Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en
alternativ måte å organisere tjenester og personlig bistand på for
personer med nedsatt funksjonsevne og stort behov for bistand i
dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Brukeren har rollen som
arbeidsleder og påtar seg ansvar for organisering og innhold ut
fra egne behov. Innen de timerammer som kommunens vedtak om personlig
assistanse angir, kan brukeren styre hva assistentene skal gjøre,
og til hvilke tider assistansen skal gis. Arbeidslederrollen gir
brukeren innflytelse over egen livssituasjon. Målet er å bidra til
at brukeren får et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross
for funksjonsnedsettelsen.
Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i pasient- og brukerrettighetsloven som innebærer en rett
til å få enkelte tjenester organisert som BPA. Rettigheten skal gjelde
for personer under 67 år med langvarig og stort behov for personlig
assistanse etter helse- og omsorgstjenesteloven.
Tjenester som omfattes av rettigheten, er praktisk
bistand og opplæring, støttekontakt og avlastning for foreldre med
hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne. Dette er tjenester
som kommunen skal tilby etter helse- og omsorgstjenesteloven. Rettigheten
omfatter i utgangspunktet ikke tjenester som krever mer enn én tjenesteyter
til stede eller nattjenester. Fra denne avgrensningen er det foreslått
et unntak ved at brukere med kontinuerlig behov for nattjenester
eller flere tjenesteytere til stede omfattes av rettigheten.
Stort behov er definert som et tjenestebehov
på minst 25 til 32 timer per uke. Det er stilt krav til en viss
stabilitet i behovet for tjenester for å ha rett til brukerstyrt
personlig assistanse ved at langvarig behov er definert som behov
ut over 2 år. Også personer som trenger bistand til å utøve brukerstyringen,
som personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne og (foreldre til)
barn, er omfattet av rettigheten.
Det er ikke foreslått endringer i kommunenes plikt
til å ha tilbud om brukerstyrt personlig assistanse i helse- og
omsorgstjenesteloven § 3-8. Kommunene vil derfor fortsatt ha plikt
til vurdere om det er hensiktsmessig å tilby BPA også til brukere
som ikke fyller vilkårene i den foreslåtte rettighetsbestemmelsen.
Det redegjøres for høring om brukerstyrt personlig
assistanse i 2007 og om anmodningsvedtak fra Stortinget fra juni
2011, jf. Innst. 424 L (2010–2011).
Høringsnotat om rett til brukerstyrt personlig
assistanse ble sendt på høring i mars 2013 med høringsfrist i august
2013. 103 høringsinstanser har hatt kommentarer til høringsnotatet.
Da BPA ble lovfestet som en pliktbestemmelse for
kommunene i 2000, omfattet ordningen 680 personer. Antall personer
med BPA har økt jevnt gjennom 2000-tallet, og ved utgangen av 2012 var
det 2 892 personer med BPA. I 2005 var 7 prosent av BPA-brukerne
over 67 år, og i 2011 var denne andelen steget til vel 9 prosent.
BPA har i stor grad vært gitt til personer med omfattende fysisk
funksjonsnedsettelse som samtidig har ressurser til å styre innholdet
i tjenesten ut fra egne behov. Om lag 7 prosent av dem med BPA har
omfattende behov for hjelp på grunn av kognitiv svikt.
Det redegjøres nærmere for ordningen og for
erfaringer som er gjort i Norge.
Det redegjøres videre for gjeldende rett og
for rettslig regulering og erfaringer fra Sverige, Danmark og Finland.
Forslaget til rettighet er knyttet til en individuell vurdering
av behov for bistand, slik som ved andre tjenester, og at tjenesteomfanget
er det samme som kommunen ville gitt om kommunen selv skulle organisert
tjenesten.
Det skal fortsatt være kommunen som på grunnlag
av en helse- og sosialfaglig vurdering avgjør om og i hvilket omfang
bruker har rett til helse- og omsorgstjenester etter pasient- og
brukerrettighetsloven. Det er også, som etter dagens regelverk,
kommunen som på bakgrunn av en faglig vurdering av brukerens behov
avgjør hvilke tjenester som skal tilbys. I vurderingen skal det legges
stor vekt på hva brukeren mener. Kommunen vil fortsatt ha ansvaret
for at tjenestetilbudet er tilstrekkelig og forsvarlig.
Bruker vil, dersom lovforslagets øvrige vilkår
er oppfylt, ha rett på BPA dersom kommunen vurderer behovet for
personlig assistanse og avlastning for barn til minst 32 timer per
uke. Brukere med et tjenestebehov på minst 25 timer per uke (men
mindre enn 32 timer per uke) vil også ha rett på BPA, med mindre
kommunen kan dokumentere at slik organisering av tjenester vil medføre
vesentlig økt kostnad for kommunen.
Personer over 67 år vil ikke ha rett til brukerstyrt personlig
assistanse etter lovforslaget, men enkeltpersoner over 67 år vil
kunne ha en rett til BPA overfor kommunen dersom dette er besluttet
i et enkeltvedtak (eks. vedtak om BPA treffes når brukeren er 66
år med varighet 2 år). Overfor brukere som faller utenfor rettighetsbestemmelsen,
herunder brukere over 67 år, skal kommunen fortsatt ha plikt til
å vurdere om tjenester bør organiseres som BPA etter pliktbestemmelsen
i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-8. Departementet legger til
grunn at brukerstyrt personlig assistanse ofte vil være en hensiktsmessig
måte å organisere tjenester på også til personer over 67 år.
Helse- og omsorgsdepartementet mener at rett
til brukerstyrt personlig assistanse også bør omfatte personer med
kognitive funksjonsnedsettelser og foreldre til barn med store funksjonsnedsettelser.
Ifølge forslaget skal tjenestene praktisk bistand og
opplæring, under felles betegnelse personlig assistanse, inngå i
rettigheten til å få tjenestene organisert som brukerstyrt personlig
assistanse.
Tjenestene støttekontakt og avlastning inngår ikke
i dagens pliktbestemmelse om brukerstyrt personlig assistanse. Etter
forslaget skal timer tildelt til støttekontakt og til avlastning
for personer med foreldreansvar for hjemmeboende barn med nedsatt
funksjonsevne inngå i det timetallet som danner grunnlaget for rett
til brukerstyrt personlig assistanse. Helsetjenester inngår ikke
i de tjenestene som omfattes av dagens bestemmelse om kommunens
plikt til å ha et tilbud om BPA, og det er presisert i forslaget til
lovtekst at helsetjenester i avlastningstiltak ikke omfattes av
rettigheten. Departementet understreker imidlertid at det kan ha
gode grunner for seg at kommunene, som i dag, legger enkle helsetjenester
inn i BPA-ordningen dersom kommunen vurderer det som forsvarlig
og hensiktsmessig. Det uttales at det kan være en god rettesnor
at det folk til vanlig gjør selv, bør også en assistent kunne gjøre.
Et øvre anslag for antall personer som blir
omfattet av rettigheten, er ca. 14 500 personer. Det uttales at
antallet personer som vil ønske å benytte seg av en slik rettighet,
trolig er betydelig lavere.
De samlede merkostnadene av forslaget anslås til
300 mill. kroner i 2015, økende til 500 mill. kroner i 2016.
Etter at lovendringen er vedtatt vil Helse-
og omsorgsdepartementet sørge for at det blir utarbeidet et nytt
rundskriv der BPA-ordningen blir utdypet.
Departementet vil sørge for en følgeevaluering av
rettighetsforslaget.