Fiskeri- og kystdepartementet foreslår i denne proposisjonen
ei endring i havressurslova som gir heimel til å innkrevje avgift
til fiskeriforsking og overvaking.
I Meld. St. 22 (2012–2013) Verdens fremste sjømatnasjon
foreslår regjeringa ei prinsipiell omlegging av dagens ordning med
forskingskvotar. Omlegginga inneber at forskingskvotar ikkje lenger
skal tildelast for å finansiere forsking og overvaking. Frå 2014
vil forskingskvotar berre bli gitt til undervisningskvotar, nødvendig
fangst på forskingsfartøy og i enkelte andre særtilfelle. Forsking,
overvaking og reiskapsforsøk som tidlegare har vorte finansiert
gjennom tildeling av forskingskvotar, skal frå 2014 finansierast gjennom
inntekter frå ei generell avgift på førstehandsomsetninga av fisk.
Dette vil føre til at hovudtyngda av dagens forskingskvotar etter omlegginga
vil gå tilbake til ordinært fiske, og dermed auke den samla kvoteverdien
for næringa. Næringskomiteen hadde ingen merknader til dette i si
innstilling til meldinga, Innst. 418 S (2012–2013).
Ei direkte brukarfinansiering av forskinga gjennom
ei fiskeriforskingsavgift blir vurdert som ein betre og ryddigare
modell enn dagens bruk av forskingskvotar.
Avgifta til fiskeriforsking og overvaking skal først
og fremst bidra til å dekkje kostnader med å innhente kunnskapsgrunnlag
for ei berekraftig hausting av dei viltlevande marine ressursane, men
kan også etter ei konkret vurdering nyttast til anna kunnskapsinnhenting
som bidreg til å realisere føremålet i havressurslova.
Det skal krevjast avgift for all fangst som
til ei-kvar tid er omfatta av salslaga sin einerett til førstehandsomsetning
etter fiskesalslagslova, fangsta av norskregistrerte fartøy.
Avgifta skal bli kravd inn av fiskesalslaga
i samband med avrekning til fiskar av oppgjer for levering.
Avgiftssatsen vil bli fastsett i det årlege
statsbudsjettet. Departementet legg til grunn at avgiftssatsen skal
liggje mest mogleg fast, og at kostnaden for fiskar følgjer verdien
av førstehandsomsetninga.
Departementet har hatt på høyring forskrift
om innkrevjing av fiskeriforskingsavgift.
Alle høyringsinstansar, med unntak av Kystfiskarlaget,
støttar omlegginga frå forskingskvotar til avgift. Fleire høyringsinstansar understrekar
det statlege ansvaret for å finansiere fiskeriforsking og overvaking,
og føreset at avgifta ikkje skal kome til erstatning for statlege løyvingar
til føremålet. Departementet legg til grunn at avgiftsinntektene
skal dekkje same formål som forskingsfangsten tidlegare har finansiert.
Høyringsinstansane hadde òg ulike innspel om avgiftsberekning
og justering av avgiftssatsen. Departementet meiner det er mest
tenleg å bruke første-handsverdien utan fråtrekk som grunnlag for
berekninga. Departementet legg vidare til grunn at avgiftssatsen
skal liggje mest mogleg fast, slik at kostnaden for fiskar følgjer
verdien av førstehandsomsetninga. Svingingar mellom år vil bli jamna
ut gjennom ei fullmakt til å overføre løyvingane frå eit budsjettår
til eit anna.
Dagens ordning med forskingskvotar har skapt mykje
administrasjon både ved forskingsinstitusjonane og ved Fiskeridirektoratet,
som administrerer ordninga.
Det vil vere små administrative kostnader i
samband med innkrevjinga av ei ny fiskeriforskingsavgift.
Fiskesalslaga krev i dag inn fleire avgifter
på all førstehandsomsetning, og det vil difor vere eit avgrensa
meirarbeid å krevje inn ei ny avgift. Dei kostnadene salslaga har
med å krevje inn og vidaresende avgiftsmidlane skal dekkjast av
den innkravde avgifta.
Samtidig som det blir innført ei ny avgift,
vil hovudtyngda av dagens forskingskvotar gå tilbake til ordinært
fiske og dermed auke den samla kvoteverdien for næringa. Sidan det
i dag er fastsett forskingskvotar for alle dei store fiskebestandane,
vil dei fleste fartøy få auka kvotar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Lasse Juliussen og Odd Omland, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Benjamin Grønvold, Gunnar Gundersen og Ove
Bernt Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Øyvind Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Marit Arnstad, og
fra Venstre, Pål Farstad, er positive til endringene som
foreslås i forslaget fra regjeringen. Den omtalte forskningen er
en viktig forutsetning for god fiskeriforvaltning, og en omlegging
av havressursloven for å få en mer forutsigbar finansiering av forskningen
ser komiteen på som positiv. At man her legger opp
til en finansieringsmodell som gir rasjonaliseringsgevinster i form
av mindre administrasjon, og benytter en avgiftsmodell på førstehåndsomsetningen
av fisk som allerede er innarbeidet, gir etter komiteens mening
også klare forenklingsgevinster.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
fatte følgende
vedtak til lov
om endringar i havressurslova (avgift til
fiskeriforsking og overvaking)
I
I lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande
marine ressursar blir det gjort følgjande endringar:
§ 55 skal lyde:
§ 55 Kontrollavgift og avgift
til fiskeriforsking og overvaking
Departementet kan fastsetje forskrifter om kontrollavgift og
avgift til fiskeriforsking og overvaking.
Slike forskrifter kan innehalde føresegner om plikt til
å svare avgift, korleis ho skal krevjast inn og om opplysningsplikt
for den som leverer og den som tek imot fangst når dette er avgjerande
for omfanget av avgiftsplikta.
Skuldig avgift er tvangsgrunnlag for utlegg.
II
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i næringskomiteen, den 5. desember 2013
Marit Arnstad
|
Frank Bakke-Jensen
|
leder
|
ordfører
|