Regjeringen la i 2008 fram Nasjonal strategi
for forebygging av infeksjoner i helsetjenesten og antibiotikaresistens
(2008–2012), jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). I strategiperioden skal
etablerte overvåkingssystemer for infeksjoner ervervet i helsetjenesten
og antibiotikaresistens utvikles videre og utnyttes bedre i kvalitetssikring
og forskning. Videre skal blant annet smittevernet i helsetjenesten
styrkes, og helseinstitusjonene skal sette mål for smittevernarbeidet
og klarlegge personellbehovet. Nasjonalt folkehelseinstitutt skal
koordinere utarbeidelsen og oppfølgingen av strategien.
Endagsundersøkelsen i landets sykehus i mai 2007
viste at 5,7 pst. av pasientene som lå på sykehus, hadde pådratt
seg en infeksjon under sykehusoppholdet. Infeksjoner påfører pasienter lidelser
og har stor økonomisk og ressursmessig betydning for sykehusdriften.
Forskrift om Norsk overvåkingssystem for antibiotikabruk
og helsetjenesteassosierte infeksjoner og forskrift om smittevern
i helsetjenesten gir hjemmel for overvåking av flere typer helsetjenesteassosierte
infeksjoner. Forskrift om smittevern i helsetjenesten har videre
som formål å forebygge og begrense forekomsten av infeksjoner i
helsetjenesten. Alle institusjoner som omfattes av forskriften,
skal blant annet ha et infeksjonskontrollprogram som skal inneholde flere
angitte skriftlige retningslinjer for infeksjonsforebygging og smitteverntiltak.
Det følger også av forskriften at ledelsen i spesialisthelsetjenesten
skal sørge for at det er tilsatt tilstrekkelig smittevernpersonell.
Gode styrings- og rapporteringssystemer på alle nivåer
i sykehusene er en forutsetning for god styring. Registrering, måling
og evaluering er en grunnleggende forutsetning for forbedring. Det er
nødvendig at de regionale helseforetakene og underliggende virksomheter
har forsvarlige rutiner for innhenting, gjennomarbeiding og rapportering
av data, slik at styringsinformasjonen er pålitelig.
Sykehusene skal to ganger hvert år rapportere
på prevalens av sykehusinfeksjoner blant alle inneliggende pasienter
til Folkehelseinstituttet.
Formålet med undersøkelsen har vært å undersøke
hvordan Helse- og omsorgsdepartementet, de regionale helseforetakene
og helseforetakene har implementert strategien, og om forekomsten av
infeksjoner ervervet i helsetjenesten er redusert. Formålet er belyst
gjennom følgende problemstillinger:
1. I hvilken grad stiller
Helse- og omsorgsdepartementet og de regionale helseforetakene krav
til gjennomføring av strategien?
2. Hvordan har helseforetakene implementert
infeksjonsforebyggende tiltak for å realisere strategiens målsettinger,
og hvilke resultater er oppnådd?
3. I hvilken grad utarbeides og brukes
resultatrapportering fra HF til RHF og fra RHF til Helse- og omsorgsdepartementet
i oppfølgingen av strategien?
Riksrevisjonens dokument redegjør nærmere for gjennomføringen
av undersøkelsen og oppsummerer funnene.
Riksrevisjonen har lagt saken fram for Helse-
og omsorgsdepartementet, og statsrådens svarbrev av 9. oktober 2013
er inntatt i Riksrevisjonens dokument.
Formålet med den nasjonale strategien var blant annet
at forekomsten av infeksjoner ervervet i helsetjenesten skulle reduseres.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at andelen sykehusinfeksjoner
ikke er redusert i strategiperioden, og verken Helse- og omsorgsdepartementet
eller RHF-ene kan på en systematisk måte gjøre rede for hvordan
arbeidet med strategien har påvirket nivået på sykehusinfeksjoner
og smittevernarbeidet i helseforetakene. Etter Riksrevisjonens vurdering
er strategiens effekter i helseforetakene svært begrensede. De fire
undersøkte helseforetakene viser store forskjeller i forekomsten
av sykehusinfeksjoner, og dette betyr etter Riksrevisjonens vurdering
at det fortsatt er et potensiale for å forbedre arbeidet med smittevern
i helseforetakene.
Komiteen viser til
at formålet med undersøkelsen har vært å undersøke hvordan Helse-
og omsorgsdepartementet, de regionale helseforetakene og helseforetakene
har implementert strategien, og om forekomsten av infeksjoner ervervet
i helsetjenesten er redusert. Formålet er belyst gjennom følgende
problemstillinger:
1. I hvilken grad stiller
Helse- og omsorgsdepartementet og de regionale helseforetakene krav
til gjennomføring av strategien?
2. Hvordan har helseforetakene implementert
infeksjonsforebyggende tiltak for å realisere strategiens målsettinger,
og hvilke resultater er oppnådd?
3. I hvilken grad utarbeides og brukes
resultatrapportering fra HF til RHF og fra RHF til Helse- og omsorgsdepartementet
i oppfølgingen av strategien?
Komiteen viser til Riksrevisjonens
vurdering om at strategiens effekter i helseforetakene svært begrensede.
Komiteen merker seg også at de
fire undersøkte helseforetakene viser store forskjeller i forekomsten
av sykehusinfeksjoner, og Riksrevisjonen vurderer at det fortsatt
er et potensiale for å forbedre arbeidet med smittevern i helseforetakene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet påpeker at det er svært alvorlig at den
nasjonale strategien for forebygging av sykehusinfeksjoner ikke
har lykkes, og at andelen sykehusinfeksjoner nasjonalt har ligget
på rundt 6 pst. i hele strategiperioden. Det er avgjørende at arbeidet
med forebygging av sykehusinfeksjoner forbedres vesentlig slik at man
minimerer antall feilbehandlinger og tilhørende dødsfall på norske
sykehus.