4. Oppfølging av Nasjonal transportplan 2014–2023

4.1 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Stortinget har vedtatt Nasjonal transportplan 2014–2023, jf. Meld. St. 26 (2012–2013), jf. Innst. 450 S (2012–2013). Flertallet vil påpeke at prioriteringene i NTP er basert på et annet flertall enn det som i dag danner flertall i Stortinget. Flertallet vil påpeke at det er behov for å tilpasse NTP til et nytt flertall.

Flertallet har som ambisjon å overoppfylle NTP og skape grunnlag for et taktskifte i samferdselssatsingen. Grunnlaget for budsjettet for 2014 ble lagt av den foregående regjeringen, og det har vært begrenset tid til å gjøre store endringer. Flertallet er likevel svært fornøyd med at satsingen på både vei og bane er betydelig forbedret, samtidig som fylkeskommunene er tilført ekstra midler til fylkesveiene og får videreført rentekompensasjonsordningen. Dette viser at regjeringen vil satse betydelig på samferdsel i årene som kommer og starter jobben med å redusere vedlikeholdsetterslepet både på vei og bane.

Flertallet er også svært fornøyd med at regjeringen tar i bruk nye virkemidler for å bygge vei og bane raskere og mer helhetlig. Det vil bli etablert et eget veiselskap som vil få ansvar for å gjennomføre store prosjekter på riksveinettet. I tillegg vil regjeringen blant annet bruke OPS som et aktivt virkemiddel.

Flertallet viser til at den avgåtte regjeringen fremstiller en situasjon der den har overoppfylt NTP. Dette er ikke riktig når det gjelder gjennomføringsgrad, men kun riktig når det måles i pengebruk. Flertallet viser til at en stor andel av prosjektene ikke har den fremdriften som var forutsatt, og at kostnadene har økt mer enn forutsatt. Flertallet er fornøyd med at Høyre og Fremskrittspartiet i budsjettforliket med Kristelig Folkeparti og Venstre, nå ikke bare ønsker å overoppfylle NTP i kroner, men legger opp til å ta i bruk nye virkemidler slik at NTP også kan bli overoppfylt i antall prosjekter og gjennomføringstid. Flertallet registrerer også at gjennom budsjettforliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre er oppfyllingsgraden i forhold til NTP for 2014 økt fra 21,1 pst. til 22,2 pst. på vei, og fra 24,6 pst. til 25,5 pst. på jernbane sammenlignet med Prop. 1 S (2013–2014).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet legger til grunn den rød-grønne, vedtatte Nasjonal transportplan 2014–2023 for sine samferdselspolitiske prioriteringer, jf. Meld. St. 26 (2012–2013) og Innst. 450 S (2012–2013).

Disse medlemmer merker seg at komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er tilfredse med at også den nye regjeringen har som mål å overoppfylle den vedtatte Nasjonale transportplan 2014–2023, men registrerer med forundring at de nå legger den rød-grønne vedtatte NTP til grunn, og ikke sine egne forslag til NTP.