Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og til vedlagte uttalelse, datert 7. april 2014, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken. Komiteen viser videre til omtale
av Steinberg stasjon i Prop. 97 S (2013–2014) punkt 4.4.
Komiteen viser til at Steinberg
stasjon på Sørlandsbanen i Nedre Eiker kommune i Buskerud i forbindelse
med innføring av ny grunnrutemodell for NSB ble midlertidig stengt
fra og med desember 2012, og at Stortinget i forbindelse med behandlingen
av Prop. 1 S (2012–2013) vedtok at stasjonen skulle oppgraderes
og gjenåpnes i desember 2014.
Komiteen viser til at Stortinget
i Innst. 13 S (2013–2014), jf. Prop. 1 S (2013–2014), vedtok gjenåpning
av Steinberg stasjon med en beregnet kostnadsramme på 200 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at Samferdselsdepartementets
uttalelse er grundig, og redegjør godt for fordeler og ulemper ved
gjenåpning.
Flertallet viser videre til at
uttalelsen gjør rede for at kostnadene for gjenåpning og oppgradering
med utgangspunkt i fortetting rundt stasjonen, er steget til 300
mill. kroner fra 200 mill. kroner som forutsatt i budsjettproposisjonen
for 2014.
Flertallet viser til at Samferdselsdepartementet
har igangsatt et arbeid for å bedre kollektivtilbudet i tilknytning
til Steinberg stasjon, blant annet dialog med lokale myndigheter,
stopp for ekspressbuss og planovergang på Steinberg.
Flertallet har merket seg at
Samferdselsdepartementet v/statsråden i brev av 7. april 2014 til komiteen
påpeker at en opprettholdelse av Steinberg stasjon vil medføre risiko
for at:
«- Det lokale ønsket om to tog i timen Drammen-Hokksund
kan bli dyrere å realisere enn dersom Steinberg stasjon legges ned.
-
Det aksepteres at en allerede dårlig punktlighet på strekningen
kan bli ytterligere svekket og robustheten reduseres.
-
Det vil ikke være mulig å innføre jevn to-timersfrekvens på Sørlandsbanen,
et tilbud som er anslått å generere 100 000 nye passasjerer årlig.»
Flertallet har merket seg at
statsråden i brevet fremhever at dette ikke er en enkel sak, og
at Samferdselsdepartementet også sier at det er svært viktig at
lokalsamfunnet fortsatt skal ha et godt kollektivtilbud. Flertallet har
videre merket seg at statsråden også peker på at Samferdselsdepartementet
allerede har jobbet svært grundig med denne saken i lengre tid,
og at planen har vært og er å komme tilbake til Stortinget med en
anbefaling om kort tid.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har merket seg at regjeringen nå har signalisert at en skal gjennomføre
de planlagte punktlighetstiltakene, og deretter ha en prøveordning
med ordinære stopp på Steinberg stasjon. Den praktiske erfaringen fra
prøveordninga vil være et viktig moment for den endelige beslutningen.
Dette flertallet har merket seg
at regjeringen foreslår omfattende tiltak på investeringssiden og
foreslår at det bør gjennomføres sikringstiltak som gjerder, gangbru,
enkle plattformtiltak og planovergang på stasjonen. Det foreslås
også at det blir utført tiltak i spor og sikringsanlegg i Hokksund
for å få en mer effektiv togkryssing på stasjonen, samt fjerning
av planovergangen i Rødgata ved Gulskogen stasjon i Drammen. Dette
er arbeid som vil bli utført i 2014/2015. Aktuelt tidspunkt
for prøveordning med stopp på Steinberg stasjon vil derfor være
ved ordinær ruteomlegging i 2015.
Dette flertallet har videre merket
seg at regjeringen vil bidra med et bedre reisetilbud også før investeringene
er ferdigstilt. Det vil derfor bli utført tiltak for å legge til
rette for at to innsatstog (to mot Oslo på morgenen og to fra Oslo
på ettermiddagen) kan stoppe på stasjonen fra august 2014.
Dette flertallet har også merket
seg at Jernbaneverket i samarbeid med Statens vegvesen vil vurdere
om det senere kan etableres en ekspressbusstopp i retning Oslo–Kongsberg.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil påpeke at
problemstillingen i bunn og grunn handler om hvordan vi skal forvalte
og bruke en meget knapp sporkapasitet til gode for flest mulig reisende,
og hvor høy risiko man er villig til å ta med tanke på stadige forsinkelser
på jernbanen. NSB er i ferd med å gjennomføre en stor jernbanereform
med to viktige elementer: en omfattende endring av grunnrutene og
en betydelig økning av togmateriellet. Dette har ført til økt frekvens
på sentrale togruter med en maksimal utnyttelse av sporkapasiteten.
Som eksempel kan det nevnes at det daglig går nær 900 tog gjennom
Oslotunnelen. Passasjerveksten for NSB i 2013 var 7,8 pst., som
er langt høyere enn tidligere og viser at NSB har tatt gode grep.
Dette flertallet vil med bakgrunn
i dette peke på viktigheten av at det i forbindelse med budsjettvedtaket
for 2014 ble tatt et forbehold om at Jernbaneverket skulle gjennomføre
en trafikksimulering av den detaljerte ruteplanen for å sikre at
løsningene er robuste. Som det fremgår av departementets brev, har
Jernbaneverket tatt oppgaven alvorlig, og arbeidet med en rekke
alternativer for å identifisere løsninger for Steinberg stasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil vise til at det i forbindelse med Stortingets
behandling av Prop. 1 S (2013–2014) for Samferdselsdepartementet ble
bevilget 130 mill. kroner til prosjekt i tilknytning til Steinberg
stasjon, og at følgende står under kap. 1350 Jernbaneverket, post
30 Investeringer i linjen:
«Prosjektet planlegges gjennomført med sikte på ruteendring
i desember 2014, og tiltakene ferdigstilles i 2015. I sum er kostnadene
for tiltakene på Steinberg, Hokksund og Rødgata foreløpig beregnet
til om lag 200 mill. kr. Det foreslås 130 mill. kr til prosjektet
i 2014.»
Disse medlemmer har i ettertid
merket seg at regjeringen i Prop. 97 S (2013–2014) foreslår å omdisponere
65 mill. kroner av de 130 mill. kroner som var bevilget til Steinberg
stasjon i statsbudsjettet til investeringsprosjektet Farriseidet–Porsgrunn
på Vestfoldbanen. Disse medlemmer har videre merket
seg at regjeringen i Prop. 97 S (2013–2014) anfører at:
«Regjeringa ønskjer ikkje å prioritere ny opning av
Steinberg stasjon i 2014 framfor å gjere det mogleg å auke trafikktilbodet
på Sørlandsbanen».
Disse medlemmer vil understreke
at de er opptatt av å øke tilbudet på Sørlandsbanen. Disse
medlemmer synes det er merkelig at regjeringen, dersom den
er opptatt av å styrke Sørlandsbanen, ikke har foreslått økte midler
til Sørlandsbanen når de foreslår å omprioritere midler som er bevilget
til tiltak i tilknytning til Steinberg stasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at Stortinget skal være varsomme med å behandle åpning og stenging
av enkeltstasjoner i jernbanenettet. Disse medlemmer har
merket seg, og tar på alvor, de innvendinger Samferdselsdepartementet
v/statsråden har til komiteen i brev av 7. april 2014. På den annen
side vil disse medlemmer påpeke at tiltakene i tilknytning
til Steinberg stasjon er behandlet i statsbudsjettene for både 2013
og 2014, og at midler er bevilget.
Disse medlemmer er derfor opptatt
av at Samferdselsdepartementet finner en god løsning for Steinberg
stasjon med tilhørende tiltak, i tråd med tidligere føringer fra
departementet og Stortinget.
Etter en helhetlig vurdering vil derfor disse medlemmer støtte
forslagsstillerne.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak
i statsbudsjettet for 2014 med bevilgning til oppgradering av Steinberg
stasjon på Sørlandsbanen i Nedre Eiker, slik at stasjonen kan gjenåpnes
for trafikk som planlagt i desember 2014 og tiltakene kan ferdigstilles
i 2015.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti forutsetter at det ikke er økonomiske forhold
som avgjør hvorvidt Steinberg stasjon skal gjenåpnes, men at det
er befolkningens behov i Nedre Eiker kommune og omegn som er avgjørende,
så vel som stabilitet, forutsigbarhet og helhet i det totale jernbanetilbudet. Dette medlem forutsetter
at regjeringens opplegg vil danne grunnlag for en robust og langsiktig
løsning for Steinberg stasjon. Dette medlem forutsetter
at det stilles tilstrekkelig med ressurser til rådighet slik at
trafikk ved Steinberg stasjon kan innpasses i øvrig trafikk uten
at helheten blir skadelidende.
Dette medlem legger til grunn
at Steinberg stasjon kan gjenåpnes uten at det øvrige togtilbudet
blir skadelidende. Dette medlem forutsetter at det
blir gjort et grundig arbeid med å vurdere å koordinere Jernbaneverkets
gjennomgang med de analysene som er utført av Trafikkonsept AS.
Dette arbeidet bør danne grunnlag for optimalt togtilbud på Steinberg
stasjon uten at helheten blir skadelidende.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at utviklingen av Steinberg som boområde er i høy grad avhengig
av jernbanestasjonen. Nedre Eiker er en pendlerkommune. Over 60
pst. av den yrkesaktive del av befolkningen er dagpendlere som reiser
mot Drammen, Oslo-området eller kommuner i Akershus, samt pendlere
i retning Kongsberg.
Dette medlem vil peke på at stopp
på Steinberg ikke har avgjørende betydning for robustheten i ruteplanen.
Dette viser blant annet en rapport utført av firmaet Trafikkonsept
AS, hvor det tydelig fremkommer at det er fullt mulig å stanse på
Steinberg, selv med to tog i timen mellom Drammen–Hokksund og økt
frekvens på Sørlandsbanen.
Dette medlem mener at en togrute
uten stopp er mest robust siden mulige avviksårsaker da blir færre.
Imidlertid er toget til for kundene slik at toget må stoppe for
å ha en funksjon.
Det har ikke kommet opp noen nye momenter som
ikke Stortinget og den nye regjeringen kjente til, da de styrket
vedtaket i statsbudsjett for 2014 om gjenåpning ved å gi en bevilgning til
oppgradering av stasjonen.
Dette medlem ber derfor om at
Steinberg stasjon gjenåpnes som planlagt i desember 2014.