2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Tor Arne Bell Ljunggren og Helga Pedersen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til Prop. 204 L (2012–2013).

Komiteen mener at det er avgjørende for god integrering at personer som har fått oppholdstillatelse i Norge, raskt får mulighet til å lære språk, opplæring i samfunnskunnskap og mulighet til å bosette seg i en kommune.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Prop. 204 L (2012–2013) er fremmet av regjeringen Stoltenberg II. Flertallet ser at det er mange problemstillinger som reises i proposisjonen som er viktig å se på. Flertallet viser videre til at det for å gjennomføre samarbeidsavtalen mellom partiene Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, pågår et arbeid med å utarbeide konkrete forslag/tolkninger. Flertallet mener at dette arbeidet vil kunne få betydning for denne saken. Derfor ber flertallet om at disse problemstillingene må få en helhetlig vurdering av regjeringen og at regjeringen må komme tilbake til saken på egnet måte. Flertallet ønsker på denne bakgrunn ikke på nåværende tidspunkt å gi sin tilslutning til endringsforslagene i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at personer som har fått oppholdstillatelse med begrensninger som følge av at det er tvil om deres identitet, ikke har hatt mulighet til å delta i introduksjonsprogram eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Dette er personer som oppfyller vilkår i utlendingsloven § 38 første ledd, det vil si at det foreligger sterke menneskelige hensyn eller utlendingen har særlig tilknytning til Norge.

Disse medlemmer viser til at det i forslaget blir framhevet at personer som får tillatelse med begrensninger, gjennomgående kan karakteriseres som sårbare, f.eks. barnefamilier, alvorlig syke, enslige kvinner og enslige mindreårige. Mange av disse personene har langvarig opphold i asylmottak bak seg, og det er personer som ofte har behov for grunnleggende kvalifisering for å få styrket sine muligheter for deltakelse i yrkes- og samfunnslivet. Manglende deltakelse i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap kan føre til et vanskeligere utgangspunkt for å komme inn i arbeids- og samfunnslivet og bli økonomisk sjølhjulpen.

Videre viser disse medlemmer til at det i Fafo-rapporten «Lovlig med forbehold» fra 2012 går fram at 80 pst. av alle som får denne typen tillatelser er del av en barnefamilie og 42 pst. er barn. Fra 19. februar 2013 ble praksisen endret for personer med begrensede tillatelser når det gjelder bosetting, slik at de også skal bosettes i en kommune. Disse medlemmer peker på at det er avgjørende at de voksne i familien også får et godt kvalifiseringstilbud, og støtter forslaget om endring i introduksjonsloven som gir personer med begrenset tillatelse mulighet til å delta i introduksjonsordningen eller opplæring i norsk eller samfunnskunnskap etter førstegangsfornyelse av tillatelsen.

Disse medlemmer har merket seg at det i forslaget til endringslov, jf. § 2 første ledd bokstav c siste punktum, er vist til utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav a eller d, der det åpenbart skulle vært vist til bokstav a eller b istedenfor. Da dette ut fra sammenhengen fremstår som en åpenbar inkurie, foreslår disse medlemmer å endre forslaget slik at § 2 første ledd bokstav c annet punktum skal lyde:

«For personer som i påvente av dokumentert identitet har oppholdstillatelse som er begrenset etter utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav a eller b.»

Disse medlemmer viser til svar fra statsråd Solveig Horne, jf. vedlagte brev av 18. februar og 24. februar 2014, som klargjør at regjeringen ikke har gitt noen tilråding om tilbaketrekking av Prop. 204 L (2012–2013) og at en derfor må forutsette at regjeringen står bak forslaget.

Disse medlemmer viser til at flertallet går imot regjeringens tilråding.

Disse medlemmer viser til at forslaget som nå blir sendt tilbake, er viktig for god integrering for flere. Det er også beklagelig at en utvidelse av personkretsen for introduksjonsordningen som alle tilsynelatende er enig i, ikke blir vedtatt og at flertallet setter forbedringene i spill i forhandlinger.

Disse medlemmer viser til proposisjonen og fremmer følgende forslag:

«I

I lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven), gjøres følgende endringer:

§ 2 første ledd bokstav c og d skal lyde:

  • c) fornybar oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38 første ledd på grunnlag av søknad om asyl, eller kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon, jf. utlendingsloven § 34. For personer som i påvente av dokumentert identitet har oppholdstillatelse som er begrenset etter utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav a eller b, gjelder retten og plikten etter førstegangsfornyelse av tillatelsen,

  • d) oppholdstillatelse som familiemedlemmer til personer som nevnt i bokstav a, b og c, jf. utlendingsloven kapittel 6. For å være omfattet av denne bestemmelsen er det et vilkår at personer som nevnt i bokstav a, b og c ikke har vært bosatt i en kommune i mer enn fem år før det søkes om familiegjenforening eller

§ 17 første og andre ledd skal lyde:

Rett og plikt til deltakelse i gratis opplæring i norsk og samfunnskunnskap i til sammen 600 timer gjelder for utlending mellom 16 og 55 år som har fått

  • a) oppholdstillatelse etter utlendingsloven som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse,

  • b) kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon etter utlendingsloven § 34, eller

  • c) oppholdstillatelse som er begrenset etter utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav a eller b i påvente av dokumentert identitet.

Utlending mellom 55 og 67 år med oppholdsgrunnlag som nevnt i bokstav a, beller c, har rett, men ikke plikt, til å delta i opplæring som nevnt i første ledd.

§ 17 femte ledd nytt tredje punktum skal lyde:

Rett eller plikt til deltakelse etter første til tredje ledd inntrer ved innvilgelse av førstegangs oppholdstillatelse etter utlendingsloven, eller fra ankomst til riket for utlending som har fått slik tillatelse før innreise. For personer som omfattes av første ledd bokstav b, inntrer rett og plikt til deltakelse fra det tidspunkt vedkommende blir bosatt i kommunen i henhold til særskilt avtale mellom utlendingsmyndighetene og kommunen. For personer som omfattes av første ledd bokstav c, inntrer rett og plikt til deltakelse fra førstegangsfornyelse av tillatelsen.

Nåværende tredje til femte punktum blir fjerde til sjette punktum.

II

Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.»