Tilrådingens forslag til vedtak I og II fremmes
av en samlet komité.
Tilrådingens forslag til vedtak III-VII fremmes av
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slike
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2014 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | | Kroner |
| | Utgifter | |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan
nyttes under kap. 571 post 64, forhøyes med
| 44 000 000 |
| | fra kr 512 000 000 til kr 556 000 000 | |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 25 000 000 |
| | fra kr 1 700 000 000 til kr 1 725 000
000 | |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant-
og kjøretøytilsyn m.m.,
kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post
72,
forhøyes med | 70 000 000 |
| | fra kr 9 634 500 000 til kr 9 704 500
000 | |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan
overføres, kan nyttes under post 30,
forhøyes med | 44 000 000 |
| | fra kr 6 060 900 000 til kr 6 104 900
000 | |
1360 | | Kystverket | |
| 30 | Nyanlegg og større vedlikehold, kan overføres, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 529 260 000 til kr 539 260 000 | |
| | | |
| | Inntekter | |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, forhøyes med
| 88 000 000 |
| | fra kr 165 500 000 000 til kr 165 588
000 000 | |
II
Fra 1. juli 2014 gjøres følgende
endringer i Stortingets vedtak 5. desember 2013 om fastsetting av avgifter
mv. til folketrygden for 2014:
§§ 1–5 skal lyde:
§ 1. Beregning av avgift og regler om soneplassering
(1) Arbeidsgiveravgift beregnes som
hovedregel etter satsen som gjelder i den sonen hvor arbeidsgiver anses
å drive virksomhet. Det kan likevel ikke benyttes
redusert sats når arbeidsgiver har virksomhet innenfor nærmere angitte
sektorer eller når arbeidsgiver er i økonomiske vanskeligheter,
jf. § 4 og § 3 annet ledd.
(2) Et foretak som er arbeidsgiver, anses å
drive virksomhet i den kommunen hvor foretaket skal
være registrert etter enhetsregisterloven. En privatperson som
er arbeidsgiver, anses å drive virksomhet i den kommunen hvor vedkommende
er bosatt ifølge folkeregisteret.
(3) Dersom arbeidsgiver
er et foretak med (...) registrerte underenheter, jf. forskrift
9. februar 1995 nr. 114 om registrering av juridiske personer m.m.
i Enhetsregisteret § 10, anses hver underenhet som egen beregningsenhet
for arbeidsgiveravgift.
(4) Utføres hoveddelen av arbeidstakerens arbeid i
en annen sone enn der virksomheten drives,
jf. annet ledd, og enhetsregisterreglene på grunn av virksomhetens
art ikke påbyr at underenhet registreres i sonen hvor arbeidet utføres
(ambulerende virksomhet), benyttes likevel
satsen i denne andre sonen hvor arbeidet
utføres på den del av lønn mv. som knytter seg til dette arbeidet.
Det samme gjelder ved arbeidsutleie, dersom arbeidstakeren utfører
hoveddelen av sitt arbeid i en annen sone enn i den sonen arbeidsgiver anses å drive virksomhet.
Med hoveddelen av arbeidet menes her mer enn halvparten av antall
arbeidsdager arbeidstakeren har gjennomført for arbeidsgiveren i
løpet av avgiftsterminen. Arbeidsgiveravgift
av etterbetaling av lønn mv. beregnes forholdsmessig med de satsene
som skal benyttes på lønn mv. til den enkelte arbeidstaker for arbeid
utført i inneværende termin.
(5) Flytter arbeidsgiveren eller underenheten
fra en sone til en annen, legges satsen i tilflyttingssonen til
grunn fra og med påfølgende avgiftstermin etter registrert flyttedato.
§ 2. Soner for arbeidsgiveravgift
(1) Sone I omfatter de områder som ikke er nevnt nedenfor.
Arbeidsgivere beregner avgiften etter satsen som gjelder for sone
I, hvis ikke annet følger av dette vedtaket.
(2) Sone Ia omfatter:
kommunene Frosta og Leksvik i Nord-Trøndelag
fylke,
kommunene Rissa, Midtre
Gauldal og Selbu i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Herøy, Haram, Midsund, Aukra,
Eide og Gjemnes i Møre og Romsdal fylke,
kommunene Flora, Sogndal og Førde i Sogn og
Fjordane fylke,
kommunene Etne, Bømlo, Kvam og Modalen
i Hordaland fylke,
kommunene Finnøy og Vindafjord i Rogaland
fylke,
kommunene Åseral, Audnedal, Hægebostad og
Sirdal i Vest-Agder fylke,
kommunene Vegårshei og Iveland i Aust-Agder
fylke,
kommunen Sigdal i Buskerud fylke,
kommunen Gausdal i Oppland fylke.
(3) Sone II omfatter:
kommunene Meråker, Verran og Inderøy i Nord-Trøndelag
fylke,
kommunene Ørland og Agdenes i Sør-Trøndelag
fylke,
kommunene Sande, Norddal, Stranda, Stordal,
Vestnes, Rauma, Nesset, Sandøy, Tingvoll og Sunndal i Møre og Romsdal
fylke,
kommunene Gulen, Solund, Hyllestad, Høyanger,
Vik, Balestrand, Leikanger, Aurland, Lærdal, Årdal, Luster, Askvoll,
Fjaler, Gaular, Jølster, Naustdal, Bremanger, Vågsøy, Selje, Eid,
Hornindal, Gloppen og Stryn i Sogn og Fjordane fylke,
kommunene Tysnes, Kvinnherad, Jondal, Odda,
Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Granvin, Fedje og Masfjorden i Hordaland
fylke,
kommunene Hjelmeland, Suldal, Sauda, Kvitsøy
og Utsira i Rogaland fylke,
kommunene Risør, Gjerstad, Åmli, Evje og Hornnes,
Bygland, Valle og Bykle i Aust-Agder fylke,
kommunene Drangedal, Nome, Tinn, Hjartdal,
Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke og Vinje i Telemark
fylke,
kommunene Flå, Nes, Gol, Hemsedal, Ål, Hol,
Rollag og Nore og Uvdal i Buskerud fylke,
kommunene Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu, Søndre
Land og Nordre Land i Oppland fylke,
kommunene Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal,
Eidskog, Grue, Åsnes, Våler, Trysil og Åmot i Hedmark fylke.
(4) Sone III omfatter:
kommunen Snåsa i Nord-Trøndelag fylke,
kommunene Hemne, Snillfjord, Bjugn, Oppdal,
Rennebu, Meldal, Røros, Holtålen og Tydal i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Vanylven, Surnadal, Rindal, Halsa
og Aure i Møre og Romsdal fylke,
kommunene Dovre, Lesja, Skjåk, Lom, Vågå,
Sel, Sør-Aurdal, Etnedal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre
og Vang i Oppland fylke,
kommunene Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal,
Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal og Os i Hedmark fylke.
(5) Sone IV omfatter:
Troms fylke, med unntak av kommunene Karlsøy,
Lyngen, Storfjord, Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen og Tromsø,
Nordland fylke, med unntak av kommunen Bodø,
kommunene Namsos, Namdalseid, Lierne, Røyrvik,
Namsskogan, Grong, Høylandet, Overhalla, Fosnes, Flatanger, Vikna,
Nærøy og Leka i Nord-Trøndelag fylke,
kommunene Hitra, Frøya, Åfjord, Roan og Osen
i Sør-Trøndelag fylke,
kommunen Smøla i Møre og Romsdal fylke.
(6) Sone IVa omfatter:
(7) Sone V omfatter:
Finnmark fylke,
kommunene Karlsøy, Lyngen, Storfjord, Kåfjord,
Skjervøy, Nordreisa og Kvænangen i Troms fylke.
§ 3. Satser for arbeidsgiveravgift etter sone
(1) Satsene for arbeidsgiveravgift
for inntektsåret 2014 er:
Sone I: 14,1 pst.
Sone Ia: 14,1 pst., men likevel 10,6 pst.
så lenge differansen mellom den avgift som ville følge av satser
på henholdsvis 14,1 pst. og 10,6 pst. ikke overstiger grensene for
bagatellmessig støtte, jf. § 4 tredje og fjerde ledd. Bestemmelsene
om redusert avgiftssats i sone Ia gjelder ikke foretak som er omfattet av
helseforetaksloven, og statsforvaltningen som omfattes av reglene
i folketrygdloven § 24-5 tredje ledd.
Sone II: 10,6 pst.
Sone III: 6,4 pst.
Sone IV: 5,1 pst.
Sone IVa: 7,9 pst.
Sone V: 0 pst. Samme sats gjelder for avgift som
svares av arbeidsgivere hjemmehørende på Svalbard, og når andre
arbeidsgivere utbetaler lønn og annen godtgjørelse som blir skattlagt
etter lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard.
(2) Arbeidsgivere som er
i økonomiske vanskeligheter, jf. ESAs retningslinjer for støtte
til foretak i vanskeligheter, må beregne avgift etter satsen som gjelder
i sone I. Det samme gjelder arbeidsgivere med utestående krav på
tilbakebetaling av ulovlig statsstøtte. Bestemmelsen i første og
annet punktum gjelder likevel ikke så lenge differansen mellom den avgiften
som ville følge av satsen i lokaliseringssonen og satsen i sone
I, ikke overstiger grensene for bagatellmessig støtte, jf. § 4 tredje
ledd.
(3) Arbeidsgivere som beregner arbeidsgiveravgift
etter reduserte satser plikter å avgi erklæring om hvorvidt foretaket
er i økonomiske vanskeligheter.
§ 4. Særregler om avgiftssats og avgiftsberegning for arbeidsgivere
med aktiviteter innenfor visse sektorer og andre arbeidsgivere som
beregner avgift med redusert sats etter reglene om bagatellmessig støtte
(1) Arbeidsgivere i sonene II-V, eller med ambulerende
virksomhet i disse sonene, som utfører aktiviteter
omfattet av tabellen nedenfor, skal beregne avgift etter satsen
for sone I, uansett hvor arbeidsgiver er lokalisert eller arbeidet
blir utført. Tilsvarende gjelder for lønn mv. til utleide arbeidstakere
som utfører slike aktiviteter.
Stålsektoren | Aktiviteter knyttet
til produksjon av aktiviteter som nevnt i Annex II til ESAs retningslinjer
for regionalstøtte 2014–2020 |
Syntetfibersektoren | Aktiviteter knyttet
til produksjon av aktiviteter som nevnt i Annex IIa til ESAs retningslinjer
for regionalstøtte 2014–2020 |
| |
Næringskoder, jf.
Norsk standard for næringsgruppering (SN2007) |
| |
Energisektoren | |
Næringshovedområde
35 | Elektrisitets-,
gass-, damp- og varmtvannsforsyning |
| |
Transportsektoren |
49.1 | Passasjertransport
med jernbane |
49.2 | Godstransport med
jernbane |
49.31 | Transport med rutebil
og sporvei i by- og forstadsområder |
49.39 | Landtransport med
passasjerer ikke nevnt annet sted |
49.41 | Godstransport på
vei |
50 | Sjøfart |
51.1 | Lufttransport med
passasjerer |
51.21 | Lufttransport med
gods |
| |
Lufthavner | |
52.23 | Andre tjenester
tilknyttet lufttransport |
| |
Finansierings- og
forsikringsvirksomhet mv. |
64 | Finansieringsvirksomhet |
65 | Forsikringsvirksomhet
og pensjonskasser, unntatt trygdeordninger underlagt offentlig
forvaltning |
66 | Tjenester tilknyttet
finansierings- og forsikringsvirksomhet |
70.10 | Hovedkontortjenester,
men bare for så vidt gjelder tjenester som ytes innenfor et konsern |
70.22 | Bedriftsrådgivning
og annen administrativ rådgivning, men bare for så vidt gjelder
tjenester som ytes innenfor et konsern |
(2) Arbeidsgivere med blandet
virksomhet kan, dersom de har et klart regnskapsmessig skille mellom lønn
mv. knyttet til aktiviteter som nevnt i første ledd og andre aktiviteter,
uten hinder av første ledd beregne avgiften etter satsene i § 3,
eventuelt i § 5, for den del av avgiftsgrunnlaget som ikke er knyttet
til aktiviteter som nevnt i første ledd.
(3) Arbeidsgivere kan uten
hinder av første ledd beregne arbeidsgiveravgift for aktiviteter
som nevnt i første ledd etter satsene for lokaliseringssonen, så lenge
differansen mellom den avgift som ville følge av satsen i lokaliseringssonen
og satsen i sone I, ikke overstiger 450 000 kroner for arbeidsgiveren
i 2014. Dersom arbeidsgiver anses å være en del av et konsern, jf.
forordning (EU) nr. 1407/2013 om bagatellmessig støtte, gjelder
beløpsgrensen for hele konsernet under ett. For aktiviteter knyttet
til godstransport på vei, jf. næringskode 49.41 Godstransport på
vei, må differansen ikke overstige 225 000 kroner i 2014.
(4) Når en arbeidsgiver
beregner avgift med redusert sats i sone Ia eller etter tredje ledd,
kan den samlede fordelen av bagatellmessig støtte i form av redusert
avgift og annen bagatellmessig støtte til arbeidsgiveren ikke overstige
450 000 kroner i 2014, jf. forordning (EU) nr. 1407/2013 om bagatellmessig støtte.
For aktiviteter knyttet til godstransport på vei må slik samlet
støtte ikke overstige 225 000 kroner i 2014. Arbeidsgiver som mottar
annen støtte til dekning av lønn mv., kan ikke beregne redusert
avgift etter bestemmelsene i denne paragraf.
(5) Arbeidsgivere som beregner
redusert sats etter bestemmelsen i tredje ledd, plikter å gi opplysninger
om eventuell annen bagatellmessig støtte og støtte til dekning av
lønnskostnader som arbeidsgiver har blitt tildelt i terminen.
§ 5. Særregel om avgiftssats for aktiviteter knyttet til produkter
som ikke omfattes av EØS-avtalen
(1) Arbeidsgivere som utfører
aktiviteter knyttet til produksjon, foredling og engroshandel
av produkter som ikke omfattes av EØS-avtalen, jf. avtalens § 8, beregner arbeidsgiveravgift med 5,1 pst.
når virksomheten drives i sone IVa, og med 10,6 pst. når den drives
i sone Ia. Dette gjelder aktiviteter som er omfattet
av næringskodene i tabellen nedenfor. Dersom arbeidsgiver også utfører
andre aktiviteter enn de som er nevnt nedenfor, gjelder § 4 annet
ledd om blandet virksomhet tilsvarende.
Næringskode, jf.
Norsk standard for næringsgruppering (SN2007) |
01.1–01.3 | Dyrking av ettårige vekster, flerårige
vekster og planteformering |
01.4 | Husdyrhold |
01.5 | Kombinert husdyrhold og planteproduksjon |
01.6 | Tjenester tilknyttet jordbruk og etterbehandling
av vekster etter innhøsting |
01.7 | Jakt, viltstell og tjenester tilknyttet
jakt og viltstell |
02.1–02.3 | Skogskjøtsel og andre skogbruksaktiviteter,
avvirkning og innsamling av viltvoksende produkter av
annet enn tre og del av 16.10 (produksjon av pæler) |
02.40 | Tjenester tilknyttet skogbruk (med unntak
av tømmermåling) |
03.11–03.12 | Hav- og kystfiske og fangst og ferskvannsfiske |
03.21–03.22 | Hav- og kystbasert akvakultur og ferskvannsbasert
akvakultur |
10.11–10.13 | Bearbeiding og konservering av kjøtt
og fjørfekjøtt og produksjon av kjøtt- og fjørfevarer |
10.20 | Bearbeiding og konservering av fisk,
skalldyr og bløtdyr |
10.3 | Bearbeiding og konservering av frukt
og grønnsaker |
10.4 | Produksjon av vegetabilske og animalske
oljer og fettstoffer |
10.5 | Produksjon av meierivarer og iskrem |
10.6 | Produksjon av kornvarer, stivelse og
stivelsesprodukter, samt del av 10.89 (produksjon av kunstig honning
og karamell) |
10.85 | Produksjon av ferdigmat |
10.9 | Produksjon av fôrvarer |
46.2 | Engroshandel med jordbruksråvarer og
levende dyr |
46.31 | Engroshandel med frukt og grønnsaker,
samt del av 10.39 (produksjon av skrellede grønnsaker og blandede
salater) |
46.32 | Engroshandel med kjøtt og kjøttvarer |
46.33 | Engroshandel med meierivarer, egg, matolje
og -fett |
46.381 | Engroshandel med fisk, skalldyr og bløtdyr |
50.202 | Innenriks sjøtransport med gods, men
bare for så vidt gjelder drift av brønnbåter |
52.10 | Lagring, men bare for så vidt gjelder
drift av kornsiloer. |
III
Stortinget ber regjeringen følge
rettsutviklingen i EU/EØS nøye og så raskt som mulig vurdere om
det er mulig å få gjennomslag for endringer i notifikasjonen i DA-ordningen
som inkluderer transportsektoren eller større deler av transportsektoren.
IV
Stortinget ber regjeringen komme
tilbake senest i revidert nasjonalbudsjett 2015 med en vurdering
av effektene av de kompenserende tiltakene som er foreslått i Prop.
118 S (2013–2014) og eventuelt foreslå endringer.
V
Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet 2015 vurdere kompensasjon for fylkeskommunenes
økte kostnader som følge av endringene i DA-ordningen, knyttet til
investeringer, drift og vedlikehold av fylkesveier.
VI
Stortinget ber regjeringen kvalitetssikre
hva fylkeskommunenes økte kostnader til kjøp av transporttjenester
blir i 2014 som følge av endringene i DA-ordningen, og eventuelt
komme tilbake til Stortinget i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet 2014.
Stortinget ber regjeringen også vurdere hvordan man kan sikre at
kompensasjonen kommer bedriftene til gode.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere
om ekstraordinære tiltak for å styrke forsyningssikkerheten av kraft
kan være et godt kompenserende tiltak for næringer som er berørt
av endringene i DA-ordningen. Videre ber Stortinget regjeringen
vurdere om kompetansehevende tiltak også kan være et formålstjenlig kompenserende
tiltak som da må gjelde alle sektorer som blir unntatt fra ordningen
med redusert arbeidsgiveravgift.