Folk har ulike ynskje for korleis dei vil bu. Reglar,
institusjonar og økonomiske ordningar skal stimulere til gode og
varierte bustadtilbod, og gje trygge rammer for bustadkjøp og bustadleige.
Det gjer at så mange som råd kan klare seg sjølve på bustadmarknaden.
Det blir i meldinga peikt på at ein treng verkemiddel for å hjelpe
dei som ikkje sjølve kan skaffe seg ein eigna bustad. Økonomisk
og juridisk tryggleik i bustadetableringa legg grunnlaget for ein
trygg busituasjon over tid.
Regjeringa meiner det er viktig at gjeldsveksten i
hushalda blir dempa, både av omsyn til norsk økonomi og særleg utsette
låntakarar.
Hjelp til å kjøpe bustad kan samstundes tryggje busituasjonen
til personar som slit på bustadmarknaden, og gje effektiv bruk av
offentlege midlar. Regjeringa vil satse ytterlegare på god bruk
av startlånet og å auke kompetansen om oppfølging av låntakaren.
Mange kan ynskje å leige fordi det gjev meir fleksibilitet,
eller fordi dei slepp å ha bustadlån og ansvar for vedlikehald.
Leige er òg eit alternativ når økonomien ikkje gjev rom for å kjøpe bustad.
Regjeringa vil gjere det lettare å bu godt i leigde bustader, gjennom
rammer som gjev trygge leigeforhold og gjennom å stimulere til gode
utleigebustader i offentleg og privat eige.
Eit bustadkjøp er ei stor investering, og er
ei økonomisk bør for dei fleste nyetablerarar. Auka sparing til
bustad vil kunne redusere gjeldsopptaka i hushalda. Det vil styrkje
den finansielle stabiliteten. Det blir i meldinga peikt på at å
gje unge motivasjon for sparing og betre forståing av konsekvensane
av bustadkjøp derfor er viktig. I tillegg er tilgang til kreditt,
innanfor forsvarlege rammer, sentralt for at folk skal få kjøpt bustad.
Det er utvikla undervisningsopplegg om privatøkonomi.
Privatøkonomi er tema i læreplanane i samfunnsfag
og matematikk. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringa har
òg informasjon om privatøkonomi på heimesida si. Som ei oppfølging
av Meld. St. 22 (2010–2011) Motivasjon – mestring – muligheter,
skal det setjast i gang ei reknesatsing på ungdomstrinnet. To av
måla er å gjere matematikkfaget meir praktisk og relevant, og å
arbeide med problemstillingar som handlar om privatøkonomi.
Kunnskapsdepartementet og Ny GIV etablerte i 2011
eit formelt samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet og
Husbanken. Det blir stadig fleire ungdomar med betalingsproblem, og
mange slit med å etablere seg på bustadmarknaden. Husbanken har
i samarbeid med Arbeids- og velferdsdirektoratet og Finansnæringens
fellesorganisasjon utvikla eit digitalt læringsverktøy om privatøkonomi,
«Sjef i eget liv».
Ordninga med bustadsparing for ungdom under 34
år, BSU, inneber at skattytarar får eit frådrag i skatten som svarer
til 20 pst. av innskot på inntil 20 000 kroner per år, maksimalt
150 000 kroner samla.
Samla sett har det vore ein kraftig auke i BSU-sparinga
dei siste åra.
Regjeringa meiner at BSU-ordninga har hjelpt unge
til å spare til bustad. Regjeringa utvida ordninga i 2009, og vil
føre ho vidare.
Ein større prosentdel av dei med høg inntekt
og formue sparar i BSU enn blant dei med låg inntekt og formue.
Høginntektsgruppene sparar også mest i BSU. Det går fram av meldinga
at merksemda no særleg bør rettast mot verkemiddel som er målretta
mot dei som slit med å skaffe ein eigna bustad.
Alle har eit grunnleggjande ansvar for sin eigen økonomi
og for ikkje å låne meir enn det ein kan betene. Finansinstitusjonane
må òg ta eit ansvar for å hindre at den einskilde får for stor gjeld.
I framlegget om eit direktiv om kredittavtalar knytte til bustad
går EU-kommisjonen eit steg vidare enn i dag når det gjeld plikter
for långjevar. Etter framlegget får långjevaren mellom anna plikt
til å avslå lånesøknaden dersom låntakaren ikkje vil kunne betale
tilbake gjelda på det som er nedbetalingstida på lånet.
Dei seinare åra har tilgangen til kreditt vore
god, samstundes som renta har vore låg. Saman med høge bustadprisar
og høg gjeldsgrad i husholda aukar det risikoen for finansiell og
økonomisk ustabilitet. Under slike tilhøve er det særleg viktig
at bankane har ein forsvarleg utlånspraksis for lån til bustadføremål.
Finanstilsynet gav i mars 2010 retningslinjer for kva som er forsvarleg
utlånspraksis når det gjeld lån til bustadføremål. Retningslinjene
blei stramma inn i desember 2011. Retningslinjene seier mellom anna
at bankane må rekne inn at låntakaren skal kunne tole ein renteauke
på minst fem prosentpoeng og at lånet normalt ikkje skal vere høgare enn
85 pst. av verdien på bustaden. Utlånsundersøkinga til Noregs Bank
syner at bankane stramma inn på kredittpraksisen overfor hushalda gjennom
heile 2012.
At hushalda har høg gjeld kan gjere at dei strammar
inn forbruket ved renteoppgang, bustadprisfall eller inntektsnedgang.
Det råkar næringslivet, og kan i sin tur gje auka arbeidsløyse.
Det blir derfor i meldinga peikt på som viktig at hushalda samla
sett ikkje har for høg gjeldsbør.
Personar med høg gjeld i forhold til inntekta
er sårbare ved renteoppgang.
Lån som ikkje er sikra ved registrert panterett, som
bustad, kan òg gjere bustadsituasjonen meir utsett. Omfanget av
usikra lån er relativt lite i Noreg.
Regjeringa arbeider med å sjå på høva til å
registrere kreditt som ikkje er sikra ved registrert panterett,
slik at låneinstitusjonane får betre grunnlag for kredittvurderinga
si. Eit forslag om å etablere ei registerordning for slik gjeld
er sendt på høyring, og regjeringa vil vurdere saka på bakgrunn
av høyringsinnspela.
Det er ei viktig oppgåve for styresmaktene å overvake
utviklinga i kredittmarknaden og sjå kva for konsekvensar utviklinga
får.
Styresmaktene legg ned eit omfattande arbeid for
å tryggje den finansielle og økonomiske stabiliteten.
Det kan likevel vere behov for auka kunnskap om
kva situasjonar som er særleg risikofylte, og kva for tiltak som
er effektive for å motverke at personar hamnar i risikoutsette situasjonar.
Det er vidare viktig å følgje med på utilsikta sosiale effektar
av utviklinga i kredittmarknaden.
Mange førstegongsetablerarar på bustadmarknaden
kjøper bustad i eit burettslag eller eit eigarseksjonssameige. Rettslege
rammer for desse eigarformene gjev tryggleik for bustadeigarar.
Det finst ikkje eigne organisasjonar som tek
vare på sameigarane sine interesser på same måte som innanfor bustadsamvirket.
Eigarseksjonslova er frå 1997 og fungerer stort sett bra, men på somme
område er det avdekt behov for endringar. Departementet vil setje
ned eit offentleg utval med sikte på å revidere eigarseksjonslova.
Burettslagslova byggjer på brukareigeprinsippet.
Burettslagsbustader kan normalt ikkje leigast ut over lengre tid.
Burettslag kan ta opp pantelån gjennom fellesgjeld, både til oppføring og
utbetring. Fellesgjeld kan vere ei gunstig form for finansiering.
I 2010 blei fleire føresegner i burettslagslova
og andre lover endra, og dette har styrkt tryggleiken ved desse
bustadene. I bustadoppføringslova og avhendingslova blei det innført
krav som skal sikre at kjøparar får opplysningar om totalprisen for
bustaden. Det blei òg forbode å stifte nye burettslag der meir enn
75 pst. av finansieringa er fellesgjeld.
styrkje bruken av
undervisningsopplegg som gjeld privatøkonomi
auke kunnskapen om særleg risikoutsette
gjeldssituasjonar for bustadeigarar, og tiltak for å motverke dette
setje ned eit offentleg utval med sikte
på å gå igjennom eigarseksjonslova
Kommunane må vurdere korleis dei kan hjelpe folk
som treng det, til å skaffe seg ein god og trygg bustad. Ulike former
for hjelp til bustadeige kan vere ynskjelege for den einskilde,
gje effektiv bruk av knappe offentlege midlar og vere god fordelingspolitikk.
Det blir i meldinga peikt på at det er viktig at hjelpa treffer
rett.
Små marginar kan avgjere om ein klarer å kjøpe bustad,
om ein kan spare nok til å kunne kjøpe ein bustad i framtida, eller
om ein kan halde på den bustaden ein har. Mange leigarar med låge inntekter
har økonomi til å både kjøpe og halde på ein bustad.
Det er ulike grunnar til at leigarar ikkje kjøper seg
bustad, sjå omtale i meldinga.
Kommunane og staten kan medverke til at personar
med langvarige bustadproblem kan skaffe seg og halde på ein bustad.
Startlånet og tilskota til etablering og tilpassing har dette som
føremål.
Kommunane kan hjelpe fleire til å eige bustad. Dette
føreset at kommunane har kapasitet til å gje individuell rettleiing
og oppfølging, og at dei har kompetanse på låneforvaltning og privatøkonomi.
Regjeringa vil at startlån skal vere eit behovsprøvd
lån for dei som har langvarige problem med å finansiere kjøp av
bustad. Startlånet gjev same rente til alle, og renta er normalt
lågare enn marknadsrenta. Startlånet skal vere eit lån for dei som
kan betale for det.
Sidan startlånet blei etablert, har talet på
lån auka. Det har òg vore ei utvikling mot høgare inntekter blant
mottakarane, høgare prisar på bustadene dei kjøper, og meir samfinansiering med
private kredittinstutisjonar.
Dersom startlånet finansierer den mest risikoutsette
delen av lånebehovet kan bankane vere meir villige til å gje lån,
og til gunstigare vilkår. I saker der låntakaren har lån med pant
i bustaden gjennom både startlån og banklån, har banklånet normalt
førsteprioritet. Prioriteten kan tilseie at bankane i samfinansieringssaker
kan finne det forsvarleg (og lønsamt) å gje lån sjølv om dei samla
låna med pant i bustaden utgjer meir enn 85 pst. av verdien til
bustaden. Retningslinjene til Finanstilsynet er ikkje til hinder
for dette. Departementet vil undersøkje nærare om praksisen for
tildeling av startlån har endra seg etter innstramminga i retningslinjene.
Regjeringa vil sjå på korleis ein betre kan
sikre at startlånet blir nytta i tråd med føremåla for ordninga.
Eit hovudføremål med ordninga skal vere å motverke at personar over
lang tid har problem med å skaffe seg ein eigna bustad på grunn
av finansieringsvanskar.
Dersom styresmaktene ut frå omsynet til den
finansielle stabiliteten set i verk tiltak for å dempe gjeldsveksten
hjå hushalda, kan startlånet motverke at dei mest vanskelegstilte
blir urimeleg sterkt råka av innstrammingane.
Det blir i meldinga peikt på at tiltaka samstundes er
viktige for å redusere gjeldsveksten og motivere unge til å spare,
ikkje minst av omsyn til den finansielle stabiliteten. Det bustadsosiale
omsynet veg tyngre for varig vanskelegstilte enn for unge lånsøkjarar
som har vanskar med å få eigenkapital, men som har gode inntektsutsikter. Startlånet
skal derfor rettast meir mot dei med langvarige bustad- og finansieringsproblem.
I mange kommunar er det rom for meir individuelt
tilpassa lånevilkår. Husbanken skal auke kompetansen i kommunane
om dette.
Mange leigarar har låg, men stabil inntekt og
ein stabil livssituasjon. Stabilitet i inntekt og livssituasjon
gjev lågare risiko ved bustadeige enn situasjonar med usikre framtidsutsikter.
Andre kan ha låg inntekt og liten eigenkapital, men ha gode utsikter
til ein betra økonomisk situasjon. Dei kan ha gode sjansar til å
klare seg i eigemarknaden, men har ikkje hatt høve til å byggje opp
eigenkapital.
Betaling av avdrag på bustadgjeld er ei form
for sparing. Dersom bustadlånet er lite og risikoen låg, kan det
vere ynskjeleg å redusere nedbetalinga og i staden prioritere midlar
til livsopphald.
Startlån kan vere eit verkemiddel for å handtere uventa
økonomiske utgifter.
Bustadutvalet (NOU 2011:15) rådde til ein meir fleksibel
bruk av startlånet, gjennom mellom anna utvida nedbetalingstid.
Dette blei støtta av mange av høyringsinstansane. Fleire av høyringsinstansane
peika samstundes på at fleksibel bruk av startlånet må sjåast i
samanheng med at kommunane har kapasitet og kompetanse til å gje
rettleiing og tett oppfølging.
Rundt 30 pst. av kommunane lèt alle låntakarar få
flytande rente på lånet. Bustadutvalet peika på at sjølv om fastrente
ofte er dyrare enn flytande rente, kan lån med fastrente vere ei
rimelegare løysing enn å leige bustad.
Ei utfordring med fastrente er at dersom låntakaren
må selje bustaden når renta har gått ned, må ho eller han betale
differansen mellom den nye og den opphavlege renta (overkurs). Kommunane
kan velje å ikkje krevje inn betaling for overkurs frå startlånskundar,
men det betyr at kommunane sjølve må ta tapa, då dei må betale tilbake
overkurs til Husbanken.
Gjennom individuelt tilpassa nedbetalingstid
og avdragsfridom kan kommunane avvege omsyn som risiko og betalingsevne
ved kvart lån. Bruk av maksimal nedbetalingstid og avdragsfridom bør
primært vere verkemiddel som blir brukt som buffer dersom låntakaren
får betalingsproblem.
Lang nedbetalingstid på startlånet gjer at fleire med
låge inntekter kan få lån. Det kan redusere behovet for tilskot
til etablering. Gjennom lang nedbetalingstid varer samstundes risikoen
for låntakaren i fleire år, og det gjev større fare for å måtte
betale høg rente i fleire år. I tillegg har låntakaren mindre rom
for å utvide nedbetalingstida dersom ho eller han får betalingsproblem
seinare. Lang nedbetalingstid gjev òg høgare samla kostnader, samanlikna
med kortare nedbetalingstid. Det kan likevel gje lågare samla kostnader enn
å leige over lang tid.
Startlånet har i dag ei maksimal nedbetalingstid på
30 år. Bustadutvalet tilrådde å opne for tildeling av startlån på
50 år for særleg vanskelegstilte på bustadmarknaden. Det var 18
høyringsinstansar som støtta framlegget, medan to gjekk imot.
Regjeringa meiner at ei nedbetalingstid på 50
år normalt ikkje er tilrådeleg. I særlege tilfelle kan nedbetalingstid
på 50 år vere eit eigna verkemiddel. Regjeringa vil derfor opne
for at startlån kan tildelast med ei nedbetalingstid på 50 år i særlege
tilfelle, og vil lage retningslinjer for når dette kan vere aktuelt.
Mange kommunar strekkjer seg langt i å hjelpe startlånskundar
som har økonomiske vanskar, men det er skilnader i kor tett oppfølging
dei gjev. Husbanken skal jobbe saman med kommunane for å gjere retningslinjene
og rutinane meir like over heile landet og tydeleggjere risikoprofilen
til startlånet.
Med tett oppfølging av startlånsmottakarane
er det mogleg å oppdage betalingsvanskar tidleg.
Kommunane kan vurdere å slette startlånsgjeld
i særskilde situasjonar. Kommunane har ulik praksis med å drive
inn restgjeld frå låntakarar.
Bustadutvalet gjorde framlegg om utvida bruk av
tapsfondet til å dekkje kommunale tap ved sletting av startlånsgjeld.
Sletting av startlånsgjeld utanfor ei rettsleg gjeldsordning er
basert på vurderingar om situasjonen til det einskilde hushaldet.
Kommunane må gjere desse vurderingane, og bør ta det økonomiske
ansvaret.
Kommunane kan òg bruke tilskot til utleigebustader
til å kjøpe bustaden til personar som opplever eit uynskt bustadsal.
Risikoen for tap på startlånet er delt mellom kommunen
og staten. Kommunen har ansvaret for dei første 25 prosentane av
restgjelda på tapstidspunktet, medan staten har ansvaret for resten,
altså 75 pst. Kommunal- og regionaldepartementet har gjennomført
ei treårig forsøksordning med endra tapsdelingsmodell i 15 utvalde
kommunar.
Departementet rår ikkje til å vidareføre forsøksordninga
eller endre tapsmodellen. Kommunane har over tid bygd opp tapsfond
frå tilskotsmidlar frå staten, og samla sett er ordninga for tapsdeling
i dag god. Sjå nærmare omtale i meldinga.
Tilskot til etablering er forvalta av Husbanken, og
blir fordelt til kommunane. Kommunane tildeler tilskot til einskildpersonar
til kjøp av ny eller brukt bustad. Dei seinare åra har tilskotet vore
på om lag 400 mill. kroner årleg. For kjøp av brukt bustad er tilskota
i gjennomsnitt på om lag 300 000 kroner, noko som inneber om lag
20 pst. av kostnadene.
Ordninga er strengt økonomisk behovsprøvd og blir
ofte nytta saman med startlån. Kommunane meiner at ordninga treffer
målgruppa rimeleg godt.
Samstundes finst det personar med stort behov for
hjelp som ikkje blir prioriterte til ordninga. Det er òg mange kommunar
som ikkje har midlar til vidaretildeling av etableringstilskot.
Tilskot til etablering gjev eigenkapital, reduserer gjeldsbøra
og gjer mottakaren mindre risikoutsett i eigemarknaden. Sidan skattlegginga
av eigde bustader er gunstig, kan det òg gje betra økonomi på lengre
sikt.
Tilskot til etablering er også eit verkemiddel
for å etablere bustadprosjekt der leigarar i kommunalt disponerte
bustader kan kjøpe bustaden.
Bustadutvalet gjorde framlegg om at kommunane
skulle kunne gje etableringstilskotet som eit rente- og avdragsfritt
lån.
Regjeringa rår ikkje til å gjere tilskotet om
til rente- og avdragsfrie lån. Sjå omtale i meldinga kapittel 5.2.2.
Lang nedbetalingstid på startlån kan sikre nokre av dei same omsyna
som eit rente- og avdragsfritt lån. Det gjer at bustadfinansieringa
til låntakaren har ein lågare prosentdel subsidiar og høgare prosentdel
lån. På den måten kan tilskotsmidlane hjelpe fleire.
Tilskotsmottakaren skal betale tilbake etableringstilskotet
ved flytting. Tilskotet blir nedskrive over ein periode på 20 år.
Det kan gjere at den einskilde ser seg tent med å bu lenge i bustaden
for å ikkje miste tilskotet. På den andre sida kan det vere lettare
for ein person med eit heilt eller delvis avskrive tilskot å skaffe
seg ein større bustad.
Det blir i meldinga peikt på at å gje leigarane høve
til å kjøpe den kommunale bustaden dei bur i, kan vere ei god løysing.
Andre gonger passar det best å kjøpe ein annan bustad.
Kommunane kan ha mykje å hente på å ha eit langsiktig
perspektiv på eigaretablering allereie i ein tidleg fase, både når
dei skaffar nye bustader, og når dei er i kontakt med leigarar og
bustadsøkjarar.
Leige-til-eige inneber at leigaren får rett
til å kjøpe bustaden på eit seinare tidspunkt. Ein slik opsjonsavtale
er likevel ikkje ein naudsynt føresetnad for at leigaren kan kjøpe
bustaden ho eller han bur i.
Årsaker til at partane ynskjer ein slik avtale,
kan vere:
at dei inneber ei
leasingordning, slik at delar av husleiga blir avrekna og trekte
ifrå ved seinare bustadkjøp.
at dei fungerar som motivasjon for leigarane.
Husbanken skal samle kunnskap om juridiske og administrative
utfordringar og løysingar ved leige-til-eige-modellar, og bør spreie
kompetanse mellom kommunane.
Ved sal av kommunale bustader til leigarar kan kommunane
reinvestere salsinntekta i nye bustader. Eventuelle tilskot til
utleigebustader som er bundne opp i bustaden må òg investerast i
ny utleigebustad, eller betalast attende til Husbanken. Utleigetilskotet
skal gå til ein ny utleigebustad og ikkje til eigaretablering. Dei
to tilskotsordningane, etableringstilskot og utleigetilskot, har ulike
føremål.
Det blir i meldinga vist til at oppfølging av bustadeigarar
med økonomiske vanskar kan tryggje dei som allereie har lån, og
også gjere at fleire får høve til å eige bustad.
Til grunn for dette arbeidet ligg dei offentlege inntektssikringsordningane
(dagpengar, pensjon med vidare). Desse ordningane har som føremål å
erstatte delar av inntekta for personar som av ulike grunnar ikkje
er i arbeid, og dette medverkar samstundes til at folk har råd til
å skaffe seg og halde på ein bustad. Den statlege bustøtteordninga
medverkar òg til at folk kan skaffe seg ein bustad, og halde på
bustaden.
I særlege tilfelle kan det vere aktuelt for
kommunane å nytte supplerande økonomiske støtteordningar som etableringstilskot
eller sosialhjelp for å hjelpe låntakaren med å få orden på økonomien.
Ei viktig årsak til at folk ikkje betaler på
lån, er at dei har problem med å disponere pengar. Skal ein førebyggje
risiko ved bustadeige, står det derfor heilt sentralt å gje økonomisk
rettleiing og råd om handtering av gjeld. Tiltak mot usikra gjeld
er òg viktig for å redusere risikoen for sårbare låntakarar.
Personar med gjeldsproblem kan forhandle med kreditorane
om betalingsutsetjing eller sletting av gjeld. Personar som er varig
ute av stand til å betale gjelda si, kan søkje om gjeldsordning
dersom dei først har prøvd å forhandle på eiga hand eller saman
med kommunen. Kommunane skal hjelpe dei som har gjeldsproblem, jf.
lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og
gjeldsordningslova.
Kommunane går òg inn i forhandlingar på vegner
av låntakarar i utanrettslege gjeldsordningar.
Regjeringa meiner at gjeldsordningslova og dei økonomiske
støtteordningane er gode verkemiddel for å handtere gjeldsproblem.
Regjeringa vil samstundes auke kunnskapen om kor god beredskapen
er, ved å sjå på korleis verkemidla samla sett kan hindre tvangssal
ved økonomiske nedgangstider.
sjå på korleis ein
betre kan sikre at startlånet blir nytta i tråd med føremåla for
ordninga
at Husbanken skal medverke til at kommunane får
auka kompetanse om vilkår på startlån tilpassa låntakaren
opne for at startlån kan tildelast med
ei løpetid på 50 år i særskilde tilfelle
tryggje startlånsordninga ved å lage tydelegare reglar
og rutinar for oppfølging av kundar med betalingsproblem og ved
å styrkje kompetansen til kommunale sakshandsamarar
medverke til at fleire innanfor målgruppa
får tilskot til etablering
at Husbanken skal samle erfaringar om leige-til-eige-modeller
og spreie kompetanse mellom kommunane
Å leige gjev fleksibilitet i livs- og busituasjonen, og
kan gje lågare økonomisk risiko enn bustadeige.
Etterspurnaden etter leigde bustader kan endre seg
raskt.
Mange utleigeeiningar er ein del av bustaden eigaren
bur i, eller dei er ekstrabustader som gjev ei biinntekt til eigaren.
Bustadutvalet skilde mellom profesjonelle utleigarar
og småutleigarar som ikkje lever av utleigeverksemda.
Ved å gjere det attraktivt å leige ut kan det
kome fleire utleigebustader på marknaden.
Rammene for leigemarknaden må balansere omsynet
til gode og stabile buforhold for leigarane mot omsynet til å stimulere
eigarar til å leige ut. Generelt sett balanserer reglane desse omsyna godt
i dag, men ein del hushald har problem med å skaffe seg ein tilfredsstillande
leigebustad. Regjeringa meiner at det ikkje er akseptabelt at utleigarar
spekulerer i å tilby dårlege leigeforhold til dei som ikkje får
tak i noko anna.
Diskriminering kan vere ei årsak til at personar har
problem med å finne seg ein eigna leigebustad. Bustadsøkjarar med
ulik etnisk bakgrunn opplever å møte ulike vilkår og ulik grad av problem
på eigemarknaden.
Regjeringa er særleg oppteken av barnefamiliar og
deira buforhold på leigemarknaden. Rundt 25 000 familiar med barn
er langtidsleigarar.
Den kommunale bustadmassen er ikkje alltid like
godt tilpassa behova i dag. Mellom anna bur mange barnefamiliar
trongt. Manglande tryggleik i nærmiljøet, uro og bråk kan påverke
utviklinga til barna.
Støtte og kompetanseheving hjå leigarar, utleigarar,
kommunen og institusjonar på leigemarknaden kan gjere det enklare
å avdekkje og motverke dårlege leigeforhold. Det offentlege kan
også stimulere til gode utleigetilbod gjennom utleige i eigen regi
eller gjennom å støtte private aktørar.
Ei utfordring i den private leigemarknaden er
at leigarar med dårlege leigeforhold kan vegre seg mot å rapportere
om dette fordi dei er redde for å miste bustaden. Kommunane kan
vegre seg mot å gå for hardt ut mot lovbrot fordi det kan føre til reduksjon
i leigetilbodet. Folk som ikkje kan få tilfredsstillande tilbod
i den private leigemarknaden, bør få hjelp til å skaffe seg ein
kommunal bustad eller kjøpe sin eigen bustad. Kommunar som kjenner
til forholda på leigemarknaden vil enklare kunne hjelpe vanskelegstilte
med kommunal bustadtildeling og eigaretablering.
Det er stilt ei rekkje krav til kvalitet i bustader. Plan-
og bygningslova, den byggtekniske forskrifta, brann- og eksplosjonsvernlova
og strålevernlova høyrer til det regelverket som regulerer kvaliteten
i dei leigde bustadene. Leieboerforeningen i Oslo har sett på reglane
og meiner at dersom alle reglane blei følgde, er det vanskeleg å
sjå at det skulle vere mange graverande leigeforhold.
Både manglande kunnskap og medvitne brot på lova
kan gje dårlege leigeforhold.
Departementet har utarbeidd ein serie med lettlesne
brosjyrar om husleigerettslege tema og vil vurdere ytterlegare tiltak
for å auke kunnskapen om reglar som er viktige for leigeforholda.
Informasjon om leigeprisar kan gjere det enklare for
leigarar og utleigarar å finne prisnivå på liknande bustader i same
buområde. Leigemarknadsundersøkinga (LMU) frå Statistisk sentralbyrå
gjev oversikt over leigeprisar for ulike bustader i alle regionane
og dei store byane. Ei utvida og forbetra LMU vil etter planen bli publisert
av SSB i løpet av 2013.
Personar med svak økonomi kan ha problem med
å betale depositum for å leige ein bustad. Kommunane kan hjelpe
anten ved å gje lån til depositum eller ein kommunal garanti. Det
har vore ein del skepsis blant utleigarar til om garantiordningane
gjev tilstrekkeleg sikring mot misleghald. For å styrkje verkemidla
på dette området er det utarbeidd eit nytt standard garantidokument
som kommunane kan bruke. Det er behov for å gjere dette dokumentet
betre kjent i kommunane.
Kommunal- og regionaldepartementet har vurdert
om startlånet kan vere eit eigna verkemiddel for å gje lån til depositum.
Trondheim kommune gjennomførte ei prøveordning for slik bruk av startlånet,
og Stortinget har òg bede departementet om å vurdere spørsmålet.
Lån til depositum er utan sikring og må vere skjønsbaserte. Kommunane
bør derfor ha eineansvar for tildeling og risiko ved lån til depositum.
Startlånet er eit lån med pant i bustad, som skal medverke til etablering
i eigd bustad, og er ikkje eigna som verkemiddel for lån til depositum.
Andre leigarar kan ha behov for rettleiing og
oppfølging i praktiske sider ved å bu. Bustadutvalet meinte at kommunal
utleigeformidling kunne vere eit effektivt tiltak for personar som
slit i leigemarknaden.
Husleigetvistutvalet (HTU) handsamar tvistar om
leige av bustad etter husleigelovene av 1939 og 1999 i Oslo, Akershus,
Hordaland, og Sør- og Nord-Trøndelag. Utvalet gjev tilbod om tvisteløysing
med kort sakshandsamingstid og låge kostnader. HTU verkar som ein
domstol og kan både mekle mellom partane og ta avgjerd i konfliktar.
Sjå utgreiing om saksgangen i meldinga.
HTU medverkar til tryggare og meir føreseielege
busituasjonar og raskare konfliktløysing. Regjeringa ynskjer derfor
å utvide HTU til fleire byar og pressområde.
HTU har ulik informasjon på nettsida og gjev
i tillegg generell rettleiing i brev, e-postar og telefonar på spørsmål
frå publikum frå heile landet.
I Noreg er det i dag tre organisasjonar som
har som føremål å støtte leigarar. Det er Leieboerforeningen (med
kontor i Oslo), Oslo kommunale leieboerorganisasjon og Leieboerforeningen
Bergen. Til saman er det i overkant av 5 000 medlemmer i dei tre
organisasjonane.
Bustadutvalet (NOU 2011:15) rådde til at leigebuarorganiseringa
blir styrkt, og at det offentlege gjev støtte til å opprette ei
nasjonal leigebuarforeining.
Det blir i meldinga peikt på at det truleg er
samansette årsaker til at det er få leigarar som organiserer seg.
Leigebuarorganisasjonar er eit viktig grunnlag for
å sikre rettstryggleiken til leigarar og demokratiske prosessar,
og departementet vil medverke til å styrkje leigebuarorganiseringa.
For å nå ut til så mange som råd av dei som
slit på leigemarknaden, ynskjer regjeringa å auke kunnskapen i andre
organisasjonar om dei rettane og pliktene leigarar har. Gjennom
eit kursopplegg kan fleire bli medvitne om den hjelpa leigarar kan
trenge og kan ha rett til. Eit mogleg tiltak er òg å omsetje brosjyrane
om husleigelova til fleire språk og få fleire organisasjonar med
på å spreie dei.
Lov om husleieavtaler frå 1999 regulerer avtalar om
leige av husrom, både til bustadføremål og andre føremål. Lova skal
balansere omsynet til butryggleik for leigaren mot interessene til
utleigaren.
Etter husleigelova kan leigarar og utleigarar
fritt velje mellom tidsbestemte og tidsubestemte leigekontraktar.
Ved tidsbestemte leigekontraktar er hovudregelen at minstetida for
husleigekontraktar er tre år. Regelen blei innført i 1998, då husleigelova
blei revidert. Regelen har fleire unntak som gjer det mogleg å avtale
kortare kontraktslengde.
Ved handsaminga av Ot.prp. nr. 74 (2007–2008) Om
lov om endringer i husleieloven ynskte fleirtalet i kommunal- og
forvaltningskomiteen å få vurdert ei innføring av tidsubestemte
leigekontraktar som hovudregel i husleigelova. Også bustadutvalet
(NOU 2011:15) vurderte spørsmålet om å innføre tidsubestemte kontraktar
som hovudregel, men rådde ikkje til ei slik endring. Utvalet kom
fram til at det er sannsynleg at dei negative konsekvensane blir
betydelege. Regjeringa rår ikkje til å innføre tidsubestemte kontraktar
som hovudregel.
Innstramming i reglane om kontraktslengde vil samstundes
kunne vere eit verkemiddel for å fremje bustabilitet for leigarane.
Husleigelovutvalet (NOU 1993:4) rådde til at minstetida
for leigekontraktar som hovudregel skulle vere fem år. Kommunal-
og regionaldepartementet vil sende på høyring eit slikt framlegg.
Ei minstetid på fem år kan gje noko auka bustabilitet, mellom anna
gjennom barneåra. Dei to ekstra åra kan bety mykje i einskilde tilfelle, til
dømes for å sleppe skulebyte. Å sikre buforhold der det ligg til
rette for at barn kan få gode oppvekstvilkår, er eit prioritert
område innanfor bustadpolitikken.
Departementet meiner at ei auka minstetid til fem
år truleg ikkje fører til at mange utleigarar trekkjer bustadene
ut av marknaden. Regelendringane gjeld ikkje for bustader som i
dag er unnatekne frå hovudregelen, slik som utleige av del av eigen
bustad.
Ikkje alle leigarar ynskjer lange kontraktar. Reglane
om minstetid er ikkje til hinder for at leigar og utleigar kan gjere
avtalar om at leigaren har rett til å seie opp kontrakten med eit
varsel på tre månader. For tidsubestemte kontraktar gjeld òg høvet
til å seie opp kontrakten.
Regjeringa går inn for å føre vidare unntaka
frå hovudregelen slik dei er i dag, og å halde fast ved ei minstetid
på tre år for offentleg disponerte bustader og andre klausulerte
bustader for vanskelegstilte.
Krav til kvalitet på bustader skal sikre at
bustadene har ein byggteknisk standard der det er teke omsyn til
viktige forhold som liv, helse og miljø. Bustader eller delar av
bustader kan leigast ut utan særskilt godkjenning frå kommunen.
Dersom bustadeigarar skal byggje om eller endre
bruk på ein bustad må dei følgje dei same krava til kvalitet som
nybygg. For å stimulere til etablering av utleigebustader vil departementet vurdere
forenklingar av byggjereglane for utleigeeiningar i eksisterande
bygg.
Det kan òg vere vanskeleg for leigarar og utleigarar
å få oversikt over krava til kvalitet. Leieboerforeningen har derfor
tilrådd å lage ei kopling i husleigelova til dei offentlegrettslege krava
til bustader og bygg i mellom anna plan- og bygningslova.
Departementet vil sende på høyring eit framlegg om
ei føresegn i husleigelova som synleggjer at brot på offentlegrettslege
krav som er stilte av omsyn til liv og helse alltid skal reknast
som mangel etter husleigelova.
Både kommunane og staten kan i dag stimulere til
gode private utleigetilbod, men regjeringa meiner det er potensial
for både å nytte verkemidla meir og å tilpasse verkemidla betre
til dette føremålet.
Ved å leggje til rette for at einskilde eigedomar blir
nytta til utleigebustader eller studentbustader, kan kommunane stimulere
til langsiktig leige. Regjeringa vil sjå nærare på korleis tinglyste klausular
kan sikre bruken av eigedomane i ein viss periode. Departementet
vil utarbeide ei rettleiing for å synleggjere kva for juridiske verkemiddel
kommunane kan nytte for å stimulere til utleige av einskilde eigedomar.
Bustadutvalet (NOU 2011:15) gjorde framlegg om
å gjere ei juridisk vurdering av kva høve det er til å setje av
eigedomar til utleige i reguleringsplanen. Plan- og bygningslova
regulerer den overordna arealbruken og utforminga av bygningar.
Lova kan ikkje regulere eigarforhold, drift eller verksemd. Utleigebustader,
studentbustader og liknande er derfor ikkje eigne arealføremål etter
plan- og bygningslova.
Regjeringa vil sjå på korleis grunnlånet kan
bli eit betre verkemiddel for å auke talet på utleigebustader. Både
kommunane og staten kan stimulere til gode private utleigetilbod
gjennom å betre dei finansielle vilkåra. Kommunane kan stimulere
til utleige gjennom å framskaffe rimelege tomter og andre gunstige
vilkår.
Bustadutvalet meinte det var behov for å sjå nærare
på moglege modellar for utleige med sosiale føremål. Ei mogleg avgrensing
av utleige med sosiale føremål kan vere at leigarane skal ha låg
inntekt. Ved ei inntektsgrense for leigarane kan det måtte vere
ein føresetnad at husleigene er subsidierte, slik at låginntektshushald
kan bu der. Dersom statlege subsidiar skal nyttast til bustadprosjekt
eller for å redusere bukostnader må det sikrast at subsidiane er
målretta. Tilskot til utleigebustader, omsorgsbustader og studentbustader
er etablerte ordningar med behovsprøving og målretting av midlane.
Det er store, udekte behov for fleire bustader innanfor ramma av
desse ordningane, og regjeringa vil halde fram med å stimulere til
gode utleigetilbod gjennom desse tilskotsordningane. Regjeringa
meiner det er rom for auka medverknad frå private aktørar når det
gjeld å byggje og drive kommunalt disponerte bustader.
Bygging av studentbustader må sjåast i samanheng
med bustadmarknaden elles. Ifølgje rapporten Levekår blant studentar
2010, leiger fleirtalet av studentane bustad, om lag 15 pst., gjennom
studentsamskipnadene.
Å byggje studentbustader kan verke dempande på
prisane på leigemarknaden elles og auke sjansane for at andre bustadtrengande
kan finne seg ein eigna bustad.
Regjeringa gjev tilskot til bygging og rehabilitering
av studentbustader. Studentbustadene skal vere eit supplement til
den opne bustadmarknaden.
I dei seinare åra har regjeringa prioritert
bygging av studentbustader og etablert ei tett oppfølging for å
sikre gjennomføring av bygginga.
Trass i dette er det behov for fleire studentbustader
til å møte det aukande talet på studentar. Regjeringa har i den
politiske plattforma si nedfelt at det er eit mål å byggje 1 000
studentbustader i året. Regjeringa vil fram mot 2014 vurdere regelverket
for oppføring av studentbustader, også nivået på kostnadsramma og
tilskotet.
Regjeringa har gjort endringar i den byggtekniske
forskrifta for å leggje betre til rette for oppføring av studentbustader.
Frå 1. april 2012 blei det gjort unntak frå somme av krava til tilgjengelegheit
for bustader som blir oppførte av studentsamskipnader og studentbustadstiftingar som
har fått tilsegn om tilskot. Retningslinjene for grunnlånet er òg
endra slik at dei ikkje stiller strengare krav om universell utforming
i studentbustader enn den byggtekniske forskrifta.
I tida framover vil regjeringa vurdere eventuelle nye
tiltak for å lette etableringa av nye studentbustader. Mellom anna
ynskjer regjeringa å utvide verkeområdet for dei unntaka som er nemnde
ovanfor, til å omfatte alle nye studentbustader i 2013.
Kommunane er ein viktig aktør i planlegginga og
etableringa av nye bustader. Regjeringa er kjend med at mange kommunar
jobbar konstruktivt saman med studentsamskipnadene for å finne løysingar
for bygging av studentbustader. Som tomteeigarar kan kommunane gjere
avtale med studentsamskipnadene om å byggje studentbustader. Kommunane
kan òg i kommuneplanar og reguleringsplanar leggje til rette for
at det finst tomter som høver til studentbustader. Kommunane kan
òg tilpasse rekkjeføljekrava for studentbustader, til dømes ved
eit redusert krav om parkeringsdekning. Regjeringa vil gå igjennom
bruken av rekkjeføljekrav.
Kommunane disponerer over 100 000 utleigebustader.
Det har i hovudsak vore ein jamn auke i talet på slike bustader
frå år til år.
Målgruppene for bustadene er fleire.
Støtte til bukostnader i den private leigemarknaden
(sosialhjelp og bustøtte) eller mellombels butilbod er aktuelle
verkemiddel for dei som ikkje får tilbod om kommunal bustad.
Dei kommunale bustadene fyller fleire føremål. Dei
dempar presset generelt på leigemarknaden, og dei gjev kommunane
høve til å hjelpe personar som treng det direkte. Dei gjev òg kommunane
betre høve til å avgjere utforminga og kvaliteten på bustadene,
ikkje minst viktig når bustadene skal vere tilrettelagde for særskilde behov.
Av dei kommunale bustadene er om lag halvparten
til pleie- og omsorgsføremål. I tillegg har kommunane over 40 000
alders- og sjukeheimsplassar. Søkjelyset må no rettast mot modernisering,
fornying og utskifting av dei eksisterande sjukeheimsplassane og
omsorgsbustadene.
I 2008 blei det etablert ei ordning med investeringstilskot
til heildøgns omsorgsplassar. Tilskotet er eit verkemiddel i «Omsorgsplan
2015». Ordninga legg til rette for langsiktig planlegging og investering
i den kommunale omsorgstenesta. Regjeringa har ei målsetjing om
å gje tilsegn om tilskot til 12 000 heildøgns omsorgsplassar i perioden
2008–2015.
Dei siste ti åra er det gjeve tilsegn til om
lag 10 000 utleigebustader til bustadsosiale føremål, både til etablering
eller utbetring av bustadene. Dei siste åra har regjeringa auka
rammene for tilskotet. Nedbygginga av institusjonsomsorga gjer at
kommunane i større grad treng tilrettelagde bustader for personar
med omfattande behov for helse- og omsorgstenester. Det gjer at
kommunane må endre bustadmassen. Samstundes rapporterer kommunane
om stort behov for fleire bustader.
I meldinga blir det vist til at tilskot til
utleigebustader skal bidra til god forvaltning av den kommunale
bustadmassen i kommunane, med klare tildelingskriterium, og rutinar
for å hjelpe bebuarar vidare i bustadkarrieren. Kommunane må òg
sikre naudsynt vedlikehald av bustadene og planleggje kva bustader
dei treng i framtida.
Utmålinga av tilskotet skal vere fleksibel slik
at gode bustadprosjekt til prioriterte grupper kan realiserast.
Høgare tilskotsutmåling inneber at færre bustadprosjekt kan få tilsegn
innanfor same budsjettramme. Det er derfor naudsynt at kommunen
kan dokumentere faktisk tilskotsbehov.
Husbanken har oppretta ein simulator som reknar
ut storleiken på tilskotet ut ifrå husleige, driftsutgifter og prosjektkostnader.
Simulatoren bidreg til dialog med kommunane om husleigefastsetjing,
utgiftsplanlegging og tilskotsutrekning. Simulatoren gjer det mogleg
med betre utrekningar av faktiske tilskotsbehov og bidreg slik til
god utnytting av tilskotsmidla.
Ei evaluering av tilskotsordninga har vist at
det er behov for å klargjere korleis utmålinga av tilskotet skal
gjerast. Husbanken skal derfor invitere med KS og eit utval kommunar
for å vurdere om, og eventuelt korleis, utmålinga av tilskotet betre
kan medverke til fleire eigna bustader til vanskelegstilte på bustadmarknaden.
I 2006 etablerte Kommunal- og regionaldepartementet
programmet «Kompetanse for bedre eiendomsforvaltning» (KoBE). Ein
viktig del av programmet har vore å støtte kompetansehevande tiltak.
I 2012 blei programmet integrert i den ordinære verksemda til DiBK.
KoBE har i hovudsak vore retta mot forvaltning av kommunale føremålsbygg
som barnehagar, skular, sjukeheimar, administrasjonsbygg og idretts-
og kulturhus. Forvaltning av kommunale bustader har både likskapar
og skilnader frå føremålsbygg. Departementet vil at DiBK og Husbanken
i samarbeid skal sjå på korleis erfaringane frå KoBE kan nyttast
og vidareutviklast for forvaltninga av kommunale bustader.
Kommunane kan velje om dei ynskjer å eige bustader
sjølve, eller om dei vil gjere avtalar med private aktørar om å
leige eller disponere bustadene. Husbanken skal samle og spreie
erfaringar med ulike former for samarbeidsavtalar.
Husbanken kan gje tilskot til utleigebustader
til kommunar, stiftingar og andre aktørar som medverkar til etablering
av kommunale bustader. Når andre enn kommunen eig bustadene, skal
det tinglysast ein klausul som gjeld bruken av bustadene, og som
seier at kommunen har tildelingsrett i minst 20 år.
Investeringstilskotet til heildøgns omsorgsplassar
blei endra i 2011. Tilskotet går no berre til kommunane, men kommunane
kan kjøpe omsorgsplassar av andre aktørar dei samarbeider med, både
ideelle eller kommersielle aktørar. For å få tilskot er det eit
avgjerande vilkår at kommunane sikrar seg disposisjonsrett til omsorgsplassane
i minst 30 år, og at vilkåra i ordninga elles er oppfylte.
I tilfelle der kommunane gjer avtalar om å leige bustader
kan dei lage ordningar for rettleiing og oppfølging av bebuarane.
stimulere til auka
kunnskap hjå leigarar og utleigarar om reglar som er viktige for
leigeforholda
medverke til ein meir detaljert leigemarknadsstatistikk
arbeide for å utvide Husleigetvistutvalet
(HTU) til fleire delar av landet
medverke til å styrkje leigebuarorganiseringa
sende på høyring eit framlegg om å utvide
minstetida for tidsavgrensa leigekontraktar frå tre til fem år som
hovudregel
sende på høyring eit framlegg om ei føresegn
i husleigelova som synleggjer at brot på offentlegrettslege krav
som er stilte av omsyn til liv og helse alltid skal reknast som
mangel etter husleigelova
utarbeide ei rettleiing om juridiske verkemiddel kommunane
kan nytte for å fremje privat utleige
vurdere korleis grunnlånet kan nyttast
betre til å fremje langsiktige og gode private utleigeprosjekt
byggje vidare på dei etablerte tilskotsordningane for
kommunale bustader, omsorgsbustader og studentbustader
samle erfaringar frå samarbeid mellom kommunane
og private aktørar om kommunale bustader for å vidareutvikle gode
løysingar
Nav-kontoret har ei lovfesta plikt til å arbeide
for å betre levekåra for vanskelegstilte, medverke til sosial og
økonomisk tryggleik og fremje overgang til arbeid, sosial inkludering
og aktiv deltaking i samfunnet. Dette går fram av føremålsføresegna
i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (STL).
Lova skal òg medverke til at utsette barn og unge og familiane deira
får eit heilskapleg og samordna tilbod. Det blir i meldinga peikt
på at det arbeidet kommunane og Nav-kontora gjer på dette området,
står heilt sentralt når det gjeld å hjelpe folk til å skaffe seg
ein god bustad og å motverke at folk mister bustaden.
Kommunane og Nav-kontora kan til dømes gje hjelp
i form av økonomisk stønad, jf. STL § 18, gje økonomisk rettleiing,
jf. den same lova § 17, eller gje rettleiing om utanrettslege gjeldsordningar,
jf. gjeldsordningslova § 1-5.
Stønad til buutgifter gjennom økonomisk sosialhjelp
kan vere naudsynt over lang tid, til dømes som supplement til ei
låg trygdeyting og bustøtte. Personar som treng økonomisk stønad
i lang tid, treng ofte hjelp til å få dekt buutgifter. Andre treng
stønad til buutgifter i samband med akutte problem som fall i inntekta,
ein endra livssituasjon eller at ein må betale depositum for eit leigeforhold.
Føremålet med økonomisk rettleiing er å gje
råd og praktisk hjelp til personar med økonomiske vanskar, slik
at ho eller han får kontroll over økonomien sin. Når manglande økonomisk
styring dreg andre problem med seg, er økonomisk rettleiing eit
viktig verkemiddel.
Frivillig offentleg forvaltning av inntekta
er eit anna verkemiddel og inneber at ein person heilt eller delvis
overlèt til det offentlege å disponere dei midlane vedkomande har
til dekning av naudsynt livsopphald og andre forpliktingar. Mindre
inngripande alternativ bør prøvast før ein set i verk frivillig
offentleg forvaltning av inntekta. Forvaltning av inntekta kan lett
bli eit statisk verkemiddel dersom det ikkje følgjer økonomisk rettleiing
med.
Ein form for frivillig offentleg forvaltning
er trekk i trygdeytingar for betaling av husleige for kommunale
bebuarar. Bustadutvalet meinte at ein viktig suksessfaktor i det
bustadsosiale arbeidet er at kommunen og arbeids- og velferdsforvaltninga
samarbeider godt i tilfelle der dei tek i bruk avtalar om trekk
for betaling av husleiga.
Arbeids- og velferdsdirektoratet skal styrkje kompetansen
i kommunane om korleis dei kan hjelpe folk som har vanskar med å
disponere økonomien og betale lån og rekningar, samt om korleis
dei kan gje god oppfølging og rettleiing om bustadøkonomi.
I meldinga går det fram at bustøtte skal sikre husstandar
med låge inntekter og høge buutgifter ein eigna bustad. Støtta skal
hjelpe vanskelegstilte både til å etablere seg i ein bustad og til
å halde på den bustaden dei har. Bustøtta er ei rettsbasert ordning
som er strengt behovsprøvd. Med unntak av militært og sivilt tenestepliktige og
studentar utan barn kan alle over 18 år få bustøtte om dei fell
innanfor dei økonomiske kriteria. Bustøtta er den bustadsosiale
ordninga som når flest mottakarar. I 2013 vil rundt 120 000 husstandar
få bustøtte kvar månad. Løyvinga er på om lag tre mrd. kroner årleg.
Bustøtteordninga blei styrkt i 2009. Sjå omtale
i meldinga.
Omlegginga av bustøtta blei evaluert. Evalueringa
konkluderte med at bustøtta etter reforma når fram til klart fleire
og til grupper som tidlegare var utestengde frå ordninga. Ho konkluderte
vidare med at ordninga ikkje verkar godt nok for barnefamiliar.
Det blei derfor rådd til å auke buutgiftstaka for store husstandar.
For å motverke «innlåsing» av leigarane i kommunale utleigebustader
bør ein ifølgje evalueringa endre reglane slik at ytingane til bebuarar
i private og offentlige bustader blir like (lik dekningsprosent).
Dei overordna føresegnene er formulerte i den nye
lova om bustøtte. Personvernet og rettstryggleiken til søkjarane
er styrkt gjennom lova. Medan Husbanken hittil både har gjort vedtak
om bustøtte og handsama klager, er det no ei uavhengig klagenemnd
som skal handsame klagene.
Det blir i meldinga peikt på at det er viktig
å sikre at det går bustøtte berre til dei som har rett til ytinga.
For å styrkje kontrollen blir det innført systematisk etterkontroll
av den inntekta og den formuen som blei nytta ved utrekninga av bustøtta.
Husbanken kan krevje bustøtte tilbake når støtta er blitt utbetalt
med urette.
Det blir i meldinga peikt på at bustøtta er
eit godt sikringsnett for dei som har låge inntekter og høge buutgifter.
Bustadutvalet framheva bustøtta si sentrale rolle som bustadsosialt
verkemiddel og meinte ordninga er målretta og effektiv når det gjeld
å nå dei som både har låge inntekter og høge buutgifter. Utvalet
meinte det primære føremålet med ordninga ikkje er å tette fattigdomsgapet,
men å dempe konsekvensane for dei med låg inntekt.
Utvalet meinte samstundes at ordninga ikkje treffer
like godt for alle, og at ei vidareutvikling kan gjere ho til eit
meir effektivt verkemiddel i arbeidet mot fattigdom og i det bustadsosiale
arbeidet. Utvalet kom med fleire framlegg for å styrkje bustøtta
som verkemiddel, mellom anna for barnefamiliar og ved lik handsaming
av leigarar i kommunale og private bustader.
Av dei som får bustøtte i dag, har store husstandar
oftare høge buutgifter over dei maksimalgrensene som er sette (taket),
enn dei mindre husstandane. Det kan indikere at bustøtta treffer betre
for små enn for store husstandar.
Når barn bur skiftevis hjå begge foreldra, kan berre
den eine av foreldra i dag få meirytinga i bustøtta for felles barn.
Dette er den av foreldra som bur der barna er folkeregisterførte.
Både dei som evaluerte bustøtta og bustadutvalet føreslo å endre
regelverket slik at felles barn blei inkluderte i utrekninga av
bustøtta for begge foreldra.
Dei som leiger kommunale bustader får meir bustøtte
enn dei som leiger privat, når alt anna er likt. Det er fordi dekningsgraden
er 80 pst. i kommunale bustader og 70 pst. i private bustader. Høgare
ytingar i offentlege enn i private bustader kan gjere det mindre
freistande for kommunale leigarar å flytte. Det motverkar arbeidet
for å få så mange som råd til å greie seg sjølve i sin eigen bustad,
og det kan sjå ut som ei urimeleg favorisering av offentlege bustader.
På grunn av høge bustad- og leigeprisar har nokre
kommunar høgare buutgiftstak enn resten av landet. Ved omlegginga
av bustøtta i 2009 gjekk talet på kommunar som har høgare buutgiftstak
enn resten av landet opp frå 8 til 15. Det var kommunar rundt Oslo
og Stavanger som då kom til.
Bustadutvalet peika på at satsane i bustøtta
ikkje blir justerte i takt med utviklinga i bustad- og leigeprisane.
For å sikre at ytinga gjennom bustøtta aukar i takt med prisstiginga,
rådde utvalet til å greie ut alternative metodar for indeksering.
Ved omlegginga av bustøtta i 2009 blei innslagspunktet
for høg eller progressiv sats for eigendelen sett så høgt at personar
med minstepensjon og unge uføre blei sikra låg sats. Satsen er sidan blitt
oppjustert kvart år i takt med veksten i minstepensjonane. Denne
praksisen har skjerma dei som får trygd eller pensjon mot høg avkorting
i bustøtta som følgje av den høge veksten i pensjonane dei seinare
åra.
Regjeringa vil vurdere eventuelle endringar
i bustøtteordninga i samband med dei framtidige framlegga til statsbudsjett,
for å vidareutvikle ordninga som eit verkemiddel for å medverke
til butryggleiken for husstandar med låge inntekter og høge buutgifter.
at Husbanken og Arbeids-
og velferdsdirektoratet skal medverke til at kommunane får auka kompetanse
til å gje hjelp til folk som har disponeringsvanskar og betalingsproblem
vurdere eventuelle endringar i bustøtteordninga
i samband med dei framtidige framlegga til statsbudsjett for å vidareutvikle
bustøtta som verkemiddel for å medverke til butryggleiken for husstandar
med låge inntekter og høge buutgifter
Det blir i meldinga vist til at framlegga om
auka kunnskap om privatøkonomi og sparing vil kunne føre til administrative
utgifter til å spreie læringsverktøy, og eventuelt vidareutvikle desse.
Det går fram av meldinga at utgiftene kan bli dekte innanfor gjeldande
budsjettrammer. Utgiftene til eit offentleg utval som skal gå gjennom
eigarseksjonslova kan òg bli dekte innanfor gjeldande budsjettrammer.
Styrkt innsats for god praktisering av startlånet og
dei andre framlegga for hjelp til bustadeige vil kunne ha administrative
konsekvensar for Husbanken og kommunane gjennom vidareutvikling
av regelverket og praksisen. Dette gjeld innsats for å sikre at
startlånet blir nytta i tråd med føremåla, god praksis for lånevilkår
tilpassa ulike situasjonar, og god praksis for oppfølging og rettleiing
av låntakarar. Framlegga handlar dels om å utvikle kompetanse og
arbeidsmetodar. Det gjev kostnader som kan bli dekte innanfor dei
gjeldande budsjettrammene. Endringane kan gje redusert etterspurnad
etter startlånet frå nokre grupper og auka etterspurnad frå andre.
Dette kan verke inn på administrasjonsutgiftene til kommunane, og
kostnadene for kommunane til å hjelpe husstandar med å finne ein
eigna leigebustad. God oppfølging av låntakarar kan isolert sett
gje auka administrative kostnader for kommunane, men kan òg føre
til innsparingar dersom låntakarane får mindre behov for omfattande
hjelp.
Tiltak for å auke kunnskapen hjå leigarar og
utleigarar vil krevje noko midlar til informasjonstiltak. Dette
kan gjennomførast innanfor gjeldande budsjettrammer. Det same gjeld
auka kunnskap om korleis kommunane kan stimulere til privat leige.
Desse tiltaka kan gjere at leigemarknaden fungerer betre og at leigarar
treng mindre hjelp til å skaffe seg ein eigna leigebustad. Det kan
spare kommunen for utgifter. Ved å styrkje institusjonane i leigemarknaden kan
effekten òg vere at kommunane sparer utgifter til å hjelpe leigarar.
Gjennom å styrkje institusjonar med særkompetanse på leigemarknaden
kan det gje meir effektiv hjelp til leigarar og utleigarar. Det
å styrkje institusjonane i leigemarknaden krev budsjettmidlar, og må
sjåast i samband med framtidige budsjettrammer. Ei styrking av HTU
inneber samstundes innsparingar for forliksråda.
Det går fram av meldinga at framlegga om endringar
i husleigelova truleg ikkje vil få vesentlege økonomiske eller administrative konsekvensar.
Det vil kunne gje tryggare og betre leigeforhold. Auka minstetid
på husleigekontraktar kan samstundes føre til at nokre utleigarar trekkjer
bustadene ut av leigemarknaden. Desse vil i så fall truleg seljast
på eigarmarknaden.
Kommunale bustader, omsorgsbustader og studentbustader
inneber kostnader for staten i form av tilskot. Det vil òg innebere
direkte kostnader og inntekter for kommunane, Studentsamskipnadene
og private aktørar. Indirekte vil fleire slike bustader kunne lette
presset i leigemarknaden, og spare utgifter til mellom anna mellombelse
butilbod og anna bustadhjelp.
Komiteen viser til
at det er bred politisk oppslutning om å legge til rette for boligeie.
I ulike livssituasjoner og faser i livet har
likevel mange et behov eller ønske om å leie en bolig. Det er derfor
behov for å videreutvikle leiemarkedet. Komiteen imøteser
regjeringens varslede tiltak for å bedre leiemarkedet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil fremheve behovet
for å videreutvikle gode «fra leie til eie»-modeller. Boligeiere
nyter godt av betydelige skattefordeler som de som ikke eier egen
bolig har. Det er derfor behov for å se på virkemidler for å hjelpe
flere av de som ønsker det til å komme fra et leieforhold til eieforhold. Flere
kommuner har gode erfaringer med å la leieboere etter hvert overta
eierskapet til boligen de leier. Bodø boligbyggerlag har i samarbeid med
Husbanken jobbet med en modell for at leide borettslagsleiligheter
etter hvert kan overtas, og Fræna kommune har gode erfaringer med sin
modell for vanskeligstilte. Disse eksemplene bør sammen med andre
inngå i innsamlingen av erfaringer mellom kommuner og private aktører om
ulike løsninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker å stimulere til at
flere kan eie sin egen bolig. Disse medlemmer viser
til at regjeringens boligutvalg anslår at rundt 40 pst. av bostøttemottakerne
som bor i privat leie kan komme økonomisk bedre ut som eiere. For bostøttemottakere
i kommunale leieboliger anslås eiepotensialet å være på hele 50
pst. Samlet gjelder dette mer enn 30 000 personer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at førstegangsetablererne, stort sett
yngre mennesker i etableringsfasen, ofte er prisgitt leiemarkedet hvis
man ikke har nok egenkapital til å anskaffe seg en bolig i det private
markedet. Fordyrende krav til boligeiere får effekt på privatøkonomien til
førstegangsetablererne på en slik måte at det vanskeliggjør disses
mulighet til å anskaffe seg og eie sin egen bolig. Man er kommet
i en situasjon der førstegangsetablerere som ikke har foreldre som
kan støtte deres boligkjøp, må forholde seg til et leiemarked som
er blitt vesentlig dyrere gjennom flere år, og som vanskeliggjør boligsparing.
Dertil vil disse medlemmer fremheve at en av de viktigste
spareordningene, Boligsparing for Ungdom (BSU), ikke gir nok egenkapital
til å oppta boliglån. Disse medlemmer viser til at
førstegangsetablerernes situasjon ikke er blitt lettere etter at
Finanstilsynet i 2011 innførte et krav om 15 pst. egenkapital ved boligkjøp,
og at mange som ikke innfrir dette kravet heller ikke har mulighet
til å realisere boligdrømmen gjennom startlånsordningen i Husbanken,
da de har for høy inntekt. Flere førstegangsetablerere uten kapitalsterke
familiemedlemmer i ryggen øker etterspørselen på leiemarkedet, og
dermed også prisnivået, noe som disse medlemmer mener
kan føre til at man er prisgitt et leiemarked der man betaler for
andres boliger i stedet for sin egen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke ordningen med
Boligsparing for ungdom (BSU) gjennom å heve beløpet man kan spare
fra 150 000 til 300 000, heve fradragssatsen fra 20 til 28 pst,
og heve det årlige sparetaket til 25 000.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er bred politisk tilslutning til målet om at flest mulig
skal eie sin egen bolig. I ulike livssituasjoner og faser i livet
har likevel mange et behov eller ønske om å leie en bolig. Det er
derfor viktig at man har et velfungerende leiemarked, og disse
medlemmer mener dette markedets utvikling henger nøye sammen med
andre aspekter i boligmarkedet. Disse medlemmer viser
til at private huseiere og organisasjoner eier den største andelen
av boligmassen som i dag brukes på utleiemarkedet, og at offentlige
reguleringer som pålegges disse utleierne får effekt i leiemarkedet,
og vil medføre at det blir færre leieboliger og høyere priser.
Disse medlemmer viser til at
de har vært mot innføringen av kravet om 15 pst. egenkapital ved boligkjøp,
blant annet i Representantforslag 29 S (2011–2012).
Disse medlemmer mener man ikke
kan se på leiemarkedet isolert eller innføre kompenserende tiltak
gjennom offentlige reguleringer som fører til at unge mennesker
kan leve av egen inntekt og bo godt, i sterk kontrast til de virkemidler
regjeringen skisserer i Meld. St. 17 (2012–2013).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det til tross for en høy utbyggingstakt på studentboliger siden
2005 fortsatt er behov for flere studentboliger for å møte det økende
tallet på studenter. Formålet med tilskuddet til studentboliger
er å medvirke til en rimelig bosituasjon for studentene. Bygging
av studentboliger er også et bidrag til produksjon av boliger, og
kan bidra til å dempe presset på prisene i leiemarkedet. Flertallet er
tilfreds med at regjeringen varsler at den fram mot 2014 vil vurdere
regelverket for studentboliger, herunder både kostnadsrammen og
tilskuddet. Flertallet viser til målet om 1 000 studentboliger
i året i dagens regjeringsplattform. Regjeringen foreslår i revidert
budsjett for 2013 100 mill. kroner i tilskudd til studentboliger
utover de vedtatte 250 mill. i statsbudsjettet for 2013. Forslaget
innebærer en bevilgning som til sammen gir om lag 1 500 nye studentboliger. Flertallet mener
tiltaket imøtekommer et viktig behov.
Kommunene er en viktig aktør som vertskap for høyere
utdanningsinstitusjoner. De spiller en sentral rolle i å legge til
rette for nye studentboliger, både i tilrettelegging og planlegging.
Tilrettelegging for tilgang på tomter, fornuftige kostnader på teknisk
infrastruktur og tilpassede rekkefølgebestemmelser er faktorer som
kan bidra til å sikre realisering av flere studentboliger.
Flertallet viser til at regjeringen
vil vurdere eventuelle nye tiltak for å lette etableringen av nye
studentboliger. Som en konsekvens av det vil det være viktig å sikre
at disse boligene blir benyttet som boliger for studenter også i
framtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for bygging av minst 2 000 studentboliger i året, og oppheve kostnadsrammen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
seg en større utbyggingstakt av studentboliger. Disse medlemmer mener dette
er et viktig grep for å skape et romsligere boligmarked, og at regjeringens
målsetting om 1 000 nye studentboliger ikke er tilstrekkelig for å
skape et slikt boligmarked, spesielt for unge familier i etableringsfasen. Disse
medlemmer mener det bør være en ambisjon å trappe opp utbyggingen
av studentboliger til minst 2 000 boenheter per år.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre foreslo bygging av flere studentboliger enn regjeringen
i inneværende budsjettår. Disse medlemmer ønsker
å revidere kostnadsnormene i sentrale byområder og finansiere minst
2 000 studentboliger. Det må også være mulig å få dispensasjon fra
den påtvungne regelen om full universell utforming for 25 pst. av boligene,
i samarbeid med studentsamskipnadene, som har oversikt over funksjonshemmede
boligsøkere.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti peker på at høye boligpriser på flere av studiestedene
er med på å drive levekostnadene kraftig opp, noe som igjen fører
til at studenter bruker mer tid på å jobbe fremfor å studere. Dette
medlem mener tilbudet på rimelige studentboliger derfor
må økes. Det er behov for å styrke byggingen av studentboliger betraktelig. Dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det ble foreslått å øke tilskuddet til studentboliger tilsvarende
1 000 nye boliger. Dette medlem mener det er behov
for en vedvarende satsning på bygging av studentboliger, og peker
på at dette vil være en viktig del av en bærekraftig boligpolitikk
målrettet mot unge beboere.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener regjeringens nylige skjerping av egenkapitalkravet
til 15 pst. ved kjøp av bolig isolert sett synes som et tiltak for
å styrke bankene snarere enn å legge til rette for et mer velfungerende
boligmarked. Dette medlem mener at dette kravet vil
føre til at flere unge, innvandrere og andre med svak økonomi får
enda større problemer med å komme inn på boligmarkedet. Regelen
kan presse unge over i leiemarkedet og øke spekulasjonen der. Dette medlem mener
det er behov for å senke egenkapitalkravet fra 15 til 10 pst., dvs.
det nivået som gjaldt før den nylige økningen. Dette medlem understreker
imidlertid at en grundig individuell vurdering av låntakeres økonomi
må ligge til grunn for boliglånsopptak.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at 98 pst. av befolkningen mellom 20
og 30 år sier at de ønsker å eie egen bolig, ifølge en undersøkelse
gjennomført av DNB i 2011, men stadig flere står utenfor boligmarkedet. Dette
medlem mener mer må gjøres for å hjelpe unge inn på boligmarkedet.
Boligprisene er doblet på ti år, uten at beløpsgrensene i BSU har
hengt med. Dette medlem viser til at den samme undersøkelsen
viser at 82 pst. av de unge mellom 17 og 34 år mener at dagens BSU-grense på
150 000 kroner ikke er nok. Dette medlem viser til
at Kristelig Folkeparti for inneværende budsjettår foreslo økte
beløpsgrenser til 300 000 kroner for totalt sparebeløp, 25 000 kroner
for årlig sparebeløp og økt fradrag til 28 pst., og nå ønsker å
øke årlig sparebeløp til 30 000 kroner og økt fradrag til 30 pst.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis representantforslag
Dokument 8:50 S (2010–2011) om å gjøre «Leie før eie»-ordningen
i Fræna kommune til en nasjonal ordning for å sikre vanskeligstilte
en mulighet på boligmarkedet. Forslaget fikk ikke flertall i Stortinget,
men støttes av det regjeringsoppnevnte Boligutvalget, som uttaler følgende:
«Utvalget foreslår at leasing og andre leie-til-eiemodeller
settes i system og får et betydelig større omfang enn i dag. Husbanken
må være pådriver i et slikt arbeid. Ved fastsettelse av salgspris
bør kommunene ta hensyn til den husleie vedkommende har betalt i
sin tid som leier. Husbankens låne- og tilskuddsordninger må innrettes
slik at eieretablering blir mulig. Økt fleksibilitet i bruken av
de ulike tilskuddsordningene vil støtte opp under kommunenes arbeid
for å få flere i eid bolig. Startlån bør kunne gis til refinansiering
for å muliggjøre boligkjøp.»
Dette medlem merker seg at regjeringen
ønsker å innføre en slik ordning, og er positiv til dette.