Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse, datert 7. april 2014, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken. Komiteen viser videre til omtale av Steinberg stasjon i Prop. 97 S (2013–2014) punkt 4.4.

Komiteen viser til at Steinberg stasjon på Sørlandsbanen i Nedre Eiker kommune i Buskerud i forbindelse med innføring av ny grunnrutemodell for NSB ble midlertidig stengt fra og med desember 2012, og at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) vedtok at stasjonen skulle oppgraderes og gjenåpnes i desember 2014.

Komiteen viser til at Stortinget i Innst. 13 S (2013–2014), jf. Prop. 1 S (2013–2014), vedtok gjenåpning av Steinberg stasjon med en beregnet kostnadsramme på 200 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at Samferdselsdepartementets uttalelse er grundig, og redegjør godt for fordeler og ulemper ved gjenåpning.

Flertallet viser videre til at uttalelsen gjør rede for at kostnadene for gjenåpning og oppgradering med utgangspunkt i fortetting rundt stasjonen, er steget til 300 mill. kroner fra 200 mill. kroner som forutsatt i budsjettproposisjonen for 2014.

Flertallet viser til at Samferdselsdepartementet har igangsatt et arbeid for å bedre kollektivtilbudet i tilknytning til Steinberg stasjon, blant annet dialog med lokale myndigheter, stopp for ekspressbuss og planovergang på Steinberg.

Flertallet har merket seg at Samferdselsdepartementet v/statsråden i brev av 7. april 2014 til komiteen påpeker at en opprettholdelse av Steinberg stasjon vil medføre risiko for at:

«- Det lokale ønsket om to tog i timen Drammen-Hokksund kan bli dyrere å realisere enn dersom Steinberg stasjon legges ned.

- Det aksepteres at en allerede dårlig punktlighet på strekningen kan bli ytterligere svekket og robustheten reduseres.

- Det vil ikke være mulig å innføre jevn to-timersfrekvens på Sørlandsbanen, et tilbud som er anslått å generere 100 000 nye passasjerer årlig.»

Flertallet har merket seg at statsråden i brevet fremhever at dette ikke er en enkel sak, og at Samferdselsdepartementet også sier at det er svært viktig at lokalsamfunnet fortsatt skal ha et godt kollektivtilbud. Flertallet har videre merket seg at statsråden også peker på at Samferdselsdepartementet allerede har jobbet svært grundig med denne saken i lengre tid, og at planen har vært og er å komme tilbake til Stortinget med en anbefaling om kort tid.

Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, har merket seg at regjeringen nå har signalisert at en skal gjennomføre de planlagte punktlighetstiltakene, og deretter ha en prøveordning med ordinære stopp på Steinberg stasjon. Den praktiske erfaringen fra prøveordninga vil være et viktig moment for den endelige beslutningen.

Dette flertallet har merket seg at regjeringen foreslår omfattende tiltak på investeringssiden og foreslår at det bør gjennomføres sikringstiltak som gjerder, gangbru, enkle plattformtiltak og planovergang på stasjonen. Det foreslås også at det blir utført tiltak i spor og sikringsanlegg i Hokksund for å få en mer effektiv togkryssing på stasjonen, samt fjerning av planovergangen i Rødgata ved Gulskogen stasjon i Drammen. Dette er arbeid som vil bli utført i 2014/2015. Aktuelt tidspunkt for prøveordning med stopp på Steinberg stasjon vil derfor være ved ordinær ruteomlegging i 2015.

Dette flertallet har videre merket seg at regjeringen vil bidra med et bedre reisetilbud også før investeringene er ferdigstilt. Det vil derfor bli utført tiltak for å legge til rette for at to innsatstog (to mot Oslo på morgenen og to fra Oslo på ettermiddagen) kan stoppe på stasjonen fra august 2014.

Dette flertallet har også merket seg at Jernbaneverket i samarbeid med Statens vegvesen vil vurdere om det senere kan etableres en ekspressbusstopp i retning Oslo–Kongsberg.

Et tredje flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil påpeke at problemstillingen i bunn og grunn handler om hvordan vi skal forvalte og bruke en meget knapp sporkapasitet til gode for flest mulig reisende, og hvor høy risiko man er villig til å ta med tanke på stadige forsinkelser på jernbanen. NSB er i ferd med å gjennomføre en stor jernbanereform med to viktige elementer: en omfattende endring av grunnrutene og en betydelig økning av togmateriellet. Dette har ført til økt frekvens på sentrale togruter med en maksimal utnyttelse av sporkapasiteten. Som eksempel kan det nevnes at det daglig går nær 900 tog gjennom Oslotunnelen. Passasjerveksten for NSB i 2013 var 7,8 pst., som er langt høyere enn tidligere og viser at NSB har tatt gode grep.

Dette flertallet vil med bakgrunn i dette peke på viktigheten av at det i forbindelse med budsjettvedtaket for 2014 ble tatt et forbehold om at Jernbaneverket skulle gjennomføre en trafikksimulering av den detaljerte ruteplanen for å sikre at løsningene er robuste. Som det fremgår av departementets brev, har Jernbaneverket tatt oppgaven alvorlig, og arbeidet med en rekke alternativer for å identifisere løsninger for Steinberg stasjon.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at det i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S (2013–2014) for Samferdselsdepartementet ble bevilget 130 mill. kroner til prosjekt i tilknytning til Steinberg stasjon, og at følgende står under kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen:

«Prosjektet planlegges gjennomført med sikte på ruteendring i desember 2014, og tiltakene ferdigstilles i 2015. I sum er kostnadene for tiltakene på Steinberg, Hokksund og Rødgata foreløpig beregnet til om lag 200 mill. kr. Det foreslås 130 mill. kr til prosjektet i 2014.»

Disse medlemmer har i ettertid merket seg at regjeringen i Prop. 97 S (2013–2014) foreslår å omdisponere 65 mill. kroner av de 130 mill. kroner som var bevilget til Steinberg stasjon i statsbudsjettet til investeringsprosjektet Farriseidet–Porsgrunn på Vestfoldbanen. Disse medlemmer har videre merket seg at regjeringen i Prop. 97 S (2013–2014) anfører at:

«Regjeringa ønskjer ikkje å prioritere ny opning av Steinberg stasjon i 2014 framfor å gjere det mogleg å auke trafikktilbodet på Sørlandsbanen».

Disse medlemmer vil understreke at de er opptatt av å øke tilbudet på Sørlandsbanen. Disse medlemmer synes det er merkelig at regjeringen, dersom den er opptatt av å styrke Sørlandsbanen, ikke har foreslått økte midler til Sørlandsbanen når de foreslår å omprioritere midler som er bevilget til tiltak i tilknytning til Steinberg stasjon.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at Stortinget skal være varsomme med å behandle åpning og stenging av enkeltstasjoner i jernbanenettet. Disse medlemmer har merket seg, og tar på alvor, de innvendinger Samferdselsdepartementet v/statsråden har til komiteen i brev av 7. april 2014. På den annen side vil disse medlemmer påpeke at tiltakene i tilknytning til Steinberg stasjon er behandlet i statsbudsjettene for både 2013 og 2014, og at midler er bevilget.

Disse medlemmer er derfor opptatt av at Samferdselsdepartementet finner en god løsning for Steinberg stasjon med tilhørende tiltak, i tråd med tidligere føringer fra departementet og Stortinget.

Etter en helhetlig vurdering vil derfor disse medlemmer støtte forslagsstillerne.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak i statsbudsjettet for 2014 med bevilgning til oppgradering av Steinberg stasjon på Sørlandsbanen i Nedre Eiker, slik at stasjonen kan gjenåpnes for trafikk som planlagt i desember 2014 og tiltakene kan ferdigstilles i 2015.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti forutsetter at det ikke er økonomiske forhold som avgjør hvorvidt Steinberg stasjon skal gjenåpnes, men at det er befolkningens behov i Nedre Eiker kommune og omegn som er avgjørende, så vel som stabilitet, forutsigbarhet og helhet i det totale jernbanetilbudet. Dette medlem forutsetter at regjeringens opplegg vil danne grunnlag for en robust og langsiktig løsning for Steinberg stasjon. Dette medlem forutsetter at det stilles tilstrekkelig med ressurser til rådighet slik at trafikk ved Steinberg stasjon kan innpasses i øvrig trafikk uten at helheten blir skadelidende.

Dette medlem legger til grunn at Steinberg stasjon kan gjenåpnes uten at det øvrige togtilbudet blir skadelidende. Dette medlem forutsetter at det blir gjort et grundig arbeid med å vurdere å koordinere Jernbaneverkets gjennomgang med de analysene som er utført av Trafikkonsept AS. Dette arbeidet bør danne grunnlag for optimalt togtilbud på Steinberg stasjon uten at helheten blir skadelidende.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at utviklingen av Steinberg som boområde er i høy grad avhengig av jernbanestasjonen. Nedre Eiker er en pendlerkommune. Over 60 pst. av den yrkesaktive del av befolkningen er dagpendlere som reiser mot Drammen, Oslo-området eller kommuner i Akershus, samt pendlere i retning Kongsberg.

Dette medlem vil peke på at stopp på Steinberg ikke har avgjørende betydning for robustheten i ruteplanen. Dette viser blant annet en rapport utført av firmaet Trafikkonsept AS, hvor det tydelig fremkommer at det er fullt mulig å stanse på Steinberg, selv med to tog i timen mellom Drammen–Hokksund og økt frekvens på Sørlandsbanen.

Dette medlem mener at en togrute uten stopp er mest robust siden mulige avviksårsaker da blir færre. Imidlertid er toget til for kundene slik at toget må stoppe for å ha en funksjon.

Det har ikke kommet opp noen nye momenter som ikke Stortinget og den nye regjeringen kjente til, da de styrket vedtaket i statsbudsjett for 2014 om gjenåpning ved å gi en bevilgning til oppgradering av stasjonen.

Dette medlem ber derfor om at Steinberg stasjon gjenåpnes som planlagt i desember 2014.