Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 89/2013 av 3. mai 2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2010/65/EU av 20. oktober 2010 om meldingsformaliteter for skip som ankommer til og/eller går fra havner i medlemsstatene

Til Stortinget

Sammendrag

Bakgrunn

EØS-komiteen traff 3. mai 2013 beslutning om å endre EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) kapittel V (sjøtransport) til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv 2010/65/EU av 20. oktober 2010 om rapporteringsformaliteter for skip som ankommer og/eller går fra havner i medlemsstatene, og om oppheving av direktiv 2002/6/EF.

Formål

Formålet til direktiv 2010/65/EU er å forenkle og harmonisere administrasjonen for sjøtransporten gjennom elektronisk dataoverføring for skip som skal anløpe eller forlate en havn i EU/EØS-området.

Det fremgår av fortalen at direktivet utelukkende har som formål å behandle forenkling og harmonisering av fremgangsmåten for rapportering av informasjon, og hvordan innsamling av informasjon kan gjøres mer effektivt.

Følgende rapporteringsplikter omfattes av direktivet:

  • 1. meldinger i henhold til gjeldende relevante EU-lovgivning, f.eks. ankomstmeldinger og meldinger om farlig og forurensende last,

  • 2. meldinger med informasjonsinnhold som beskrevet i IMO FAL-skjema og helseerklæring og

  • 3. om ønskelig meldinger som kreves av nasjonal lovgivning.

Videre pålegges deltakerne innen 1. juni 2015 å innføre et system som sikrer elektronisk overføring av data mellom skip og forvaltende myndigheter på nasjonalt nivå og mellom medlemsstatene.

Det forventes at gevinsten ved forenklingen vil være betydelig, og at det vil være et bidrag til å legge til rette for sjøtransport i konkurranse med landbasert transport.

Forholdet til norsk rett og økonomiske og administrative konsekvenser

I og med at gjennomføringen av direktivet nødvendiggjør lovendringer og innebærer økonomiske konsekvenser, er Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nødvendig, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.

Direktiv 2010/65/EU medfører behov for endring i § 3-3 i lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel (tolloven). Den nødvendige endringen gjelder tidspunktet for når ankomstmelding skal gis. Finansdepartementet vil legge fram en egen Prop. L. med de nødvendige endringene i tolloven.

I tillegg medfører direktivet behov for enkelte endringer i forskrifter som forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet (fra 1. januar 2014 Samferdselsdepartementet).

Kystverkets foreløpige anslag over kostnadene for gjennomføring av direktivet er investeringer for 6,5 mill. kroner i 2013, 11 mill. kroner i 2014, 3,5 mill. kroner i 2015 og 5 mill. kroner årlig i drift og vedlikehold. Kostnadene for 2013 er dekket over kap. 1062 i Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. Kostnadene som påløper fra og med 1. januar 2014 vil bli dekket over kap. 1360 i Samferdselsdepartementets budsjett.

Det vil også påløpe kostnader hos havnene for at disse skal sette seg i stand til å ta imot meldinger gjennom SafeSeaNet. Disse kostnadene må dekkes av havnene.

Når det gjelder kostnadene som følge av endringene i tollregelverket, anslår Toll- og avgiftsdirektoratet at tolletatens kostnader knyttet til nødvendige tilpasninger i dagens elektroniske system vil være om lag 2,4 mill. kroner.

Direktivet gjelder for skip som skal anløpe eller forlate en havn i EU/EØS-området. Det følger av direktivet at skipsfører, eller annen autorisert person, som hovedregel skal rapportere informasjon som omfattes av direktivet senest 24 timer før ankomst. Dette innebærer at rapportering som i dag gjøres til ulike tidspunkt etter ulike regelverk, skal skje i henhold til tidsfristene i denne bestemmelsen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, har ingen merknader og slutter seg til forslaget i proposisjonen.

Uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen

Komiteen viser til følgende uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen datert 5. februar 2014 i saken:

«Utenrikskomiteen viser til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 29. januar 2014 vedrørende Prop. 32 S (2013–2014) Samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 89/2013 av 3. mai 2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2010/65/EU av 20. oktober 2010 om meldingsformaliteter for skip som ankommer til og/eller går fra havner i medlemsstatene.

Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Prop. 32 S (2013–2014) og har ingen ytterligere merknader.»

Komiteens tilråding

Komiteen viser til merknadene og proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 89/2013 av 3. mai 2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2010/65/EU av 20. oktober 2010 om meldingsformaliteter for skip som ankommer til og/eller går fra havner i medlemsstatene.

Oslo. i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. februar 2014

Linda C. Hofstad Helleland

Roy Steffensen

leder

ordfører