Regjeringen og hovedorganisasjonene i arbeidslivet
inngikk 4. mars 2014 ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende
arbeidsliv (IA-avtale) for perioden 4. mars 2014 til 31. desember
2018. En partssammensatt arbeidsgruppe som ble nedsatt i forbindelse
med forhandlingene om ny IA-avtale, har foreslått endringer i dagens
regler for oppfølging av sykmeldte arbeidstakere. Dagens regler
ble strammet inn som en følge av reforhandling av IA-avtalen i 2010.
Evaluering av endringene som ble innført i 2011, har imidlertid
vist at det nye oppfølgingsregimet ikke er tilstrekkelig treffsikkert,
og at det er unødvendig byråkratisk.
Det foreslås derfor i proposisjonen endringer
i arbeidsmiljøloven og folketrygdlovens regler om oppfølging av
sykmeldte. Endringene innebærer en forenkling av regelverket, og
betyr i stor grad at rettstilstanden bringes tilbake til slik den
var før endringene i 2011. Formålet med forslagene er å gjøre sykefraværsarbeidet
enklere for virksomhetene og å målrette innsatsen mot de sykmeldte
som har et særlig behov for tett oppfølging, slik at oppfølgingsarbeidet
i større grad oppleves som relevant og meningsfylt. Samtidig ønsker
man å beholde grunnprinsippene i regelverket om tidlig innsats fra arbeidsgiver
og fortløpende dialog mellom relevante aktører for å redusere sykefravær
og forhindre langvarige sykefraværsløp.
Konkret foreslås det i proposisjonen å oppheve arbeidsgivers
rapporteringsplikt til Arbeids- og velferdsetaten etter ni ukers
sykefravær. Likeledes foreslås det å oppheve det omfattende sanksjonsregimet
i regi av Arbeids- og velferdsetaten som ble etablert gjennom endringene
i 2011. Hovedfokuset i oppfølgingen bør være på samhandlingen mellom
arbeidsgiver og arbeidstaker på den enkelte arbeidsplass, og ikke
på skjemaer og sanksjoner. Systemet skal i større grad bygge på
tillit til at virksomhetene ønsker å følge opp sine sykmeldte arbeidstakere,
og at arbeidstakerne, sykemelderne og myndighetene bidrar i dette
arbeidet. Nødvendig tilsyn vil derfor i stedet, og på vanlig vis,
ivaretas av ordinære tilsynsmyndigheter gjennom de alminnelige tilsynsbestemmelsene
i arbeidsmiljøloven og helsepersonellovgivningen. Videre foreslås
det å gjeninnføre utgangspunktet om at virksomhetenes dialogmøte
skal være forbeholdt situasjoner hvor arbeidstaker er helt sykmeldt. Bare
dersom arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder ser et konkret
behov for det, skal dialogmøte måtte avholdes når sykmeldingen er gradert.
I tillegg foreslås det å korrigere reglene om hvem som skal delta
på dialogmøtet. Det foreslås å tydeliggjøre i loven at møtet i utgangspunktet
skal være en arena for arbeidsgiver og arbeidstaker, og at andre
aktører, som sykmelder eller bedriftshelsetjeneste, bare skal delta
når partene mener det er særlig behov for det.
Forslagene om forenkling og mindre byråkrati
i oppfølgingen av sykmeldte arbeidstakere innebærer at det vil bli
frigjort ressurser både på arbeidsplassene og i Arbeids- og velferdsetaten. Det
er et ønske at ressursene i stedet settes inn i en tidlig og konstruktiv
dialog om relevante sykefraværstiltak mellom arbeidsgiverne og de sykmeldte,
og at Arbeids- og velferdsetaten og sykemelderne i enda større grad
kan bidra med støtte og veiledning der det er nødvendig. Man har
tillit til at aktørene fortsatt vil holde oppe «trykket» i sykefraværsarbeidet,
slik IA-avtalen legger opp til.
Når det gjelder bakgrunnen for forslagene vises det
til proposisjonens kapittel 2 der dette er nærmere redegjort for.
Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven og folketrygdlovens
regler ble sendt på høring med frist 1. april 2014.
Når det gjelder høringsforslagene, uttalelsene, samt
departementets vurderinger og forslag vises det til de enkelte kapitlene
i proposisjonen der dette er detaljert redegjort for.
Når det gjelder merknadene til de enkelte lovforslagene,
vises det spesielt til § 25-3 der departementet gjør oppmerksom
på at det allerede ligger et forslag i Stortinget om å gjøre endringer i
folketrygdloven § 25-3 femte ledd, jf. Prop. 48 L (2013–2014) om
endringer i folketrygdloven og i skattelovgivningen mv. (tilpasning
til a-ordningen). Dette forslaget innebærer at § 25-3 femte ledd
skilles ut og plasseres som en ny § 25-3 a, med ikrafttredelse straks.
Forutsatt at Stortinget fatter vedtak i samsvar med Innst. 193 L
(2013–2014) før proposisjonen her behandles, innebærer departementets
forslag at det er den nye bestemmelsen i folketrygdloven § 25-3
a som må oppheves. Innst. 193 L (2013–2014) ble behandlet i Stortinget
første gang 3. juni 2014 og andre gangs behandling var 10. juni
2014.
Arbeidsgivere vil ha reduserte økonomiske og administrative
kostnader ved at det kan utarbeides noe færre oppfølgingsplaner
og avholdes færre dialogmøter i regi av arbeidsgiver, at de ikke
vil være pliktige til å innkalle bedriftshelsetjenesten til «dialogmøte
1», at de ikke lenger skal sende inn rapport om oppfølging til Arbeids-
og velferdsetaten ved ni ukers sykefravær, at de ikke rutinemessig
ilegges sanksjoner ved brudd på regelverket etter arbeidsmiljøloven
og at de ikke lenger vil bli ilagt sanksjoner for brudd på pliktene
knyttet til «dialogmøte 2» etter folketrygdloven. Arbeidsgivere
får med dette frigjort ressurser som kan brukes til målrettet og
tettere oppfølging av sykmeldte arbeidstakere.
Sykmeldere vil delta i færre «dialogmøte 1»,
ved at sykmelders deltakelse nå forbeholdes de tilfeller hvor arbeidsgiver
og arbeidstaker konkret ser behov for at sykmelder deltar og at
det vil bli avholdt færre dialogmøter i regi av arbeidsgiver. Sykmeldere
vil heller ikke lenger rutinemessig ilegges sanksjoner ved manglende
deltakelse i dialogmøter, eller ilegges sanksjon ved manglende gjennomføring
av obligatorisk kurs i sykmeldingsarbeidet. For sykmelder blir det
i tillegg noe mindre administrasjon, ved at de ikke lenger vil bli
spurt om å dokumentere eventuelt fravær i dialogmøter.
Økt fokus på tidligere oppfølging fra Nav-kontorene
vil ha ressursmessige konsekvenser for Arbeids- og velferdsetaten.
Det er vanskelig å anslå dette, men det antas at det vil bli gjennomført
flere «dialogmøte 2» og flere arbeidsevnevurderinger i sykmeldingsperioden.
Videre vil det være behov for noe IKT-utvikling. Det legges også
til grunn at en konsekvens av tidligere innsats vil være at bruken
av tiltaket «Raskere tilbake» og andre arbeidsrettede tiltak vil
øke. På den annen side vil det være en administrativ innsparing
som følge av at rapporterings- og sanksjonssystemet etter forslaget
avvikles. Det legges til grunn at forslagene samlet sett ikke skal
medføre behov for økte bevilgninger til Arbeids- og velferdsetaten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen,
og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen
Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Sveinung Rotevatn og fra Sosialistisk Venstreparti, Johnny
Ingebrigtsen, viser til at de foreslåtte endringer i folketrygdloven
og arbeidsmiljøloven er en del av den nasjonale intensjonsavtalen
om inkluderende arbeidsliv sluttforhandlet av partene i mars 2014.
Komiteen peker på viktigheten
av IA-arbeidet for å oppnå lavere sykefravær, høyere avgangsalder
og økt integrering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet.
Komiteen vil peke på at den fremforhandlede IA-avtalen
av mars 2014 bygger på erfaring fra tidligere IA-arbeid og bygger
videre på det som har vist seg å virke tidligere, samt forenkler
og avbyråkratiserer sykefraværsoppfølgingen, blant annet gjennom
avvikling av rapporteringsplikten og sanksjonsregimet. Komiteen merker
seg at formålet med lovendringene er å gjøre sykefraværsarbeidet
enklere for virksomhetene og å målrette innsatsen mot de sykmeldte
som har et særlig behov for tett oppfølging, slik at oppfølgingsarbeidet
i større grad oppleves som relevant og meningsfylt. Komiteen støtter
dette. Videre understreker komiteen viktigheten av at
grunnprinsippene om tidlig innsats fra arbeidsgiver og fortløpende
dialog mellom relevante aktører for å redusere sykefravær og forhindre langvarige
sykefraværsløp beholdes. Komiteen understreker videre
at det er avgjørende med fortsatt tidlig og relevant oppfølging
av sykmeldte arbeidstakere for å redusere både kort og langvarig
sykefravær og senere uførhet i arbeidsstyrken.
Komiteen viser til at forslagene
om forenkling i oppfølgingen av sykmeldte arbeidstakere innebærer
at det vil bli frigjort ressurser i Arbeids- og velferdsetaten. Komiteen understreker
at de frigjorte ressursene som tidligere var bundet opp i kontrollregimet,
må settes inn i arbeid med andre relevante sykefraværstiltak.
Komiteen mener det er viktig
at sykmelder deltar i dialogmøtet når dette er hensiktsmessig. Komiteen påpeker
at sykmeldende behandler likevel ikke skal kunne kalles inn til
dialogmøte dersom den sykmeldte motsetter seg dette. Videre understreker komiteen at
blant annet sykmelders taushetsplikt, fagetiske normer og tillitsforholdet
mellom behandler og pasient taler for at arbeidstaker her må ha
det siste og avgjørende ordet. Komiteen vil imidlertid
påpeke at samme hensyn vil gjøre seg gjeldende dersom det blir aktuelt
å kalle inn annet helsepersonell enn sykmelder og som arbeidstakeren har
eller har hatt et pasientforhold til, jf. regjeringens forslag om
at «annet relevant personell» eventuelt kan innkalles. Komiteen foreslår derfor
et tillegg i ordlyden i arbeidsmiljøloven § 4-6, hvor det klargjøres
at arbeidstaker kan motsette seg at helsepersonell som behandler eller
har behandlet arbeidstaker, ikke kan kalles inn dersom arbeidstaker
motsetter seg dette. Komiteen understreker videre
at arbeidstaker ikke skal kunne motsette seg at Arbeids- og velferdsetaten
eller bedriftshelsetjenesten kalles inn til dialogmøtet, og slutter
seg til departementets forslag på dette punkt.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Forslag til ny ordlyd i arbeidsmiljøloven § 4-6 fjerde
ledd siste punktum skal lyde:
Det samme gjelder andre relevante aktører, likevel
slik at helsepersonell som behandler eller har behandlet arbeidstaker
ikke kan kalles inn dersom arbeidstaker motsetter seg det.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i arbeidsmiljøloven og folketrygdloven
(forenkling av regelverket om oppfølging av
sykmeldte arbeidstakere)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 8-7 a andre og tredje ledd skal
lyde:
Senest når arbeidsuførheten har vart i 26 uker, skal Arbeids-
og velferdsetaten avholde et dialogmøte mellom den sykmeldte arbeidstaker
og arbeidsgiver, unntatt når et slikt møte antas å være åpenbart unødvendig.
Arbeidstaker, arbeidsgiver, sykmelder eller Arbeids- og velferdsetaten
kan kreve at det avholdes et slikt møte på et tidligere tidspunkt.
Sykmelder eller annet helsepersonell skal delta i dialogmøtet hvis
Arbeids- og velferdsetaten mener det er hensiktsmessig.
Dersom det foreligger ekstraordinære forhold knyttet til sykmelders
arbeidssituasjon, kan sykmelder fritas fra plikten til å delta i
dialogmøtet. Arbeids- og velferdsetaten skal sende innkalling
til berørte parter tre uker før dialogmøtet avholdes. I innkallingen
skal det opplyses om arbeidstakers, arbeidsgivers og sykmelders plikter.
Arbeidstaker, arbeidsgiver, sykmelder eller Arbeids- og
velferdsetaten kan kreve at det avholdes et nytt dialogmøte mellom
den sykmeldte arbeidstaker og arbeidsgiver. Bestemmelsene i annet
ledd tredje til sjette punktum gjelder tilsvarende
for et slikt møte.
§ 25-2 tredje ledd oppheves. Gjeldende fjerde og femte
ledd blir nytt tredje og fjerde ledd.
§ 25-3 a oppheves.
II
I lov 17. juni 2005 nr. 62. om arbeidsmiljø, arbeidstid
og stillingsvern mv. gjøres følgende endringer:
§ 4-6 tredje til femte ledd skal
lyde:
(3) Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide
oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeid i forbindelse med ulykke,
sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig.
Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og
planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt
eller delvis borte fra arbeidet i fire uker. Oppfølgingsplanen skal
inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne.
Planen skal også inneholde aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi,
aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene og plan for videre
oppfølging. Arbeidsgiver skal sørge for at planen formidles til
sykmelder så snart den er utarbeidet, og senest etter fire uker. Arbeidsgiver
skal videre sørge for at oppdatert plan sendes til Arbeids- og velferdsetaten
senest en uke før dialogmøter som Arbeids- og velferdsetaten innkaller
til, jf. folketrygdloven § 25-2 tredje ledd.
(4) Arbeidsgiver skal innkalle arbeidstaker til dialogmøte
om innholdet i oppfølgingsplanen senest innen sju uker etter at
arbeidstaker har vært helt borte fra arbeidet
som følge av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre
dette er åpenbart unødvendig. For arbeidstaker som av samme
årsaker er delvis borte fra arbeidet, skal et slikt møte holdes
når arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder anser det hensiktsmessig.
Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker, eller arbeidstakeren alene,
ønsker det, skal sykmelder innkalles til dialogmøtet. Dersom det foreligger
ekstraordinære forhold knyttet til sykmelders arbeidssituasjon,
kan sykmelder fritas fra plikten til å delta i dialogmøtet. Arbeids-
og velferdsetaten, bedriftshelsetjenesten og andre relevante aktører
kan innkalles dersom arbeidsgiver eller arbeidstaker ønsker det.
Det samme gjelder andre relevante aktører, likevel slik at helsepersonell
som behandler eller har behandlet arbeidstaker ikke kan kalles inn dersom
arbeidstaker motsetter seg det.
(5) Arbeidsgiver skal kunne dokumentere hvordan
bestemmelsene om oppfølgingsplan og dialogmøte har vært fulgt opp,
herunder hvem som har vært innkalt til og har deltatt i dialogmøte.
§ 4-6 nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.
III
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 10. juni 2014
Arve Kambe
|
Anette Trettebergstuen
|
leder
|
ordfører
|