EØS-komiteen traff 3. mai 2013 beslutning om
å endre EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) kapittel V (sjøtransport)
til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv 2010/65/EU av 20. oktober
2010 om rapporteringsformaliteter for skip som ankommer og/eller
går fra havner i medlemsstatene, og om oppheving av direktiv 2002/6/EF.
Formålet til direktiv 2010/65/EU er å forenkle og
harmonisere administrasjonen for sjøtransporten gjennom elektronisk
dataoverføring for skip som skal anløpe eller forlate en havn i
EU/EØS-området.
Det fremgår av fortalen at direktivet utelukkende har
som formål å behandle forenkling og harmonisering av fremgangsmåten
for rapportering av informasjon, og hvordan innsamling av informasjon
kan gjøres mer effektivt.
Følgende rapporteringsplikter omfattes av direktivet:
1. meldinger i henhold
til gjeldende relevante EU-lovgivning, f.eks. ankomstmeldinger og meldinger
om farlig og forurensende last,
2. meldinger med informasjonsinnhold som beskrevet
i IMO FAL-skjema og helseerklæring og
3. om ønskelig meldinger som kreves av
nasjonal lovgivning.
Videre pålegges deltakerne innen 1. juni 2015
å innføre et system som sikrer elektronisk overføring av data mellom
skip og forvaltende myndigheter på nasjonalt nivå og mellom medlemsstatene.
Det forventes at gevinsten ved forenklingen
vil være betydelig, og at det vil være et bidrag til å legge til
rette for sjøtransport i konkurranse med landbasert transport.
I og med at gjennomføringen av direktivet nødvendiggjør
lovendringer og innebærer økonomiske konsekvenser, er Stortingets
samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nødvendig,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
Direktiv 2010/65/EU medfører behov for endring
i § 3-3 i lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel (tolloven).
Den nødvendige endringen gjelder tidspunktet for når ankomstmelding
skal gis. Finansdepartementet vil legge fram en egen Prop. L. med
de nødvendige endringene i tolloven.
I tillegg medfører direktivet behov for enkelte endringer
i forskrifter som forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet (fra
1. januar 2014 Samferdselsdepartementet).
Kystverkets foreløpige anslag over kostnadene for
gjennomføring av direktivet er investeringer for 6,5 mill. kroner
i 2013, 11 mill. kroner i 2014, 3,5 mill. kroner i 2015 og 5 mill.
kroner årlig i drift og vedlikehold. Kostnadene for 2013 er dekket
over kap. 1062 i Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. Kostnadene
som påløper fra og med 1. januar 2014 vil bli dekket over kap. 1360 i
Samferdselsdepartementets budsjett.
Det vil også påløpe kostnader hos havnene for
at disse skal sette seg i stand til å ta imot meldinger gjennom
SafeSeaNet. Disse kostnadene må dekkes av havnene.
Når det gjelder kostnadene som følge av endringene
i tollregelverket, anslår Toll- og avgiftsdirektoratet at tolletatens
kostnader knyttet til nødvendige tilpasninger i dagens elektroniske system
vil være om lag 2,4 mill. kroner.
Direktivet gjelder for skip som skal anløpe
eller forlate en havn i EU/EØS-området. Det følger av direktivet
at skipsfører, eller annen autorisert person, som hovedregel skal
rapportere informasjon som omfattes av direktivet senest 24 timer
før ankomst. Dette innebærer at rapportering som i dag gjøres til
ulike tidspunkt etter ulike regelverk, skal skje i henhold til tidsfristene
i denne bestemmelsen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, har ingen merknader
og slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til følgende uttalelse
fra utenriks- og forsvarskomiteen datert 5. februar 2014 i saken:
«Utenrikskomiteen viser til transport- og kommunikasjonskomiteens
utkast til innstilling datert 29. januar 2014 vedrørende Prop. 32
S (2013–2014) Samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 89/2013 av 3. mai 2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2010/65/EU
av 20. oktober 2010 om meldingsformaliteter for skip som ankommer
til og/eller går fra havner i medlemsstatene.
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens
utkast til innstilling til Prop. 32 S (2013–2014) og har ingen ytterligere
merknader.»
Komiteen viser til
merknadene og proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning nr. 89/2013 av 3. mai 2013 om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2010/65/EU av 20. oktober 2010 om meldingsformaliteter
for skip som ankommer til og/eller går fra havner i medlemsstatene.
Oslo. i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. februar 2014
Linda C. Hofstad Helleland
|
Roy Steffensen
|
leder
|
ordfører
|