Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Stortinget har vedtatt Nasjonal transportplan 2014–2023,
jf. Meld. St. 26 (2012–2013), jf. Innst. 450 S (2012–2013). Flertallet vil
påpeke at prioriteringene i NTP er basert på et annet flertall enn
det som i dag danner flertall i Stortinget. Flertallet vil
påpeke at det er behov for å tilpasse NTP til et nytt flertall.
Flertallet har som ambisjon å
overoppfylle NTP og skape grunnlag for et taktskifte i samferdselssatsingen.
Grunnlaget for budsjettet for 2014 ble lagt av den foregående regjeringen,
og det har vært begrenset tid til å gjøre store endringer. Flertallet er
likevel svært fornøyd med at satsingen på både vei og bane er betydelig
forbedret, samtidig som fylkeskommunene er tilført ekstra midler
til fylkesveiene og får videreført rentekompensasjonsordningen.
Dette viser at regjeringen vil satse betydelig på samferdsel i årene
som kommer og starter jobben med å redusere vedlikeholdsetterslepet
både på vei og bane.
Flertallet er også svært fornøyd
med at regjeringen tar i bruk nye virkemidler for å bygge vei og bane
raskere og mer helhetlig. Det vil bli etablert et eget veiselskap
som vil få ansvar for å gjennomføre store prosjekter på riksveinettet.
I tillegg vil regjeringen blant annet bruke OPS som et aktivt virkemiddel.
Flertallet viser til at den avgåtte
regjeringen fremstiller en situasjon der den har overoppfylt NTP. Dette
er ikke riktig når det gjelder gjennomføringsgrad, men kun riktig
når det måles i pengebruk. Flertallet viser til at
en stor andel av prosjektene ikke har den fremdriften som var forutsatt,
og at kostnadene har økt mer enn forutsatt. Flertallet er
fornøyd med at Høyre og Fremskrittspartiet i budsjettforliket med
Kristelig Folkeparti og Venstre, nå ikke bare ønsker å overoppfylle
NTP i kroner, men legger opp til å ta i bruk nye virkemidler slik
at NTP også kan bli overoppfylt i antall prosjekter og gjennomføringstid. Flertallet registrerer
også at gjennom budsjettforliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre er oppfyllingsgraden i forhold til NTP for
2014 økt fra 21,1 pst. til 22,2 pst. på vei, og fra 24,6 pst. til
25,5 pst. på jernbane sammenlignet med Prop. 1 S (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet
legger til grunn den rød-grønne, vedtatte Nasjonal transportplan
2014–2023 for sine samferdselspolitiske prioriteringer, jf. Meld.
St. 26 (2012–2013) og Innst. 450 S (2012–2013).
Disse medlemmer merker seg at
komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er tilfredse
med at også den nye regjeringen har som mål å overoppfylle den vedtatte
Nasjonale transportplan 2014–2023, men registrerer med forundring
at de nå legger den rød-grønne vedtatte NTP til grunn, og ikke sine
egne forslag til NTP.