Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til proposisjonen for merknader til de enkelte bestemmelsene
og nærmere omtale av lovforslaget der det foreslås regler til et
nytt skattefavorisert kollektivt alderspensjonsprodukt. Disse reglene
innebærer en ny modell for pensjonsopptjening i privat sektor. Den
foreslåtte ordningen kommer i tillegg til de eksisterende rammene
for ytelsespensjons- og innskuddspensjonsordninger. Komiteen understreker
videre at loven gir arbeidsgiverforetaket flere valgmuligheter og
fleksibilitet ved utformingen av foretakets pensjonsordning. Komiteen peker
på at en pensjonsordning etter loven her vil være en forsikringsbasert
ordning som gir alderspensjonsutbetalinger i tillegg til ytelser
fra folketrygden.
Lovforslaget medfører at det innføres én ny modell
for opptjening med felles sparesatser, jf. punkt 4.1.2 i proposisjonen. Komiteen understreker
at dette er maksimalsatser, og at arbeidsgiverforetaket avgjør satsenes
størrelse (utover minstekravet etter OTP-loven).
Komiteen peker på at et fallende
rentenivå har ført til at det har vært utfordrende for pensjonsleverandørene
å oppnå avkastning utover garantiene de har avgitt. Den foreslåtte tjenestepensjonsordningen
vil i større grad overføre ansvaret og risikoen til arbeidsgiverforetaket
og arbeidstakere enn i en ytelsesordning (foretakspensjons-ordning),
men samtidig kunne gi noe mer forutsigbarhet for arbeidstakere enn innskuddsordninger.
Komiteen har merket seg de enkelte
høringsinstansers syn. Komiteen har merket seg at
departementet i proposisjonens punkt 1.2 opplyser at regler for
overgang mellom pensjonsordninger vil bli vurdert i forbindelse
med det videre arbeidet med ytelsesbaserte foretakspensjonsordninger. Komiteen mener
dette arbeidet bør gis særlig oppmerksomhet.
Komiteen har merket seg at lovforslaget
legger opp til at tidsavgrensede ytelser skal utbetales i minst
ti år, men i alle tilfelle til minst fylte 80 år. Den tilsvarende
grensen i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven er at
ytelsene skal utbetales i minst ti år, men bare til minst fylte
77 år. Komiteen ber departementet vurdere om grensen
i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven bør heves til
80 år, slik at det blir like regler på dette punktet, og i så fall komme
tilbake med et lovforslag om dette.
I proposisjonen er det også regler om arbeidstakers
egne tilskudd til pensjonsordningen. Komiteen har
merket seg at forslag til regler for arbeidstakers tilskudd innebærer
en viss oppmykning i forhold til de tilsvarende reglene i innskuddspensjonsloven
og foretakspensjonsloven. Komiteen ber departementet
vurdere om det nå er grunn til å foreslå endringer i bestemmelsene
om arbeidstakers tilskudd i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven,
slik at det blir like regler på dette punkt, og i så fall komme
tilbake med et lovforslag om dette.
Komiteen viser til at kostnader
skal dekkes av arbeidsgiver. Etter komiteens vurdering
vil det innebære en forenkling av lovforslaget og kunne synliggjøre
kostnadene i større grad, dersom kostnadene ikke skal dekkes innenfor
de maksimale grensene for årlige innskudd i lovforslaget § 4-7,
men i stedet komme i tillegg. Komiteen foreslår derfor
at lovforslaget § 4-7 annet ledd utformes slik at det fremgår at
betaling for administrasjon og forvaltning kommer i tillegg til prosentgrensene
i § 4-7 første ledd. Komiteen viser til at regelen
her bør være den samme i innskuddspensjonsordninger og i ordninger
som opprettes etter lovforslaget her. Komiteen ber om
at departementet følger opp dette gjennom en tilsvarende regelendring
for innskuddspensjonsordninger.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
forslag om at § 4-7 annet ledd i lovforslaget endres til å lyde:
«(2) Tillegget til årlige innskudd for kvinner,
jf. § 4-2 tredje ledd, regulering som foretaket skal dekke etter
§§ 4-6 tredje ledd og 4-14 første ledd samt kostnader og risikopremier
som omfattes av § 4-8, kommer i tillegg til prosentgrensene i første
ledd.»
Komiteen slutter seg for øvrig
til regjeringens forslag til lov om tjenestepensjon.