Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Tor Arne Bell Ljunggren
og Helga Pedersen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
Prop. 204 L (2012–2013).
Komiteen mener at det er avgjørende
for god integrering at personer som har fått oppholdstillatelse
i Norge, raskt får mulighet til å lære språk, opplæring i samfunnskunnskap
og mulighet til å bosette seg i en kommune.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Prop. 204 L (2012–2013) er fremmet av regjeringen Stoltenberg
II. Flertallet ser at det er mange problemstillinger
som reises i proposisjonen som er viktig å se på. Flertallet viser
videre til at det for å gjennomføre samarbeidsavtalen mellom partiene
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, pågår
et arbeid med å utarbeide konkrete forslag/tolkninger. Flertallet mener
at dette arbeidet vil kunne få betydning for denne saken. Derfor
ber flertallet om at disse problemstillingene må
få en helhetlig vurdering av regjeringen og at regjeringen må komme
tilbake til saken på egnet måte. Flertallet ønsker
på denne bakgrunn ikke på nåværende tidspunkt å gi sin tilslutning
til endringsforslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
personer som har fått oppholdstillatelse med begrensninger som følge av
at det er tvil om deres identitet, ikke har hatt mulighet til å
delta i introduksjonsprogram eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Dette er personer som oppfyller vilkår i utlendingsloven § 38 første
ledd, det vil si at det foreligger sterke menneskelige hensyn eller
utlendingen har særlig tilknytning til Norge.
Disse medlemmer viser til at
det i forslaget blir framhevet at personer som får tillatelse med begrensninger,
gjennomgående kan karakteriseres som sårbare, f.eks. barnefamilier,
alvorlig syke, enslige kvinner og enslige mindreårige. Mange av
disse personene har langvarig opphold i asylmottak bak seg, og det
er personer som ofte har behov for grunnleggende kvalifisering for
å få styrket sine muligheter for deltakelse i yrkes- og samfunnslivet.
Manglende deltakelse i introduksjonsprogram og opplæring i norsk
og samfunnskunnskap kan føre til et vanskeligere utgangspunkt for
å komme inn i arbeids- og samfunnslivet og bli økonomisk sjølhjulpen.
Videre viser disse medlemmer til
at det i Fafo-rapporten «Lovlig med forbehold» fra 2012 går fram
at 80 pst. av alle som får denne typen tillatelser er del av en
barnefamilie og 42 pst. er barn. Fra 19. februar 2013 ble praksisen endret
for personer med begrensede tillatelser når det gjelder bosetting,
slik at de også skal bosettes i en kommune. Disse medlemmer peker
på at det er avgjørende at de voksne i familien også får et godt
kvalifiseringstilbud, og støtter forslaget om endring i introduksjonsloven som
gir personer med begrenset tillatelse mulighet til å delta i introduksjonsordningen
eller opplæring i norsk eller samfunnskunnskap etter førstegangsfornyelse
av tillatelsen.
Disse medlemmer har merket seg
at det i forslaget til endringslov, jf. § 2 første ledd bokstav
c siste punktum, er vist til utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav
a eller d, der det åpenbart skulle vært vist til bokstav a eller
b istedenfor. Da dette ut fra sammenhengen fremstår som en åpenbar
inkurie, foreslår disse medlemmer å endre forslaget
slik at § 2 første ledd bokstav c annet punktum skal lyde:
«For personer som i påvente av dokumentert identitet
har oppholdstillatelse som er begrenset etter utlendingsloven § 38
femte ledd bokstav a eller b.»
Disse medlemmer viser til svar
fra statsråd Solveig Horne, jf. vedlagte brev av 18. februar og
24. februar 2014, som klargjør at regjeringen ikke har gitt noen
tilråding om tilbaketrekking av Prop. 204 L (2012–2013) og at en
derfor må forutsette at regjeringen står bak forslaget.
Disse medlemmer viser til at
flertallet går imot regjeringens tilråding.
Disse medlemmer viser til at
forslaget som nå blir sendt tilbake, er viktig for god integrering for
flere. Det er også beklagelig at en utvidelse av personkretsen for
introduksjonsordningen som alle tilsynelatende er enig i, ikke blir
vedtatt og at flertallet setter forbedringene i spill i forhandlinger.
Disse medlemmer viser til proposisjonen
og fremmer følgende forslag:
«I
I lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og
norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven), gjøres
følgende endringer:
§ 2 første ledd bokstav c og d skal lyde:
c) fornybar
oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38 første ledd på grunnlag
av søknad om asyl, eller kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon,
jf. utlendingsloven § 34. For personer som
i påvente av dokumentert identitet har oppholdstillatelse som er
begrenset etter utlendingsloven § 38 femte
ledd bokstav a eller b, gjelder retten og plikten etter førstegangsfornyelse
av tillatelsen,
d) oppholdstillatelse som familiemedlemmer
til personer som nevnt i bokstav a, b og c, jf. utlendingsloven
kapittel 6. For å være omfattet av denne bestemmelsen er det et
vilkår at personer som nevnt i bokstav a, b og c ikke har vært bosatt i
en kommune i mer enn fem år før det søkes om familiegjenforening
eller
§ 17 første og andre ledd skal lyde:
Rett og plikt til deltakelse i gratis opplæring
i norsk og samfunnskunnskap i til sammen 600 timer gjelder for utlending
mellom 16 og 55 år som har fått
a) oppholdstillatelse
etter utlendingsloven som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
b) kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon
etter utlendingsloven § 34, eller
c) oppholdstillatelse
som er begrenset etter utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav a
eller b i påvente av dokumentert identitet.
Utlending mellom 55 og 67 år med oppholdsgrunnlag
som nevnt i bokstav a, beller
c, har rett, men ikke plikt, til å delta i opplæring som nevnt i
første ledd.
§ 17 femte ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Rett eller plikt til deltakelse etter første
til tredje ledd inntrer ved innvilgelse av førstegangs oppholdstillatelse
etter utlendingsloven, eller fra ankomst til riket for utlending
som har fått slik tillatelse før innreise. For personer som omfattes av
første ledd bokstav b, inntrer rett og plikt til deltakelse fra
det tidspunkt vedkommende blir bosatt i kommunen i henhold til særskilt
avtale mellom utlendingsmyndighetene og kommunen. For
personer som omfattes av første ledd bokstav c, inntrer rett og plikt
til deltakelse fra førstegangsfornyelse av tillatelsen.
Nåværende tredje til femte punktum blir fjerde til
sjette punktum.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.»