«1. Stortinget ber regjeringen
styrke rådgivningstjenesten på ungdoms- og videregåendetrinnet ved
hjelp av økte ressurser, etterutdanning og bedre samarbeid mellom
de ulike aktørene innenfor yrkesfag, høyere utdanningsinstitusjoner
og arbeidslivet.
2. Stortinget ber regjeringen opprette
tilbud om hospitering i arbeidslivet i kortere perioder for rådgivere
på 8.–10. trinn.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
at det gis et tilbud om intensivopplæring mellom ungdomstrinnet
og videregående opplæring for elever med svake grunnleggende ferdigheter,
og sikre særlig oppfølging av elever som står i fare for å ikke
bestå fag.
4. Stortinget ber regjeringen sikre at
fylkene legger til rette for god kontakt mellom skole og lokalt
arbeidsliv.
5. Stortinget ber regjeringen legge frem
sak om et eget kompetanseløft med en tilpasset grunnutdanningspakke
for yrkesfaglærere, med mål om at alle skal oppfylle tilsettingskravene.
6. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en rekrutteringsplan med gunstige stipendordninger for å motivere
flere fagarbeidere til å ta yrkesfaglærerutdanning.
7. Stortinget ber regjeringen utrede hvilken
modell for fremtidig yrkesfaglærerutdanning som best vil sikre kvalitet
og tilstrekkelig rekruttering.
8. Stortinget ber regjeringen sikre at
det etableres varige hospiteringsordninger i alle fylker for yrkesfaglærere
og instruktører.
9. Stortinget ber regjeringen bedre muligheten for
yrkesfaglærere til etter- og videreutdanning innen programfagene.
10. Stortinget ber regjeringen intensivere
arbeidet med å gjøre fellesfagene mer yrkesrelevante.
11. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for flere vekslingsmodeller og mer praksis, blant annet gjennom
å øke muligheten til å disponere fag- og timefordelingen friere
gjennom skoleløpet.
12. Stortinget ber regjeringen innføre
bedre muligheter for elever som har valgt studiespesialisering,
til å bytte til et yrkesfaglig løp.
13. Stortinget ber regjeringen legge frem
sak om å gi økonomiske tilskudd til bedrifter som tar inn elever
til kortere praksisperioder tidlig i opplæringsløpet.
14. Stortinget ber regjeringen gi skolene
bedre økonomiske rammer til å organisere gode toårige praksisrettede
løp for elever som ikke får læreplass.
15. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en opptrappingsplan for oppgradering av utstyr på yrkesfaglige studieretninger.
16. Stortinget ber regjeringen igangsette
et prøveprosjekt etter modell fra Danmark der man bruker virkemidler
i arbeidsmarkedspolitikken for å stimulere til utdanning.
17. Stortinget ber regjeringen styrke partenes
engasjement og eierskap til opplæringen gjennom blant annet de faglige
rådene.
18. Stortinget ber regjeringen legge frem
sak om å kreve at bedrifter som deltar i anbud ved offentlige innkjøp,
er aktive opplæringsbedrifter og har lærlinger på det aktuelle prosjektet,
der dette er mulig.
19. Stortinget ber regjeringen gjøre det
enklere for mindre bedrifter å gå sammen om å ta inn lærlinger.
20. Stortinget ber regjeringen sørge for
bedre oppfølging av lærlinger i bedrift, gjennom at skolen sammen
med bedrift får ansvar for at eleven oppnår kompetansemålene under
opplæring i arbeidslivet.
21. Stortinget ber regjeringen bidra til
at ordningen med arbeidslivsveiledere utvides til flere skoler.
22. Stortinget ber regjeringen legge frem
sak om å styrke yrkesopplæringsnemndene, gi dem ansvar for å vurdere
fremtidig kompetansebehov i arbeidslivet og gi råd om dimensjonering
av studietilbudet.
23. Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med partene i arbeidslivet utrede hvilken rolle og struktur opplæringskontorene
bør ha i fremtidens fagopplæring.
24. Stortinget ber regjeringen øke lærlingtilskuddet
i statsbudsjettet.
25. Stortinget ber regjeringen innføre
et forsøksprosjekt i utvalgte bransjer med en innbetalingsordning
for læreplasser og kvalitetstiltak.
26. Stortinget ber regjeringen sikre at
lærlingtilskuddet går til den kommunale eller fylkeskommunale virksomheten
som faktisk tar inn lærlingen.
27. Stortinget ber regjeringen utrede innføring
av en økonomisk incentivordning som utbetales til bedrift og lærling
etter oppnådd fagbrev.
28. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
finansieringssystemet for videregående opplæring, for å sikre at
det gir økonomiske incentiver til fylkeskommuner og skoler til å
øke antallet elever som gjennomfører videregående opplæring.
29. Stortinget ber regjeringen utrede ulike
økonomiske tiltak som kan bidra til redusert fravær og økt gjennomføring
i videregående skole.
30. Stortinget ber regjeringen igangsette
et samarbeid med partene i arbeidslivet om en mer utviklet og bedre
tilpasset fagopplæring innen servicenæring/varehandel og deler av
privat tjenesteyting.
31. Stortinget ber regjeringen sikre at
elever med fagbrev gis mulighet til inntak på akademiske studier
i høyere utdanning etter modell fra Y-veien, og at Y-veistilbudet
bygges ut i tråd med behov i samfunns- og arbeidsliv.
32. Stortinget ber regjeringen legge frem
tiltak for å bedre voksnes mulighet til å ta fagbrev.
33. Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med partene utrede hvordan yrkesveien i utdanningssystemet kan styrkes.»