De siste 50 årene er det blitt omdisponert over
en million dekar matjord i Norge. Mesteparten av omdisponeringen
har gått utover den beste matjorden, det vil si dyrket mark. Utviklingen
ser ut til å fortsette. Hvert år de siste 20 årene har om lag 16 000
mål med matjord blitt bygget ned årlig. Dette tilsvarer et område
på nær 2 500 fotballbaner. I 2011 ble det omdisponert 6 600 dekar
dyrket mark. Det er fortsatt over målet om halvering av omdisponeringen
innen 2010, som ble satt av regjeringen Bondevik i 2004.
Nedbygging av matjord er en irreversibel prosess.
Matjord som har blitt bygget ned kan ikke tas i bruk igjen til matproduksjon.
Denne jorden er det fruktbare jord- og/eller moldlaget på åkrer og
enger som er grunnlaget for verdens matproduksjon. Dannelsen av
noen få centimeter med matjord kan ta fra flere hundre til tusenvis av
år.
Mest matjord går tapt gjennom boligbygging,
etterfulgt av næringsbebyggelse og samferdselsformål. 3 pst. av
Norges landareal blir regnet som dyrket jord. En tredjedel av dette
kan benyttes til dyrking av matkorn, mens resten er best egnet til
gressdyrking. Mye av den beste matjorden ligger rundt Oslofjorden,
Trondheimsfjorden og på Jæren, og det er her nedbyggingsutfordringene
er mest akutte.
Samtidig øker verdens behov for mat sterkere enn
veksten i produksjonen. Rask økonomisk vekst i folkerike land som
Kina og India gir økt etterspørsel etter matvarer. På tilbudssiden bidrar
klimaendringer til tørke eller flom i viktige jordbruksområder,
noe som begrenser produksjonen. Stor interesse for alternativer
til olje og gass fører til at bøndene særlig i USA legger om til
dyrking av mais for produksjon av bioetanol. Dessuten forutsetter
fortsatt vekst i oppdrettsnæringen tilgang på fôr fra vegetabilske
kilder. Det er derfor viktigere enn noen gang å verne om matjorda.
Den rød-grønne regjeringen har satt seg som
mål å halvere nedbyggingen i forhold til 2004-nivå. Som målsetting
er det et skritt i riktig retning, men regjeringen lykkes ikke med
å nå den.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om en lovfestet hjemmel for vern av dyrket mark i jordlova,
som gir Kongen anledning til å gi verdifulle jordressurser status
som jordvernområde.
2. Stortinget ber regjeringen fastsette
et nasjonalt matjordmål der det fastsettes et minimum antall dekar
fulldyrket mark per innbygger.
3. Stortinget ber regjeringen skjerpe inn
og todele jordvernmålet, slik at årlig omdisponering av dyrket mark
maksimum skal være 3 800 dekar per år, mens tilsvarende for dyrkbar
mark er 2 800 dekar per år.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om etablering av et jorderstatningsfond, der utbygger betaler inn
tilsvarende kostnadene av nydyrking av det dobbelte arealet som omdisponeres.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som sikrer at gevinst ved frivillig salg av tomter i landbruket
ikke skattlegges, såfremt vederlaget brukes til investering i landbruksvirksomhet eller
nye landbruksarealer.
6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som sikrer at gevinst ved ufrivillig salg (ved brann, ulykker, ekspropriasjon
og liknende) av tomter i landbruket, ikke skattlegges såfremt vederlaget brukes
til investering i landbruksvirksomhet eller nye landbruksarealer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Representantforslag 8:129 S (2012–2013)
fra stortingsrepresentantene Steinar Reiten. Line Henriette Hjemdal,
Øivind Håbrekke og Geir Jørgen Bekkevold om styrking av jordvernet.
Komiteen viser til at det er
blitt omdisponert over en million dekar matjord over en 50-årsperiode
og at utviklingen fortsetter, dog i noe varierende grad, men fortsatt
i for stor grad, gitt målene om økt produksjon og selvforsyning
i Norge.
Komiteen viser til at både Bondevik
II-regjeringen og den rød-grønne regjeringen har hatt ambisjoner
og målsettinger om redusert omdisponeringstakt som ikke har latt
seg gjennomføre i praksis.
Komiteen viser videre til at
representantforslaget fremmer forslag om lovhjemmel for vern av
dyrket mark, om et nasjonalt matjordmål pr. innbygger og en grense
for årlig omdisponering av matjord i tillegg til et jorderstatningsfond når
matjord tas til viktige infrastrukturtiltak. I tillegg fremmes forslag
om skattefrihet ved frivillig og ufrivillig avståelse av dyrket
jord når salgsbeløpet reinvesteres tilsvarende.
Komiteen har forelagt forslaget
for mat- og landbruksministeren og det henvises til svar fra statsråden
datert 27. mai 2013 som ligger ved denne innstilling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmetfra Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om hjemmel i jordloven om varig vern av dyrket mark var på bred
høring i forbindelse med at Stortinget behandlet St.meld. nr. 9
(2011–2012) Landbruks- og matpolitikken. Da påpekte de fleste høringsinstansene
at plan- og bygningsloven er det viktigste verktøyet for bærekraft
og at også jordvernforeninger var skeptiske til vernehjemmel på
grunn av økt press på gjenværende områder. Flertallet deler
oppfatningen om at plan- og bygningsloven gir de beste og mest fleksible
løsningene for langsiktige løsninger av jordvernproblematikken,
også fordi det gir lokaldemokratiet den anledning det skal ha til
å ta sin del av ansvaret for utviklingen.
Flertallet viser til de målsettingene
Stortingets flertall fastsatte i St.meld. nr. 9 (2012–2013) og i
St.meld. nr. 21 (2004–2005) og vil understreke at dette er ambisiøse
mål.
Flertallet mener at mange av
målsettingene innen både produksjon av mat og bruk av jord og jordvern
er svært ambisiøse og kan være vanskelige å nå. Det vil derfor bidra
ytterligere til diskrepans mellom målsettinger, oppnåelse og virkemidler
med enda strengere målsettinger innenfor landbrukspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at også god agronomi, ny teknologi og nye og framtidsrettede
produksjonsmetoder, samt overgang fra leiejord til at bonden eier
jorda han driver, vil bidra til å øke matproduksjonen. Nedbygging
av dyrket mark i forbindelse med nye infrastrukturtiltak for allmenheten
må reduseres så mye som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at også god agronomi, ny teknologi,
driftsteknikk, organisering og gjennomføring av jordbruksproduksjon sammen
med endret innretning for budsjettstøtte og en viss deregulering
av produksjonsdempende konsesjonsgrenser, kvotetak o.l. vil bidra til
å holde produksjonen oppe trass i noe nedbygging av matjord til
de mest nødvendige infrastrukturtiltak for allmennheten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at forslaget
om et jorderstatningsfond vil gjøre at nødvendige infrastrukturtiltak
vil bli ytterligere fordyret for prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det vil være en bedre idé at matjord som
eventuelt må nedbygges, flyttes til andre områder hvor den kan bidra
til å øke dyrkbart areal tilsvarende. Disse medlemmer viser
til at forskningsinstitusjoner mener at dette er fullt mulig og
en forsvarlig måte å håndtere deler av problematikken på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at forslagene om gevinstfritak ved reinvestering
i jordbruksjord ikke er noen forslag som bidrar til at jord vernes, men
mer at jord kan få en høyere prisutvikling enn den ellers ville
hatt. Disse medlemmer viser videre til at det vil
være vanskelige avgrensninger ved å unnta deler av en næring fra
de generelle skattebestemmelsene, samtidig som det vil være en viss
provenyeffekt som i så fall bør tas i budsjettsammenheng.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i budsjettsammenheng
gi en vurdering av fordeler og ulemper ved å innføre gevinstfritak
ved frivillig og ufrivillig avståelse av dyrket mark hvor gevinsten
reinvesteres i tilsvarende arealer.»
Disse medlemmer har for øvrig
ingen ytterligere anførsler og foreslår at Representantforslag 8:129
S (2012–2013) vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det de siste 50 årene har vært en massiv
omdisponering av matjord, og at det er den beste matjorden, lokalisert
rundt Oslofjorden og Trondheimsfjorden og på Jæren, som i hovedsak
omdisponeres.
Dette medlem viser til det generasjonsansvaret
som påligger myndighetene, og understreker at forvalteransvaret
bør være et grunnleggende prinsipp i forvaltning av jordens ressurser. Dette
medlem peker på at dannelsen av matjord er en prosess som
tar hundrevis av år, og således kan omdisponering av matjord regnes
som en irreversibel prosess. Dette medlem mener det
i dag kan synes en urovekkende utvikling der nåtidens generasjoners
ønske om ekspansiv vekst utfordrer fremtidige generasjoners matsikkerhet.
Dette medlem peker på at arealpresset
ofte oppleves sterkest der de mest verdifulle jordressursene ligger. Dette
medlem viser til at kommunenes arealdisponering over tid
ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til jordressursene og kulturlandskapet. Dette
medlem mener derfor at det er behov for sterkere og klarere
virkemidler i lovverket, og mener et nødvendig virkemiddel vil være
en lovfestet hjemmel for vern av dyrket jord i jordloven.
Dette medlem mener det, i de
tilfeller der jordvernet må vike for nasjonalt viktige samfunnsinteresser,
og der man har minimert omdisponering av matjorda, er viktig å hindre
at mengden matjord reduseres. Dette medlem mener
dette kan løses gjennom at utbygger sørger for at utbyggere finansierer
nydyrkingen av tilsvarende produksjonspotensial som omdisponeres. Dette
medlem peker på at en slik ordning kan organiseres gjennom
et jorderstatningsfond, der bønder som skal nydyrke søker om penger
fra jorderstatningsfondet.
Dette medlem peker på at man,
dersom dagens omdisponeringshyppighet vedvarer, i 2030 vil ha et
matjordforhold på 1,35 dekar dyrket mark per innbygger. Dette
medlem peker videre på at produksjonsevnen til matjorda
stadig blir redusert på grunn av manglende grøfting, kalking og
vedlikehold. I tillegg medfører bruk av traktorer og andre tunge
redskaper økt jordpakking.
For å sikre et stabilt og trygt forhold mellom matproduksjonskapasitet
og innbygger, mener dette medlem at det er behov
for en fastsettelse av et matjordmål som sikrer en gitt andel matjord
per innbygger.
Dette medlem viser til at gevinst
ved salg av landbrukstomter, etter skattereformen i 2006, skattes
som personinntekt med inntil 50 pst. Dette medlem ønsker
en endring slik at gevinst ved salg av landbrukstomter, enten frivillig
eller ufrivillig som følge av ekspropriasjon og liknende, skal fritas
fra beskatning hvis gevinsten reinvesteres i landbruksdriften.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
lovfestet hjemmel for vern av dyrket mark i jordlova, som gir Kongen
anledning til å gi verdifulle jordressurser status som jordvernområde.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette et nasjonalt matjordmål
der det fastsettes et minimum antall dekar fulldyrket mark per innbygger.»
«Stortinget ber regjeringen skjerpe inn og todele jordvernmålet,
slik at årlig omdisponering av dyrket mark maksimum skal være 3 800
dekar per år, mens tilsvarende for dyrkbar mark er 2 800 dekar per
år.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om etablering
av et jorderstatningsfond, der utbygger betaler inn tilsvarende
kostnadene av nydyrking av det dobbelte arealet som omdisponeres.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at gevinst ved frivillig salg av tomter i landbruket ikke skattlegges,
såfremt vederlaget brukes til investering i landbruksvirksomhet eller
nye landbruksarealer.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at gevinst ved ufrivillig salg (ved brann, ulykker, ekspropriasjon
og liknende) av tomter i landbruket, ikke skattlegges såfremt vederlaget brukes
til investering i landbruksvirksomhet eller nye landbruksarealer.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i budsjettsammenheng gi
en vurdering av fordeler og ulemper ved å innføre gevinstfritak
ved frivillig og ufrivillig avståelse av dyrket mark hvor gevinsten
reinvesteres i tilsvarende arealer.
Forslag 2
Dokument 8:129 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Steinar Reiten, Line Henriette Hjemdal,
Øyvind Håbrekke og Geir Jørgen Bekkevold om styrking av jordvernet
– vedlegges protokollen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en lovfestet hjemmel for vern av dyrket mark i jordlova, som gir
Kongen anledning til å gi verdifulle jordressurser status som jordvernområde.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fastsette et nasjonalt matjordmål
der det fastsettes et minimum antall dekar fulldyrket mark per innbygger.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen skjerpe inn og todele jordvernmålet,
slik at årlig omdisponering av dyrket mark maksimum skal være 3 800
dekar per år, mens tilsvarende for dyrkbar mark er 2 800 dekar per
år.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om etablering
av et jorderstatningsfond, der utbygger betaler inn tilsvarende
kostnadene av nydyrking av det dobbelte arealet som omdisponeres.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at gevinst ved frivillig salg av tomter i landbruket ikke skattlegges,
såfremt vederlaget brukes til investering i landbruksvirksomhet eller
nye landbruksarealer.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer
at gevinst ved ufrivillig salg (ved brann, ulykker, ekspropriasjon
og liknende) av tomter i landbruket, ikke skattlegges såfremt vederlaget brukes
til investering i landbruksvirksomhet eller nye landbruksarealer.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:129 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Steinar Reiten, Line Henriette Hjemdal,
Øyvind Håbrekke og Geir Jørgen Bekkevold om styrking av jordvernet
– bifalles ikke.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomité
datert 16. mai 2013 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av ovennevnte representantforslag.
Representantene har fremmet følgende forslag:
1. Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lovfestet hjemmel for vern
av dyrket mark i jordlova, som gir Kongen anledning til å gi verdifulle
jordressurser status som jordvernområde.
2. Stortinget ber
regjeringen fastsette et nasjonalt matjordmål der det fastsettes
et minimum antall dekar fulldyrket mark per innbygger.
3. Stortinget ber
regjeringen skjerpe inn og todele jordvernmålet, slik at årlig omdisponering
av dyrket mark maksimum skal være 3 800 dekar per år, mens tilsvarende
for dyrkbar mark er 2 800 dekar per år.
4. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om etablering av et jorderstatningsfond,
der utbygger betaler inn tilsvarende kostnadene av nydyrking av
det dobbelte arealet som omdisponeres.
5. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag som sikrer at gevinst ved frivillig salg
av tomter i landbruket ikke skattlegges, såfremt vederlaget brukes
til investering i landbruksvirksomhet eller nye landbruksarealer.
6. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag som sikrer at gevinst ved ufrivillig
salg (ved brann, ulykker, ekspropriasjon og liknende)av tomter i landbruket,
ikke skattlegges såfremt vederlaget brukes til investering i landbruksvirksomhet eller
nye landbruksarealer.
Jordbruket er en arealbasert næring som er avhengig
av mengden og kvaliteten på jordressursene, den dyrka og dyrkbare
marka og beiteressursene i inn- og utmark. Kornarealene, og spesielt
matkornarealene, er en viktig faktor for Norges matsikkerhet og
selvforsyningsgrad. Med landets begrensede areal for matproduksjon er
det viktig med et sterkt jordvern og en politikk som utnytter jordbruksarealet.
Sammenlignet med 10-årsperioden fra 1994 til 2003
har det vært en markert nedgang i den årlige omdisponeringen av
dyrket mark de siste årene, fra i gjennomsnitt 11 400 dekar til
ca. 6 270 dekar ifølge foreløpige tall for 2012. Dette viser at
regjeringens politikk så langt har virket.
Et forslag om en hjemmel i jordloven for varig vern
av dyrket mark har vært på bred høring, jf Meld St nr 9 (2011–2012)
Landbruks- og matpolitikken. Som mange av høringsinstansene påpekte
i høringen om jordvernhjemmel, er plan- og bygningsloven det viktigste
verktøyet for å fremme bærekraftig utvikling og for å sikre dyrka
mark for fremtidig matproduksjon. Også fra jordvernforeninger var
det skepsis til en slik vernehjemmel, bl.a. fordi man var redd for
at det vil føre til et større press på de områdene som ikke ble
vernet, slik at den totale omdisponeringen ikke ville gå ned.
Jeg mener derfor at en aktiv bruk av plan- og bygningsloven
gir mulighet for langsiktige løsninger som ivaretar hensynet til
samfunnsutviklingen samtidig som omdisponeringen kan holdes innenfor
jordvernmålet.
Som omtalt i Meld St nr 9 (1011–2012) vil regjeringen
ta i bruk virkemidlene i plan- og bygningsloven for å sikre dyrka
mark for fremtidig matproduksjon. I tillegg skal jordvernhensynet
klargjøres og forsterkes i statlige planretningslinjer, som er en
videreføring av rikspolitiske retningslinjer. Vi skal også vurdere
å lage en egen statlig planretningslinje for jordvern med en geografisk
differensiert politikk.
Kommunene har en svært sentral rolle med å ivareta
nasjonale og regionale jordvernhensyn, ved at de har hovedansvaret
for arealforvaltningen gjennom planlegging og forvaltning etter
plan- og bygningsloven. Dette har vi understreket i Nasjonale forventninger
til kommunal og regional planlegging, vedtatt ved Kgl res 24. juni 2011.
Det er viktig at kommunene vektlegger jordverninteressene sterkere
i sin planlegging og på den måten tidlig ser betydningen av jordressursene
og ser etter alternativer til omdisponering. Kommunene må også arbeide
for en høyest mulig utnyttelse av gamle og nye byggeområder. Kommunenes
sentrale rolle med hensyn til jordvern er bl.a. presisert i to felles
brev fra Miljøvernministeren og Landbruks- og matministeren til
alle landets kommuner, i henholdsvis 2006 og 2010.
I tillegg mener jeg det er viktig at fylkesmannen følger
opp vektleggingen av jordvernhensyn i plan- og bygningsloven overfor
fylkeskommunen og kommunene. Hvis ikke veiledningen fører fram,
må fylkesmannen bruke sin innsigelsesmyndighet overfor kommunale
planer og sin klagerett i dispensasjonssaker.
Dagens mål for jordvernet ble drøftet og fastsatt ved
utarbeidelsen og behandlingen av meldingen om landbruks- og matpolitikken,
som vi la fram i desember 2011, jf mitt svar på spørsmål 3 under.
Regjeringen vil derfor ikke fremme forslag om å utvide dette målet
med et tilleggskriterium nå, uten at det foreligger vesentlige endringer
i forutsetningene som lå til grunn da målet ble satt.
Som forslagsstillerne hevder, er anslått befolkningsvekst
i Norge svært høy fram til 2030, slik at det må nydyrkes et betydelig
areal for at tallet på fulldyrket mark per innbygger skal øke fra
dagens nivå på 1,63 dekar til foreslått nivå på 1,8 dekar. I 2010
hadde vi ca 8,7 millioner dekar fulldyrka mark, som eventuelt må
økes til ca 10,8 millioner dekar i 2030, hvis en forutsetter at befolkningen
øker til 6 millioner innbyggere. Det innebærer en økning på 2,1
million dekar, eller nydyrking av ca 80 000 dekar pr år i 26 år, i
tillegg til det som må nydyrkes for å erstatte det som omdisponeres
eller går ut av produksjon.
Stortinget har sluttet seg til regjeringens
mål for landbrukspolitikken om å holde andelen norskprodusert mat
på samme nivå i 2030 som i dag. Derfor var noe av det første jeg
gjorde etter at jeg overtok som landbruks- og matminister, å nedsette
en ekspertgruppe for storfekjøtt og en ekspertgruppe for korn, som
raskt skulle komme med råd om hva som bør gjøres for å øke produksjonen.
Ekspertgruppen for økt norsk kornproduksjon avga
sin rapport 6. februar 2013. Rapporten inneholder en rekke forslag
til tiltak. Tiltakene kan deles inn i 4 områder: 1. Areal, 2. Avling,
3. Kunnskap og kompetanseutvikling, 4. Rammevilkår.
Anbefalte tiltak retter seg mot bonden, rådgivning,
utdanning, forskning og offentlig forvaltning. Det slås fast at
fundamentet for økt produksjon er dyktige og motiverte bønder med fremtidstro,
og en forsvarlig lønnsomhet i produksjonen.
Rapporten vektlegger behovet for å sikre tilstrekkelig
areal for kornproduksjon. Kornarealet må økes, og jordvernet for
areal egnet til kornproduksjon må ytterligere styrkes. Langsiktige
beredskapshensyn må tillegges større vekt, og regionale mer enn
lokale perspektiver må være premisser.
I tillegg til å sikre tilstrekkelig areal for
kornproduksjon er det også nødvendig å øke arealproduktiviteten.
Det foreslås ulike tiltak knyttet til leiejordproblematikken, drenering,
jordpakking, tilgang til gode sorter, planteverntiltak, og muligheter
for å sikre bedre presisjon innen plantevern, gjødsling og kalking.
Kunnskap og kompetanse innen agronomi, driftsteknikk,
organisering og driftsledelse trekkes frem som sentralt for å nå
målet om økt produksjon. God kunnskapsflyt og kommunikasjon mellom
de ulike aktørene i kornbransjen, fra forskning til bonde, er avgjørende.
Flere av de anbefalte tiltakene er vi nå i ferd med å gjennomføre,
senest gjennom et godt jordbruksoppgjør denne våren.
Regjeringens mål har vært å halvere den årlige omdisponeringen
av viktige jordressurser innen 2010, jf Meld St nr 9 (2011–2012).
Målet ble formulert i St.meld. nr. 21 (2004–2005) Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand, og innebar en årlig omdisponering på under
6 000 dekar dyrka jord. Målet er også tatt inn i Norges strategi
for bærekraftig utvikling, jf Nasjonalbudsjettet for 2008. Regjeringen
mener at denne målsettingen har vært viktig for jordvernet, og vil
videreføre jordvernmålet.
Dagens mål for jordvernet ble drøftet og fastsatt ved
utarbeidelsen og behandlingen av meldingen om landbruks- og matpolitikken,
som vi la fram i desember 2011. Målet er nå å begrense omdisponeringen
av dyrka jord til under 6 000 dekar per år, som er en konkretisering
av det foregående målet. Dette er etter min oppfatning et ambisiøst
mål, tatt i betraktning de høye tallene som forelå på 1990-tallet
og fram mot 2005, og tatt i betraktning utbyggingspresset vi opplever
i sentrale områder. Vi ønsker derfor ikke å endre på dette målet
nå, uten at det foreligger vesentlige endringer i forutsetningene
som lå til grunn da målet ble satt.
Omdisponeringstallene for dyrka jord fra Statistisk
sentralbyrå ser ut til å være relativt lave og stabile for de siste
tre årene. Det foreløpig tallet for 2012 er 6 prosent lavere enn
i 2011, men hele 45 prosent lavere enn gjennomsnittet for 10-årsperioden
før jordvernmålet ble satt i 2004. Dette viser etter min mening
at tiltakene våre virker.
Selv om vi har oppnådd mye de siste årene, er jeg
enig i at vi fortsatt må jobbe hardt for å holde omdisponeringstallene
nede på dagens nivå. Og til tross for nedgangen i tallene, mener
jeg at nivået på omdisponeringen av den beste jorda fortsatt er
for høyt. Denne regjeringen har tydelig signalisert et sterkere
jordvern, og vi har tatt i bruk flere virkemidler for å få det til.
Vi bør la disse tiltakene og virkemidlene få virke noen år før vi
eventuelt fastsetter et nytt mål for jordvernet.
Et forslag om en jordvernavgift, først og fremst for
å få ned omdisponeringen av dyrka jord, har vært drøftet tidligere,
uten at en valgte å gå videre med det. En del av representantenes
forslag nå går ut på å sette av jordvernavgiften på et fond som
skal brukes til nydyrkingstilskudd.
Jeg kan ikke støtte en slik generell jordvernavgift.
Samferdselsdepartementet har imidlertid nedsatt en arbeidsgruppe
for å vurdere kompensasjon av landbruks- og naturområder i forbindelse
med statlige samferdselsprosjekter. I den forbindelse kan det bli
vurdert å se nærmere på nydyrking som en form for kompensasjon.
Jeg mener også at det kan være en fare for at
en avgift og et erstatningsfond vil kunne virke mot sin hensikt.
Betalingsviljen for å få omdisponert dyrka jord er ofte mye større
enn nydyrkingskostnadene, slik at de vil ha en lite avskrekkende betydning
for mange utbyggere.
Dette er et spørsmål som ligger innenfor Finansdepartementets
ansvarsområde.
Symmetriprinsippet i det norske skattesystemet der
det så langt som mulig gjelder samme skatteregler for alle, er et
viktig element for legitimiteten i systemet. Et betinget skattefritak
for gevinster ved salg av tomter skaper asymmetri mellom beskatning
av inntekter og fradragsretten for utgifter. Symmetri i skattesystemet skal
motvirke skattemotiverte beslutninger som gir opphav til samfunnsøkonomiske
tap. Hvis gevinst ved salg av tomter er skattefri, samtidig som
utgifter til verdiøkning er fradragsberettigede, vil dette kunne
vri innsatsen i retning av slik verdiøkning.
Jordbruksfradraget målretter en skattefavorisering
etter bøndenes inntekt på en bedre måte enn det en kan oppnå ved
å gi skattelettelser ved salg av tomter, som vil ha tilfeldige utslag
avhengig av om den enkelte bonde har arealer som egner seg for salg
eller ikke.
Når det overordnede målet for forslagsstillerne er
styrking av jordvernet, kan det neppe være formålstjenlig å etablere
et betinget skattefritak for gevinster ved salg av tomter. Slikt
salg innebærer omdisponering fra landbruksformål til andre formål.
Også når det reguleres til tomter på arealer som ikke er dyrkbar
mark, vil dette potensielt kunne ha negativ virkning på landbruksdriften.
En del av beskatningen er trygdeavgift, som
kan gi bonden rett på økte trygdeytelser, for eksempel i form av
økt uføre- og alderspensjon. Det er m.a.o. også knyttet fordeler
for bonden av at tomtegevinster inngår i personinntektsberegningen.
Bortfeste av tomter fra landbrukseiendom anses normalt
som kapitalforvaltning utenfor landbruksnæringen. Salg (innløsning)
av slike tomter vil derfor i stor grad følge reglene om realisasjon utenfor
næring, m.a.o. bare kapitalbeskatning, selv om de bortfestede tomtene
har vært regnet som et ekstra inntektsgrunnlag for det landbruket
som de utspringer fra. Mer omfattende bortfester (av mange tomter)
kan unntaksvis bli bedømt som en egen næringsvirksomhet (med personinntektsberegning
på dette grunnlaget).
Også dette ligger innenfor Finansdepartementets ansvarsområde.
Hovedregelen i skatteloven er at gevinst både ved
frivillig realisasjon og ufrivillig realisasjon er skattepliktig,
og gjelder for alle næringsdrivende som må avstå noe.
Før 2005 var det slik at alminnelig jordbrukseiendom
og skogbrukseiendom kunne selges skattefritt etter 10 års eiertid.
Denne bestemmelsen omfattet også gevinst ved ekspropriasjon. I 2005
opphevet Stortinget under Bondevik II-regjeringen det generelle
gevinstskattefritaket, men videreførte skattefritak for overdragelser
innen familien til redusert pris. Bakgrunnen for endringen var at
skattefritaket ved realisasjon av jord- og skogbrukseiendom var
svakt begrunnet, og innebar en favorisering i forhold til andre næringsdrivende.
Formålet med den begrensede videreføring av gevinstskattefritaket
ved familieoverdragelser til underpris (åsetesavslag m.v.) er å
lette generasjonsskiftene i landbruket.
I 2006 ble også skattepliktige eiendomsgevinster inkludert
i grunnlaget for beregnet personinntekt for personlig næringsdrivende,
herunder bønder. Skatteloven § 14–70 har en unntaksbestemmelse som
åpner for at erstatningen ved ufrivillig realisasjon av fast eiendom
(dvs. ikke bare for landbrukseiendom) likevel kan fritas for beskatning. Forutsetningen
for fritaket for gevinstskatt etter § 14–70 er at vederlaget innen
tre år benyttes til erverv av nytt objekt av ”samme art” som det som
er avstått. Der avståelsen består i grunnarealer, må det altså reinvesteres
i grunnarealer. Reinvestering i bl.a. bygninger på gjenværende eiendom
faller da utenfor. Bakgrunnen for dette betingede skattefritaket
er at skattyter som ufrivillig har realisert formuesobjekter, skal
få slippe skatt av erstatningen når han bruker den til å gjenopprette
situasjonen før den ufrivillige realisasjonen. Det er ikke noe formål
med det betingede skattefritaket at skattyteren skal slippe skattlegging
ved annen anvendelse av erstatning.
Ved innløsning av festetomter (både frivillig
og ufrivillig) er det åpnet for betinget skattefritak med en noe
utvidet reinvesteringsadgang, ved at det kan investeres ikke bare
i objekt av samme art, dvs. ny tomt som bortfestes, men også i påkostning på areal, bygg eller anlegg eller
annen inntektsgivende aktivitet, jf. skatteloven § 14–72.
Dette har en særskilt begrunnelse i det at uten en slik utvidelse
vil det i realiteten ikke bli noen særlig skattelempning for mange
ved innløsning av festetomter utenfor næring, jf. Ot.prp. nr. 1
(2005–2006) avsnitt 21.2. Erstatning ved skogvern er skattefri i
henhold til skatteloven § 9–13 femte ledd.
Kravet om reinvestering i objekt av samme art som
det avståtte, har vært tema i flere sammenhenger blant annet i spørsmål
fra Stortinget, jf. spørsmål nr. 1452 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant
Ulf Leirstein 26. august 2009. Det vises også til finansminister
Sigbjørn Johnsens brev 22. juni 2010 til stortingsrepresentant Line
Henriette Hjemdal.
Å unnta landbruket fra bestemmelsen i skatteloven
§ 14–70 (2) om at det for betinget skattefritak må investeres i
objekt av samme art, kan reise vanskelige avgrensningsspørsmål,
og skattetekniske spørsmål knyttet til inngangsverdi på erstatningsobjekter.
Jeg vil ta forslaget med meg i den videre vurderingen av skattereglene
på dette området.
Jeg er opptatt av å utvikle politikken slik
at vi når målsettingene som kan sikre oss en matproduksjon i framtida
og en trygghet for framtidig matproduksjon i hele landet. Vi har
lagt grunnlaget gjennom Meld St nr 9 (2011–2012) og vist gjennom
årets jordbruksavtale at vi følger opp.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. juni 2013
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |