Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
i den varslede Demensplan 2020 fastsette en forpliktende plan for og
et mål om at alle hjemmeboende personer med demens som har et slikt
behov, skal ha et tilbud om dagaktivitetsplass innen 2017.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til endring av helse- og omsorgstjenesteloven innen utgangen av
2015, som fastsetter plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud
til hjemmeboende personer med demens. En slik lovfesting må følges
av en økning av kommunerammen som tilsvarer det kommunene er ment
å dekke slik at tiltakene fullfinansieres.
3. Stortinget ber regjeringen i revidert
nasjonal budsjett for 2015 endre tilskuddsordningen slik at kommunens
andel av de totale utgiftene reduseres, minimum til 50 pst. slik
ordningen er for etablering av sykehjemsplasser.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
at fylkesmennene i 2015 systematisk og aktivt informerer og skolerer
kommunene om tilskuddsordningen og om det mangfold av muligheter
som finnes for innretning av et dagaktivitetstilbud.»
Forslagsstillerne viser til at demens er en
folkesykdom og at over 70 000 nordmenn i dag er rammet av sykdommen.
I Demensplan 2015 var det et mål at alle landets kommuner innen
2015 skulle kunne tilby et tilrettelagt dagaktivitetstilbud for
personer med demens. Regjeringen har varslet at den vil følge opp dette
arbeidet med å fremlegge en ny Demensplan 2020. Forslagsstillerne
mener Stortingets prioriteringer må gjenspeiles i denne planen,
og fremhever behovet for et dagaktivitetstilbud for personer med
demens.
I Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg
ble det nedfelt et mål om å lovfeste kommunenes plikt til å tilby
dagtilbud til personer med demens når tilbudet er bygd ut. I dag
er det bred støtte til lovfesting. Forslagsstillerne konstaterer
imidlertid at målet for dagaktivitetsplasser i Demensplan 2015 langt
fra er nådd. Kommunene kan søke om tilskudd til etablering av dagaktivitetstilbud.
Over flere år har ikke kommunene brukt opp hele tilskuddsposten
på statsbudsjettet.
Forslagsstillerne mener at Stortinget snarest
må innføre en lovfestet plikt for alle kommuner til å tilby dagaktivitetstilbud
for hjemmeboende demente. Forslagsstillerne mener at en lovfesting
må følges av en endring i tilskuddsordningen og en økning i kommunerammen
som tilsvarer den andel det eventuelt forventes at kommunene skal
dekke, slik at tilbudet fullfinansieres. I forbindelse med lovfesting
bør også behovet for øremerking i en opptrappingsfase vurderes.
Forslagsstillerne mener det er et stort behov
for forbedringer dersom Stortinget skal legge til rette for at kommunene
i tilstrekkelig grad tar i bruk tilskuddet til utbygging av dagaktivitetsplasser
for personer med demens og på den måten sikre Stortingets målsetting
om at alle personer med demens som har et behov, skal få et slikt
tilbud.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne S. Bjorøy, Freddy de Ruiter, Tove Karoline Knutsen, Niclas
Tokerud og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, viser til forslaget om en forpliktende opptrappingsplan
for etablering av dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer
med demens. Komiteen viser til at rundt 70 000 personer er
rammet av demens i Norge. Demens er en folkesykdom som øker med
alderen og er en fellesbetegnelse for flere hjernesykdommer som
fører til kognitiv svikt. Demens er en sykdom som rammer hele familien,
og det blir ekstra krevende når sykdommen rammer yrkesaktive som
har hjemmeboende barn. Rundt 3 000 personer under 65 år har demens
i dag. Komiteen viser til at antallet eldre vil øke,
og fra år 2000 og frem mot 2050 vil antallet personer over 67 år
mer enn fordobles. Antallet med demens vil kunne øke til om lag
140 000 innen en periode på 25–30 år. Komiteen har
merket seg at Helsetilsynets rapporter viser at det fortsatt er
utfordringer og mangler i tjenestetilbudet til personer med demens
og deres pårørende. Det er spesielt behov for økt oppmerksomhet
om utredning og diagnostisering av demens, tidlig innsats og styrking
av tjenestetilbudet til hjemmeboende med demens. Den siste offentliggjorte evalueringen
av dagaktivitetstilbud ble lagt frem i 2011. Evalueringen viste
at kun 9,3 prosent av hjemmeboende med demens hadde et dagaktivitetstilbud. Komiteen viser
til at Aldring og Helse holder på med en ny kartlegging av tilbudet.
Komiteen vil påpeke at dagtilbud
for mennesker med demens kan gi mening i hverdagen og forebygge
utvikling av demenssykdommen. Dag- og aktivitetstilbud gir mening,
mestring og gode opplevelser for den enkelte og bidrar til avlastning
for pårørende, i tillegg til å bidra til å forhindre eller utsette institusjonsinnleggelse.
Dette påpeker også Nasjonalforeningen for folkehelsen i sitt høringsinnspill:
«Aktivitetene i tilbudet kan bidra til å vedlikeholde
dagliglivets funksjoner, påvirke følelsesmessige og atferdsmessige
endringer i demensforløpet, forbedre kognitiv funksjon samt øke
trivsel og livskvalitet.»
Komiteen viser til
at et uttalt mål i Demensplan 2015 «Den gode dagen» var at alle
landets kommuner innen 2015 burde kunne tilby et tilrettelagt dagaktivitetstilbud
for personer med demens; enten i eget hjem, i sykehjem eller som
dagaktivitetstilbud. Komiteen gjør videre oppmerksom
på at regjeringen i Prop. 1 S (2014–2015) varslet at de vil utvikle en
ny demensplan, Demensplan 2020, som skal legges frem i forbindelse
med forslag til statsbudsjett for 2016. Komiteen understreker
viktigheten av at målene med Demensplan 2015 videreføres i den nye handlingsplanen;
et styrket aktivitetstilbud på dagtid, økt kunnskap og kompetanse
i omsorgstjenesten og i samfunnet ellers, og utbygging av tilrettelagte
omsorgsboliger og sykehjem.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener verdighet,
trygghet, aktivitet og mestring er nøkkelelementer i demensomsorgen. Disse
medlemmer mener kommunenes utvikling og etablering av nye
dagaktivitetsplasser for personer med demens har gått altfor sent
sammenlignet med intensjonen i Demensplan 2015. Det er videre bekymringsfullt
at midlene avsatt til formålet over tidligere statsbudsjett over
år, ikke er blitt brukt opp. Hjemmeboende personer med demens må
sikres et dagaktivitetstilbud, og målet må være at alle kommuner
skal ha et slikt tilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i den varslede Demensplan
2020 fastsette en forpliktende opptrappingsplan for, og et mål om
at alle hjemmeboende personer med demens som har et slikt behov,
skal ha et tilbud om dagaktivitetsplass innen 2020.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument nr. 15:1219
(2013–2014) og svar av 22. september 2014 på skriftlig spørsmål,
der regjeringen anslår at det i dag er 23 000 hjemmeboende personer
med demens med behov for et dagaktivitetstilbud, som ikke får det. Disse
medlemmer mener det haster med å få et løft i etablering
av dagaktivitetstilbud, og at det må settes tydelige målsettinger
for når de 23 000 hjemmeboende som i dag venter på et dagaktivitetstilbud,
skal få tilbud om dette.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i den varslede Demensplan
2020 fastsette en forpliktende plan for og et mål om at alle hjemmeboende
personer med demens som har et slikt behov, skal ha et tilbud om dagaktivitetsplass
innen 2017.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til forslag nr. 2 i Dokument 8:53 S (2014–2015) om å endre
helse- og omsorgstjenesteloven innen utgangen av 2015, for å fastsette
plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende
med demens.
Komiteen viser til
at i Innst. 11 S (2014–2015), jf. Prop. 1 S (2014–2015) Statsbudsjettet
for 2015, ble det gitt bred støtte til lovfesting av dag- og aktivitetstilbud
av helse- og omsorgskomiteen:
«Komiteen påpeker at ved å etablere dagtilbud for
hjemmeboende personer med demens kan man utsette behov for institusjonsplass
i lengre tid. Disse dagtilbudene gir mening i hverdagen og kan også være
til avlastning for pårørende.
Komiteen viser til
at Nasjonalforeningen for folkehelsen støtter arbeidet med Demensplan
2020, men etterlyser tiltak i planen for en ytterligere opptrapping
av dagaktivitetstilbud og en lovregulering som sikrer at alle med
demens får et tilstrekkelig tilbud. Komiteen støtter lovfesting
av et slikt dag- og aktivitetstilbud.»
Komiteen viser videre til Meld.
St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg, hvor lovfesting av dagtilbud
til personer med demens også ble diskutert, og hvor et flertall
ga sin tilslutning til å lovfeste kommunenes plikt til å gi dagtilbud
til personer med demens når tilbudet er bygd ut, mens et mindretall
foreslo lovfestet rett til dagtilbud for mennesker med demens og
kommunal plikt til å tilby dette, gjeldende fra 2015, jf. Innst.
477 S (2012–2013). Dette forslaget fikk den gang ikke flertall,
da flere komitémedlemmer mente at tilbudet måtte bygges ut i større grad
før det var realistisk å lovfeste tilbudet. Komiteen merker
seg forslagsstillernes bekymring om at målet for dagaktivitetsplasser
i Demensplan 2015 langt fra er nådd, og at utbyggingen går for sakte. Den
siste kartleggingen av dagaktivitetstilbudet i kommunene er ikke
offentliggjort ennå, men resultatene fra den forrige kartleggingen
i 2011 viser at andelen personer med demens som har et dagaktivitetstilbud,
kun økte med 2,4 prosent over fire år.
Komiteen viser til innspillet
fra Nasjonalforeningen for folkehelsen i forbindelse med komiteens høring
19. februar 2015, hvor de støtter forslaget om en forpliktende opptrappingsplan
for etablering av dagaktivitetstilbud. Foreningen uttrykker bekymring for
at utbyggingen av tilbudet til hjemmeboende med demens går for tregt
og understreker at om utviklingen følger dagens nivå, vil man ikke
kunne dekke behovet før tidligst i 2020. De peker også på utfordringer
ved at tilskuddet ikke blir brukt i det omfanget som var ønskelig
i kommunene. Nasjonalforeningen for folkehelsen mener at lovfesting
av plikt til å tilby dagtilbud for kommunene må til for å få til
en tilfredsstillende utbygging av tilbudet, men ønsker i tillegg
en lovfesting av individuell rett til dagaktivitetstilbud for personer
med demens.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti registrerer at planen om å
vente med å gjøre dagaktivitetsplasser til en lovpålagt plikt inntil
kommunene har bygd ut tilbudet, ikke har virket etter intensjonen. For
å få kommunene til å prioritere dette tilbudet, og raskt få bygd
ut tilbudet i tråd med behovet, mener disse medlemmer at
Stortinget snarest må innføre en lovfestet plikt for alle kommuner
til å tilby dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer med demens.
Ellers vil dagaktivitetstilbud tape i konkurransen med andre og
lovpålagte tilbud som kommunene har ansvar for å tilby. Disse
medlemmer vil presisere at innføring av en lovpålagt plikt
må følges av en økonomisk ramme slik at satsingen fullfinansieres,
og at behovet for øremerking i en opptrappingsperiode også vurderes
i forbindelse med en slik lovfesting.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring
av helse- og omsorgstjenesteloven innen utgangen av 2015, som fastsetter
plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer
med demens. En slik lovfesting må følges av en økning av kommunerammen
som tilsvarer det kommunene er ment å dekke, slik at tiltakene fullfinansieres.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
et dagaktivitetstilbud for personer med demens virker positivt for
dem det gjelder, og for deres sykdomsforløp og livsglede. Et dagaktivitetstilbud
kan også være med på å forhindre institusjonsinnleggelse
og er en avlastning for pårørende. Det kan synes som at en manglende
lovfesting av tilbudet er årsaken til at det ikke er en prioritert
oppgave for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener derfor det er viktig
å forplikte kommunene til målsettingen om å tilby alle hjemmeboende
personer med demens som ønsker det, dagaktivitetstilbud innen 2020.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at en forpliktende opptrappingsplan derfor må følges opp med en
endring av helse- og omsorgstjenesteloven, som fastsetter plikt
for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende
personer med demens. Disse medlemmer mener det i
denne sammenheng er viktig at både de ansatte og de pårørende får
økt kompetanse om demenslidelser, og at pårørende får støtte, veiledning
og kunnskap gjennom godt pårørendearbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med fremleggingen
av Demensplan 2020, sørge for at den forpliktende opptrappingsplanen
videre følges av en endring av helse- og omsorgstjenesteloven som
fastsetter plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud
til hjemmeboende personer med demens innen 2020. En slik lovfesting
må følges av en økning av kommunerammen som tilsvarer det kommunene
er ment å dekke slik at tiltakene fullfinansieres.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Nasjonalforeningen for folkehelsen tidligere også har pekt på at
det bør vurderes om lønnskostnader til dagaktivitet kan være en
del av tilskuddet.
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om å endre tilskuddsordningen slik at kommunens andel
av de totale utgiftene reduseres, minimum til 50 prosent, slik ordningen
er for etableringen av sykehjemsplasser. I dag utgjør tilskuddssatsen
til kommunene i gjennomsnitt 30 prosent av kommunenes utgifter til
å etablere en dagaktivitetsplass, dersom det anslås at en plass
koster 250 000 kroner.
Komiteen mener det
er positivt at kommunene står fritt til å bruke tilskuddsmidlene
etter behov og at tilskuddet gis uavhengig av lokalisering og organisering.
Samtidig ser komiteen utfordringene ved at det er
stor variasjon i hvorvidt ordningen blir brukt i kommunene, til
tross for at behovet for dagaktivitetstilbud er stort.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener det er behov for å endre
tilskuddsordningen for å gjøre det mer attraktivt og lettere for
kommunene å etablere flere dagaktivitetstilbud, og at den statlige andelen
minst må være på samme nivå som for etablering av sykehjemsplasser.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2015 endre tilskuddordningen slik
at kommunens andel av de totale utgiftene til dagaktivitetstilbud
reduseres til 50 prosent, lik dagens tilskuddsordning for etablering
av sykehjemsplasser.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at et dagaktivitetstilbud
for personer med demens er viktig kvalitativt grep innenfor eldreomsorgen,
med mange positive ringvirkninger både for samfunnet, den enkelte
og pårørende. Disse medlemmer viser til den lave
andelen kommuner som tilbyr et dagaktivitetstilbud for hjemmeboende
med demens. Disse medlemmer mener det derfor kan
være behov for å se om tilskuddsordningen hvor den gjennomsnittlige
tilskuddssatsen til kommunene dekker 30 prosent av kommunens utgifter,
skal endres for å gjøre det mer attraktivt og lettere
for kommunene å etablere flere dagaktivitetstilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med fremleggingen
av Demensplan 2020, vurdere å endre tilskuddsordningen slik at kommunens
andel av de totale utgiftene reduseres, minimum til 50 pst., slik ordningen
er for etablering av sykehjemsplasser.»
Komiteen viser til
høringsinnspillet fra Norsk Sykepleierforbund (NSF) hvor det understrekes
at et godt dagtilbud for hjemmeboende med demens bør baseres på
flerfaglig kompetanse
som sikrer brukernes psykiske, fysiske, sosiale og åndelige behov
involvering av brukerne og pårørende i
utformingen og utøvelsen av tjenestetilbudet
kjennskap til den enkeltes interesser og
bakgrunn
kunnskapsbasert praksis, forskning og helsefremmende
kompetanse
vektleggingen av at brukere kan oppleve
meningsfulle hverdager på tross av sykdommer og funksjonssvikt
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at NSF støtter forslaget
om en forpliktende plan og et mål om at alle hjemmeboende med demens skal
ha et dagaktivitetstilbud. Disse medlemmer viser
også til at NSF støtter bruken av økonomiske insentiver på linje
med heldøgns omsorgsplasser for å sikre et tilbud om dagaktivitetsplass.
Komiteen er glad for
at demensomsorgen løftes frem i omsorgsdebatten i norsk helsevesen. Komiteen peker
på at forslaget om en opptrappingsplan for etablering av dagaktivitetstilbud
for hjemmeboende personer med demens, og en eventuell lovfesting
av dette, er et spørsmål om når – og ikke om – det kan realiseres.
Komiteen viser til at et enstemmig
storting i forrige periode sa ja til lovfesting av dagaktivitetstilbud
for hjemmeboende personer med demens.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre under behandling
av dette representantforslaget fra Senterpartiet har blitt enige
om å lovfeste et dagaktivitetstilbud til pasienter med demens i
kommunene innen 2020. Dette fremgår av pressemelding 18. mars 2015. Disse
medlemmer er glad for at behandlingen av dette representantforslaget
fra Senterpartiet har bidratt til at regjeringspartiene og samarbeidspartner
har blitt enige om en økt satsing på dagaktivitetsplasser for demente,
og fastslår et årstall for når dette viktige tilbudet skal lovfestes. Disse
medlemmer vil støtte dette forslaget fra samarbeidspartiene
sekundært. Disse medlemmer mener imidlertid det er
bekymringsfullt at det må gå nye 5 år før lovfesting skal skje,
og at dette kan føre til 5 år med lite utbygging av dagaktivitetsplasser
i kommunene, mens behovet er voksende, og ville sett positivt på
at lovfestingen ble fremskyndet i tid, i tråd med Senterpartiets
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2015 foreslo
30 mill. kroner til dagaktivitetsplasser utover regjeringens og
flertallspartienes forslag.
Komiteen mener gode
dagaktivitetstilbud sikrer verdighet og trygghet og at det må legges
til rette for flest mulig lavterskeltilbud. Komiteen understreker
betydningen av økt brukermedvirkning, samordning av tjenester og
viktigheten av å rekruttere og beholde helsepersonell innen demensomsorgen. Komiteen mener
det er viktig med en helhetlig tiltakskjede, og at det økende antallet
som rammes av demens synliggjør betydningen av gode dagaktivitetstilbud. Komiteen vil
påpeke at ytterligere forskning på demens og demensomsorg
er viktig.
Komiteen peker på at det er mulig
å være innovativ i demensomsorgen. Frivillige kan bidra
i større utstrekning enn i dag, gjennom aktivisering av personer
med demens for eksempel i idrettslag, sjakklubber, syklubber, turgrupper
eller liknende. Komiteen ser også for seg at yngre
demente kan utføre tilpassede arbeidsoppgaver i bedrifter og organisasjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at kommunene over lengre tid har vært kjent med Stortingets
planer for dagaktivitetstilbud, og at lovfesting er et ønsket
virkemiddel for at flere personer med demens skal få et slikt tilbud.
Flertallet er glade for at regjeringen
i statsbudsjettet har gjort ordningen mer fleksibel og økt tilskuddet
til dagaktivitetstilbud, noe som har lagt til rette for 1 070 nye
plasser i 2015. Dessverre har erfaringene tidligere år vært at kommunene
i for liten grad har benyttet seg av tilskuddsordningen. Utbyggingen
av tilbudet går for sakte.
Flertallet mener det haster med
å øke andelen plasser raskere enn hva vi har sett de siste årene. Flertallet mener
derfor at lovfesting av dagaktivitetstilbud bør innføres fra 1. januar
2020.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring
av helse- og omsorgstjenesteloven som fastsetter en plikt for kommunene
til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med
demens, gjeldende fra 1. januar 2020.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
de subsidiært vil støtte dette forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener dagens tilskuddsordning er god og har stor fleksibilitet,
og vil understreke betydningen av at kommunene benytter ordningen.
Dersom regjeringen finner det hensiktsmessig å endre tilskuddsordningen,
ber flertallet om at de kommunene som har vært proaktive
og utviklet tilbud om dagaktiviteter for personer med demens, skal
prefereres. Flertallet vil med dette være tydelige
på at det ikke skal lønne seg å avvente med å opprette tilbud til
lovfesting inntrer i 2020.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
den rød-grønne regjeringen i 2007 la frem en plan for hvordan demensomsorgen
kunne styrkes gjennom Demensplan 2015 «Den gode dagen». Som et av
mange ledd i denne planen ble det fra 2012 etablert en øremerket ordning
til et dagaktivitetstilbud for demente.
Disse medlemmer viser imidlertid
til den fortsatt lave andelen hjemmeboende innbyggere med demens
som har fått tilgang til et aktivitetstilbud. Dette til tross for
at kommunenes ansvar for slike tilbud presiseres i rundskriv I-5/2007
«Aktiv omsorg». Denne presiseringen er i tråd med sosialtjenestelovens
formål om å «bidra til at den enkelte får mulighet til å leve og
bo selvstendig og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i
fellesskap med andre.»
Disse medlemmer viser til Demensplan 2015,
som anslår at ca. 50 prosent av alle med demens bor utenfor institusjon. Disse
medlemmer mener at godt utbygde dagaktivitetstilbud, sammen med
hjemmetjenester, i mange tilfeller kan bidra til å forhindre eller
utsette institusjonsinnleggelse. I tillegg vil et dagaktivitetstilbud
for hjemmeboende med demens gi økt livskvalitet gjennom å aktivisere og
stimulere, gi gode opplevelser og meningsfulle hverdager. Dette
kan igjen virke forebyggende på utviklingen av en demensdiagnose.
Et dagaktivitetstilbud kan også avlaste de nærmeste for omsorgsoppgaver
på dagtid, og bidra til at familie og ektefelle kan klare å stå
i en krevende omsorgssituasjon samtidig som de er i arbeid.
Disse medlemmer mener det manglende
tilbudet om et dagaktivitetstilbud for demente representerer et
manglende mellomledd i omsorgskjeden. Det er lite åpenhet, mye skam
og tabu knyttet til en demensdiagnose. Dette kan føre til at flere
forsøker å holde en begynnende demenssykdom skjult og trekker seg
unna sosiale sammenhenger. Disse medlemmer mener
derfor at et dagaktivitetstilbud også kan ha en positiv effekt for
å hindre ensomhet ved at det opprettes lavterskeltilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Helsedirektoratet i 2012 bevilget midler til å undersøke ressursbruken, utførte
oppgaver og hvordan blant annet demensteamene og demenskoordinatorene
arbeider. Rapporten «Demensteam – godt i gang, fortsatt i utvikling» fra
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse, viser at nær én
av to kommuner i Norge ikke har demensteam, ett av to team har egen
koordinator, 36 prosent oppgir ingen koordinator, mens de øvrige
har en annen organisering. Av de 190 kommunene som besvarte spørreskjemaet,
hadde bare 26 prosent av dem en lege tilknyttet demensteamet. Blant
disse 49 teamene var legen enten tilknyttet som en del av teamet,
eller teamene hadde en samarbeidsavtale med én eller flere fastleger
i kommunene.
Disse medlemmer viser videre
til at en tredel av demensteamene ikke har fast avsatt tid til arbeidet
sitt, og blant de som har fast avsatt tid, opplever svært mange
at tiden ikke strekker til for de oppgavene som skal løses. Helsedirektoratet
skriver at ifølge rapporten blir utfordringer framover å bedre samarbeidet
med, og utvikle mer kompetanse om, demens hos fastlegene.
Disse medlemmer mener den helhetlige
organiseringen og kompetansen hos kommunene er viktig for personer
med en demensdiagnose. Utbyggingen av et dagaktivitetstilbud for
personer med demens må derfor sees i sammenheng med det totale ansvaret
kommunene har for et kvalitativt godt tilbud for denne gruppen av
innbyggere, og ulike dagaktivitetstilbud må uavhengig av organisering
også ha tilgang på helsepersonell med riktig kompetanse. Demensteam
og koordinatorer bør være en del av dette arbeidet.
Disse medlemmer vil også påpeke
nødvendigheten av å systematisk ta i bruk mer av den kunnskapen
som finnes når det gjelder å forebygge og bremse utviklingen av
demens. Videre må forskningen på Alzheimer, demens og andre nevrologiske sykdommers
årsaker, diagnostisering, behandling og forebygging, intensiveres
og økes, for å legge bedre til rette for tidlig innsats, forebygging
og å utvikle tilrettelagte og tilpassede tjenester.
Komiteen vil påpeke
at informasjons- og skoleringsbehovet når det gjelder dagaktivitetstilbud
og tilskuddsordningen er stort i kommunene, og tilbudet må også
gjøres bedre kjent hos pasienter og pårørende. Ifølge Dokument nr.15:1219
(2013–2014), svar av 22. september 2014 på skriftlig spørsmål, er
det ingen omfattende prosess for kommunene å søke på dette tilskuddet,
og i 2014 er også regelverket endret slik at kommunenes administrasjon
knyttet til tilskuddet er forenklet. Likevel er det 160 kommuner som
ikke søkte om tilskudd, og bare halvparten av midlene i budsjettet
for 2014 som la til rette for 1 200 nye plasser, ble brukt av kommunene.
Det viser behovet for å spre kunnskap om dagaktivitetstilbud og tilskuddordningen
ut til kommunene. Økt kunnskap vil, sammen med lovendringer og bedre
finansiering, kunne bidra til å gjøre tilbudet til et reelt tilbud
i kommunene. Komiteen vil presisere at vi trenger et
mangfold av dagaktivitetstilbud for personer med demens, og at tilbud
som «inn-på-tunet» og samarbeid med kulturetat, idrettslag og andre
frivillige og ideelle organisasjoner kan være en måte å få til et
variert og godt tilbud på.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at fylkesmennene
aktivt informerer kommunene om tilskuddsordningen og om det mangfold
av muligheter som finnes for innretning av dagaktivitetstilbudet.»
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i den varslede Demensplan
2020 fastsette en forpliktende opptrappingsplan for, og et mål om
at alle hjemmeboende personer med demens som har et slikt behov,
skal ha et tilbud om dagaktivitetsplass innen 2020.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med fremleggingen
av Demensplan 2020, sørge for at den forpliktende opptrappingsplanen
videre følges av en endring av helse- og omsorgstjenesteloven som
fastsetter plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud
til hjemmeboende personer med demens, innen 2020. En slik lovfesting
må følges av en økning av kommunerammen som tilsvarer det kommunene
er ment å dekke slik at tiltakene fullfinansieres.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med fremleggingen
av Demensplan 2020, vurdere å endre tilskuddsordningen slik at kommunens
andel av de totale utgiftene reduseres, minimum til 50 pst., slik ordningen
er for etablering av sykehjemsplasser.
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen i den varslede Demensplan
2020 fastsette en forpliktende plan for og et mål om at alle hjemmeboende
personer med demens som har et slikt behov, skal ha et tilbud om dagaktivitetsplass
innen 2017.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endring av helse- og omsorgstjenesteloven innen utgangen av 2015,
som fastsetter plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud
til hjemmeboende personer med demens. En slik lovfesting må følges
av en økning av kommunerammen som tilsvarer det kommunene er ment
å dekke, slik at tiltakene fullfinansieres.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2015 endre tilskuddordningen slik
at kommunens andel av de totale utgiftene til dagaktivitetstilbud
reduseres til 50 prosent, lik dagens tilskuddsordning for etablering
av sykehjemsplasser.
Komiteens tilråding til vedtak I fremmes av
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre.
Komiteens tilrådning til vedtak II fremmes av
en samlet komité.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endring av helse- og omsorgstjenesteloven som fastsetter en
plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende
personer med demens, gjeldende fra 1. januar 2020.
II
Stortinget ber regjeringen sørge
for at fylkesmennene aktivt informerer kommunene om tilskuddsordningen
og om det mangfold av muligheter som finnes for innretning av dagaktivitetstilbudet.
III
Dokument 8:53 S (2014–2015) –
representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Anne
Tingelstad Wøien og Heidi Greni om en forpliktende opptrappingsplan
for etablering av dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer
med demens – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den
26. mars 2015
Kari Kjønaas Kjos | Olaug V. Bollestad |
leder | ordfører |