Prop. 1 LS (2014-2015) inneholder dessverre noen
feil/unøyaktigheter som det bes tatt hensyn til i arbeidet med finanskomiteens
innstilling.
Tabell 1.1 viser påløpte og bokførte provenyvirkninger
i 2015 av skatte- og avgiftsforslagene i proposisjonen. Til rad
1 (formuesskatt) skulle det vært lagt til følgende fotnote:
«Tabellen viser anslått helårsvirkning. Denne avviker
noe fra den isolerte påløpte provenyvirkningen i 2015 fordi de nye
verdsettingsreglene først får effekt for beskatningen av ikke-børsnoterte
aksjer fra 2016.»
I avsnittet om sikkerhetsventilen på side 71 foreslås
det at sikkerhetsventilen økes til markedsverdi. Det står videre
at «Det betyr at noen flere enn i dag vil kunne
kreve å få nedsatt ligningsverdien». Det skal derimot stå
at noen færre enn i dag vil kunne kreve
å få nedsatt ligningsverdien. Den korrekte ordlyden blir:
«Departementet foreslår å sette sikkerhetsventilen
til markedsverdi. Det betyr at noen færre enn i dag vil kunne kreve
å få nedsatt ligningsverdien.»
Punkt 6.2 innholder forslaget om å øke den generelle
beløpsgrensen for registrering i Merverdiavgiftsregisteret fra 50 000
kroner til 150 000 kroner med virkning fra 1. januar 2015. I denne omtalen
er det under punkt 6.2.3 gitt en kort beskrivelse av utenlandsk
rett. I nest siste setning i beskrivelsen av ulike registreringsgrenser
i OECD-landene heter det at «Enkelte land tillater frivillig registrering
for virksomheter under registreringsgrensen.». Finansdepartementet
har ikke foretatt en fullstendig kartlegging av reglene for frivillig
registrering i andre land for virksomheter som ikke overskrider
registreringsgrensen, og hvilke vilkår som knytter seg til slik
registrering. Det synes imidlertid å være mange land som i sine
nasjonale merverdiavgiftsregler tillater frivillig registrering.
Dette synes å gjelde de fleste OECD-land. Framstillingen i proposisjonen
slik det er skrevet blir dermed ikke helt dekkende. På denne bakgrunn skal
setningen erstattes med følgende to nye setninger:
«De fleste land tillater frivillig registrering for virksomheter
under registreringsgrensen. Finansdepartementet har imidlertid ikke
foretatt en fullstendig kartlegging av reglene for frivillig registrering
i andre land for virksomheter som ikke overskrider registreringsgrensen,
og hvilke vilkår som knytter seg til slik registrering.»
Side 157, figur 7.15 Sluttforbruk av elektrisitet 2000–2013
fordelt etter avgiftssats. Det er en feil i fordelingen mellom forbruk
som er fritatt og som er ilagt redusert sats. Den korrekte figuren blir
Figur 7.15 Sluttforbruk av elektrisitet
2000–2013 fordelt etter avgiftssats. TWh
Elektrisitetsforbruk
[Figur:]
’) Redusert sats fra 1.7.2004
**) Føreløite tall.
Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.
Feilen framkommer også i kommentarene til figuren.
Det er her skrevet «15 pst.» som skal erstattes med «12 pst.», og
«elektrifisering av» som skal erstattes med «ilandføring fra», slik
at den korrekte ordlyden blir:
«Industri mv. som betaler redusert sats med 0,45 øre
per kWh, utgjør i dag om lag 12 pst. av sluttforbruket. På grunn
av ilandføring fra sokkelen har forbruket med redusert sats vokst
kraftig de siste årene.»
I forslag til endring i folketrygdloven under romertall
I foreslås en endring i § 23-3 nr. 3 tredje ledd. Korrekt henvisning
skal være § 23-3 fjerde ledd.
I forslag til endring i merverdiavgiftsloven
under romertall II foreslås en endring i § 14-4 annet ledd. I stedet
for «en forenklet registreringsordning» skal det her stå «forenklet
registreringsordning» (første setning).
I forslag til endring i merverdiavgiftsloven
under romertall II foreslås en endring i § 14-7 tredje ledd. Hele
denne lovteksten skal ikke settes i kursiv. Det er bare bare teksten
«14-4 annet ledd» som skal kursiveres.
I forslag til endring i merverdiavgiftsloven
under romertall II foreslås en endring i § 15-10 fjerde ledd fjerde
punktum. Denne lovteksten avsluttes feilaktig med kolon. Lovteksten
skal avsluttes med punktum.
I forslag til endring i merverdiavgiftsloven
under romertall VII foreslås en overgangsregel. Første avsnitt i
overgangsregelen mangler et avsluttende punktum.
I forslaget til endringer i a-opplysningsloven
har enkelte endringer ved en inkurie falt ut. Ved lovendring 22.
juni 2012 nr. 39 ble det vedtatt flere endringer i folketrygdloven.
Enkelte bestemmelser byttet paragrafnummer, som gjør at det er nødvendig
med en teknisk lovendring i a-opplysningsloven § 13, som inneholder
endringer i folketrygdloven. I forslag til lov om endring i lov
22. juni 2012 nr. 43 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses-
og inntektsforhold m.m. skal det i romertall I derfor tilføyes følgende
endringer:
§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 første ledd endres
til endring av folketrygdloven § 24-2 første ledd.
§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 annet ledd endres
til endring av folketrygdloven § 24-2 annet ledd.
§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 tredje til femte
ledd endres til endring av folketrygdloven § 24-2 tredje til femte
ledd.
§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-3 sjette ledd endres
til endring av folketrygdloven § 24-2 sjette ledd.
§ 13 nr. 3 endringen av folketrygdloven § 24-4 endres til endring
av folketrygdloven § 24-3 og skal lyde:
§ 24-3.For fastsetting av trygdeavgift
gjelder ligningslovens bestemmelser, se også § 21-16.Fastsetting og innkreving av avgifter
Dersom arbeidsgiveren ikke gir opplysninger om
beregnet arbeidsgiveravgift etter § 24-2 første ledd, eller gir
uriktige eller ufullstendige opplysninger, kan ligningsmyndighetene
fastsette avgiften. For et slikt vedtak gjelder ligningsloven kapittel
9 om saksbehandling, §§ 10-2 til 10-5 om tilleggsskatt, og § 11-2
om søksmål fra det offentlige.
Ved rettslig prøving av avgjørelser etter annet ledd
gjelder ligingsloven § 11-1 tilsvarende.
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt gir
eller medvirker til å gi uriktige eller ufullstendige opplysninger,
eller unnlater å levere pliktige opplysninger i forbindelse med
beregning, fastsetting eller endring av arbeidsgiveravgiften, straffes
etter bestemmelsene i ligningsloven kapittel 12.
Departementet kan sette ned eller ettergi arbeidsgiveravgift
dersom det av særlige grunner knyttet til fastsettelsen virker særlig
urimelig å fastholde hele kravet.
§ 13-3 nr. 3 endring av folketrygdloven § 24-6 annet ledd endres
til endring av folketrygdloven § 24-5.
Regjeringen har forslått å fjerne årsavgiften
på campingtilhengere med egenvekt over 350 kg, se forslag til avgift
på motorvogner mv., B. Årsavgift (kap 5536 post 72) § 1. Endringen
nødvendiggjør også en justering av årsavgiftvedtakets § 4 første
ledd, som henviser til avgrensningen i § 1. Denne endringen har dessverre
ikke kommet med. Stortingets vedtak om årsavgift § 4 første ledd
skal lyde:
«Avgift som ikke er betalt innen forfall, forhøyes med
kr 250. For kjøretøy som nevnt i § 1 bokstav e forhøyes avgiften
med kr 50.»