Nærings- og handelsdepartementet forvalter det statlige
eierskapet i følgende seks selskaper som Riksrevisjonen har kontroll
med (statlig eierandel er angitt i parentes):
Cermaq ASA (43,5
prosent): fiskeoppdretts- og fiskefôrkonsern
DNB ASA (34 prosent): finanskonsern
Kongsberg Gruppen ASA (50 prosent): teknologikonsern
Norsk Hydro ASA (34 prosent): leverandør
av aluminium
Telenor ASA (54 prosent): leverandør av
mobil-, bredbånds- og TV-tjenester
Yara International ASA (36,21 prosent):
leverandør av plantenæring/gjødsel
Hovedformålet med det statlige eierskapet i
selskapene er bedriftsøkonomisk lønnsomhet, høy verdiskapning og
størst mulig avkastning over tid. Med unntak av Cermaq er statens
eierskap i tillegg begrunnet ut fra nasjonal forankring av hovedkontorfunksjonen.
Ut over formålet med eierskapet har regjeringen på flere områder, blant
annet når det gjelder samfunnsansvar, uttrykt forventninger til
statlig eide selskaper.
Verdien av statens eierandel i selskapene var
på rundt 192 mrd. kroner ved utgangen av 2012. Selskapene har til
sammen om lag 89 500 ansatte. Alle selskapene har internasjonal
virksomhet, og flere er globalt ledende innen sitt felt. Selskapene
ga et samlet utbytte til staten på 8,3 mrd. kroner i 2012. Telenor,
DNB, Yara International og Norsk Hydro er etter Statoil de fire største
norske selskapene på Oslo Børs.
Allmennaksjeselskapsformen bygger på en klar rollefordeling
mellom aksjonærene og selskapsledelsen. Ifølge allmennaksjeloven
hører forvaltningen av selskapet inn under styret og daglig ledelse.
Departementets styrings- og kontrollmyndighet utøves formelt gjennom
deltakelse og stemmegivning på generalforsamlingen.
I henhold til økonomireglementet § 10 skal statens
eierinteresser forvaltes i samsvar med prinsipper for god eierstyring,
og det skal legges særlig vekt på måloppnåelse.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om Nærings-
og handelsdepartementets eierskapsutøvelse overfor børsnoterte selskaper
er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsens mål er belyst gjennom følgende problemstillinger:
1. I hvilken grad er
eierskapsutøvelsen i tråd med statens prinsipper for godt eierskap
om likebehandling av aksjonærer og at eierbeslutninger og vedtak
skal foregå på generalforsamlingen?
2. I hvilken grad følger departementet
opp selskapenes forretningsmessige drift?
3. I hvilken grad følger departementet
opp selskapenes arbeid med samfunnsansvar?
4. I hvilken grad følger departementet
opp kravene til dokumentasjon og sporbarhet i eierskapsutøvelsen?
Statens viktigste oppgave som eier er å sørge
for godt sammensatte og kompetente styrer som forvalter ansvaret
på vegne av fellesskapet. Ifølge NUES bør selskapene ha en valgkomité
som er sammensatt slik at hensynet til aksjonærfelleskapet blir
ivaretatt. Valgkomiteen bør i sitt arbeid gjøre aktive søk mot aksjonærfellesskapet
og forankre sin innstilling hos de største aksjeeierne. Selskapene
bør informere om eventuelle frister for å fremme forslag om kandidater
til komiteen.
Målet for eierskapet i de forretningsmessige
selskapene er å sikre at statens investerte kapital oppnår høyest
mulig avkastning over tid, og å legge til rette for at selskapene
skal kunne ha en god industriell utvikling. Statseide selskaper
skal drives på samme måte og under samme rammevilkår som veldrevne
private selskaper. Regjeringen uttrykker videre i Meld. St. 13 (2010–2011)
at staten som eier har klare forventninger til at selskapene går
foran og arbeider systematisk med sitt samfunnsansvar og er ledende på
sine områder. Det legges til grunn at selskapet skal rapportere
om sitt arbeid med samfunnsansvar, inklusiv vesentlige utfordringer,
mål og indikatorer for måloppnåelse. Regjeringen legger opp til
at selskapene kan benytte seg av det såkalte følg-eller-forklar-prinsippet
knyttet til sitt arbeid med samfunnsansvar. Det innebærer at selskapene
i sin kommunikasjon og rapportering om samfunnsansvar skal opplyse
om i hvilken grad deres arbeid stemmer overens med de forventningene
og retningslinjene som er satt. Det forventes at selskapene i undersøkelsen
rapporterer i henhold til standarden Global Reporting Initiative
(GRI). I meldingen påpekes det at staten vil være en aktiv pådriver
i arbeidet med samfunnsansvar og bruke det statlige eierskapet til
å øke selskapenes ivaretakelse av samfunnsansvar.
Det framgår av statens prinsipper for godt eierskap
at det skal være åpenhet knyttet til statens eierskap. Åpenhet har
betydning for tilliten til det statlige eierskapet, og imøtekommer
et demokratisk hensyn ved at allmennheten får tilgang til informasjon.
Mangel på notoritet i uformelle styringskanaler medfører uklare
ansvarsforhold omkring de beslutningene som fattes. Dette vil også
kunne være av betydning for dokumentasjon ved en eventuell behandling i
Stortinget. Ryddighet er særlig viktig i selskaper staten eier sammen
med private. Hovedregelen i offentlighetsloven er at forvaltningens saksdokumenter
er offentlige, og at enhver har rett til å kreve dokumentinnsyn.
Arkivloven bestemmer at offentlige organer plikter å ha arkiv som
skal være innrettet slik at dokumentene er trygge som informasjonskilder
for samtid og ettertid.
Undersøkelsen omfatter de seks børsnoterte selskapene
som forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet hvor Riksrevisjonen
har etablert selskapskontroll. Riksrevisjonens dokument gjør nærmere
rede for undersøkelsen og oppsummerer funnene.
Riksrevisjonen har lagt saken fram for Nærings- og
handelsdepartementet, og statsrådens svarbrev av 15. oktober 2013
er inntatt i Riksrevisjonens dokument.
Undersøkelsen viser at Nærings- og handelsdepartementet
i all hovedsak utøver sin eierrolle overfor de børsnoterte selskapene
i tråd med aksjelovgivningen, NUES' anbefalinger og statens eierskapsprinsipper.
Riksrevisjonen er enig med Nærings- og handelsdepartementet
i at styrevalgarbeid kan være komplekst, og at ordningen med forankring
mellom valgkomiteene og departementet ikke bryter med prinsippet
om likebehandling mellom aksjonærene. Samtidig vil Riksrevisjonen
understreke at denne forankringen må skje innenfor de rammer som
valgkomiteen etter NUES-anbefalingene har myndighet til å fastsette.
Dette innebærer at departementet ikke på eget initiativ kan fremme
nye kandidater etter de frister som valgkomiteene har satt.
Undersøkelsen viser at de fleste selskapene
har oppnådd lav avkastning på statens investerte kapital de siste
årene. Riksrevisjonen merker seg at Nærings- og handelsdepartementet
deler Riksrevisjonens oppfatning om at staten over tid må fortsette
å styrke arbeidet med å følge opp selskapenes forretningsmessige
drift for å bidra til at det oppnås en tilfredsstillende avkastning
på investert kapital. Riksrevisjonen ser positivt på at departementet
har styrket bemanningen i Eierskapsavdelingen fra høsten 2012.
Komiteenviser til Riksrevisjonens undersøkelse
med det formål å vurdere om Nærings- og handelsdepartementets eierskapsutøvelse overfor
børsnoterte selskaper er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Undersøkelsens mål er belyst gjennom følgende problemstillinger:
1. I hvilken grad er
eierskapsutøvelsen i tråd med statens prinsipper for godt eierskap
om likebehandling av aksjonærer og at eierbeslutninger og vedtak
skal foregå på generalforsamlingen?
2. I hvilken grad følger departementet
opp selskapenes forretningsmessige drift?
3. I hvilken grad følger departementet
opp selskapenes arbeid med samfunnsansvar?
4. I hvilken grad følger departementet
opp kravene til dokumentasjon og sporbarhet i eierskapsutøvelsen?
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse viser at Nærings- og handelsdepartementet i all hovedsak
utøver sin eierrolle overfor de børsnoterte selskapene i tråd med
aksjelovgivningen, NUES' anbefalinger og statens eierskapsprinsipper.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
vurdering om at departementet ikke på eget initiativ kan fremme
nye kandidater etter de frister som valgkomiteene har satt.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse viser at de fleste selskapene har oppnådd lav avkastning
på statens investerte kapital de siste årene.
Komiteen merker seg at Nærings-
og handelsdepartementet deler Riksrevisjonens oppfatning om at staten
over tid må fortsette å styrke arbeidet med å følge opp selskapenes
forretningsmessige drift for å bidra til at det oppnås en tilfredsstillende
avkastning på investert kapital.
Komiteen finner det positivt
at Nærings- og handelsdepartementet har styrket bemanningen i Eierskapsavdelingen
fra høsten 2012.