Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«1. Stortinget ber regjeringen
i henhold til sektorprinsippet utarbeide en forsterket strategi
for hvordan alle fredede og verneverdige kirker kan sikres et forsvarlig
vedlikeholdsnivå.
2. Stortinget ber regjeringen legge fram
forslag om forsterkede statlige virkemidler for å ta vare på steinkirker
fra middelalderen, fredede etterreformatoriske kirker og særlig
viktige kirker fra etter 1650. Det bes om at regjeringen overveier om
det kan opprettes bevaringsprogrammer etter mønster av Riksantikvarens
«Stavkirkeprogram».
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en særlig satsing på store, nasjonalt viktige steinkirker fra
middelalderen.
4. Stortinget ber regjeringen overveie
om «spleiselagsmodellen» i sterkere grad kan anvendes når det gjelder
vedlikehold av fredede og verneverdige kirker, og om Norsk kulturminnefond
kan få en sentral rolle i den kommende satsingen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Simon Molvær Grimstad,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, er enig med forslagsstillerne
i at kirkebygningene er særdeles viktige i nasjonens historie og
nåtid, for kulturell og religiøs tilhørighet og som en vesentlig
del av nasjonens felles kulturelle og historiske skatt. Selv om mennesker
har ulikt forhold til tro, er det et utbredt ønske og forventning
om at de gamle kirkebygningene våre ivaretas og sikres mot forfall.
Komiteen viser til at «stavkirkeprogrammet», som
nå er i sin sluttfase, har vært en suksesshistorie og har løftet
vedlikeholdsnivået på de 28 stavkirkene våre til et forsvarlig nivå,
i tråd med målsettingene. Komiteen er svært tilfreds
med dette, og fremhever at både kirkeeiere, vernemyndigheter, fagfolk
og andre ildsjeler fortjener stor takk for det arbeidet som er gjennomført,
og den økte kunnskap om vedlikehold av denne type bygninger som
programmet har tilført.
Komiteen ser med stort alvor
på at vedlikeholdstilstanden for svært mange av de andre vernede,
verneverdige og listeførte kirkene i Norge ikke er god nok. De fleste
av disse kirkene eies av menighetene, og det er kirkeeier gjennom fellesrådene
som har ansvar for den løpende forvaltningen av byggene. Etter kirkeloven
er det kommunene som har det økonomiske ansvaret for vedlikeholdet. Komiteen er
enig med forslagsstillerne og med statsråd Sundtoft i at det ikke
bør initieres endringer i det formelle eierforholdet og ansvarsforholdet.
Komiteen viser til at en langsiktig
løsning for vedlikehold av kirkebygg må utredes grundig, og bør
ikke fastsettes gjennom behandlingen av et representantforslag. Komiteen støtter
derfor forslagsstiller i at regjeringen må komme tilbake med en
forsterket strategi på dette.
Komiteen viser til brev til komiteen
fra statsråd Tine Sundtoft 8. oktober 2015, som er vedlagt.
Komiteen er enig med statsråden
i at det ikke er formålstjenlig å trekke det allerede eksisterende
«Kulturminnefondet» inn i en spleiselagsmodell for kirkevedlikehold.
Det er fornuftig å rendyrke kulturminnefondets rolle som et lavterskeltilbud
til private eiere av verneverdige kulturminner.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i henhold til sektorprinsippet,
utarbeide en forsterket strategi for hvordan steinkirker fra middelalderen,
fredede etterreformatoriske kirker og særlig viktige kirker fra
etter 1650 kan sikres et forsvarlig vedlikeholdsnivå.»
«Stortinget ber regjeringen i strategiarbeidet vurdere
om det bør opprettes bevaringsprogrammer etter inspirasjon fra Riksantikvarens «stavkirkeprogram»,
innenfor rammen av dagens sektoransvar.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, har merket seg at
regjeringen i sin politiske plattform slår fast at den vil bidra
til et nasjonalt løft i sikringsarbeidet av fredede og verneverdige
kirker.
Flertallet viser videre til at
et systematisk vedlikeholdsløft for de gamle kirkebygningene vil kreve
en systematisk satsing over flere tiår. Det er også viktig at et
slikt vedlikeholdsløft har langsiktig tenkning over seg, og ikke
blir et skippertak som avløses av en periode med forsømmelse av
løpende vedlikehold. Økt statlig medvirkning vil måtte skje i form
av forsterkede midler og gjennom et spleiselag, der kirkeeier og kommunene
fremdeles har ansvaret og den største økonomiske andelen. Rentekompensasjonsordningen
for kirkebygg har vært positiv og kan med fordel fortsette også
med en ny og forsterket statlig medvirkning.
Flertallet innser imidlertid
at det må sterkere statlig medvirkning til for å få bukt med det
omfattende vedlikeholdsetterslepet.
Flertallet viser til at en del
ekstraordinært vedlikehold vil kunne løses gjennom ekstraordinære
tiltaksmidler som er avsatt som motkonjunkturtiltak i den situasjonen
vi for tiden har på arbeidsmarkedet. Det er positivt og riktig,
men det vil bare løse en del av utfordringen vi står overfor.
Flertalletvil
peke på at en fondsløsning kan være en konstruktiv måte å gjøre
dette på. Et «kirkelig kulturminnefond» med avsetninger over statsbudsjettet
og løpende bevilgninger basert på fondets avkastning vil kunne gi
en langsiktig løsning også for løpende vedlikehold etter at kirkebyggene
er brakt i forsvarlig bygningsmessig stand. En slik ordning vil
ikke være en «sovepute» for kommunene og kirkeeier som har det formelle
ansvaret for vedlikeholdet, men gi nødvendig statlig medvirkning
til vedlikehold av disse bygningene, som også er et nasjonalt felleseie.
Et slikt fond vil sikre at staten har kontroll med prioriteringen
av sin andel av midlene. Fondet må være spesifikt rettet mot vern
og vedlikehold av bygningene, og bør ikke ha implikasjoner for øvrige
støtteordninger til trossamfunnene.
Flertallet foreslår:
«Stortinget ber regjeringen utrede om et eget fond
for statlig medvirkning til vedlikehold av historiske kirkebygg
kan være hensiktsmessig, herunder omfang, kapital og forvaltningsregime for
et slikt ‘kirkelig kulturminnefond’.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at kirkebygningene og deres
omgivelser er en viktig del av den norske kulturarven, og at mange
av dem er viktige kulturminner. Disse medlemmer viser
til at lokalsamfunnet fra gammelt av har hatt ansvaret for kirkebyggene,
og at slik er det også i dag. Disse medlemmer peker
på at kommunene etter kirkeloven har det økonomiske ansvaret, mens
Den norske kirkes menigheter som eiere gjennom sine kirkelige fellesråd
har ansvaret for løpende drift og forvaltning av kirkebyggene.
Disse medlemmer legger til grunn
at det ikke skal gjøres endringer i formelle eier- og ansvarsforhold
for kirkene, og at dagens sektorprinsipp der ansvaret er plassert
i Kulturdepartementet, videreføres.
Disse medlemmer viser til at
staten gjennom rentekompensasjonsordningen gir et tilskudd til kommunene
tilsvarende renteutgiftene på investeringen når en kommune setter
i stand en kirke. Disse medlemmer har merket seg
at siden 2005, da ordningen ble etablert, er det gitt tilsagn på
rentetilskudd tilsvarende et samlet investeringsvolum på 3,3 mrd.
kroner, og at det gjennom ordningen er gitt støtte til 859 kirker
i 317 kommuner. Disse medlemmer vil også peke på
at statsråd Tine Sundtoft i sitt brev til komiteen av 8. oktober
2015 opplyser at det innenfor årets ramme på 500 mill. kroner foreløpig
er søkt om kun 130 mill. kroner i rentetilskudd.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes bekymring
når det gjelder de store utfordringene med vedlikehold av kirkene. Disse
medlemmer vil peke på at årsakene til dette er sammensatte,
men at det bl.a. gjelder endringer i bosettingsmønster, og at enkelte
kirkebygg er lite egnet til dagens menighetsliv. Disse medlemmer mener
likevel at statens innsats de siste ti årene har vært betydelig,
og deler derfor statsrådens vurdering om at det ikke er aktuelt
å gjøre endringer i forvaltningen av kirkene på nåværende tidspunkt. Disse
medlemmer vil likevel peke på viktigheten av en god dialog
mellom berørte myndigheter som har ansvar for kirkene, slik at kulturminnene
ivaretas på en god måte.
Bak tilrådingen romertall I og II står komiteen. Bak
tilrådingen romertall III står et flertall bestående av Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen, i henhold til sektorprinsippet,
utarbeide en forsterket strategi for hvordan steinkirker fra middelalderen,
fredede etterreformatoriske kirker og særlig viktige kirker fra
etter 1650 kan sikres et forsvarlig vedlikeholdsnivå.
II
Stortinget ber regjeringen i strategiarbeidet vurdere
om det bør opprettes bevaringsprogrammer etter inspirasjon fra Riksantikvarens «stavkirkeprogram»,
innenfor rammen av dagens sektoransvar.
III
Stortinget ber regjeringen utrede om et eget fond for
statlig medvirkning til vedlikehold av historiske kirkebygg kan
være hensiktsmessig, herunder omfang, kapital og forvaltningsregime for
et slikt kirkelig kulturminnefond.
IV
Dokument 8:110 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Geir Jørgen Bekkevold,
Anders Tyvand og Anne Tingelstad Wøien om sterkere statlig satsing
på vedlikehold av verneverdige kirker – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Energi- og miljøkomiteen
av 21.9.2015 vedrørende representantforslag 110 S (2014-2015) fra
stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Geir Jørgen Bekkevold, Anders
Tyvand og Anne Tingelstad Wøien om sterkere statlig satsing på vedlikehold
av verneverdige kirker.
Det fremmes følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
i henhold til sektorprinsippet utarbeide en forsterket strategi
for hvordan alle fredete og verneverdige kirker kan sikres et forsvarlig
vedlikeholdsnivå.
2. Stortinget ber regjeringen legge fram
forslag om forsterkede statlige virkemidler for å ta vare på steinkirker
fra middelalderen, fredete etterreformatoriske kirker og særlig
viktige kirker fra etter 1650. Det bes om at regjeringen overveier om
det kan opprettes bevaringsprogrammer etter mønster av Riksantikvarens
”Stavkirkeprogram”.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en særlig satsing på store, nasjonalt viktige steinkirker fra
middelalderen.
4. Stortinget ber regjeringen overveie
om ”spleiselagsmodellen” i sterkere grad kan anvendes når det gjelder
vedlikehold av fredete og verneverdige kirker, og om Norsk Kulturminnefond kan
få en sentral rolle i den kommende satsingen.
Kirkene er viktige kulturbærere i det norske samfunnet.
Mange av kirkene er i tillegg til sin funksjon som menighetshus
og møtested mellom generasjoner også viktige kulturminner. Kirkene er
mange steder både det eldste og det mest påkostede offentlige bygget.
Mange av kirkene har spesielle arkitektoniske kvaliteter, er rikt
utsmykket og er blant de fremste byggverkene vi har når det gjelder
konstruksjoner, materialvalg, dekor og inventar.
Lokalsamfunnet har fra gammelt av hatt ansvaret
for kirkebyggene og slik er det også i dag. Etter kirkeloven har
kommunene det økonomiske ansvaret, mens Den norske kirkes menigheter (sokn),
som eiere, gjennom fellesrådene har ansvaret for den løpende forvaltningen
av byggene. Et fåtall kirkebygg eies og driftes av stiftelser (bl.a.
Fortidsminneforeningen). Dette må legges til grunn når det er snakk
om en strategi for å ivareta de fredete og verneverdige kirkebyggene.
På sentralt nivå har staten likevel enkelte tiltak for å understøtte
det lokale ansvaret.
Gjennom rentekompensasjonsordningen for kirkebygg
gir staten et tilskudd til kommunene tilsvarende renteutgiftene
av investeringen for istandsetting av kirkebygget. Investeringsrammen
som rentetilskuddet beregnes etter, fastsettes i statsbudsjettet
det enkelte året. Siden 2005, da ordningen ble etablert, er det
gitt tilsagn om rentetilskudd for istandsettingsprosjekter med et
samlet investeringsvolum på 3,3 mrd. kroner. Siden 2005 er det gitt
tilskudd til istandsettingsprosjekter ved 859 kirker i 317 kommuner.
Av årets investeringsramme på 500 mill. kroner er det søkt om rentetilskudd
for 130 mill. kroner av rammen.
Over posten Tilskudd til
nasjonale tiltak for kirkebygg er det gitt tilskudd til KA,
Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter, for å holde
opp et nasjonalt og faglig sterkt kompetansemiljø innen kirkebyggfeltet.
På bakgrunn av tilskuddet har KA gjennomført flere tilstandsundersøkelser,
kurs og andre verdifulle tiltak overfor kirkebyggforvalterne, innen
energiøkonomisering, tyveri- og brannsikring m.m.
Staten tok i 1869 ansvaret for gjenreisningen
av Nidarosdomen. Staten har fortsatt det direkte ansvaret for Nidarosdomens
bygningsmessige vedlikehold. Ansvaret ivaretas gjennom Nidaros domkirkes
restaureringsarbeider. Dette er en unik løsning for Nidarosdomen.
Nidaros domkirkes restaureringsarbeider er også et kompetansemiljø
som ivaretar gamle håndverkstradisjoner. Det er derfor et mål for bevilgningen
at fagmiljøet i Trondheim skal være et nasjonalt kompetansesenter
for restaurering av verneverdige bygninger i stein.
Klima- og miljødepartementet har gjennom Riksantikvaren
tatt et særskilt ansvar for arbeidet med å sette i stand og vedlikeholde
de 28 stavkirkene. Stavkirkeprogrammet er gjennomført i perioden
2001-2015. Stavkirkene inngår også i bevaringsprogrammet for brannsikring
av tette trehusmiljøer som avsluttes i 2020. Etter at den fasen
av stavkirkeprogrammet som har dreid seg om istandsetting og sikring
nå avsluttes vil innsatsen fremover settes inn på det løpende vedlikeholdet
av bygningene. Riksantikvaren har i en del tilfeller også bidratt
med midler til restaurering av kirkekunsten. I egenskap av sentral kulturminnemyndighet
har Riksantikvaren lagt ned betydelige ressurser i saksbehandling
og generell rådgivning knyttet til kirkebyggene, interiørene og
kirkekunsten i forvaltningen av de 211 fredete kirkene (oppført
før 1650), 313 verneverdige kirker (oppført i perioden 1650–1850),
samt de 442 listeførte kirkene (oppført i perioden etter 1850).
Det er et sammensatt ansvar for kirkene som
går på tvers av departementer og etater. KUD er sektordepartement
med et generelt rammeansvar for kirkene og KMD er ansvarlig for
kommuneøkonomien. For fredete kirker har KLD forvaltningsansvar
på samme måte som for andre fredete kulturminner. Når det gjelder
stavkirker har KLD tatt et særlig ansvar. Dette har sin bakgrunn
i stavkirkenes særlige kulturhistoriske betydning og de særlige
utfordringer som er knyttet til istandsetting, vedlikehold og sikring.
Dette kan ikke begrunne at KLD skal ta et tilsvarende ansvar for
andre kirker som er viktige kulturminner.
Det er store utfordringer når det gjelder vedlikehold
av kirkene. Dette er utfordringer som gjelder uavhengig av om kirkene
defineres som kulturminner eller ikke. Årsakene til dette er flere,
men gjelder bl.a. endringer i bosetningsmønster og at enkelte kirker
kan fremstå som lite egnet for dagens menighetsliv. Samtidig er
det viktig å peke på at statens innsats de siste 10-årene har økt,
jf. de virkemidlene og de satsingene som er omtalt ovenfor. Det
vurderes ikke som aktuelt å gjøre endringer i forvaltningen av kirkene.
Samtidig er det viktig at det i dialogen mellom berørte myndigheter
som har ansvar for kirkene på ulike områder kontinuerlig vurderes
hvordan kulturminneverdiene kan ivaretas på en god måte..
Når det gjelder forslagets punkt 4 om Norsk
Kulturminnefond, viser jeg til at kulturminnefondet ble etablert
som et lavterskeltilbud til private eiere av verneverdige kulturminner.
Det er bare helt unntaksvis at fondet gir støtte til offentlige bygninger
og kirker. Intensjonen bak kulturminnefondet tilsier at det ikke
kan benyttes til dette formålet.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. november 2015
Ola Elvestuen | Simon Molvær Grimstad |
leder | ordfører |