Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 19. november 2013 vedrørende Riksrevisjonens undersøkelse av
statens arbeid med CO2-håndtering. Nedenfor
besvares de ulike spørsmålene fra komiteen. En del av spørsmålene
gjelder forrige regjerings beslutninger. Svar på disse spørsmålene
må derfor basere seg på forrige regjerings uttalelser.
Fangst og lagring av CO2 blir
av flere, blant annet Det internasjonale energibyrået (IEA) og FNs
klimapanel, trukket fram som en helt nødvendig teknologi for å kunne
nå togradersmålet. For at CO2-håndtering
skal lykkes som teknologi forutsettes det at en rekke land satser
aktivt på teknologi- og kompetanseutvikling og utvikler prosjekter
for CO2-håndtering.
Arbeidet med CO2-håndtering
i Norge er drevet fram av en klimaambisjon med spesiell vekt på utvikling
av teknologi som kan nyttiggjøres internasjonalt, jf. Meld. St.
21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk og Meld. St. 9 (2010-2011) Fullskala
CO2-håndtering. I Norge har vi få store
utslippspunkt av CO2, men betydelig kunnskap
om teknologiutvikling og transport og lagring av gass. I tillegg
er de to for øyeblikket eneste operasjonelle CO2-håndteringsprosjektene
i Europa lokalisert i Norge, hhv. Sleipner og Snøhvit.
Et enstemmig Storting har gjennom flere år støttet
arbeidet med å utvikle teknologi for fangst og lagring av CO2. Dette fremkommer blant annet i Innst.
295 S (2010-2011) fra energi- og miljøkomiteen om fullskala CO2-håndtering, Innst. S. nr. 206 (2008–2009)
fra energi- og miljøkomiteen om investering i teknologisenter for
CO2-håndtering på Mongstad og Innst.
S. nr. 205 (2006–2007) fra energi og miljøkomiteen om samarbeid
om håndtering av CO2 på Mongstad.
Det er gjort betydelige fremskritt i arbeidet
med å utvikle teknologi for CO2-håndtering
siden 2006. Teknologisenteret på Mongstad (TCM) er ferdigstilt og
satt i drift og det er lagt ned et stort arbeid i å utrede fullskala
CO2-håndtering på Kårstø og Mongstad.
I tillegg har CLIMIT-programmet støttet et stort antall FoU- og
demonstrasjonsprosjekter siden 2005. Mye av den kunnskap og kompetanse
som har blitt opparbeidet gjennom disse prosjektene, har bidratt
betydelig til modning av teknologier for CO2-håndtering
og vil bidra til å redusere kostnadene for CO2-håndtering
globalt.
TCM har til og med 2012 kostet staten 4,88 mrd. kroner
og fullskalaplanleggingen 1,96 mrd. kroner. Ved inngåelse av Gjennomføringsavtalen
i 2006 var Mongstad definert som et prosjekt, hvor TCM var steg
1 og fullskala steg 2. I praksis er dette to forskjellige prosjekter. TCM er et unikt anlegg i verdenssammenheng
som det eneste stedet man kan teste flere CO2-fangstteknologier
i så stor skala samtidig. Regjeringen Stoltenberg II valgte å avslutte fullskalaprosjektet på Mongstad. TCM er
imidlertid i full drift og p.t. det viktigste norske CO2-håndteringsprosjektet.
Statens deltakelse i TCM representerer ett av
de tyngste løft staten har vært med på innenfor utvikling og demonstrasjon
av teknologi. Staten har funnet det nødvendig å engasjere seg direkte i
teknologiutvikling med store kostnader og høy risiko ikke minst
fordi internasjonal leverandørindustri ikke har sterke nok insentiver til
å bringe CO2-fangstteknologier fram til
kommersialisering. Engasjement i teknologiutvikling innebærer høy
risiko og en må alltid være forberedt på at noen veivalg ikke fører
fram eller blir mer krevende enn forventet. Dersom det skulle vise
seg at teknologier som prøves ut til slutt ikke vurderes som hensiktsmessige
eller vurderes som for kostnadskrevende, er dette ikke et uvanlig
utfall, men det er likefullt et viktig resultat i et bredere teknologiutviklingsperspektiv.
Hva er etter statsrådens vurdering hovedårsaken til
at fullskalaprosjektet på Mongstad ikke har vært mulig å gjennomføre?
Jeg viser til at beslutningen ble kunngjort 20. september
2013. Begrunnelsen fra regjeringen Stoltenberg II er kommunisert
i Prop. 1 S (2013-2014):
"Planleggingen av fullskala CO2-håndtering på Mongstad
har fram til nå i stor grad vært av generell karakter og har bidratt
til å utrede og kvalifisere mulige teknologier. Prosjektet står
foran en ny fase der videre arbeid blir mer spesifikt rettet mot
detaljprosjektering av fullskalaanlegget. I 2014 ville det blant
annet også vært nødvendig å påbegynne arbeidet med boring av verifikasjonsbrønn.
Dette innebærer at arbeidet fremover vil ha mindre overføringsverdi
til andre prosjekter. Vi står derfor ved et veiskille der det er
riktig å vurdere om prosjektet bør videreføres.
Etter
en samlet vurdering har regjeringen besluttet å avslutte arbeidet
med planlegging av fullskala CO2-håndtering på Mongstad. Utslippstillatelsens
vilkår om etablering av CO2-håndtering faller dermed bort. Regjeringen
vil fortsatt prioritere CO2-håndtering som et nødvendig klimatiltak
for å nå togradersmålet og vil intensivere satsingen på andre tiltak
for å utvikle teknologier for CO2-fangst og ‑lagring, inkludert
en økt satsing på Teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad og
CLIMIT-programmet.
Planleggingsarbeidet har vist
at det vil bli mer krevende å bygge et CO2-håndteringsanlegg på Mongstad
enn hva som ble lagt til grunn i 2006. Stadig mer kunnskap og erfaring
har ikke endret dette bildet. Fangstanlegget skal integreres med et
kraftvarmeverk som er integrert med et raffineri i drift. Dette
innebærer betydelig teknisk risiko. Kostnader til blant annet hjelpesystemer vil
også utgjøre en stor andel av samlede kostnader. Kraftvarmeverket
går nå for halv kapasitet sammenliknet med hva som opprinnelig ble lagt
til grunn da Statoil søkte konsesjon og investerte i kraftvarmeverket.
Med dagens prognoser for varmebehov på Mongstad og tilstøtende nærområder
vil det være lite sannsynlig at det fremover vil være behov for
parallell drift av de to turbinene på varmekraftverket. Statoil
ser i dag ikke at dette bildet vil endre seg i overskuelig fremtid,
men kan ikke utelukke et annet driftsmønster for turbinene i fremtiden.
Sammen med høye kostnader for anlegget gir dette svært høye enhetskostnader
per tonn renset CO2. Raffineribransjen i Europa, herunder også Mongstad,
er under press med svake marginer og flere raffinerier i Europa
er lagt ned de senere år. Hvor lang brukstid et fangstanlegg vil
kunne få er derfor usikkert. Disse forholdene gjør at fullskalaprosjektet
på Mongstad ikke lenger framstår som et egnet referanseprosjekt.
Det er viktig at vår innsats innenfor CO2-håndtering er innrettet
mot aktiviteter som gir størst mulig utbytte. Hvis ikke kan vi risikere
å undergrave fangst og lagring av CO2 som et effektivt klimatiltak."
Når ble beslutningen om å skrinlegge fullskalaanlegget
på Mongstad tatt – og hva har vært avgjørende i den forbindelse?
Se svar på spørsmål 1. Det vises for øvrig til
svar fra daværende statsråd Ola Borten Moe på skriftlig spørsmål
fra stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H) av 27. september 2013:
Nikolai Astrup:
"Jeg viser til omtalen av fremdrift og forslag om økte
bevilgninger til fullskalaprosjektet på Mongstad i Prop. 149 S (2012-2013).
Hvilken ny informasjon har departementet fått siden Stortinget sist
ble orientert om fremdriften i fullskalaprosjektet i Prop. 149 S
(2012-2013) 7. mai i år som har gjort at departementet nå har besluttet
å ikke videreføre fremdriften for prosjektet frem til det planlagte
konseptvalget våren 2014 som regjeringen der presenterte?"
Ola Borten Moe:
"I arbeidet med forslag til statsbudsjett for 2014 besluttet
regjeringen at planleggingen av et fullskala anlegg for CO2-håndtering
på Mongstad skal avsluttes.
Fangst og lagring av CO2
er en sentral del av regjeringens klimasatsing. Delrapporten fra
FNs klimapanel som ble lagt fram denne uken, bekrefter med forsterket
tyngde at vi må strekke oss langt i innsatsen for å finne løsninger
som reduserer utslippene av klimagasser. Samtidig innebærer utvikling
av nye teknologier høy risiko, og vi må alltid være forberedt på
at noen veivalg ikke fører fram eller blir mer krevende enn forventet.
Av statens samlede bevilgninger til CO2-håndtering til og med 2012
har under 20 prosent gått til fullskalaprosjektet på Mongstad.
Beslutningen
om å avslutte fullskalaprosjektet på Mongstad er tatt etter en helhetlig
vurdering. Som beskrevet i Prop. 149 S (2012-2013), har planleggingsarbeidet
siden våren 2011 i hovedsak vært lagt opp til å sikre kunnskap og
oversikt over aktuelle teknologier gjennom et teknologikvalifiseringsprogram.
Dette arbeidet har vært av mer generell karakter, og har bidratt til
å utrede og kvalifisere mulige teknologier. Arbeidet med teknologikvalifisering
avsluttes i løpet av 2013. Vi har aldri visst så mye om CO2-håndtering
som nå. Planleggings- og forberedelsesarbeidet går derfor gradvis
over i en ny fase og blir i større grad mer spesifikt rettet mot anlegget
på Mongstad. I 2014 vil kostnadene være langt mer spesifikke for
prosjektet på Mongstad enn til nå. Det er derfor riktig og ryddig
å avklare om prosjektet skal videreføres i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014.
Ved dette veiskillet har regjeringen lagt
vekt på å fortsette arbeidet med å utvikle og realisere løsninger
for fangst og lagring av CO2. I forbindelse med statsbudsjettet
for 2014 foreslår vi derfor en ny helhetlig strategi for CO2-håndtering,
som omfatter avvikling av arbeidet med fullskala CO2-håndtering
på Mongstad og alternative tiltak, blant annet styrket innsats ved
teknologisenteret på Mongstad og økt satsing på forskning og utvikling.
Stortinget
har for øvrig blitt fortløpende orientert om utviklingen i fullskalaprosjektet
på Mongstad gjennom de budsjettproposisjoner som er framlagt, og
senest gjennom Prop. 149 S (2012-2013)."
Det ble i begrenset grad definert entydige mål
og frister for leveranser i fangstprosjektene. I hvilken grad mener
statsråden at framdrift og resultater kunne vært bedre med klarere leveransekrav
overfor Statoil?
Følgende dokumenter utgjør hovedgrunnlaget for
statens arbeid med CO2-håndtering og
mål for dette: St.prp. nr 49 (2006-2007) Samarbeid om håndtering
av CO2 på Mongstad, St. prp. nr. 38 (2008-2009)
Investering i teknologisenter for CO2-håndtering
på Mongstad og Meld. St. 9 (2010-2011) Fullskala CO2-håndtering.
Det vises til Meld. St. 9 (2010-2011) Fullskala CO2-håndtering:
"Miljøverndepartementets utslippstillatelse av 2006
med tilhørende endringer og gjennomføringsavtalen mellom staten
og Statoil om håndtering av CO2 på Mongstad (gjennomføringsavtalen)
danner utgangspunktet for etableringen av anlegg for fangst og lagring
av CO2 fra Mongstad. I gjennomføringsavtalen heter det blant annet
at «Partene er enige om at det er behov for en stegvis utvikling
frem mot et samlet CO2-fangstanlegg på Mongstad, samt også en stegvis
utvikling av teknologien for fangst av CO2 for å redusere kostnader
og risiko.» Byggingen og driften av teknologisenteret for CO2-fangst
(steg 1) og arbeidet med planlegging og forberedelse av fullskala
CO2- fangst på Mongstad (steg 2) er sentrale elementer i regjeringens
innsats for å utvikle og realisere CO2-håndtering i årene som kommer.
Ved første steg, teknologisenteret for CO2-fangst, er byggingen
godt i gang. Staten, representert ved Gassnova, er sammen med Statoil,
Shell og Sasol eiere av teknologiselskapet, som står for samarbeidet
om realiseringen av teknologisenteret. I neste steg planlegges det
et fullskala fangstanlegg for CO2 fra kraftvarmeverket på Mongstad, med
tilhørende løsning for sikker lagring av CO2."
Konkrete mål og leveranser fra år til år er
omtalt i budsjettproposisjonene, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006),
St.prp. nr. 66 (2005-2006), St.prp. nr. 22 (2006-2007), St.prp.
nr. 1 (2006-2007), St.prp. nr. 69 (2006-2007), St.prp. nr. 21 (2007-2008), St.prp.
nr. 1 (2007-2008), St.prp. nr. 59 (2007-2008), St.prp. nr. 26 (2008-2009),
St.prp. nr. 1 (2008-2009), St.prp. nr. 67 (2008-2009), Prop. 44
S (2009-2010), Prop. 1 S (2009-2010), Prop. 125 S (2009-2010), Prop.
35 S (2010-2011), Prop. 1 S (2010-2011), Prop. 120 S (2010-2011), Prop.
27 S (2011-2012), Prop. 1 S (2011-2012), Prop. 111 S (2011-2012),
Prop. 33 S (2012-2013), Prop. 1 S (2012-2013), Prop. 149 S (2012-2013),
Prop. 20 S (2013-2014), Prop. 1 S (2013-2014), Prop. 1 S Tillegg
1 (2013-2014).
Riksrevisjonen bemerker at det var få virkemidler
for å sikre kostnadsstyring og framdrift i prosjektene. Statsrådens
svar til Riksrevisjonen av 7. juni 2013 berører i liten grad dette.
Hvilke forpliktelser og incentiver overfor Statoil ble fra departementets
side prioritert for å sikre rask framdrift i karbonfangstprosjektet
på Mongstad?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Steg 2 Utviklingsavtalen er et resultat av forhandlinger
mellom staten og Statoil. Avtalen er etter mitt syn balansert med
hensyn til de roller Gassnova og Statoil har i planleggingsarbeidet.
Gassnova har et stort ansvar når det gjelder å medvirke til effektiv
fremdrift i planleggingen av fullskalaprosjektet. Foretaket har etter
avtalen bl.a. vide fullmakter når det gjelder innsyn i og revisjon
av Statoils arbeid. Jeg vil legge til at det skal gjennomføres en
KS2-prosess på investeringsestimatet."
Se for øvrig svar på spørsmål 3.
Det har i lengre tid versert ulike definisjoner
av formålet med TCM Mongstad, fullskala fangstanlegg på Mongstad
og tilsvarende planer for Kårstø. Riksrevisjonens rapport bekrefter
dette. Slik statsråden ser det, har formålet med disse satsingene
primært vært å utvikle ny teknologi, redusere norske CO2-utslipp, redusere CO2-utslipp
fra Mongstad – eller har det vært andre formål?
Det vises til St.prp. nr 49 (2006-2007) Samarbeid
om håndtering av CO2 på Mongstad:
"Ambisjonen om å realisere CO2-håndtering på Mongstad
er både viktig og utfordrende. Regjeringens visjon er å bidra til
teknologiutvikling som kan gi kostnadsreduksjoner og bred anvendelse
av CO2-håndteringsteknologi. I tillegg vil gjennomføringen av CO2-håndtering på
Mongstad sikre en betydelig reduksjon av CO2-utslipp fra Norges
største utslippskilde."
Det vises også til Meld. St. 9 (2010-2011) Fullskala
CO2-håndtering:
"Sammen med CO2-håndteringsprosjekter i andre land,
vil CLIMIT-programmet, teknologisenteret og fullskalaanlegget på
Mongstad gi ny kunnskap og bidra til å utvikle mer effektive og
billigere løsninger for CO2-håndtering. Fullskalaanlegget på Mongstad
vil gi unik erfaring med å etablere CO2-fangst ved eksisterende gasskraftverk.
Slik kompetanseoppbygging er viktig tatt i betraktning rollen kraftproduksjon fra
naturgass vil ha i den globale energiforsyningen. Land med kullkraftproduksjon
kan oppnå betydelige utslippsreduksjoner de nærmeste årene ved å
erstatte kullkraft med gasskraft. CO2-håndtering på gasskraft gjør
det mulig å redusere CO2-utslippene ytterligere på sikt.
Fullskala
CO2-håndtering på Mongstad vil begrense de norske klimagassutslippene.
Et like viktig mål for den norske teknologi- og kompetanseutviklingen
er at den kommer til anvendelse også utenfor Norge. Først da vil
man oppnå store reduksjoner av klimagassutslipp som følge av den
norske satsingen."
Videre vises det til St. prp. nr. 38 (2008-2009) Investering
i teknologisenter for CO2-håndtering på
Mongstad:
"Det er en målsetting for regjeringen at teknologisenteret
for CO2-fangst kan skape en arena for målrettet utvikling, testing
og kvalifisering av teknologi, samt bidra til internasjonal spredning av
disse erfaringene slik at kostnader og risiko for fullskala CO2-fangst
kan reduseres."
Se også Meld. St. 21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk.
I hvilken grad mener statsråden at andre hensyn enn
målene om teknologiutvikling/utslippsreduksjon har påvirket valg
i prosjektet (for eksempel lokalisering, ønsket om å bygge kraftverk
på Mongstad)?
Se svar på spørsmål 5. Jf. St.prp. nr 49 (2006-2007)
Samarbeid om håndtering av CO2 på Mongstad,
Meld. St. 9 (2010-2011) Fullskala CO2-håndtering,
St. prp. nr. 38 (2008-2009) Investering i teknologisenter for CO2-håndtering på Mongstad og Meld. St.
21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk.
Dersom formålet var å utvikle teknologi, hva
var grunnen til at prosjektet ble organisert på denne måten, og
ikke ble nærmere tilknyttet forskningsprogrammer og -institusjoner?
Det vises til Meld. St. 21 (2011-2012) Norsk
klimapolitikk:
"Ved siden av å redusere nasjonale utslipp vil fullskalaanlegget,
sammen med teknologisenteret, kunne gi ny kunnskap og teknologiutvikling
som vil være svært verdifull i fremtidige prosjekter. I tillegg
pågår det også et målrettet forskningsarbeid i regi av CLIMIT, et
program for forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologier
for fangst, transport og lagring av CO2 fra fossile kraftproduksjon
og industri. Programmet administreres av Gassnova og Norges forskningsråd
og har siden oppstarten i 2005 bevilget støtte til en lang rekke
større og mindre prosjekter innen alle faser av CO2-fangst og -lagring.
Programmet gjenspeiler den strategiske betydningen som kunnskap
og kompetanse har for at Norge skal ha en internasjonal posisjon
innen CO2-håndtering."
Statsråden hevder at kunnskap CCS-satsingen har
opparbeidet, vil bidra til å redusere CCS-kostnader globalt. Hvilken
kunnskap dreier det seg om, hvordan er dette dokumentert, og i hvilken grad
er norske erfaringer fra fullskala-anlegget på Mongstad overførbare
til CO2-fangst fra kull?
I Prop. 1 Tillegg 1 (2013-2014) har regjeringen uttalt:
"Arbeidet med å utvikle og ta i bruk teknologi for
CO2-fangst og ‑lagring er krevende, men det er gjort betydelige
fremskritt i utviklingen av teknologi det siste tiåret som det kan
bygges videre på."
Leverandørene av CO2-fangstanlegg
benytter i stor grad samme teknologi for å fange CO2 både fra
kull- og gasskraftverk. De ulike fangstteknologiene vil ha noe fortrinn
på røykgass fra gass kontra kull og omvendt. Teknologileverandørene
fra kvalifiseringsprogrammet (TQP) til fullskalaanlegget på Mongstad
er alle aktører som tilbyr sin teknologi til CO2-fangst både
fra gass- og kullkraftverk, og modningen av teknologiene gjennom
teknologikvalifiseringsprogrammet vil i stor grad være nyttig for
deres utviklingsløp også mot CO2-fangst
fra kull. I tillegg kan det pekes på området aminutslipp til luft
og mulige helse- og miljøeffekter av dette. Her har kvalifiseringsprogrammet
frembrakt basisdata og kommet med metoder og prosedyrer. Dette er
samlet i en verktøykasse som også vil være anvendbar for CO2-fangst fra kullkraft.
For øvrig må det presiseres at det kan være
store forskjeller innen utslipp fra ulike kraftverkskilder. Spesielt
går dette på innhold av NOx, SOx og støvpartikler. Disse ulikhetene
setter vel så store krav til teknologienes egnethet til å behandle
røykgassen fra kraftverk, som den forskjellen ulik CO2-konsentrasjon mellom kull- og gasskraftverk
utgjør.
Videre vises det til Meld. St. 9 (2010-2011)
Fullskala CO2-håndtering:
"Teknologisenteret på Mongstad er designet for å
kunne fange 100 000 tonn CO2 per år, og vil bli det største demonstrasjonsanlegget
av sitt slag i verden. Størrelsen på anlegget, fleksibilitet og utformingen
gjør det mulig å gjennomføre flere forskjellige testtyper. Teknologisenteret
har tilgang til røykgasser fra kraftvarmeverket og krakkeranlegget
på oljeraffineriet. CO2-innholdet er på hhv. 3,5 prosent og 13 prosent. Begge
røykgasskildene kan ledes til både det amin- og det ammoniakkbaserte
CO2-fangstanlegget. I tillegg vil anlegget kunne justere konsentrasjonen
av CO2 i røykgassen ved å berike eksosgass fra kraftvarmeverket
med fanget CO2. Dette gjør det mulig å teste CO2-fangst fra røykgasser
med ulike konsentrasjoner av CO2. Teknologisenteret kan derfor teste
CO2-fangstteknologier som er relevante for både kull- og gassfyrte
kraftverk, samt raffineri og annen industriell virksomhet."
Det vises også til Prop. 1 S (2013-2014):
"Teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad (TCM)
ble ferdigstilt i 2012 og er satt i drift. Senteret er bygget for
å skape en arena for målrettet testing, kvalifisering og utvikling
av CO2- fangstteknologi. I verdenssammenheng er dette anlegget unikt.
Det er bygget for å håndtere røykgass fra to ulike kilder og har
kapasitet til å teste flere teknologier samtidig. Arbeidet ved teknologisenteret
har allerede gitt verdifull læring for både bygging og drift av
store fangstanlegg. Det er lagt ned et stort arbeid i å utrede fullskala
fangst, transport og lagring av CO2 fra Kårstø og Mongstad. Dette
har gitt vesentlige bidrag til modning av teknologier for CO2-håndtering
til nytte for framtidige prosjekter. I tillegg har CLIMIT programmet
siden opprettelsen i 2005 støttet et stort antall FoU- og demonstrasjonsprosjekter.
Kunnskapen og kompetansen som har blitt opparbeidet gjennom disse
prosjektene har bidratt til teknologimodning og vil bidra til å
redusere kostnadene for CO2-håndtering globalt."
Videre vises det til svar fra daværende statsråd Ola
Borten Moe på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ida Marie
Holen (FrP) 5. mars 2013:
Ida Marie Holen:
Regjeringen omtaler TCM på Mongstad som verdens ledende
for utvikling av CO2-renseteknologi. Anleggets kostnad nærmer seg
tosifret milliardbeløp, og store kostnader står fortsatt foran oss.
Det er derfor viktig å ha oversikt over hvilke resultater det kan
vise til. Hvilken nytteverdi har anlegget gitt så langt, har man
kommet lenger i å utvikle noen av teknologiene som skal testes ut,
og hvilke forventninger til fremdrift for Alstom og Aker Clean Carbons
teknologiarbeid har statsråden?
Ola Borten Moe:
"Teknologisenteret mottar fortløpende testresultater
i henhold til testavtalene med Aker Clean Carbon og Alstom. Testavtalene
gir selskapene rettigheter til å benytte anleggene for den perioden
avtalene løper, i inntil henholdsvis 15 og 19 måneder. Alstoms anlegg
er basert på kjølt ammoniakk mens Aker Clean Carbon bruker en aminbasert
prosess, jf. Prop. 1 S (2012-2013) Olje- og energidepartementet.
Arbeidet
med utslippstillatelsen for teknologisenteret og nå drift av anlegget
på Mongstad har bidratt til å fremskaffe økt kunnskap om helse-
og miljøspørsmål ved bruk av aminer til CO2-fangst. Resultater fra
dette arbeidet er presentert på ulike konferanser og fagseminarer
og er tilgjengeliggjort i form av rapporter på TCM DAs hjemmesider.
Arbeidet
med planlegging, design, prosjektering og bygging av teknologisenteret
har gitt verdifull læring for eierne og en rekke leverandører inklusiv
Aker Clean Carbon og Alstom.
Siden anleggene ble
satt i drift er det blitt fanget over 12 000 tonn med CO2. Med 4 000 målepunkter
hvor det gjennomføres kontinuerlig målinger og et laboratorium som
analyserer 100 prøver hver dag er det fremskaffet verdifulle og viktige
resultater. Disse resultatene har gitt nyttig læring og erfaringer
blant annet når det gjelder energioptimalisering, stabilisering
av anleggene og hvordan prosessen oppfører seg sammenliknet med
teoretiske beregninger. Resultater er allerede presentert på internasjonale
konferanser, og TCM er på god vei til å bli et internasjonalt test-
og referanseanlegg for CO2-fangst."
Riksrevisjonens rapport viser til at etablering
av både TCM og fullskala anlegg inne på et raffineri i drift, bød
på særlige komplikasjoner og kostnader. Hvor tidlig ble man klar
over dette, og ble det vurdert å flytte anleggene? Hvordan vil dette
forholdet påvirke eventuelt senere CCS-satsinger? Ble det på noe
tidspunkt innhentet erfaringer fra utlandet når det gjaldt spørsmålet
om lokalisering?
I Sundvolden-erklæringen har Regjeringen fastslått
at vi vil satse bredt på å utvikle en kostnadseffektiv teknologi
for fangst og lagring av CO2, og ha en
ambisjon om å realisere minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg
for CO2-fangst innen 2020.
Jeg vil også vise til regjeringens forslag til romertallsvedtak
XIX i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013-2014):
"Stortinget samtykker i ambisjonen om å realisere
minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for fangst av CO2 innen
2020, og til at det utarbeides en strategi for å nå denne ambisjonen."
Jeg mener dette strategiarbeidet bør være bredt anlagt
og trekke på alle erfaringene man har fra Mongstad, både fra fullskalaprosjektet
og TCM.
For vurderinger under regjeringen Stoltenberg
II vises det til Meld. St. 9 (2010-2011) Fullskala CO2-håndtering:
"Miljøverndepartementets utslippstillatelse av 2006
med tilhørende endringer og gjennomføringsavtalen mellom staten
og Statoil om håndtering av CO2 på Mongstad (gjennomføringsavtalen)
danner utgangspunktet for etableringen av anlegg for fangst og lagring
av CO2 fra Mongstad. I gjennomføringsavtalen heter det blant annet
at «Partene er enige om at det er behov for en stegvis utvikling
frem mot et samlet CO2-fangstanlegg på Mongstad, samt også en stegvis
utvikling av teknologien for fangst av CO2 for å redusere kostnader
og risiko.» Byggingen og driften av teknologisenteret for CO2-fangst
(steg 1) og arbeidet med planlegging og forberedelse av fullskala
CO2- fangst på Mongstad (steg 2) er sentrale elementer i regjeringens
innsats for å utvikle og realisere CO2-håndtering i årene som kommer.
Ved første steg, teknologisenteret for CO2-fangst, er byggingen
godt i gang. Staten, representert ved Gassnova, er sammen med Statoil,
Shell og Sasol eiere av teknologiselskapet, som står for samarbeidet
om realiseringen av teknologisenteret. I neste steg planlegges det
et fullskala fangstanlegg for CO2 fra kraftvarmeverket på Mongstad, med
tilhørende løsning for sikker lagring av CO2."
Videre i Meld. St. 9 (2010-2011) heter det:
"Erfaringsgrunnlaget for planlegging, bygging og
drift av anlegg for fullskala CO2-fangst er svært begrenset. Planleggingsarbeidet
som er gjennomført til nå har imidlertid bidratt til en gradvis
oppbygging av kunnskap og erfaring. Prosjektet har Fullskala CO2-håndtering
vist seg mer krevende og komplekst enn opprinnelig lagt til grunn.
Dette gjelder både utfordringer ved de teknologiske og kommersielle
løsningene og tilknytningen av et fullskala CO2-fangstanlegg til
kraftvarmeverket ved et stort oljeraffineri i drift."
Det vises også til Prop. 125 S (2009-2010) i omtalen
av Statoils CO2 Masterplan Mongstad:
"Det påpekes at usikkerheten er vurdert som stor på
grunn av utstrakt bruk av uprøvd teknologi, og fordi industrien
ikke har relevant erfaring med denne type prosjekt. I utredningen
vises det til at det er særskilte utfordringer ved at CO2-fangstanlegget
skal integreres med et anlegg i full drift, og at dette stiller
høyere krav til sikkerheten."
Hvordan vurderer statsråden fremtiden for testsenteret
TCM, og hva vil han foreta seg for å redusere driftsutgiftene og
motivere til bredere industriell deltakelse?
Teknologisenteret på Mongstad skal være en arena
for langsiktig og målrettet utvikling, testing og kvalifisering
av teknologi for CO2-fangst, jf. Meld.
St. 21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013-2014).
Regjeringens strategi for videre satsing på CO2-håndtering
vil også ta for seg hvordan Teknologisenteret kan bidra til å nå
Regjeringens ambisjoner på området.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2013-2014) heter det:
"Teknologisenteret på Mongstad har vært i drift i
over ett år og har gitt nyttige erfaringer både med bygging og drift
av store CO2-fangstanlegg. De første testene på røykgass fra raffineriet til
aminanlegget ga uønskete utslipp av aminer og videre testing ble
stanset. Utbedringer av anlegget er nødvendig dersom det skal være
mulig å rense røykgass fra raffineriet i aminanlegget. Forslaget
om en bevilgning på 50 mill. kroner er blant annet ment å dekke
utgiftene ved å utbedre dette forholdet."
Teknologisenteret er et teknologiutviklingsanlegg
og utfordringene man har støtt på er en viktig del av læringen av
å teste ny og lite utprøvd teknologi i så stor skala. Testing med
røykgass fra kraftvarmeverket i aminanlegget går som planlagt. Utfordringene
med røykgass fra raffineriet til aminanlegget kan løses på ulike
måter. TCM vurderer nå alle alternativene ut fra kostnad, tidsperspektivet
for gjennomføring av eventuelle ombygginger, samt nytten av eventuelle modifikasjoner
av anlegget sammen med andre tiltak.
Gassnova jobber med å engasjere flere teknologileverandører
som vil bruke TCM. Det jobbes også med å få inn flere private aktører
på eiersiden, men dette har ikke ført
til konkrete avtaler foreløpig. I tillegg har partnerskapet i TCM
har etablert en arbeidsgruppe som ser på driftskostnadene på TCM.
Hva vil statsråden foreta seg for å forbedre
den samlede risikohåndteringen i statens arbeid med CO2-håndtering?
OED har vurdert hvordan en mer systematisk tilnærming
til risiko- og vesentlighetsvurderinger kan føre til merverdi i
departements arbeid. Det legges vekt på en god balanse mellom kostnad
og nytte slik at tidsbruken til rapportering og dokumentasjon minst
oppveies av reelle forbedringer og forståelsen av risiko og tilhørende
tiltak.
For å styrke arbeidet med disse spørsmålene
og dokumentering av risiko- og vesentlighetsvurderinger, igangsatte
OED et styringsprosjekt høsten 2012. Prosjektet har blant annet
vurdert forbedringstiltak i departementets risikostyring, inkludert
arbeidet med CO2-håndtering. Arbeidet
med systematiske risiko- og vesentlighetsvurderinger i departementet
er gjennom styringsprosjektet styrket, blant annet ved at det er
innført en helhetlig, dokumentert og systematisk rapportering av
risikovurderingene hver avdeling utfører i tilknytning til utarbeidelsen
av virksomhetsplanen. Hensikten med dette er at de områdene hvor
det identifiseres høy/ kritisk risiko blir fulgt opp og vurdert
i lys av risikotoleranse/behov for å sette inn risikoreduserende tiltak.
OED har videre styrket arbeidet med å vurdere underliggende virksomheters/foretaks risikorapprotering
til departementet. Denne rapporteringen er også en del av grunnlaget
for departementets totale risikobilde.
Denne tilnærmingen sikrer etter min oppfanting at
risiko- og vesentlighetsvurderinger for CO2-håndtering
blir vurdert på en tilfredstillende måte. Systemet ble kjørt som
et som et prøveprosjekt våren 2013 og skal kjøres for fullt i 2014.
I Sundvolden-erklæringen har Regjeringen fastslått
at vi vil satse bredt på å utvikle en kostnadseffektiv teknologi
for fangst og lagring av CO2, og ha en
ambisjon om å realisere minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg
for CO2-fangst innen 2020. I arbeidet
med å utarbeide en strategi for å nå denne ambisjonen vil departementet være
opptatt av å ha en formålstjenelig fordeling av risiko mellom staten
og eventuelle private aktører.
Av Riksrevisjonens rapport kommer det frem at planlegging
av fullskala CO2-fangst på Mongstad og
Kårstø med løsninger for transport og lagring, til sammen har kostet
1,9 mrd. kroner. Det bes om en detaljert oppstilling av bruken av disse
midlene.
Se tabell under. Det vises for øvrig til Riksrevisjonens
Dok. 3:14 (2012-2013), s. 54 for Riksrevisjonens oppstilling av
kostnadene.
År | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Sum |
Kårstø | 11 | 11 | 158 | 181 | 30 | - | - | 392 |
Transport og lagring av CO2 | - | 24 | 128 | 130 | 230 | 143 | 100 | 754 |
Fullskala CO2-fangst på Mongstad | - | - | 37 | 2 | 155 | 140 | 482 | 816 |
Sum | 11 | 35 | 324 | 312 | 416 | 283 | 581 | 1 961 |
tall i mill. kroner
Det bes også om en oppdatert oversikt over pengebruken
for fullskala-prosjektet i 2013, inkludert administrative kostnader
for Gassnova og TCM.
I statsbudsjettet for 2013 er det foreslått
bevilget 525 mill. kroner til fullskalaprosjektet på Mongstad, inkludert
arbeid med transport og lagring og engasjementsoppfølging fra Gassnova,
jf, Prop. 20 S (2013-2014). Det vises også til omtale i Prop. 149
S (2012-2013) og Prop. 1 S (2012-2013). I tillegg er det overført
om lag 86 mill. kroner i ubrukte midler fra 2012. Disponibelt budsjett
for fullskalaprosjektet i 2013 er dermed om lag 611 mill. kroner.
Det forventes et betydelig underforbruk, men de endelige tallene
er ikke klar enda.
Hva er de estimerte kostnadene ved å sluttføre fullskalaprosjektet
– fra dags dato og frem til prosjektet er endelig avsluttet.
Det er foreslått et budsjett på 58 mill. kroner
for perioden oktober – desember 2013, jf. Prop 20 S (2013-2014).
I tillegg vil kostnader til engasjementsoppfølging for oktober –
desember 2013 benyttes til arbeid med avvikling av prosjektet. Totalrammen
for engasjementsoppfølging i 2013 er på 20 mill. kroner, jf. Prop.
20 S (2013-2014). I budsjettet for 2014 foreslås det 41 mill. kroner
til å sluttføre fullskalaprosjektet, jf. Prop. 1 S (2013-2014).
Det bes om en detaljert oppstilling av kostnader knyttet
til TCM frem til dags dato.
Se tabell under. Investeringer i TCM er finansiert
med lån fra deltagerne; Gassnova, Statoil, Shell og Sasol. Lånet
betales tilbake i driftsfasen. Renter og avdrag er inkludert i posten
"forskningstjenester".
År | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013* | Sum |
Planlegging av Mongstad testsenter (TCM) | 6 | 112 | - | - | - | - | - | 118 |
Statens andel av lån til TCM DA (75,12%) | - | - | 854 | 1 535 | 1 368 | 759 | 196 | 4 713 |
Eieroppfølging av TCM DA, Gassnova SF | - | - | 1 | 1 | 7 | 13 | 18 | 39 |
Forskningstjenester, TCM DA | - | - | | | | 649 | 1 810 | 2 459 |
Sum Mongstad testsenter (TCM) - brutto utgifter | 6 | 112 | 854 | 1 536 | 1 375 | 1 421 | 2 024 | 7 329 |
| | | | | | | | |
Avdrag og renter fra TCM DA | - | - | - | - | - | -297 | -1 235 | -1 532 |
Merverdiavgift, TCM DA | - | - | - | - | - | -130 | -362 | -492 |
Sum Mongstad testsenter (TCM) - netto utgifter | - | 112 | 854 | 1 536 | 1 375 | 995 | 427 | 5 306 |
tall i mill. kroner
* revidert budsjett for 2013, jf. Prop. 149 S (2012-2013)
Daværende administrerende direktør Bjørn-Erik Haugan
i Gassnova uttalte til Bergens Tidende 27. mai 2009 at han antok
at kraftverket på Mongstad hadde vært bygget på en annen måte om
rensing hadde vært en forutsetning fra begynnelsen. Det bes om en
redegjørelse for hvorvidt dette medfører riktighet. Videre i denne
forbindelse, har gasskraftverket vært tilrettelagt for CCS? Og hvordan
vurderer departementet dette i lys av at driftsmønsteret på raffineriet
ble endret?
Det vises til svar fra daværende statsråd Terje Riis-Johansen
på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen
(FrP) 28. mai 2009:
Ketil Solvik-Olsen (FrP):
"Ifølge oppslag i Bergens Tidende 27. mai bygges
gasskraftverket på Mongstad uten å ta hensyn til det planlagte renseanlegget.
Dette vil i følge avisen påføre CO2-prosjektet betydelige ekstrakostnader.
Kan statsråden anslå hvilke beløpsstørrelse det er snakk om, og
hvorfor ble ikke Stortinget informert om dette da Stortinget nylig
behandlet saken om etablering av testsenteret på Mongstad, og hvor
debatten om tidspunkt for realisering av et fullskala renseanlegg var
et viktig tema i debatten?"
Terje Riis-Johansen:
"Olje- og energidepartementet inngikk en avtale med
Statoil i oktober 2006 om håndtering av CO2 på Mongstad. Samtidig
ga Miljøverndepartementet utslippstillatelse for CO2 fra det planlagte
kraftvarmeverket med krav om CO2-håndtering. Avtalen og utslippstillatelsen
er viktig for å sikre økt og mer effektiv energitilførsel i Bergens-regionen
samtidig som utslipp av CO2 skal bli håndtert.
Da
avtalen om CO2-håndtering på Mongstad ble inngått og utslippstillatelse
gitt, var kraftvarmeverket ferdig planlagt og prosjektert. I planleggingen
av kraftvarmeverket ble det tatt hensyn til løsninger for fullskala
CO2-håndtering, blant annet ved at ettermontering av et CO2-fangstanlegg
var en del av konsekvensutredningen. Dette inngikk bl.a. i grunnlaget
for NVEs behandling av søknad om anleggskonsesjon for kraftvarmeverket.
I
tillegg til CO2-håndtering, er det imidlertid flere viktige forhold
som må tas hensyn til i en vurdering av hensiktsmessig plassering
for kraftvarmeverket: Sikkerhet, tilknytningen til raffineriet,
tilknytningen til elektrisitetsnettet og tilgjengelig areal. Avveininger
knyttet til disse hensynene vil kunne påvirke kostnadsbildet for kraftvarmeverket
og tilknyttede anlegg. StatoilHydro vurderer at samlede kostnader
for røykkanaler og skorsteinstilknytninger vil utgjøre omlag én
prosent av CO2-fangstprosjektets totalkostnad, og at evt. konsekvenser
av forskjellige plasseringer av kraftvarmeverket igjen vil utgjøre
en begrenset andel av dette. Et kvalitetssikret kostnadsestimat,
som inkluderer kostnader til infrastruktur og hjelpesystemer for å
knytte fangstanlegget til CO2-kraftvarmeverket, vil bli beregnet
på grunnlag av detaljert forprosjektering og vil utgjøre en del
av det endelige beslutningsgrunnlaget for prosjektet.
Fordi
CO2-håndtering både ble tatt hensyn til i planleggingsarbeidet med
kraftvarmeverket på Mongstad, og var en del av myndighetens vurderinger
knyttet til tildeling av utslippstillatelse og anleggskonsesjon,
deler ikke departementet vurderingene det refereres til i spørsmålet
til skriftlig besvarelse. På den bakgrunn ble spørsmålsstillingen
heller ikke berørt da Stortinget debatterte teknologisenteret på
Mongstad. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget knyttet til
arbeidet med planlegging og gjennomføring av fullskala CO2-håndtering
på Mongstad."
Gjennomføringsavtalen mellom Statoil og departementet
ble inngått i 2006. I 2009 oversendte Statoil Masterplanen til departementet,
og Gassnova ble gitt i oppgave å gjennomgå og vurdere planen. Hvorfor
ble ikke dette arbeidet startet tidligere? Departementet bes gi
en oppstilling av hva som skjedde i tidsperioden 2006-2009?
Det vises til St.prp. nr. 1 (2007-2008):
"Resultatrapport 2006
I 2006 var arbeidet
med å klargjøre ulike forhold knyttet til statens engasjement i
CO2-håndtering høyt prioritet. Våren 2006 gjennomførte Gassco AS,
Gassnova og Petoro AS en studie som kartla foreløpig kostnads- og
inntektsgrunnlag for potensielle CO2-kjeder. Rapporten identifiserte seks
oljefelt som potensielt egnet for CO2-injeksjon for økt oljeutvinning:
Brage, Draugen, Gullfaks, Gyda, Oseberg Øst og Volve. Disse feltene,
sammen med eksisterende og planlagte CO2-kilder i Norge og i utlandet,
danner utgangspunkt for tolv alternative kjeder. Ingen av de identifiserte
kjedene er økonomisk lønnsomme. Det negative gapet målt i nåverdi
før skatt varierte mellom 4,4 og 11,8 mrd. kroner. Rapporten viser
at det er svært lav eller ingen betalingsvillighet hos de kommersielle
aktørene. En viktig årsak til dette er at CO2-injeksjon krever svært kostbare
modifikasjoner på feltene. Petoro har anslått påkrevde modifikasjonskostnader
til mellom 1,5 og 5 mrd. kroner per plattform. I tillegg konkurrerer
CO2-injeksjon med andre og bedre utprøvde metoder for økt oljeutvinning.
Gassco konkluderer med at det ikke er kommersielt interessant for
relevante aktører å investere i CO2-kjeder. Disse vurderingene er
senere bekreftet ved at Statoil ikke har funnet det lønnsomt med CO2-injeksjon
til økt oljeutvinning på Volve. Shell og Statoil har ikke funnet
CO2-injeksjon til økt oljeutvinning økonomisk forsvarlig på Draugen
og Heidrun. Hydro har også gjort studier på Brage og Oseberg Øst,
og heller ikke dette var kommersielt forsvarlig.
I
desember 2006 la NVE frem en omfattende og grundig rapport fra forprosjekteringen
av et fangstanlegg tilknyttet Naturkrafts gasskraftverk på Kårstø.
Et slikt CO2-fangstanlegg vil være ti ganger større enn det største
tilsvarende anlegg som finnes i verden i dag. Ifølge NVEs rapport, vil
en forsvarlig og ambisiøs tidsplan tidligst gi oppstart ved årsskiftet
2011/2012. NVE anslår kostnadene i planleggingsfasen til om lag
330 mill. kroner. Investeringskostnadene for CO2-fangstanlegget
er anslått til om lag 3,5 mrd. kroner, mens transportløsning med
rør og lagring er anslått til 1,5 mrd. kroner. Dette gir en samlet
investeringskostnad på om lag 5 mrd. kroner. Årlige driftskostnader
er beregnet til om lag 370 mill. kroner. Samlede kostnader (negativ
nåverdi) ved prosjektet vil dermed bli om lag 10-11 mrd. kroner.
Tiltakskostnader for fanget CO2 avhenger av og varierer sterkt med
driftstiden på kraftverket og fangstanlegget. Rapporten fra NVE
peker på at prosjektet er beheftet med betydelig risiko, både innenfor
teknisk ytelse, kostnader og tidsbruk. Anlegget blir sannsynligvis det
første anlegget i sin størrelse i verden, noe som i seg selv representerer
en betydelig utfordring og risiko. Usikkerheten i forhold til framdriften
som skissert i NVEs rapport er blant annet knyttet til etablering
av prosjektorganisasjon, tilstrekkelig raske konseptvalg og avklaring av
kommersielle, tekniske og organisatoriske forhold.
OED
og Statoil inngikk en gjennomføringsavtale 12. oktober 2006 om å
etablere CO2-håndtering på Mongstad. Avtalen sier blant annet at
testanlegg med kapasitet til å fange minst 100 000 tonn CO2 per
år skal være på plass mest mulig samtidig med idriftsettelsen av
kraftvarmeverket i 2010 og at fullskala CO2-håndtering skal etableres
innen utløpet av 2014. Arbeidet med å realisere dette ble startet
umiddelbart. Saken ble lagt frem for Stortinget i St.prp. nr. 49
(2006-2007).
OED startet forarbeidet til etableringen
av et statlig selskap som skulle være ansvarlig for statens interesser
knyttet til CO2-håndtering, jf. St.prp. nr. 49 (2006-2007). Statsforetaket Gassnova
SF ble stiftet 3. juli 2007."
Videre vises det til St.prp. nr. 1 (2008-2009):
"Resultatrapport 2007
CO2-fangst på
Kårstø
En egen prosjektorganisasjon ble etablert
for å planlegge og forberede investeringsgrunnlaget for fullskala
CO2-fangst på Kårstø. Etter at Gassnova SF ble etablert i juli 2007,
ble prosjektorganisasjonen overført til statsforetaket. Regjeringen
fastsatte høsten 2007 kvalifikasjonskriterier for konkurransen om
EPCI-kontrakt (Engineering, Procurement, Construction and Installation)
for bygging av et fangstanlegg for CO2 ved gasskraftverket på Kårstø.
Disse kriteriene ligger til grunn for Gassnovas pågående arbeid,
og ble i desember 2007 kunngjort nasjonalt og internasjonalt. Det
ble åpnet for at leverandører med teknologi av ulik modenhetsgrad
skulle få mulighet til å prekvalifisere seg for konkurransen om
EPCI-kontrakten for bygging av CO2-fangstanlegget. Dette innebar
at både norske og utenlandske aktører kunne melde sin interesse
for å levere teknologi til CO2-fangstanlegget på Kårstø.
Testanlegg
for CO2-fangst på Mongstad
Staten og Statoil inngikk
høsten 2006 en gjennomføringsavtale om håndtering av CO2 på Mongstad,
jf. St.prp. nr. 49 og Innst. S. nr. 205 (2006-2007). Avtalen er
et viktig skritt videre i regjeringens innsats for å få fram teknologier som
kan redusere utslipp av CO2. Olje- og energidepartementet inngikk
i juni 2007 en avtale med DONG Energy, Hydro, Shell, Statoil og Vattenfall
om å samarbeide om planlegging og forberedelser av testsenteret
for CO2-fangst på Mongstad. Fra november 2007 forvalter Gassnova
SF statens interesser i testsenteret på Mongstad. Samarbeidsavtalen
vil løpe fram til investeringsbeslutningen for testsenteret som
etter planen skal tas i fjerde kvartal 2008.
Transport
og lagring av CO2 fra Kårstø og Mongstad
Gassnova,
Gassco, NVE og OD hadde første avrapportering om mulige transport-
og lagringsløsninger for CO2 fra fullskala fangstanlegg på Mongstad
og Kårstø sommeren 2007. Transport av CO2 i rør, med skip eller
en kombinasjon av disse ble vurdert. Rørtransport ble vurdert som den
mest kostnadseffektive løsningen. Valg av lagringssted ble vurdert
ut fra nærhet til fangstanlegg, nærhet til felt som vil kunne nyttiggjøre
seg av CO2 til økt oljeutvinning og områder der det er tilstrekkelig
data for å kunne gjennomføre en forsvarlig kartlegging og vurdering
av reservoar."
Videre vises det til Prop. 1 S (2009-2010):
"Resultatrapport 2008
CO2-fangst på
Kårstø
Gassnova forvalter statens interesser i Kårstø-prosjektet.
Kvalifiseringsprosessen og kriterier for prekvalifisering for bygging
av CO2-fangstanlegget på Kårstø ble kunngjort i 2007. På denne bakgrunn
og mottatte søknader fra teknologileverandører, har Gassnova i 2008
i samarbeid med de kvalifiserte leverandørene foretatt omfattende
og grundige forberedende studier av blant annet tekniske og økonomiske
forhold. Arbeidet har bidratt til å fremskaffe betydelig kunnskap
om det å bygge et fullskala fangstanlegg. Gasskraftverket på Kårstø
ble satt i drift høsten 2007. Etter en testperiode var kraftverket i
full drift bare i en kort periode rundt årsskiftet 2007-2008.
Teknologisenter
for CO2-håndtering på Mongstad
Staten og StatoilHydro
inngikk høsten 2006 en gjennomføringsavtale om håndtering av CO2
på Mongstad i to steg; et teknologisenter for CO2-fangst og etablering
av fullskala CO2-fangst på Mongstad-anleggene. Samarbeidet om teknologisenteret
er fulgt opp ved at partnerskapet som samarbeider om planlegging
og forberedelser av teknologisenteret på Mongstad (TCM-partnerskapet)
etablerte en prosjektorganisasjon som utarbeidet investeringsgrunnlaget
for teknologisenteret. Statens deltakelse i teknologisenteret for
CO2-fangst på Mongstad ble godkjent som lovlig statsstøtte av EFTAs overvåkningsorgan
ESA i juli 2008.
Transport og lagring av CO2 fra
Kårstø og Mongstad
Gassnova har, i samarbeid med
Gassco, NVE og OD utredet tre ulike alternativer for undersjøisk geologisk
lagring av CO2 fra fangstanleggene på Kårstø og Mongstad, henholdsvis
Utsira-formasjonen via Sleipner A-plattformen, Utsira Sør, og Johansen-formasjonen.
Disse konseptene vurderes av Gassnova til å ha varierende modenhetsgrad.
Johansen-formasjonen anses å kunne ha potensial med tanke på etablering
av et stort lager for CO2 på litt lengre sikt, i kraft av sin størrelse
og beliggenhet. Utredning av Johansen-formasjonen videreføres derfor
for å modne alternativet som lagringssted for CO2 fra Mongstad,
samt mulig tilleggsvolumer."
Videre vises det til Prop. 1 S (2010-2011):
"Resultatrapport 2009
Fullskala CO2-håndtering
på Mongstad – Mongstad Steg 2:
Miljøverndepartementets
utslippstillatelse av oktober 2006 og gjennomføringsavtalen mellom staten
og Statoil om håndtering av CO2 på Mongstad («Gjennomføringsavtalen»)
danner utgangspunktet for planlegging, bygging og drift av et fullskala
anlegg for CO2-håndtering på Mongstad. I tråd med gjennomføringsavtalen
og utslippstillatelsen fra 2006, oversendte Statoil i februar 2009
en overordnet utredning for fremtidig fangst av CO2 fra de største
utslippene på Mongstad («masterplanen ») til Miljøverndepartementet
og Olje- og energidepartementet, jf. St.prp. nr. 67 (2008-2009).
Utredningen identifiserer kilder for CO2 på Mongstad som er aktuelle
for CO2-fangst, og viser at det er teknologisk mulig å etablere
fullskala CO2-fangst ved kraftvarmeverket og krakkeranlegget ved
raffineriet. Det fremkommer av utredningen at vurderingene som gjøres
er i en tidlig fase i prosjektgjennomføringen, og at konsept og kilder
for CO2-fangst ikke er endelig valgt. Utredningen beskriver én hovedløsning
for CO2- fangst på Mongstad, dvs. en integrert løsning mellom kraftvarmeverk,
raffineri og CO2-fangstan fangstanlegg. Innenfor denne ene hovedløsningen,
skisseres to alternative gjennomføringsplaner for fullskala CO2-fangst.
For raskest mulig realisering, vurderes at det må legges til grunn
et CO2-fangstanlegg basert på amin-teknologi.
Etter
at utredningen var mottatt av Olje- og energidepartementet og Miljøverndepartementet,
ble det i februar 2009 igangsatt arbeid med å gjennomgå og vurdere
utredningen. I et samarbeid mellom Gassnova og Statoil ble mulige
alternativer til hovedløsningen som beskrives i Statoils utredning
kartlagt og vurdert. En viktig målsetting med dette arbeidet var
blant annet å sikre staten innsyn og kontroll over prosjektplanleggingen,
og å kartlegge og vurdere mulige alternativer til hovedløsningen
som beskrives i Statoils utredning. I dette arbeidet ble regjeringens
målsetting om raskest mulig realisering av CO2-håndtering på Mongstad
lagt til grunn, og en mindre kompleks løsning enn den som beskrives
i Statoils utredning ble vurdert.
Basert på det
pågående arbeidet med fullskala CO2-håndtering på Mongstad og erfaringene
fra ovennevnte prosjektsamarbeid med Statoil, vurderte Gassnova
sommeren 2009 at en stegvis utbygging av CO2-fangstanlegget ville
være aktuell ut fra vurderinger av mulig driftssituasjon for kraftvarmeverket,
samt mulighetene knyttet til eventuelt reduserte tiltakskostnader
for fanget CO2 ved røykgassresirkulering (EGR). I det påfølgende
arbeidet, gjorde Gassnova videre vurderinger av hvordan prosjektet
kan gjennomføres på best mulig måte. På bakgrunn av erfaringer og
kunnskap fra det til da gjennomførte arbeidet, ble Olje- og energidepartementet
i november 2009 orientert om Gassnovas vurderinger knyttet til muligheten
av en raskest mulig realisering av CO2 fangst på Mongstad med utgangspunkt
i et aminbasert CO2-fangstanlegg.
Fra høsten 2009
samarbeidet Gassnova og Statoil om å utarbeide en omforent strategi
for det videre planleggings- og forberedelsesarbeidet og påfølgende
prosjektering av CO2-fangstanlegget frem til tidspunkt for investeringsbeslutning.
Det følger av gjennomføringsavtalen at avtaleverket
som regulerer staten og Statoils videre arbeid med gjennomføringen
av prosjektet skal utdypes og konkretiseres. Parallelt med planleggingsarbeidet
i 2009, pågikk arbeidet med å utvikle et slikt avtaleverk, som både
gir staten og Statoil rettigheter og forpliktelser i forbindelse med
etableringen og driften av fullskalaanlegget for CO2-fangst ved
kraftvarmeverket.
CO2-håndtering på Kårstø
På
oppdrag fra Olje- og energidepartementet leverte Gassco i mars 2009
en foreløpig kartleggingsstudie av mulige tekniske løsninger for integrasjon
mellom gasskraftverket og gassprosesseringsanlegget på Kårstø til
departementet. Den foreløpige kartleggingsstudien viste at integrasjon
er teknisk mulig, men svært krevende og kostbart. Studien la til
grunn som en forutsetning at gasskraftverket er i helkontinuerlig
drift.
Gasskraftverket på Kårstø har siden oppstarten
i 2007 hatt et ujevnt driftsmønster. Våren 2009 besluttet derfor
regjeringen å stanse anskaffelsesprosessen for bygging av et fangstanlegg
for CO2- fangst i tilknytning til gasskraftverket inntil man har
et klarere bilde av driftsmønsteret ved gasskraftverket. Samtidig
ønsket regjeringen å se nærmere på en mulig integrasjon mellom gasskraftverket
og gassprosesseringsanlegget på Kårstø. På denne bakgrunn fikk Gassco
og Gassnova i oppdrag å utføre en kartleggingsstudie av en integrasjon mellom
gasskraftverket og gassprosesseringsanlegget med tilliggende fangstanlegg
som omfatter tekniske, sikkerhetsmessige, avtalemessige og kommersielle
forhold. Kartleggingsstudien Kårstø Integration Pre-Feasibility
Study ble avgitt til Olje- og energidepartementet og Miljøverndepartement
22. mars d.å.
Det ble i 2009 påbegynt arbeid med
en ekstern kvalitetssikring (KS1) av beslutningsgrunnlaget for Kårstø-prosjektet
(CO2-fangst, -transport og -lagring). Vurderingene er samlet i Terramar
og Asplan Viaks KS1-rapport, CO2-håndtering på Kårstø, som ble oversendt
23. april 2010 til Olje- og energidepartementet og Finansdepartementet.
Formålet med kvalitetssikringen er å få en uavhengig analyse og
vurdering som grunnlag for videre beslutning.
Transport
og lagring av CO2
I 2009 har Gassnova, i samarbeid
med Gassco, uredet Utsira-formasjonen som et mulig lagringsalternativ
for CO2 knyttet til et fangstanlegg på Kårstø. Gassnova har fortsatt
arbeidet med å utrede Johansen-formasjonen med tanke på å modne
alternativet som lagringssted for CO2 fra Mongstad, samt mulige
tilleggsvolumer. Prøveboring i Johansen-formasjonen, som en del
av forberedelsesarbeidet med Mongstad, ble utsatt.
Teknologisenter
for CO2-fangst på Mongstad (TCM)
I februar 2009 fremmet
regjeringen St.prp. nr. 38 (2008-2009) om investering i teknologisenter
for CO2-håndtering på Mongstad. Partene i teknologisenteret for
CO2-fangst på Mongstad (TCM) inngikk deltakeravtale og fattet investeringsbeslutning
for teknologisenteret våren 2009, hvorpå byggingen startet umiddelbart.
Statoil er operatør for utbyggingen. Hovedaktivitetene i 2009 har
vært å gjennomføre planlagte prosjekterings- og byggearbeider. Etter
planen skal senteret står klart til drift omkring årsskiftet 2011/2012.
I henhold til St.prp. nr. 38 og Innst. S. nr. 206 (2008-2009), kan
staten, eller den staten utpeker, invitere andre selskaper som medeiere
i TCM, noe som vil redusere statens andel tilsvarende. På denne
bakgrunn har Gassnova henvendt seg til andre industrielle parter
med forespørsel om deltakelse i utbyggings- og driftsfasen av TCM.
I november 2009 inngikk Olje- og energidepartementet og det sørafrikanske
selskapet Sasol en intensjonsavtale (Memorandum of Understanding)
med det formål å diskutere nærmere mulighetene for Sasols deltakelse."
Det vises for øvrig til St.prp. nr 49 (2006-2007) Samarbeid
om håndtering av CO2 på Mongstad, St.prp.
nr. 38 (2008-2009) Investering i teknologisenter for CO2-håndtering på Mongstad og Meld. St.
9 (2010-2011) Fullskala CO2-håndtering.
Det vises også til St.prp. nr. 1 (2005-2006), St.prp. nr. 66 (2005-2006),
St.prp. nr. 22 (2006-2007), St.prp. nr. 1 (2006-2007), St.prp. nr.
69 (2006-2007), St.prp. nr. 21 (2007-2008), St.prp. nr. 59 (2007-2008),
St.prp. nr. 26 (2008-2009), St.prp. nr. 67 (2008-2009), Prop. 44
S (2009-2010).
Det fremgår av rapporten at det ble avsatt en prosjektreserve
på 1,3 mrd. kroner, slik at det totale investeringsbudsjettet var
5,9 mrd. kroner. Hvorfor ble ikke prosjektreserven presentert for Stortinget
i Prop. 1 S (2009-2010)?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Regjeringen har lagt stor vekt på rask framdrift i
arbeidet med utviklingen av TCM. Stortingets behandling av investeringen
gjennom St. prp. 38 (2008-2009) skjedde derfor før det var framlagt et
endelig investeringsestimat for ikke å forsinke byggeprosessen.
Proposisjonen ble lagt fram i januar 2009 og behandlet i mai samme
år.
I store industrielle prosjekter er det vanlig
å styre etter P50-estimatet, mens det er vanlig å avsette en reserve
som styringskomitéen i prosjektet kan trekke fra dersom kostnadene
skulle bli høyere. Størrelsen på prosjektreserven avhenger av risikoen
i prosjektet og også av selskapets interne føringer når det gjelder
kapitalavsetninger.
I TCM DA vedtok partnerne ved
investeringsbeslutningstidspunktet et investeringsbudsjett på 4,64
mrd. kroner, eks. mva, jf. Prop. 125 S (2009-2010). St. prp. nr.
38 (2008-2009) anslo det forventede behovet for budsjett til 4,2
mrd kr. Forskjellen er i hovedsak justering av kroneverdi og noen
mindre endringer i arbeidsomfanget. Partnerne i TCM DA ble også
enige om at risikoen knyttet til prosjektet gjorde at det ville
være fornuftig å gjøre avsetninger for usikkerhet på 1,3 mrd kroner
gjennom investeringsfasen. Denne er omtalt som "prosjektreserve".
Staten har ikke foretatt avsetninger for dette i budsjettet, men
har løpende redegjort for utviklingen når det gjelder estimater
og revidert bevilgningsbehov i det enkelte budsjettår."
Mener departementet at staten gjennom inngåtte avtaler
har gitt fra seg vesentlig styringsrett og mulighet til å utøve
kostnadsstyring?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Riksrevisjonen anfører at de inngåtte avtaler i CO2
-håndteringsprosjektene begrenser statens styringsmuligheter. Avtalene
som er inngått er en detaljering av statens og Statoils rettigheter og
plikter. Disse avtalene er et resultat av forhandlinger mellom staten
og Statoil med Gjennomføringsavtalen som utgangspunkt. Gjennomføringsavtalen
legger ingen føringer for hvordan arbeidet skal organiseres. Staten
har således ikke hatt styringsmuligheter å gi fra seg. Det er etter
mitt syn derfor ikke grunnlag for å hevde at staten har gitt fra
seg vesentlig styringsrett i prosjektene. Avtalene reflekterer for
øvrig hva som var mulig å oppnå i forhandlingene.
Det
kan virke som Riksrevisjonen mener det finnes andre mulige alternativer
for styringsretten og at andre forutsetninger skulle eller burde
ligget til grunn for den faktiske gjennomføringen av prosjektene.
Ettersom teknologi for CO2-håndtering fortsatt krever betydelig
modningsarbeid, vil jeg minne om at det er få insentiver til å investere
i storskala CO2-håndteringsprosjekter. Slike aktiviteter innebærer
høy risiko og begrensede inntektsmuligheter til dags dato. Dette
utgangspunktet må ligge til grunn, sammen med Gjennomføringsavtalen
og Miljøverndepartementets utslippstillatelse fra 2006 med tilhørende
endringer. I arbeidet med å utvikle et avtaleverk for disse prosjektene
har staten derfor søkt å finne en god balanse i fordelingen av risiko
og kostnader."
Riksrevisjonen kritiserer Statoils dobbeltrolle
i prosjektet, men dette avvises av statsråden. Vil det etter statsrådens
syn være aktuelt å gi Statoil tilsvarende rolle i et eventuelt nytt
CCS-prosjekt der staten skal stå for kostnadene?
Arbeidet med CO2-håndtering
i Norge er drevet fram av en klimaambisjon med spesiell vekt på teknologiutvikling,
jf. Meld. St. 21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk og Meld. St. 9
(2010-2011) Fullskala CO2-håndtering.
Staten er helt avhengig av å samarbeide med private aktører for
å utvikle teknologi for fangst og lagring av CO2.
I Sundvolden-erklæringen har Regjeringen fastslått at vi vil satse
bredt på å utvikle en kostnadseffektiv teknologi for fangst og lagring
av CO2, og ha en ambisjon om å realisere
minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst
innen 2020.
Jeg vil også vise til regjeringens forslag til romertallsvedtak
XIX i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013-2014):
"Stortinget samtykker i ambisjonen om å realisere
minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for fangst av CO2 innen
2020, og til at det utarbeides en strategi for å nå denne ambisjonen."
Jeg mener dette strategiarbeidet bør være bredt anlagt.
Hvordan et eventuelt prosjektsamarbeid med private aktører – Statoil
eller andre – vil se ut, er det etter min vurdering for tidlig å
mene noe om nå.
Riksrevisjonen bemerker at de mener det var
lite gunstig at Statoil ledet styringskomiteen i planleggingen av
fullskalafangstanlegget på Mongstad og samtidig var prosjektleder,
når staten skulle dekke alle kostnadene? Hvorfor ble denne modellen
valgt av departementet?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Jeg har vanskelig for å se at Statoils ledelse av styringskomitéen,
der alle beslutninger skal tas basert på konsensus, er problematisk.
Staten og Statoil har felles ansvar, men ulike roller i arbeidet
for å realisere fullskala CO2-håndtering på Mongstad. Statoil er
prosjektleder for planleggingen, og Statoils styrende dokumentasjon skal
følges. Da er det naturlig at Statoil også leder styringskomitéen.
Samtidig har staten gjennom Steg 2 Utviklingsavtalen vide fullmakter
til verifikasjon og gjennomgang av Statoils arbeid. Statoil har
ikke mulighet til å bruke sin lederposisjon til å vedta budsjetter
eller arbeidsprogram som Gassnova ikke er enige i."
Hvorfor ble det ikke gjennomført en uavhengig kvalitetssikring
av Teknologisenteret på Mongstad?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Før investeringsbeslutningen i juni 2009 gjennomførte
Shell en kvalitetsgjennomgang av beslutningsgrunnlaget. Shell hadde
ingen spesielle kommentarer eller merknader til de foreslåtte byggebudsjett
eller tidsplan. Gassnova la denne vurderingen til grunn. Jeg har
vanskelig for å se at Shells eierandel i raffineriet på Mongstad
er relevant. Etter Gjennomføringsavtalen skal Statoil være prosjektgjennomfører
både for TCM og fullskalaprosjektet. Det har derfor vært en forutsetning
for samarbeidet at Statoils modell for prosjektgjennomføring skal
benyttes. Denne legger ikke opp til ekstern kvalitetssikring fra
andre aktører enn partnerne i prosjektet. Jeg mener derfor at kvalitetssikringen av
prosjektet var tilstrekkelig."
Det bes om en oversikt og vurdering av hvilke incentiver
Statoil hadde for å begrense kostnadene i planleggingsfasen?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Når det gjelder insentivene for kostnadsstyring i
TCM vil jeg understreke at hver partner er ansvarlig for sin andel
av investerings- og driftskostnadene. Staten og Statoil avtalte
at Statoil skulle ta ansvar for eventuelle overskridelser av statens
andel av budsjettet samt en del av prosjektreserven for hjelpesystemer
og infrastruktur. Denne overskridelsesgarantien har ikke kommet
til anvendelse fordi de faktiske kostnadene ikke oversteg garantibeløpet."
Hva mener statsråden om Gassnovas rolle i fullskalaprosjektet,
og hva skal Gassnovas rolle være fremover?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Gassnovas roller i de ulike prosjektene bygger på
forutsetningene som ble lagt til grunn for etableringen av foretaket,
jf St. prp. 49 (2006-2007)
(...)
Jeg
er enig i at Gassnova har et betydelig ansvar i statens engasjement
i CO2-håndtering. Gassnova ble etablert som statlig foretak i 2007.
Det er en utfordring å bygge opp et nytt statlig foretak på relativt
kort tid. Samtidig vil jeg bemerke at det er min erfaring at Gassnova
så langt har vært i god stand til å ivareta sine oppgaver innenfor
de rammer som er satt for virksomheten. Gassnovas oppgaver vil kunne
variere over tid. Derfor er det viktig med fleksibilitet i driften
av selskapet. De overordnede rammer for Gassnova ble etablert ved
opprettelsen av foretaket, jf. St. prp. nr. 49 (2006-2007) Samarbeid
om CO2-håndtering på Mongstad."
Regjeringen har fastslått at vi vil satse bredt
på å utvikle en kostnadseffektiv teknologi for fangst og lagring
av CO2, jf. Sundvoldenerklæringen og Prop.
1 S Tillegg 1 (2013-2014).
Gassnova vil få en sentral rolle i dette arbeidet
i tråd med formålene nedfelt i foretakets vedtekter:
"Gassnova SF har som formål å forvalte statens interesser
knyttet til CO2-håndtering (teknologiutvikling, fangst, transport,
injeksjon, lagring av CO2), og å gjennomføre de prosjekter som foretaksmøtet
bestemmer. Det er en målsetting at foretakets arbeid skal resultere
i kostnadsreduksjoner knyttet til CO2-håndtering.
Gassnova SF skal
gi råd til Olje- og energidepartementet i forhold til spørsmål vedrørende
CO2-håndtering.
Gassnova SF skal legge til rette for at
statens deltakelse i CO2-håndteringsprosjekter kan nyttiggjøres
best mulig av staten eller statlig eide enheter.
Gassnova SF skal bidra til gjennomføring
av "CLIMIT-programmet".
Gassnova SF har ikke erverv til formål."
Riksrevisjonen bemerker at det har vært svakheter
i Gassnovas internkontroll. Hvordan fulgte departementet opp at
Gassnova hadde etablert en forsvarlig internkontroll?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Jeg kan ikke slutte meg til Riksrevisjonens kritikk
av at departementet ikke har hatt tilstrekkelig risikostyring. Å
drive frem teknologi for CO2-håndtering er utfordrende, men nødvendig. Regjeringen
har derfor ment at det er viktig at staten tar på seg et betydelig
ansvar i dette arbeidet. I erkjennelsen av risikoen ved fangst og lagring
av CO2 har departementet medvirket til flere viktige beslutninger
og tiltak. Fullskalarensing på Mongstad ble delt i to faser der
en valgte å gjennomføre en testfase i form av TCM for å få bedre
kontroll på risikoen ved teknologien og kostnadene. Videre besluttet
Olje- og energidepartementet å opprette et eget foretak, Gassnova,
for i ivareta statens interesser. I departementet ble det opprettet
en egen seksjon for at vi skal kunne ha dedikerte ressurser som
skal følge opp og fokusere enda sterkere på arbeidet med fangst
og lagring. Videre har departementet og Gassnovas styre engasjert
seg aktivt i Gassnovas risikovurderinger foruten at det foregår
en tett og løpende dialog mellom departementet og Gassnova for å
avklare viktige spørsmål underveis. Mange av disse spørsmålene knytter
seg nettopp til tematikk omkring risikostyring.
Risikoen
knyttet til Mongstad er for det meste av teknisk-økonomisk karakter
og departementet vil i stor grad støtte seg til faglige vurderinger
fra Gassnova og andre involverte parter. Departementets risikoreduserende
tiltak omfatter tiltak som departementet eller Stortinget har kompetanse
til å gjennomføre, eksempelvis organisering, juridisk rammeverk
og bevilgningsvedtak. Det framgår ikke av Riksrevisjonens dokumentasjon
hvilke risikofaktorer departementet har ignorert eller hvilke typer
tiltak departementet kunne ha iverksatt som følge av en bedre forståelse
av risikoen."
Statoil og staten ble i Gjennomføringsavtalen enige
om at eventuelle kostnadsoverskridelser skulle dekkes proporsjonalt
mellom de industrielle deltakerne i prosjektet (ikke staten), jf. St.prp.
nr. 38 (2008-2009). Hvorfor ble det likevel inngått avtale med Statoil
der staten skal dekke mer av kostnadsoverskridelsene, når utgangspunktet
var proporsjonal dekning?
Det vises til St. prp. nr. 38 (2008-2009) Investering
i teknologisenter for CO2-håndtering
på Mongstad:
"Det legges til grunn at industrielle deltakere forholdsmessig
dekker kostnader ved eventuelle overskridelser utover budsjett på
investeringsbeslutningstidspunktet tilsvarende den andel som er
investert i teknologiselskapet."
Det vises også til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"Når det gjelder insentivene for kostnadsstyring i
TCM vil jeg understreke at hver partner er ansvarlig for sin andel
av investerings- og driftskostnadene. Staten og Statoil avtalte
at Statoil skulle ta ansvar for eventuelle overskridelser av statens
andel av budsjettet samt en del av prosjektreserven for hjelpesystemer
og infrastruktur. Denne overskridelsesgarantien har ikke kommet
til anvendelse fordi de faktiske kostnadene ikke oversteg garantibeløpet."
Hvor stor andel av de totale kostnadene er blitt fakturert
av Statoil i prosjektet?
Det er regnskapsført om lag 1 570 mill. kroner
til fullskalaprosjektet på Mongstad i perioden 2007-2012, inkludert
arbeid med transport og lagring og engasjementsoppfølging fra Gassnova.
Det ble regnskapsført om lag 268 mill. kroner til prosjektgjennomføringen
som ledes av Statoil i 2012.
I 2013 er det budsjettert med 611 mill. kroner
til fullskalaprosjektet, jf. svar på spørsmål 13, hvorav om lag
536 mill. kroner knytter seg til prosjektgjennomføringen.
Det fremgår av Riksrevisjonens rapport at budsjettbehovet
for CO2-håndteringsprosjektene i stor
grad bygger på tekniske vurderinger gjennomført av Statoil. Hvorfor
ble en slik modell valgt, og hva mener departementet er positive
og negative sider ved at Statoil ble gitt en slik rolle?
Det vises til brev fra Olje- og energidepartementet
til Riksrevisjonen av 30. april 2013 om merknader fra Olje- og energidepartementet
til Riksrevisjonens utkast til hovedanalyserapport:
"Olje- og energidepartementet vil bemerke at prosjektledelse
av forstudier og planarbeid skiller seg fra de utfordringer som
følger med operatøransvar for gjennomføring av store utbygginger.
Statoil hadde et team på 80 personer dedikert til å styre utbyggingen
av TCM. All erfaring fra utbyggingsprosjekter i Nordsjøen og kompliserte
teknologiprosjekter tilsier at prosjektledelse er en krevende oppgave
som fordrer høyt kvalifiserte medarbeidere, godt innkjørte team,
fleksibilitet til å tilpasse organisasjonen til skiftende utfordringer
samt gode verktøy og systemer. Gassnova har bygget opp sin organisasjon
gradvis for å ivareta de utfordrende oppgavene foretaket er tildelt.
Det ville vært en meget krevende oppgave å utvikle en organisasjon
som i tillegg skulle ivareta operatøroppgaver for utbyggingsprosjekter.
Olje- og energidepartementet vurderer at en slik rolle ville økt
risikoen for TCM-prosjektets kostnader og timeplan."
Hvilken betydning er det blitt tillagt at Statoil frarådet
prosjektet allerede i 2006/2007?
Det vises til St.prp. nr 49 (2006-2007) Samarbeid
om håndtering av CO2 på Mongstad.
Det kommer frem at det er Statoil som er konsesjonshaver
for raffineriet og kraftvarmeverket på Mongstad og at det er DONG
Generation Norge AS som eier og driver kraftvarmeverket. Riksrevisjonen
bemerker at en slik struktur har bidratt til at planleggingen og
realiseringen av CO2-håndtering på Mongstad
er blitt vanskeligere. Hva er departementers kommentar til dette?
Det vises til svarbrev fra daværende statsråd
Ola Borten Moe til Riksrevisjonen av 7. juni 2013:
"I teksten under kap. 2.1 i Dok. 3 omtales også forhold
knyttet til DONG og deres avtaler med Statoil. Jeg er ikke enig
i Riksrevisjonens vurderinger om at ovennevnte bidrar til at planleggingen
og realiseringen av CO2-håndtering på Mongstad har blitt vesentlig
vanskeligere som følge av dette. Jeg vil presisere at det er Statoil som
har konsesjon for å drive kraftverket og som er utslippstillatelsens
subjekt. Riksrevisjonens merknader om dette er derfor etter mitt
syn lite relevante for funnet eller undersøkelsen."