiets representanter
om dette.
Disse medlemmer viser også til at andelen
bompenger i prosjekter som bompengefinansieres, øker, mens statens
andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser også til at en
stadig større andel av innbetalte bompenger brukes til andre formål
enn vegbygging, og etter regjeringspartienes siste endring av vegloven
også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer
peker også på de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange
slike saker pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til
prosjektets finansiering».
Og videre:
«Disse medlemmer har merket seg at saken gjelder
del 1 av en såkalt "Miljøpakke for transport i Trondheim", der "brukerbetaling"
gjennom bompengeinnkreving i 15 år kommer i tillegg til statlige
og ordinære fylkeskommunale midler. Disse medlemmer viser til tabell
5.1 i proposisjonen som gir et godt bilde av hvordan finansieringen
er fordelt mellom brukerne, staten og fylkeskommunen.
Tabell 5.1 Finansieringsplan
| 2010–2013 | 2014–2019 | 2020–2024 | SUM |
| | | | |
Statlege midlar | 200 | 500 | | 700 |
Kommunale midlar | 40 | 60 | 50 | 150 |
Fylkeskommunale midlar | 20 | 30 | 25 | 75 |
Bompengar | 1040 | 1560 | 1300 | 3900 |
Sum | 1300 | 2150 | 1375 | 4825 |
Disse medlemmer har merket seg at
årlige innkrevingskostnader på 14 mill. kroner kommer i tillegg.
I løpet av bompengeperioden på 15 år vil dette samlet utgjøre 210
mill. kroner. Samlet innbetaling fra bilistene blir derved 4 110
mill. kroner som utgjør vel 85 pst. av samlet investeringsbeløp.
Disse
medlemmer har merket seg at trafikantene må betale i begge retninger
og at takstene skal differensieres og ha en høyere sats i rushtiden
og en lavere sats på kveld/helg enn ellers på dagen. Disse medlemmer
konstaterer at Miljøpakken i Trondheim innfører rushtidsavgift og
at Regjeringen støtter innføring av rushtidsavgift.
Disse
medlemmer konstaterer også at "belønning" fra Regjeringen for å
innføre rushtidsavgift er løfte om midler fra staten øremerket kollektivtransport.
Disse medlemmer har også merket seg at det i saken varsles lovendring
for å legge til rette for innføring av lokal drivstoffavgift. Disse
medlemmer avviser bruk av bompenger, bruk av rushtidsavgift og bruk
av lokal drivstoffavgift.
Disse medlemmer har også
merket seg hastverket med denne saken for å komme i gang med innkreving
av bompenger. Disse medlemmer viser til at saken er kommet til komiteen
mandag 8. juni 2009. Behandling med innstilling fra komiteen og
behandling før Stortinget avslutter for sommeren 19. juni 2009, gir
etter disse medlemmer utilstrekkelig tid og derved uforsvarlig saksbehandling.
Disse medlemmer understreker at det ikke kan være riktig eller forsvarlig
at Stortinget på denne måten behandles som et "ekspedisjonskontor"
for Regjeringen når det gjelder saker om bompengefinansiering.
Disse
medlemmer har også merket seg følgende synspunkt fra Samferdselsdepartementet
i saken, jf. St.prp. nr. 85 (2008–2009):
"Departementet
er positiv til at dei lokalt ønskjer å ta i bruk bompengar til drift
av kollektivtransport som eit verkemiddel for å nå måla i miljøpakka.
Dette skal vere eit supplement til den ordinære innsatsen over offentlege
budsjett. Sør-Trøndelag fylkeskommune har i denne saka ikkje konkret
vist kva slags type driftstiltak bompengane skal nyttast til og
korleis desse tiltaka vil vere med på å oppnå måla for miljøpakka.
Utan ei slik konkretisering av kva slags tiltak bompengane skal
vere med på å finansiere, vil det ikkje vere mogleg å måle om bruken
av midlane er med på å oppnå måla med pakka, eller om bompengane
til drift av kollektivtransport erstattar fylkeskommunen sin eigen
innsats.
Departementet vil kome tilbake til Stortinget med
ei samla framstilling som viser heilskapen i pakka, og som i tillegg
viser kva type driftstiltak inntektene frå bompengepakka skal nyttast
til. Det er ein føresetnad at bruk av bompengar til driftstiltak
for kollektivtrafikken skal gi ei reell styrking av kollektivtilbodet."
Disse
medlemmer mener det er uakseptabelt å legge til rette for lokal
særbeskatning av transport, uten samtidig å legge frem full oversikt
over hvilke tiltak som skal gjennomføres og uten garantier for at inntekter
fra bompenger ikke brukes som erstatning for midler som i dag bevilges
fra Sør-Trøndelags fylkeskommune.
Disse medlemmer
har merket seg Samferdselsdepartementets svar på spørsmål 2 fra
komiteen, datert 10. juni 2009:
"Det er ikke foreslått
å sette av et fast årlig kronebeløp til drift av kollektivtransporten
i Trondheim. Det er lagt opp til at bompenger til drift av kollektivtransport
må sees i sammenheng med bruken av statlige belønningsmidler til
kollektivtransporten. Som grunnlag for å prioritere driftstiltak
til kollektivtransporten vil Sør-Trøndelag fylkeskommune konkretisere
hvilke driftstiltak det er aktuelt å finansiere med bompenger. Før
dette er gjort er det vanskelig å gi et anslag på hvor mye av bompengeinntektene
som vil bli brukt til kollektivtransport."
Disse medlemmer
har også merket seg at denne lokale miljøpakken for transport er
basert på et forlik mellom seks partier i Trondheim bystyre. Innbyggerne
i Trondheim er ikke direkte spurt gjennom lokal folkeavstemning.
Disse medlemmer understreker at etter Fremskrittspartiets oppfatning
bør nettopp slike saker om innføring av lokal ekstraskatt på transport, legges
frem til lokal folkeavstemning. Konsekvensene av slik ekstraskatt
er omfattende og langvarig, og disse medlemmer peker på at foreslått
bompengeinnkreving skal vare i 15 år.
Disse medlemmer
viser til Innst. S. nr. 300 (2008–2009), jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan 2010–2019, der det i Fremskrittspartiets
alternative forslag bl.a. omfatter en storbypakke som med investeringstiltak
på veisektor med full statlig finansiering og statlig kjøp av kollektivtrafikktjenester
i byene Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget samtykker i bygging av
prosjekt og gjennomføring av tiltak som omtalt i St.prp. nr. 85 (2008–2009)
om trinn 1 av Miljøpakke for transport i Trondheim. Stortinget legger
til grunn at dette baseres på full statlig finansiering av de omtalte
prosjekter og tiltak knyttet til dagens riksveinett og uten bruk av
bompenger og eller rushtidsavgift.
II
Stortinget samtykker i at prosjekt
og tiltak startes så snart som mulig basert på forskottering av
statlige midler. Stortinget legger til grunn at sak om statlig finansiering
av trinn 1 av Miljøpakke for transport i Trondheim innarbeides i
statsbudsjettet for 2010.
III
Stortinget avviser at det skal
åpnes for bruk av lokalt finansieringstilskudd på omsetning av drivstoff."»
Disse medlemmer viser
videre til Fremskrittspartiets merknader til saksbehandlingen da Miljøpakke
trinn 1 var til behandling i Stortinget:
«Disse medlemmer har også merket seg hastverket med
denne saken for å komme i gang med innkreving av bompenger. Disse
medlemmer viser til at saken er kommet til komiteen mandag 8. juni
2009. Behandling med innstilling fra komiteen og behandling før
Stortinget avslutter for sommeren 19. juni 2009, gir etter disse
medlemmer utilstrekkelig tid og derved uforsvarlig saksbehandling.
Disse medlemmer understreker at det ikke kan være riktig eller forsvarlig
at Stortinget på denne måten behandles som et "ekspedisjonskontor"
for Regjeringen når det gjelder saker om bompengefinansiering.»
Disse medlemmer viser
til at også ved behandling av Miljøpakke Trondheim trinn 2 kommer saken
svært sent til Stortinget. Disse medlemmer viser
til sin protokolltilførsel på komiteens møte 4. juni 2013:
«Protolltilførsel: Medlemmene fra Fremskrittspartiet
foreslo utsettelse av saken til høstsesjonen 2013 med bakgrunn i
kort behandlingstid i inneværende vårsesjon.»
Disse medlemmer har
merket seg at Miljøpakken som skal løpe helt frem til og med 2025
nå har en samlet finansieringsramme på 9 880 mill. 2013-kroner som
vist i tabell 8.1 i proposisjonen. Av dette er 6 790 mill. 2013-kroner
bompenger. Disse medlemmer peker på at bilistene
må betale langt mer, ifølge opplysninger i proposisjonen ca. 7 900 mill.
2013-kroner for å dekke inn 100 mill. kroner for etablering av nye
bomstasjoner, 750 mill. kroner for å dekke innkrevingskostnader
og 350 mill. kroner for å dekke finansieringskostnader. Disse
medlemmer peker på at som vanlig fremstår bompengefinansiering
som en usedvanlig dyr finansieringsform og innebærer en omfattende
lokal transportskatt pålagt bilbrukere.
Disse medlemmer viser til svar
fra Samferdselsdepartementet datert 10. juni 2013 på spørsmål fra
komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer har fra svaret
merket seg at av bompengebidraget i trinn 2 skal 1,8 mrd. kroner brukes
til større riksveiprosjekter og 1 mrd. kroner brukes til styrket
drift av kollektivtransport. De resterende 3,7 mrd. kroner av bompengebidraget
«forutsettes nærmere avklart gjennom arbeidet med fireårige handlingsprogram
og gjennom de årlige budsjetter.» Disse medlemmer konstaterer
at bilistene som skal betale, i dag ikke vet hvordan pengene faktisk
skal brukes.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
forslag til alternativ NTP 2014–2023, som legges frem parallelt
med denne saken, og finansieringsrammer for vei generelt og finansieringsopplegg
for kollektivtransport i de fire største byene spesielt. Disse
medlemmer minner også om at Fremskrittspartiets NTP-forslag
er uten ytterligere bruk av bompenger, og at innretningen på både
Belønningsordning og Bymiljøpakker foreslås endret slik at krav om
lokale bompenger og bilrestriktive tiltak utgår.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget godkjenner ikke finansiering av
Miljøpakke Trondheim trinn 2 som omtalt og redegjort for i Prop.
172 S (2012–2013).»
«Stortinget forutsetter at riksveitiltak i Trondheim
finansieres med statlige midler gjennom Nasjonal transportplan og
årlige statsbudsjett, med forskottering om nødvendig, for å holde
planlagt fremdrift på prosjektene.»
«Stortinget legger til grunn at Trondheim gjennom
de ordninger som gjelder for kollektivtransport i byene, får statlig
bidrag til dette.»
Komiteens medlemmer fra Høyre er positive
til at 50/50-fordelingen mellom veg og miljø også skal gjelde for
dette prosjektet. Disse medlemmer understreker at
denne pakken hviler tungt på brukerfinansiering, og at vegdelen
på 50 pst. av de totale rammene må anses som en nedre grense.
Disse medlemmer konstaterer at
prosjektet med tunnel fra Byåsen til Sluppen bru er det siste vegprosjektet
i Miljøpakken. Dette prosjektet vil avlaste tett befolkede områder
på Byåsen for betydelige trafikkmengder, vil styrke trafikksikkerheten
for skolebarn og gjøre det mulig å etablere pendlerruter for buss
fra Byåsen til østlige deler av Trondheim. Disse medlemmer understreker
derfor at vegdelen av Miljøpakken må planlegges slik at det blir
rom for å gjennomføre dette prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det lokalpolitisk er
vilje til å etablere et ytre system av kollektivtransport i Trondheim
i tillegg til dagens ruter gjennom sentrum. En etablering av slike
direkteruter mellom bydelene vil være en forutsetning for å gjøre det
mulig å benytte kollektivtrafikk til og fra arbeidet, uansett hvor
i byen man bor og arbeider. Veg- og kollektivprosjekter bør planlegges
med tanke på å gjøre det mulig å nå dette målet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget godkjenner ikke finansiering av Miljøpakke
Trondheim trinn 2 som omtalt og redegjort for i Prop. 172 S (2012–2013).
Forslag 2
Stortinget forutsetter at riksveitiltak i Trondheim finansieres
med statlige midler gjennom Nasjonal transportplan og årlige statsbudsjett,
med forskottering om nødvendig, for å holde planlagt fremdrift på prosjektene.
Forslag 3
Stortinget legger til grunn at Trondheim gjennom de
ordninger som gjelder for kollektivtransport i byene, får statlig
bidrag til dette.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet får løyve
til å krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering av Miljøpakke
Trondheim trinn 2 etter vilkåra i Prop. 172 S (2012–2013) og Innst.
494 S (2012–2013).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. juni 2013
Knut Arild Hareide |
Susanne Bratli |
leder |
ordfører |