Det vises til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kjersti Toppe, Liv Signe Navarsete og Marit Arnstad om å videreføre
samarbeidsavtalen mellom staten og ideell sektor og om egne anbudsrunder
for ideelle organisasjoner innen barnevernet.
De konkrete forslagene som fremsettes ligger under
både Nærings- og fiskeridepartementet og Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementets ansvarsområde. Svaret er utarbeidet
i samråd med Nærings- og fiskeridepartementet.
Stortinget ber regjeringen
videreføre og følge opp samarbeidsavtalen inngått 3. oktober 2012 mellom
regjeringen og ideelle organisasjoner om leveranser av helse – og
sosialtjenester.
Mange ideelle organisasjoner yter en viktig innsats
som tjenesteleverandører på ulike tjenester i helse, sosial- og
barnevernssektoren. De ideelle organisasjonene har høy kompetanse
og stort engasjement, og kan bidra til nye løsninger på velferdsutfordringene.
Regjeringen anerkjenner at ideell sektor er en viktig samarbeidspartner
for offentlig sektor i produksjonen av helse- og sosialtjenester
til befolkningen og ønsker fortsatt å samarbeide med ideelle tjenestetilbydere.
Regjeringen er nå i gang med å vurdere om det skal inngås en ny
samarbeidsavtale med ideell sektor og hvordan denne eventuelt kan
videreutvikles. Nærings- og fiskeridepartementet har ansvar for
å følge opp det videre arbeidet med samarbeidsavtalen i samarbeid
med andre berørte departementer.
Stortinget ber regjeringen
videreføre ordningen med skjermede anbud for ideelle tilbydere innen barnevernet
i minst samme omfang som i dag.
Barne-, ungdoms og familieetaten (Bufetat) har ansvaret
for å etablere og drifte barnevern-institusjoner, samt kjøpe institusjonsplasser
fra private. Etaten skal sørge for at alle barn som har behov for
det får et forsvarlig institusjonstilbud. Bufetat kjøper derfor
barneverntjenester for å dekke det samlede behov for denne type
tjenester. Omtrent halvparten av institusjonstiltakene blir i dag
levert av private aktører, det vil si at både ideelle og andre private
aktører er sentrale leverandører til det statlige barnevernet.
Jeg anerkjenner at ideelle organisasjoner har
en lang og verdifull erfaring i arbeidet med å hjelpe utsatte barn
og unge, men vi erfarer også at andre private aktører utfører en
god jobb på dette området. Ideelle aktører i barnevernet har frem
til 1. januar 2015 faste avtaler om kjøp av barnevernplasser. I
løpet av 2014 vil regjeringen vurdere hvordan vi best kan sikre
at utsatte barn og unge får et best mulig tilbud, herunder også
hvilke rammebetingelser som skal legges til grunn ved kjøp av tjenester
fra private aktører i fremtiden. I dette arbeidet vil hensynet til
hva som er barnets beste, herunder også barns krav på et forutsigbart,
godt og stabilt tilbud være viktige premisser.
Jeg vil i denne sammenheng også vise til at
EU har revidert direktivene om offentlige anskaffelser og innfører
nye regler for anskaffelser av helse- og sosialtjenester. I henhold
til de nye reglene kan ikke Norge, etter implementeringen av direktivene,
videreføre unntaket om å reservere konkurranser for ideelle organisasjoner
ved innkjøp av en verdi på over 750 000 Euro.
Regjeringen rettet en henvendelse til det greske formannskapet
i EU før direktivene skulle vedtas. Regjeringen ga der uttrykk for
sitt syn, at offentlige oppdragsgivere bør kunne reservere konkurranser
som gjelder offentlige kontrakter om helse- og sosialtjenester for
ideelle organisasjoner, og anmodet Rådet om å inkludere et slikt
unntak i de nye direktivene. De reviderte direktivene ble vedtatt
av Rådet 11. februar 2014 uten at regjeringens anmodning ble tatt
til følge.
Jeg vil med bakgrunn i dette foreta en gjennomgang
av hvordan disse endrede rammebetingelsene vil kunne påvirke kjøp
av institusjonsplasser i barnevernet.